E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:33

Zit m deels ook nog in verschil in belasting.
Op papieren boeken zit laag tarief, 6%
Een ebook is een dienst en daar moet 21% belasting over worden betaald.

En er moet nog een cultuuromslag komen, hoewel er langzaamaan wel spotify-achtige constructies voor ebooks komen ook.
Zolang de prijzen hoog blijven, blijven mensen ook hun best doen om er illegaal aan te komen.
Als het goedkoper wordt, gaan meer mensen er netjes voor betalen.

Ik koop overigens ong. net zo vaak ebooks als ik vroeger gewone boeken kocht.
Ik koop meestal via kobobooks of bol.com. Lees (bijna) alleen in het Nederlands voor mijn plezier.

Fijn, Djilan, dat je ereader al verzonden is!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:14

Ik vind E books zo al goedkoop eigenlijk. En als ik zie hoeveel je er kunt krijgen voor 99ct of zelfs gratis.. Ik heb nu al een boek of 9 gekocht denk ik en de duurste 2 waren 4,99 pst. De rest 1,99, 99ct of gratis. Maar dat zijn inderdaad niet de nieuwste van de nieuwste uitgaves. Maar vind het tot 15 euro de moeite waard.

Ja ben blij! Nu is hij zeker op tijd voor de vakantie!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:41

Alexandra__ schreef:
Dat is fijn Djilna!
Ik wist helemaal niet kobo's waterdicht zijn! Allemaal?
Ik ben intussen heel blij met m'n aliexpress e reader :o voldoet helemaal aan de verwachtingen !

Waar downloaden jullie e books?

Niet alle Kobo's zijn waterdicht, alleen de H2O.

Ik vind ebooks in verhouding duur vergeleken met papieren boeken, dat vind ik een groot nadeel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:35

Ik woon met een boekenschrijver in huis en begrijp heel goed waarom er zo weinig verschil tussen zit. Maar vind het zelf ook hoor ;) dat ebooks aan de prijzige kant zijn. Vind ik van papieren boeken vaak ook.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:46

Ik vind ebooks vooral duur omdat ik ze niet onbeperkt kan doorgeven. Papieren boeken gaan hier van hand tot hand. Iedereen leest ze. Als ik mijn ebook met iemand wil delen dan mag dat niet. Die persoon moet dan een nieuwe kopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:06

Keet schreef:
Ik woon met een boekenschrijver in huis en begrijp heel goed waarom er zo weinig verschil tussen zit.

Waarom dan? Ik dacht dat er maar een vrij beperkt deel naar de schrijver ging, en veel meer naar de uitgever, drukker, distributeur. Er was ooit een mooi plaatje gemaakt van de onderverdeling van de kosten, maar die kan ik nu niet meer vinden.

Overigens zou ik heel graag combi's willen kopen: het papieren boek en de e-versie, omdat ik wel van papieren boeken hou, en ze ook wel graag in mijn kast heb, maar er ook genoeg redenen zijn om ze op mijn reader beschikbaar te hebben. Helaas wordt die mogelijkheid niet vaak geboden. En dan zou ik best een of twee euro bovenop de papieren prijs willen betalen (maar veel meer dan dat ook niet, want je koopt het boek al.)

Het eindigt er nu vaak mee dat ik niet kan kiezen wat ik wil en uiteindelijk niks koop := (Zelfde met de hoge boekenprijs - bij een lagere boekenprijs zou ik vrijwel zeker netto flink meer geld uitgeven aan boeken.)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:14

Bij mijn man is het drukken maar een klein percentage van de kosten. Gebeurt wel allemaal in eigen beheer. Maar de werkuren, onderzoek, bronnen en fotomateriaal is allemaal zeer kostbaar. Ondanks dat ze alles in eigen beheer doen blijft er onder de streep weinig over hoor. Distributie richting de boekhandels doen ze ook zelf
Voor boeken kan je ook niet een fantasie prijs vragen want dan verkoopt ht ook niet

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:49

Maar bij ebooks is geen sprake van drukken, alleen kopieren en een watermerk aanbrengen. Ik begrijp daarom niet waarom ebooks vaak bijna net zo duur zijn als papieren boeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:54

Voor degenen die graag Engelstalig lezen:
Ik zag net bij kobobooks dat er een wekelijkse selectie is van 50 gratis ebooks.
Zo te zien allemaal Engelstalig, wie weet zit er voor iemand hier iets bij?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:14

C_arola schreef:
Maar bij ebooks is geen sprake van drukken, alleen kopieren en een watermerk aanbrengen. Ik begrijp daarom niet waarom ebooks vaak bijna net zo duur zijn als papieren boeken.

Scheelt maar 2.50 ofzo tussen gedrukt boek of ebook. Drukkosten vallen mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:16

Een boek drukken voor 2,50? Dat lijkt me wel heel weinig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:42

Ligt ook aan de oplage natuurlijk. Een Harry Potter oplage of een beperkte oplage. Maar ga uit van een 2.50 tot 6 euro per boek :)

Je zou eens op pumbo.nl kunnen kijken voor drukkosten (even gegoogled)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:16

Vandaar dat een ebook vaak maar een paar euro goedkoper is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:22

Opslag en voorraad en transport wordt ook meegenomen in prijs papieren boek.
En opslagkosten zijn van een e-book echt verwaarloosbaar tov papieren boeken om over voorraad en transport maar helemaal te zwijgen. Het verschil zit echt niet alleen maar in het uitblijven van de drukkosten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:23

Maar dan vraag ik me weer af waarom ebooks dan nog zo duur zijn. Vaak scheelt het (uitgezonderd oude/niet populaire boeken en aanbiedingen) maar een paar euro vergeleken met papieren boeken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:44

Shadow0 schreef:
Overigens zou ik heel graag combi's willen kopen: het papieren boek en de e-versie, omdat ik wel van papieren boeken hou, en ze ook wel graag in mijn kast heb, maar er ook genoeg redenen zijn om ze op mijn reader beschikbaar te hebben. Helaas wordt die mogelijkheid niet vaak geboden. En dan zou ik best een of twee euro bovenop de papieren prijs willen betalen (maar veel meer dan dat ook niet, want je koopt het boek al.)

Het eindigt er nu vaak mee dat ik niet kan kiezen wat ik wil en uiteindelijk niks koop := (Zelfde met de hoge boekenprijs - bij een lagere boekenprijs zou ik vrijwel zeker netto flink meer geld uitgeven aan boeken.)

Ik blijf idd ook papieren boeken kopen, dat leest inderdaad fijn(er). Kast mee vol staan :D Maar Ereader is makkelijker voor onderweg, minder gewicht en ruimte.

En als ik zie wat ik nu al bij Amazon heb uitgegeven aan boeken de afgelopen week terwijl die gratis tot 4,99 waren kan ik dat beamen 8-)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:57

Ik zie nu dat ik de Kindle niet eens in NL kan bestellen :(

Ik ga dan denk ik toch voor de Kobo glo HD via Bol.com, was ook super service toen hij vastgelopen was. Verder gebruik ik nooit Calibre om er boeken op te zetten dus dat zou met de Kindle weer extra werk zijn :+

Ik vind papieren boeken echt helemaal niet fijner lezen :+ Steeds dat omslaan van de bladzijdes.. Ik wil ze alleen omdat ik een boekenkast zo leuk vind!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:42

Undefined schreef:
Ik zie nu dat ik de Kindle niet eens in NL kan bestellen :(

Mediamarkt heeft ze.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:46

Ja en anders gewoon via Amazon.de bestellen, zo heb ik het dus ook gedaan. Wordt gewoon hier afgeleverd.
Als ik de zwarte had gewild had ik hem bij Mediamarkt gehaald inderdaad, al had ik nu op Amazon een aanbieding en was hij 119 ipv 139 :D

Boeken koop ik wel via Amazon.nl

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:11

Veulen84 schreef:
Ik vind ebooks vooral duur omdat ik ze niet onbeperkt kan doorgeven. Papieren boeken gaan hier van hand tot hand. Iedereen leest ze. Als ik mijn ebook met iemand wil delen dan mag dat niet. Die persoon moet dan een nieuwe kopen.

Daar heb ik wel lak aan. Ik koop eboeken, maar krijg ze ook van vriendinnen. En mail ze dus ook gewoon door :j, zelfde als inderdaad met de gewone boeken ging.

Hoe zit het met garantie als je via amazon koopt?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:15

Het lijkt mij inderdaad met garantie vervelend om in Duitsland te bestellen. Kon het nu heel makkelijk bij de Albert Heijn afleveren voor reparatie! Dat Mediamarkt ze heeft dat wist ik niet, dan kan ik ze daar eens bekijken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:35

Moet je wel van te voren even kijken, want niet alle winkels hebben ze nl op voorraad. Meeste niet zelfs kwam ik achter. Online wel, maar dan zou je hem in de winkel kunnen laten afleveren.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:57

Laatst bijgewerkt door Alexandra__ op 22-08-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:59

Er mag hier niet gesproken worden over downloaden buiten de legale paden :) dat is het Bokt beleid.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:27

Ik krijg morgen m'n kindle binnen via Amazon Duitsland. Niet ideaal maar wilde graag kindle omdat mijn vriend er eentje heeft en veel Engels boeken leest dus makkelijker lenen is.

Ben benieuwd na 5 jaar Sony hoe het gaat bevallen.

Vind bij Amazon de Engelse boeken vrij goedkoop of iig betaalbaar. Beter betaalbaar dan Nederlandse e-books.