Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:53

corinep schreef:
Misschien moet je eens een andere garage gaan zoeken want de prijzen die je noemt lijken mij absurd hoog.

Ik gebruik de navi van mijn auro eigenlijk niet, altijd mijn telefoon, werkt veel beter en makkelijker vind ik, tijdelijke wefafsluitingen staan direct vermeld, adressen makkelijker in te voeren aan de hand van je zoekopdrachten. Ik heb onbeperkt data.

Hoe bedoel je …. Welke prijzen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:56

Ik gebruik ook altijd Waze. Als er ergens een weg tijdelijk afgesloten is zie ik dat gelijk en hij update ook altijd de kaart. De systemen van de auto’s updaten niet altijd tijdig.

Pantykous

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:18

Ik gebruik nooit auto navigatie, drama. Nooit up to date, iig niet zoals een Google of waze.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:51

Ik gebruik ook altijd google. Je kan in theorie maps thuis aanzetten op navigatie en dan mobiele data uitzetten en naar je bestemming rijden. Nadeel is dat je dan nooit wordt omgeleid omdat er dan geen actuele info bijkomt, maar je hebt dus eigenlijk niet eens mobiele data nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:24

Ik gebruik ook maps :j mijn auto heeft iig geen navigatie. Je kan thuis alles uitzoeken en zonder mobiele data rijden. Heb je twijfels, dan kan je die onderweg even inschakelen, je omleiding laten bepalen/bekijken, kiezen en weer uitschakelen.

Mijn 4G staat zowat constant aan, thuis en op werk gebruik ik wel wifi. Maar met 3 GB kom ik toch echt wel toe en ja, ik gebruik maps regelmatig.
Daarnaast werkt dit ook in het buitenland. De navigatie van je auto moet dat maar net ondersteunen en ook daar de updates van krijgen.

Vandaag lekker bespaard met boodschappen: de merkboter was 0,99/250gr en de huisboter 1,39/250gr. Dus 2 pakjes boter mee. Hadden ook recht op een doosje waspods via gratis producten en verder was er ook 1+1 op ander merk waspods, daar ook van meegenomen. Dus 3 doosjes mee en slechts 1 hoeven betalen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:45

Zo dat is echt goedkoop voor boter. Hier betaal je al snel 2-2,50 euro voor die hoeveelheid geloof ik.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:28

tita schreef:
Ik wil eigenlijk geen turbo meer en geen distributieriem …… ik zou het fijn vinden als ik de komende jaren wat minder kosten heb aan een auto in 2019 was ik 3500€ kwijt aan onderhoud en als ik nu nu zou laten repareren is het turbo van 2200 en dan weet ik dat volgend jaar mijn koppeling 1950€ komt

Deze prijzen.

Onderhoud calculeer ik trouwens ook gewoon in, goedkopere auto met duurder onderhoud kom je op evenveel uit als duurdere auto met minder onderhoudskosten. Ook kan net een andere wegenbelastingschaal of duurdere/goedkopere verzekering net het verschil maken.

Turbo reparatie zit volgens mij eerder tussen 500 en 1500 in dan 2200. Ja bij de dealer gaat er een nieuwe orginele turbo in met werktplaatstarief van 120 euro. Je kunt ze echter ook gereviseerd of imitatie en met een normaal werkplaatstarief laten vervangen.

Reparatie lijkt het vaak "niet waard" maar als je alles doorrekent ook wat je voor een nieuwe auto moet neerleggen en afschrijving enzo kan het heel erg meevallen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:02

Corinep

Ik hoef alleen maar andere rekeningen erbij te pakken

Maar de mijne is een diesel 2007 met een dagwaarde van 2000€
Volgend jaar gaat de nieuwe roetfilter wet van kracht ( dacht 2022) dus in 2023 wil ik um sowieso niet meer hebben

Maar de turbo was iets van 1200€ en roetfilter moet ook vervangen worden en dan de werkplaats tarief dus totaal 2200
Echter was er geen garantie dat ie het zou doen maar omdat de turbo niet aanwezig was dachten ze dat het dat was.

Ik heb altijd alles laten repareren onder het mom een nieuwe auto is duurder… dus in dat geval deel ik je mening dat dure reparatie niet altijd perse einde hoeft te betekenen.
Maar in mijn geval heb ik al jaren problemen met de koppeling, hij is te zwaar voor me en bij elke beurt zit ik te wachten op het woord er mag een nieuwe in. Verstellen was geen optie dit heb ik bij 4 garage aangekaart
Begin jaren was de koppeling niet zo zwaar.
Tevens heb ik ruzie met mijn versnellingsbak.
De versnellingsbak is niet gecontroleerd maar 1-2-3 zijn soms dingetje, nadat ik gister in paar handgeschakelde auto’s heb gereden (onze Renault is automaat) dacht ik wel bij schakelen o wat vlotjes en manlief zei een keer ruk er niet zo aan :=

Al met al …. Blijft het vervelend en na ochtendje speuren zie ik dat de xceed en proceed mijn meeste aandacht blijft trekken beide zijn nu geen optie want buiten paarden, aandelen heb ik nog een hobby en dat is sparen :D
Maar ook vind ik de MG erg leuk voor bij de deur

Dussss ik denk dat ik voor Mazda ga en mocht ik er niet aan kunnen wennen (stoelen) of niet oud mee wil worden dan is de afschrijving zo minimaal dat met minimaal bijleggen in 2024 wel mijn auto kan rijden….
En ik ga maar weer vaker verdiepen in auto’s want zo stel op sprong een nieuwe liefde vinden is voor mij niet weg gelegd
Aanbod is reuze

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:08

Veel auto's kunnen andere stoelen in, er zijn bedrijven die dat doen tot geheel op maat maken aan toe. En anders je garage vragen of dat kan bv stoel via de sloop in kunnen zetten van een model en merk wat jouw wel lekker zit.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:45

Wat betreft navigatie geef ik de rest gelijk. Ik heb een spiksplinternieuwe auto met navigatie systeem dat redelijk goed up to date is en ook verkeersinformatie heeft als je connect met bluetooth etc maar heb al meerdere keren gehad dat ik ergens voor een afgesloten weg sta en dat ding weigert gewoon een omleiding te zoeken, ook een keer dat hij een nieuwe weg niet kende en ik ergens in het donker in the middle of nowhere Duitsland ingestuurd werd :'). Nu gebruik ik eigenlijk bijna altijd Google Maps via Android Auto. Qua data valt dat echt reuze mee. Ik luister muziek áltijd via Spotify in de auto, en tezamen met maps en al m'n andere telefoongebruik via mobiele data maak ik die 5GB die ik maandelijks heb aan data echt ruimschoots niet op. (dan zit ik thuis overdag natuurlijk op m'n eigen wifi).

Wel vervelend dat het zo lastig is om iets fijns te vinden!

Toevoeging: een collega heeft bijv wel een auto met goede ingebouwde navigatie die goed up to date is, maar dat is ook wel meteen een flinke prijsklasse hoger (en zelfs dan gebruikt hij heel vaak Android Auto :+).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:42

Vreselijk ja, die ingebouwde navigatie systemen!
Ik gebruik altijd Apple maps. Die houdt constant de files enzo bij, en geeft dan ook aan of je een alternatieve route wil nemen als ie ziet dat een andere route sneller is. Dat heeft me al zo vaak geholpen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:35

Wij hebben een Ionic van 2019,en sinds er een update is geweest van het hele computer systeem, heb ik echt geen idee meer hoe ik de navigatie moet gebruiken, of een ander radio station vinden. Of een andere instelling zoeken.

Hij heeft ook echt achterlijk veel piepjes.

Wat een ellende soms dat ding :')

Ik hou echt van mijn range rover vogue uit 2003. Rijdt fantastisch, zitten behalve dat mijn lichten nog aanstaan of er iets niet goed is, geen piepjes op en ik kom er overal mee.

Enige dat in de Ionic fijner is, is het zelf sturen van dat ding op de snelweg. Op landweggetjes vind ik het ook vaak irritant want als ik over een streep wil moet ik eerst ruzie maken met de auto omdat hij terug stuurt. Niet zo handig met een tegenligger :+

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:45

In Amsterdam hadden ze een tijdje deelauto's die Ioniq's waren. Ik - gewend aan oude barrels waarbij arico een luxe was - wist niet wat ik meemaakte toen dat stuur ineens begon te bewegen op de snelweg. Ik kan me het herinneren als onnodig ingewikkelde auto's waar vanalles opzat maar ik nooit kan vinden, tenzij iemand voor mij het een keer aangezet had, en ik dus ook niet meer wist hoe ik het uit moest zetten. :+

Die van mij heeft automatische noodrem, maar die is al een keer aangegaan voor een afslaande auto voor mij, die op mijn snelheid echt wel op tijd afgeslagen was, maar daar dacht mijn auto anders over. :')

Die range rover vind ik wel stoer :j.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:51

Hier een Golf uit 2021, super luxe ding en ideaal voor lange afstanden. En een Polo uit 2009, met airco en cruise control :). Ook echt ideaal.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:53

Ik wil een evoque maar met budget van destijds 25000€ heb je eentje van 10 jaar.
Dus ik wacht nog wel even maar ooit komt ie.

Maar de kogel is door de kerk de Mazda3 gaat het worden.
Is super nette auto voor nette prijs giedkoper vind ik ze niet en mazda3 is relatief weinig op internet en vrij populair
Deze is klein beetje luxe zoals Camera, automaat, stoelverwarming

Nu vanaf volgend maand doel is zo snel mogelijk mijn auto terug betalen aan mezelf

De navigatie van onze Franse auto’s doen het goed leiden ons om en geven file, omleidingen weer

Meet Truus

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:56

Ik heb nooit echt iets met auto's gehad behalve dat ik er wel een nodig heb. Ik wissel ze steeds eens in de zoveel jaar in zodat ik het bedrag wat ik uit moet geven beperkt blijft. Ik rij wel heel veel kms. Zolang een auto zuinig is ben ik tevreden.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:59

Es_ther schreef:
Hier een Golf uit 2021, super luxe ding en ideaal voor lange afstanden. En een Polo uit 2009, met airco en cruise control :). Ook echt ideaal.

Die nieuwe golf vind ik echt mooi! En behoorlijk luxe ook inderdaad. Zat heel erg te twijfelen tussen die en die ik nu heb (nieuwe Peugeot 208). Uiteindelijk toch voor de Peugeot gegaan omdat ie wat voordeliger was met de opties die ik wilde.

En Leuk Tita, mooie auto ook!

@moonsparkle: zuinigheid is inderdaad ook belangrijk vind ik, zeker als je veel rijdt, ook al betaal ik nu m'n eigen benzine niet meer.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:05

Mooie auto hoor!

Ik heb een aygo uit 2015. Lekker goedkoop in wegenbelasting en alles, dus ik rijd graag kleine auto’s. Kids en alles past er ook prima in.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:09

Mooie auto Tita!

@Lunar, jaa, de Golf 8 is echt heel mooi <3 . En rijden dat ie doet, heerlijk <3 .

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:25

Mooie auto, tita!
Ik heb ook een automaat, heerlijk. Ik zeg altijd dat ik al een bejaardenauto heb, ik zit hoog, automaat en stoelverwaming :+
Ik rijd ook op Google maps, dat vind ik het fijnst. En soms doe ik ook de navigatie aan maar laat ik google maps meelopen voor de zekerheid.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:28

Thanks allemaal :D

Nu nog even kijken wat ik met mijn fiat ga doen….heb nog set winterbanden en onder die auto zitten dikke velgen 19” geloof ik ….

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:28

Mijn ouders hebben dezelfde tita, die zijn er ook erg blij mee.

Mijn Tank is omgebouwd naar bestelwagen met grijs kenteken. Ik heb dus enorm veel ruimte achterin en we betalen maar 180€ per kwartaal wegenbelasting ipv 720€. En rijden dus op diesel.

De trekhaak was nog maagd toen ik hem kreeg. Geloof dat het ongeveer 1 dag geduurd heeft.

Polo uit 2009 had mijn ex als leaseauto. Wat een ramp was dat. Elke maand stond dat ding bij de garage. Ergste was daar ik een keer 20km A2 onder de diesel gegooid heb omdat er een slang losgekomen was. En de brandstof pomp was blijkbaar gekoppeld aan de remmen, toen die het dus niet goed deed, remde de auto soms bijna niet en soms achterlijk hard. En dat waren maar een paar van de problemen. Voor mij dus geen Polo meer :P

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 07:09

Gefeliciteerd met Truus. Hier trouwens wel veel kosten aan onderhoud voor onze Mazda, 2 jaar op rij zo'n 1200 euro |( Beide jaren een dure reparatie, gelukkig is dat nu gedaan dus hopelijk hierna niet te duur :Y)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:48

Ik heb morgen middag een sollicitatiegesprek :o bij een ander bedrijf.
Voor zelfde functie wat ik nu ook doe en ook 5 ploegen. Gaat om een baan rechtstreeks bij het bedrijf. Dus zonder uitzendburo er tussen. Nou staat in de vacature, loon vanaf. Lijkt op zich wel goed. Moet wat verder rijden. Heb nu een kwartier werk en dan een half uur. Zal mij benieuwen.
Gisteren vroeg een teamleider of ik vrijdag nacht ook wil werken. Met extra toeslag, dat is wel lekker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:53

Veel succes!