Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:50

Meestal de donkerpaarse The President (zie mijn foto met de blauwe muur...) De Piilu, die is donkerroze met lichtroze, de Miss Batemann die is wit, de Hagley Hybrid, zachtroze, de Warsawska Nike volgens mij ook, die is donkerroze, die heb ik dit jaar nieuw, van de Praxis. Daar wel wat duurder helaas :p

Vaak in ieder geval die soorten en misschien ook iets anders?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:54

O ja, de Multi Blue vaak ook en die is blauwpaars, ook errug mooi! Zie hieronder... Ook van de Aldi :p

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:07

Zo, eens tijd om mijn projectje te laten zien, alleen zal het nog even duren voordat wij eraan kunnen beginnen.

Dit is onze achtertuin:

Afbeelding

En het terras voor bij het huis (met het stukje coniferenhaag waar ik wel blij mee ben, deze zijn goed bijgehouden):

Afbeelding

De grote schuur van damwand profielplaten willen we plat gooien, dat is een schuur van 10 x 10 meter (zonder het afdak ernaast). We willen een stuk aan de garage doortrekken in dezelfde stijl als de garage, en dan daarachter nog een afdak voor een aanhanger/trailer. We weten alleen niet wat we mogen bijbouwen qua vergunning, en voor de vergunningsaanvraag moeten foto's van de huidige situatie bijgeleverd worden. In de huidige situatie hoort er niets te staan, dat groene schuurtje is klandestien neergezet. := Alleen willen we die niet slopen voordat we aan de aanbouw beginnen, anders moeten we eerst weer een muur dichtmaken. Tekeningen en dergelijke moeten ook nog gemaakt worden, dus het duurt nog wel even.
Verder willen we nog een overkapping maken waar we een loungeset neerzetten, voor de zwoele zomeravonden. :D Die zal dan ook ergens achterin de tuin komen. Pas als dit allemaal gerealiseerd is kunnen we met de aanleg van de tuin beginnen. Wat opzij van het grasveld staat zijn planten die we van onze vorige woning hebben meegenomen. Deze staan allemaal nog in potten in de grond, en zijn voornamelijk hortensia's en hosta's, en 2 acers. Zowel de hortensia's als de hosta's zijn niet zo'n gangbare soorten, vandaar dat we deze meegenomen hebben.

Project voortuin is nu zo goed als klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Staat nog een notenboom in (fijn, die eekhoorns :)) ) maar die moet nog naar de achtertuin, over een tijdje dus. Ik zie overigens dat de notenboom net niet meer op de foto staat. In de voortuin hebben we voornamelijk gesnoeid en hedera verwijderd. Op de plekken voor de vijver waar nu hortensia's staan stonden enorme hedera-bossen. De hortensia's stonden compleet in de verdrukking, en zijn weer vrijgemaakt en verzet. Andere kant staan annabelle's, die zijn afgelopen donderdag gezet. De vijver ziet er nu weer niet uit, het waait en naast ons zit een eikenbos waar nogal veel troep vanaf komt.... Moet er dus weer even met het schepnet doorheen om dat eruit te vissen.

Verder ligt er achter het "schuurtje" in de achtertuin nog een strook van een meter of 4. Een deel is overwoekerd met laurier. Die staat op een wal, wal is de afscheiding naar achter (ook eigen grond, daarachter ligt een strook gemeentegrond en dan weer een tuin).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:08

Vanaf 22 mei

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind die paarse ook erg mooi!

Misschien dat ik het toch maar weer ga proberen met die clematis.

Ik hoorde dat de onderkant niet tegen zon kan misschien was dat mijn probleem. Hij groeide voor geen meter namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:13

Zijn dat meerjaarsplanten? Ik wil mooie klimplanten voor om mijn pergola.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:15

Die klimplanten zijn gewoon vaste planten. :j

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:59

@neonlight, wat een mooie grote tuin!! Willen jullie de aanbouw qua grootte ongeveer net zo groot als wat er nu al staat? Lastig trouwens, foto's insturen waarop de schuur niet mag staan ;)
Maar om op je antwoord terug te komen, de schutting staat op de erfgrens (tenminste, ik heb hem toentertijd terug gezet waar de oude stond voordat er ooit een storm overheen is gegaan, ik had toen nog geen buren) en nu staat dus aan de andere kant, niet vast aan de schutting maar er wel tegenaan dat lelijke bouwsel. Heb nog gebeld met de gemeente maar die vertelde me dat dat dus gewoon mag zolang het niet op de erfgrens is (maar daar heb ik dan weer geen verstand van O:) )

Vind er mooie contrasten voorbijkomen, dat blauw met die paarse clematis, wauw wat gedurfd!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:08

Er zijn toch al wat ideeën.
In het langere stuk met kiezel willen we gras leggen en een olijfboompje neerzetten.

In het kleinere vierkante stuk willen we verder bestraten. Wellicht stuk zand overlaten voor leuke plantjes.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:42

Net te vroeg geweest afgelopen weekend.. Heb meer dan het dubbele betaald voor clematissen bij de Tuinland..

Mooie kleur trouwens hierboven!! Onze clematissen die wij er twee jaar geleden al in hebben gezet, staan ook op knappen! Kan echt niet wachten, want er zitten echt heel veel knoppen in!

Zal binnenkort ff wat fotootjes plaatsen van onze tuin, wij zijn dit weekend ook weer flink bezig geweest.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:57

Ik las dat je clematis elk jaar moet snoeien. Ze worden toch niet in 1 jaar zo groot dat ze langs een prieel of overkapping groeien?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:56

Lieke, heb je ook gemeld dat het zo hoog is?
Ik had al eerder op de gemeentesite gekeken, maar ik kon niets vinden wat jouw gemeente hanteert.

En die aanbouw wordt een stuk kleiner, 100m2 krijgen we geen vergunning voor, en is ook veels te veel. Nu staat er 10 meter achteraan, wij willen 6 meter aanbouwen, stukje korter dus. Maar dan komt er nog wel een overkapping aan vast aan de achterkant, kom je toch weer snel op bijna 10 meter uit. Breedte is wel een stuk minder, en uiteindelijk krijgen we dus een heel stuk tuin erbij. Dat is ook de reden waarom nu eigenlijk ook nog niets te plannen is met de tuin, er komt zoveel bij, ik denk dat we dat eerst gewoon moeten zien. Die schuur is nauwelijks te zien hoe enorm die is, eigenlijk pas als je erin staat. Uiteindelijk krijgen we een stuk van 100 m2 tuin erbij, dat is best veel, de meeste mensen hebben dat niet eens aan tuin.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:51

Nog een beste klus Neonlight, maar als het af is heb je idd wel een mooi opp om mee te spelen :j

De Aldi klimmers komen op een mooi moment, kan ik mooi kwijt tegen de nieuwe heg verbergings constructie :)
Ik hoop een stuk of 6 clematissen te scoren, 2 passievruchten en hoe heet die andere nou ook al weer :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:19

@ _Nathalie_: Snoeien ligt ook aan de soort hoor. Niet alle soorten hoef je tot 30 cm boven de grond te snoeien en bij sommige is dat zelfs echt zonde, dan mis je bijvoorbeeld de voorjaarsbloemen of de dubbele bloemen... De vroege bloeiers zoals de Montana snoei je maar heel licht en ná de bloei. Dat is er wel eentje die flink groot wordt. Aangezien ik een hoge pergola heb mag die bij mij lekker groeien! Je hebt ook soorten die wat lager blijven, die moet je dan niet kiezen voor een prieel.

@Lieke2: Thanks! :P Je vindt het mooi of helemaal niet, haha! Maar een beetje kleur is wel leuk vind ik. Veel buren met erg saaie/kale tuinen hier...

Misschien dat ik toch ook een passiebloem erbij ga kopen bij de Aldi... Mijn mooie paarse doet nog steeds niks :( En tja, die kan ik niet even bij een tuincentrum kopen, bijzondere soort. O, zal eens een foto laten zien.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:19

Ik heb net met een vriend de pergola opgezet maar dat ding is (nog) hartstikke gammel :')

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:59

Haha Jolien foto!

Welke soorten worden zo groot dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:15

Afbeelding

Nu we de poten verzwaard hebben valt het eigenlijk wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:18

En volgens mij waait het een beetje }> oepssss, wrong topic ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:28

Haha waaien doet het zeker!

Ziet er leuk uit Jolien. Ik zie nu ook beter waarom je die border zo genaakt hebt. Krijgt nu meer vorm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:30

Ja nu kun je het wat beter zien he. Ga zo nog een zooi vaste planten halen, maar ik moet niet te wild doen want de tuin zit toch sneller vol dan ik dacht _O-

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:36

Joolien schreef:
Oeh leuk die kleur idd, ik wil ook iets in mijn tuin schilderen en dit geeft wel inspiratie :D

Ik ben als verrassing voor mijn vriend die een week op vakantie is de tuin aan het inkleuren. Weten jullie welke struik dit is?
http://i.marktplaats.com/00/s/NzI2WDU0N ... q/$_85.JPG

Ik ben nu al verliefd op de border <3
[ Afbeelding ]

Die plant is een Euonymus. Deze zijn in meerdere kleuren te krijgen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:52

Probleem is ook dat nieuwe planten nog zo klein zijn en een jaar later al een stuk groter zijn!

Misschien dat ik ook nog wel een passiebloem op ga halen bij de Aldi! Vind ik altijd wel erg mooi!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:25

Heb nu geperforeerde plantjes, met dank aan een fikse hagelbui ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:35

Heb de Euonymus geplant en het staat erg mooi. Verder nog 25 vaste planten in de tuin gezet, heb nu wel vetplantjes genoeg :') en veel grondbedekkers. Dar wil ik nog meer van.
Nu alleen nog wat leuks voor voor het raam. Maar ik denk dat ik daar mooie bloemen wil. Maar ben nu een beetje laat met bollen dus ik moet nog wat halen daarvoor. Lach me echt kapot want ik heb voor 50 euro de tuin gevuld met planten tot nu toe :D En hij staat al bijna vol. Ik wil enkel nog een groene en rode esdoorn en de waterpartij, dan zijn we er wel.

alleen nog wat leuks voor tussen de rozen en de pergola, ik wil daar iets heel hoogs, maar wat?

Afbeelding

Afbeelding

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:33

Ahhh ik dacht ook even van die knappe paarse klimmers te scoren bij de Aldi, maar niks hoor, ze hadden niet 1 klim plant :(

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:44

Is ook vanaf de 22e als het goed is :+