Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:56

In dit geval moeten de muren + het dak geïsoleerd worden, dus dat zou eventueel wel alvast kunnen.
Verder willen we waarschijnlijk een beetje gaan schuiven met de kamers.
De badkamer is nu beneden en willen we uiteindelijk waarschijnlijk naar boven doen, er is nu een voorkamer + achterkamer + keuken en hierin willen we ook wat gaan schuiven.
Het kan dus zijn dat de kamers verschillende functies gaan krijgen.

Maaaaaaaaar, ik loop zoals altijd al vrij ver op de feiten vooruit.
We moeten nog gaan kijken, bedenken of we een bod willen doen en dan nog maar eens afwachten of we het uberhaupt krijgen. :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:59

chanelle14 schreef:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben:
Stel dat we in een soort klushuis als waar we nu gaan kijken gaan wonen, hebben we bedacht dat we er eerst een paar maandjes in gaan om eens te kijken waar we nu écht tegenaan lopen en dit eerst aan te pakken.
Het huis waar we heen gaan is in de basis nog prima leefbaar, alleen allemaal gewoon heel oud en hokkerig.

Zijn er nog meer mensen die dit zo hebben gedaan? Of denk ik nu te makkelijk?

Een badkamer terwijl je erin woont als daar veel aan moet gebeuren vind ik verschrikkelijk. Een keuken daarin tegen is met een elektrisch kookplaatje redelijk makkelijk te ondervangen als je in je badkamer kan afwassen.
Zonder toilet zitten als je erin woont is voor mij een no go.
Het is net wat je zelf ervaart.. sommige mensen wonen maanden in een klushuis, ik krijg dan mental breakdowns

Suzanne F.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:05

Ik trek dat ook niet hoor. Al die zooi, stof en ellende.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:06

De badkamer beneden zouden we in dit geval kunnen houden totdat de andere boven klaar is, dus dat is in dit geval een meevallertje.

Vind het eigenlijk vooral lastig om straks bij dat huis te gaan kijken en een inschatting te moeten maken hoeveel het gaat kosten, ik heb werkelijk geen idee...
Maar aangezien de oude bewoonster overleden is en de kinderen de boel waarschijnlijk verkopen, verwacht ik dat het allemaal snel gaat en hij binnen drie weken weg is voor het hoogste bod.
Het is een huis waar zeker iets aan moet gebeuren, maar waar wel echt iets leuks van te maken is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 00:07

Bedoel je dan inschatting van verbouwingskosten of kosten rondom overbieden/kk en dat soort zaken?

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 00:20

De verbouwingskosten inderdaad.
Kan online wel een klein beetje prijzen vinden, maar je komt gaandeweg genoeg ‘verrassingen’ tegen verwacht ik.

Heb wel een aantal vrienden (onder andere een architec) die op de foto mee kunnen kijken, maar je hebt op dit moment gewoon niet de tijd om rustig even wat dingen uit te zoeken.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 05:18

Wij hebben zelf ook een klushuis gekocht. Eerste bezichtiging hebben we zelf gedaan en we zagen enorm veel potentie, en dachten dat toch veel cosmetisch werk is.
Ik heb toen direct gevraagd of het mogelijk was dat ik terug kon komen met mijn vader die inmiddels al tig huizen heeft verbouwd en enorm handig is. Dat mag, ik mocht zelfa tijdens bezichtigingen van anderen gewoon binnen lopen en mijn vader heeft in alle rust rond kunnen kijken wat er gedaan moest gaan worden en hoeveel het zou gaan kosten. De makelaar heeft ons toen alsnog uitleg gegeven toen de mensen van de bezichtiging weg waren.
Als wij de sleutel krijgen, zal er eerst een nieuwe keuken en toilet komen en wordt de slaapkamer volledig aangepakt. Dan zullen we verhuizen en gaandeweg verder het huis aanpakken.

@Anouk_H: laat je zeker niet ontmoedigen want er zitten veel mogelijkheden in en eenmaal af zou t een droomhuis zijn. Bij ons in de buurt verkopen woningen vanuit woningorganisaties bijna niet. Puur omdat je ze koopt, hoe ze zijn en kan je verder nergens aanspraak op maken.

@chanelle14: wij gaan dus ook eerst t hoognodige aanpakken en dan toch ook al over. De gekochte woning is veel dichterbij het werk voor ons beide en zolang we kunnen koken, douchen, slapen en naar t toilet kunnen, kunnen we t verder aanpassen in de snelheid die we zelf willen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:10

Wij hebben een enorm groot klusproject, we wonen er in en het is zwaar :+ heb er een topic over. Help ik word klusser heet het topic.

We hebben nu voor t eerst sinds maart weer een badkamer in huis. Hebben sinds maart geen verwarming en water in huis gehad. Overal stof en we zijn drie keer intern verhuisd. En t meest vervelende, je hebt nooit privacy.. iedereen loopt overal en altijd herrie. Oh ja je wil naar de wc heeft er net een bouwvakker zitten poepen en er zitten zelfs sporen op de bril.. nou ja op zulke momenten sleur ik ze gewoon aan de haren er bij _O- al kan ik dan soms wel huilen van ellende.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:29

Ik heb ook heel lang zo gewoond. Maanden zonder keuken en in een bouwput. Jaren voordat het echt klaar was. 2x
Vond ik het leuk... Nee.... Kan het.... Ja.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:32

Oh ja het kan zeker, had ik het achteraf anders gedaan, ja. Vooral omdat er elke keer vertraging is, alles weer anders loopt en je aan t werk moet maar tijdens het bellen met klanten ineens iemand een gat begint te boren :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:45

Ja wij hebben alles zelf gedaan. En in een tijd dat je gewoon nog op kantoor werkte haha. Dat scheelt. Ach ja... Nu ik op m'n droomplek woon dankzij de overwaarde is alles weer vergeten zullen we maar zeggen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:58

Shiloh schreef:
Behalve dan dat je die overwaarde ook mag gebruiken om te investeren in het nieuwe huis door een nieuwe keuken oid te plaatsen.

Op de website van belastingdienst staat het volgende:
[ [url=m/fWMhvF.png]Afbeelding[/url] ]
Interessant is dan, als je verbouwt in je eerst woning en je eigen woning reserve is 0 euro (je hebt immers nooit verkocht met overwaarde), heb je dan een negatieve eigen woning reserve ? :o?

Complexe materie…die woning reserve blijft 3 jaar op papier bestaan. Daarna is dat weer weg. Dus als je binnen 3 jaar weer verkoopt en je hebt dan weer overwaarde, dan moet je die overwaarde bedragen optellen…maar je kan dan wel de kosten van onderhoud en verbouwing er wèl vanaf trekken….en heb je dus minder overwaarde.
dus…stimuleert de overheid daarmee dat je doorstroomt … interpreteer ik dat correct?

Ingewikkeld…maar goed om in te verdiepen…

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:06

Nee dat is geen stimulans om door te stromen binnen 3 jaar. Zou niet weten waarom. Na 3 jaar hoef je de eerste overwaarde niet op te tellen en is hij dus ook lager. Overigens zie ik überhaupt niet waarom een lagere overwaarde een stimulans zou zijn. Maar denk dat deze materie een beetje ver gaat/offtopic is om hier helemaal op in te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:20

Wel heel interessante materie :j

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:22

Gaan jullie eigenlijk altijd een 2e keer kijken als je een bod wil uitbrengen?

Wij hebben dat nu beide keren niet gedaan omdat we niet zo goed weten wat we bij een 2e bezichtiging anders zouden willen bekijken dan bij de 1e bezichtiging

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:23

Als het kan zou ik het zeker doen, vaak vallen dingen bij een tweede bezichtiging veel meer op dan bij de eerste.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:46

Je ziet vaak meer bij een tweede keer en dat is denk ik handiger om je bod te kunnen bepalen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:51

Ik ben niet nog een keer wezen kijken omdat het een nieuw huis was en geen twijfel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:57

Ik weet niet hoe het nu is, maar de afgelopen jaren kreeg je doorgaans niet de mogelijkheid om een tweede keer te kijken.

Mocht het wel kunnen zou ik het zeker doen ja als je serieus geïnteresseerd bent. Vaak zie je toch weer andere dingen. Soms is het weer anders, ander tijdstip van de dag etc.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:08

Tijdens onze zoektocht mocht je inderdaad op basis van 15 minuten beslissen of je het huis wilde kopen of niet. Een tijdstip of dag naar keuze zat er niet in.. Laat staan een tweede keer kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:09

Wij hadden laatst bij een huis de mogelijkheid een 2e moment te komen kijken. Makelaar zei al, mocht je nog eens willen kijken en iemand mee willen nemen, laat even weten en dan kan je tussen tijdstip x en y vrij nog eens komen kijken.

Verder is het 9 vd 10 keer: die dag die tijd. Al is het laatste tijd wel mogelijk om nog tijden te kiezen op dag 1 of dag 2. Dus dan welke je werkdag het minste verpest kiezen :') Maar een 2e keer kijken was tot nu toe zeldzaam.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:11

idinn schreef:
Wij hadden laatst bij een huis de mogelijkheid een 2e moment te komen kijken. Makelaar zei al, mocht je nog eens willen kijken en iemand mee willen nemen, laat even weten en dan kan je tussen tijdstip x en y vrij nog eens komen kijken.

Verder is het 9 vd 10 keer: die dag die tijd. Al is het laatste tijd wel mogelijk om nog tijden te kiezen op dag 1 of dag 2. Dus dan welke je werkdag het minste verpest kiezen :')

Fijn dat daar nu weer ruimte voor lijkt te komen! Eigenlijk ook van de zotte dat het niet zo was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:14

Ja het gaat niet om een paar tientjes.. die woning (flink klushuis) waar je een 2e keer kon komen kijken, ging vervolgens wel voor een ton extra weg _O-

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:25

idinn schreef:
Ja het gaat niet om een paar tientjes.. die woning (flink klushuis) waar je een 2e keer kon komen kijken, ging vervolgens wel voor een ton extra weg _O-

Gekkigheid nog steeds hé.. Moet zeggen dat ik hier laatst een paar mooie woningen te koop zag zeg. Woonboerderij voor nog geen 5 ton. Hebben al even gespeculeerd voor over een jaar of 10 :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:40

Ik had trouwens wel de mogelijkheid om nog een keer te komen kijken als ik wilde.