Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:26

Voor planken is het erg afhankelijk wat voor materiaal de planken zijn. Om doorzakken tegen te gaan kun je ook onder de plank in het midden een dwarslat rechtop plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:31

In dit voorbeeld zitten er 2 latten onder, maar één voldoet ook.
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:37

Nee, ik wil echt met die wandrails die je vaak gebruikt in voorraadkasten. ;) dus echt hoever die rails uit elkaar moeten.

Afbeelding

Kijk zoiets. Ik heb hetzelfde systeem dus in de voorraadkast en wil het dus ook voor kleding. Dat is veel lichter natuurlijk. Zo'n plankdrager kan 55kg aan en zit op 50cm afstand met elkaar bij plank van 18mm. De planken waar hele zware spullen staan zakken niet door omdat het zo dicht bij elkaar zit. Maar bij de kleding zou ik liever verder uit elkaar gaan. De kledingroedes zijn bijvoorbeeld 84cm of 164cm.

Als 80cm uit elkaar goed zou zijn vanwege gewicht van kleding scheelt dat aantal extra rails en dragers ;)

Ik heb nu een volledige zelf gebouwde kast en wil daar vanaf. Ben er niet blij mee, dus wil niet zelf aan de slag om planken te maken en ondersteunen. De planken die ik in voorraadkast heb zijn gewoon meubelpanelen in de goede maat, die ik daar op maat liet zagen. Dus alleen de rails tegen de muur schroeven en de dragers erin klikken vind ik zat. De rest van de kamer moet al volledig gesloopt en opgebouwd worden...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:23

@MWM ik zou de vraag dan omdraaien: hoeveel kg kan je per drager doen zonder dat de plank doorbuigt als je de rails op 80 cm zet.
Simpel lineair uitgerekend is dat 34 kg. Als je een veilige marge aanhoudt zeg 30 kg.

Ik zou eens een paar gevulde wasmanden wegen en kijken hoe ver je komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:27

Volgens mij staat doorgaans wel in de beschrijving van het systeem wat de juiste afstand moet zijn.
Ik heb zo'n systeem van Ikea, niet duur, maar de leggers zijn niet breder dan 50cm.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:17

Het stomme is dat ze er zelf niks over zeggen. :+ de kledingstang is 164 cm en heeft 80 kilo draagkracht, staat nergens bij hoeveel dragers je ervoor nodig hebt. De dragers 65 kilo. Ook bij de rails kan ik het niet vinden en ik weet het natuurlijk niet meer van vorige keer. Wand is 380 waarvan 160 schuin loopt ivm dakkapel. Vond wel ergens anders dat je bij 18mm plank tot 90cm zou kunnen gaan maar hoopte dat iemand hier het wist.

Het zijn dus net rot maten om lekker uit te komen :') en ik loop dus vast in hoeveel ik nodig zou hebben. Was de voorraadkast een stuk simpeler.
De planken zijn voor een aantal simpele dingen als tassen, schoenen en paar manden met kluskleding, sjaals en mutsen enzo. Verder gebruik ik vooral hanggedeelte en lades. Maar de lades zijn apart.

Moet het maar even uittekenen wat nu handig is, naast uitrekenen hoeveel dragers om veilig te zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:08

Begin met 80 cm en als de boel na verloop van tijd toch door gaat zakken kun je de planken omdraaien en er alsnog een rail/steun bijzetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:39

Ik begrijp de situatie niet helemaal, heb je een foto?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:02

Het systeem van Schadebo verkoopt rails van 80 cm, dus dat is de max. lengte tussen 2 steunen (of korter als je er een stukje afzaagt omdat dat beter uitkomt :) )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:05

De planken geloof ik wel, vooral die kledingroede vind ik tricky. Maar voor de planken ga ik het idd doen zoals jij zegt. Die roede heeft met 80 cm dan ook 3 dragers. Of ik maak de ene kant van aan de zijmuur en dan 2 dragers.

Dank jullie voor het mee denken, ik zat echt vast :') Zodra het met cijfers te maken heeft krijg ik kortsluiting. Ik wil dat gewoon bij artikeldetails lezen :+ Als het volgend jaar klaar is zal ik het laten zien! Nu even ontwerpen en kijken wat het praktische is. Het is een kleine kamer, wel redelijk lang met die 3,60, maar maar net aan 2 meter breed op het breedste punt.

Janine, nee geen foto, want ik heb die rails enzo nog niet.

Ik wil juist niet die van ikea, die vind ik niet fijn. Heb beneden van de hornbach, daar kan je net iets meer mee. Bij ikea moet ik al tig roedes halen voor het hang gedeelte. Er hoeven ook geen horizontale rails tussen, alleen staande. Enige voordeel van ikea is dat je iets meer opties hebt voor kleding, maar ik hoef alleen een groot hang gedeelte en klein gedeelte planken. En dan is die van de hornbach al een stuk goedkoper, wat met mijn budget erg belangrijk is ook nog.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:23

Ik bedoelde meer van de situatie ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:45

Zal het straks even proberen. Is niet zo makkelijk en is nu echt een zooi door slopen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:36

MyWishMax schreef:
De planken geloof ik wel, vooral die kledingroede vind ik tricky. Maar voor de planken ga ik het idd doen zoals jij zegt. Die roede heeft met 80 cm dan ook 3 dragers. Of ik maak de ene kant van aan de zijmuur en dan 2 dragers.

Dank jullie voor het mee denken, ik zat echt vast :') Zodra het met cijfers te maken heeft krijg ik kortsluiting. Ik wil dat gewoon bij artikeldetails lezen :+ Als het volgend jaar klaar is zal ik het laten zien! Nu even ontwerpen en kijken wat het praktische is. Het is een kleine kamer, wel redelijk lang met die 3,60, maar maar net aan 2 meter breed op het breedste punt.

Janine, nee geen foto, want ik heb die rails enzo nog niet.

Ik wil juist niet die van ikea, die vind ik niet fijn. Heb beneden van de hornbach, daar kan je net iets meer mee. Bij ikea moet ik al tig roedes halen voor het hang gedeelte. Er hoeven ook geen horizontale rails tussen, alleen staande. Enige voordeel van ikea is dat je iets meer opties hebt voor kleding, maar ik hoef alleen een groot hang gedeelte en klein gedeelte planken. En dan is die van de hornbach al een stuk goedkoper, wat met mijn budget erg belangrijk is ook nog.

Je mag me altijd PB sturen, ik ben juist helemaal happy met getallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:34

Ah, dank je wel! Als ik weer vastloop doe ik dat heel graag

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:29

Ik zag deze stoel op Pinterest. Ik heb hem dus in het roestbruin maar dit kleurtje is ook wel gaaf.
Afbeelding

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:33

Ik meld mezelf hier ook weer eens. Zo'n twee jaar geleden actief mee gekletst toen ik oo mezelf ging wonen en sindsdien stille meelezer. Maar ik ben toe aan een beetje vernieuwing en wil graag een nieuwe salontafel. Ik ben helemaal verliefd op deze tafel van by boo maar helaas is die moeilijk verkrijgbaar. Vanmiddag in de winkel konden ze hem bestellen maar dan zou hij pas in januari binnen komen. Iemand van jullie misschien nog tips waar ik kan kijken voor een stevige salontafel?
Afbeelding

Het gaat om de lage grootste tafel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:08

Kijk eens op Marktplaats.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:40

karijn schreef:
Ik zag deze stoel op Pinterest. Ik heb hem dus in het roestbruin maar dit kleurtje is ook wel gaaf.
[ [url=m/UdrtYF.png]Afbeelding[/url] ]

Die is leuk, heb je een linkje?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:53

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:37

_kimm schreef:
Ik meld mezelf hier ook weer eens. Zo'n twee jaar geleden actief mee gekletst toen ik oo mezelf ging wonen en sindsdien stille meelezer. Maar ik ben toe aan een beetje vernieuwing en wil graag een nieuwe salontafel. Ik ben helemaal verliefd op deze tafel van by boo maar helaas is die moeilijk verkrijgbaar. Vanmiddag in de winkel konden ze hem bestellen maar dan zou hij pas in januari binnen komen. Iemand van jullie misschien nog tips waar ik kan kijken voor een stevige salontafel?
[ [url=m/Ls4Ph7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het gaat om de lage grootste tafel.

Ik moest meteen denken aan tafel Mont Blanc van Must Living. Google even, ik ben niet handig met linkjes. Is een erg zware en degelijke tafel

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:27

Wij hebben een bank gekocht, stoel, een leuk tafeltje die je bij bank kunt schuiven of los er wat op zetten en nog een tv meubel! Blij mee

Moet zeggen dat een bank kiezen echt lastig is. Zoveel opties

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:22

Wij hebben een soort-van-project-huis gekocht. In een dorp, tegenover het bos, een relatief klein rijtjeshuis met alleen een eerste verdieping en een plat dak. Zoals we het kochten is niet onze smaak := , maar we zien wel heel veel potentieel. We konden er wel direct gaan wonen en met allebei een fulltime baan, twee parttime pubers (ze zijn fulltime puber, maar ook voor de helft bij hun moeder) en drie honden vliegen we niet bepaald door het huis. Geen probleem, we hebben de tijd en zijn echt nog niet overal over uit, dus dit topic was tot dusver al een inspiratiebron.

We hebben al wel een en ander gedaan, maar echt klussen of schilderen nog amper. Ons eerste project is de schouw. We willen de open haard eigenlijk niet meer gebruiken en de alternatieven die we er in kunnen bouwen zijn niet ons ding. Nu willen we ‘m mooi maken en er dan verschillende kaarsen en aankleding in zetten, misschien zelfs wel per seizoen verschillend.

Heeft iemand hier in het topic een open haard die niet in gebruik is en die jullie anders hebben ingericht? Ik ben heel benieuwd naar foto’s :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:49

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:04

Zorg wel dat je de open haard dicht laat maken, je verliest anders echt enorm veel warmte.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:04

DubbelFun schreef:
Kijk hier eens bij wat voorbeelden
https://www.google.com/search?q=ongebru ... 7&biw=1422
of op pinterest.

Ja, echt superleuke ideeën <3 Wij denken inderdaad aan iets met lichtjes/kaarsen, al zie ik meer leuke ideeën. Dankjewel voor het meedenken!

Kieffertje schreef:
Zorg wel dat je de open haard dicht laat maken, je verliest anders echt enorm veel warmte.

Dank voor de tip! We hebben zo'n soort rooster erboven hangen die je dicht kunt maken of open kun zetten. Als dat dicht zit, komt er al veel minder geluid van wind en zo binnen, dus ik denk dat dat afdoende is?