Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:40

Ik heb er net een heel stuk over gelezen. Hij moet niet mijn overkapping slopen haha

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:35

Ik ben al een tijdje een stille meelezer en heb eigenlijk jullie hulp nodig! Ik heb een nieuwbouw huis gekocht en geen idee wat ik met mijn tuin aanmoet.. Wilde wel graag grote tegels in mijn tuin en voor het tuinhuisje een lounge set en bij mijn raam tegen het huis aan een tafel en stoelen. Nu was mijn vraag of jullie nog leuke ideetjes hadden?
De poort van de schutting komt ongeveer waar de zwarte platen eindigen en de achterkant wordt gewoon dicht.
Afbeelding

Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:43

Afbeelding

Ik zit sinds een weekje in ons nieuwe huisje (huur).
Kleine tuin, maar prima. Ongeveer 7 meter lang en 5,5 meter breed.
nu zitten er op grote stukken kiezelstenen. Verschrikkelijk!
Daaronder ligt zeil.

Dit moet echt aangepakt worden. Maar we hebben even geen idee hoe. Ook niet al te duur. Geld raakt beetje op Door de verhuizing. Haha.

klimop moet blijven. Ik heb deze inmiddels al wel bijgesnoeid aan de onderkant. Dat het de tuin niet meer in komt.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:57

@Maikee: Ik zou zeker kijken voor wat clematissen om tegen de schutting te laten groeien. Aldi aanbieding al net geweest helaas... Ik heb ook veel clematissen van de Aldi en Lidl enzo :p Zijn daar erg goedkoop en ze hebben ook wel mooie soorten.

Verder maak een mooie border naast de zitplekken, zodat je daar echt tussen het groen zit. Qua planten weet ik niet wat je smaak is en hoeveel verstand je er van hebt, maar genoeg planten waar je je geen buil aan kan vallen. Voor kleur en lange bloei vind ik zelf geraniums (ooievaarsbek, niet die 'oude mensen planten' :p) en campanula wel erg leuk en makkelijk. Ook salvia's zijn mooi voor het contrast in bloemvorm.

@Nessa: Niet te groot groeiende clematissen tegen het schuurtje (bijvoorbeeld de Piilu is erg mooi en wordt niet zo hoog). Weg met het grind, wat je zelf al bedacht had... en maak een mooie fleurige border! Bedenk wel even of je daar zon/schaduw/ half schaduw hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:04

gewoonmarie schreef:
Jolien, wat gaaf je tuin met dat cortenstaal! Denk dat als hrt af is echt super mooi lijkt! Weet je al wat voor planten je gaat doen?

Morgen, het valt me op dat je bijna overal wel een antwoord op hebt, heb je een studie gedaan over planten ofzo? Of puur uit hobby? Gewoon intresse hoor! :o

Thanks, ben er ook onwijs blij mee! We gaan sowieso blauw gras erin zetten en verder ook veel grassoorten en nog 2 struiken. We willen graag 2 esdoorns, een rode en een groene, denk dat die ook in de border komen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:56

@Nessa, ik zou beginnen met heel veel bloembakken. Relatief goedkoop (de eenjarige planten zijn hier nu 10 voor 10 euro) en je kan bakken ook zelf maken / goedkoop kopen (zelfs verven met betonverf als je zelf een beetje handig bent). Met bloembakken maak je je tuin al veel groener.

@Maikee, een border aan de linkerkant (aan de schuttingkant) met hogere / bloeiende planten, de rest bestraten met plantenbakken?

Wij hebben heel veel planten besteld en vrijdag binnen gekregen. Ben erg blij met mijn heg van Red Robbin, een kersen / stoofperenboom en een border met allemaal bloeiende planten! Ze staan er allemaal in en vandaag mooi regen gehad! Bijna klaar voor de zomer, alleen nog een mediteriaanse pergola (driehoek met ronde palen en bovenop dikke takken)

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:03

Ja zoiets had ik inderdaad ook al in gedachte, bedankt! Heb inderdaad niet veel verstand van planten maar wel een handige opa en oma die mij dat vast kunnen leren! Zou ik er ook van die eetbare plantjes in kunnen zetten? Of is dat veel meer werk?
Hoe breed zou je dat stukje tuin dan maken bij de border? Mijn tuin is ongeveer 5 meter breed.
En wat zou ik dan aan de achterkant zetten, langs mijn tuinhuisje zeg maar?

Zal de aanbiedingen bij de aldi en lidl dan even in de gaten houden! Ik moet trouwens wel zeggen dat tegen die schutting wel pas op het laatste van de dag zon is, zijn dat er dan ook de juiste planten voor?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:05

Gaaf met dat cortenstaal! Heeft dat geen gevolgen voor de planten die erin komen?
Leuke ideeen gaan hier rond :D

Wat zouden jullie doen met een schutting, waarbij de buren een houten wand tegen aan gezet hebben maar die dus ongeveer een halve meter hoger is dan de oorspronkelijke schutting? Ziet er zo gruwelijk lelijk uit nu :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:58

Iets tegen aan laten groeien of schutting vervangen in zijn geheel
(Als de wand een schutting isbdan he)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:56

Maikee schreef:
Ja zoiets had ik inderdaad ook al in gedachte, bedankt! Heb inderdaad niet veel verstand van planten maar wel een handige opa en oma die mij dat vast kunnen leren! Zou ik er ook van die eetbare plantjes in kunnen zetten? Of is dat veel meer werk?
Hoe breed zou je dat stukje tuin dan maken bij de border? Mijn tuin is ongeveer 5 meter breed.
En wat zou ik dan aan de achterkant zetten, langs mijn tuinhuisje zeg maar?

Zal de aanbiedingen bij de aldi en lidl dan even in de gaten houden! Ik moet trouwens wel zeggen dat tegen die schutting wel pas op het laatste van de dag zon is, zijn dat er dan ook de juiste planten voor?

Eetbare planten zijn net zoveel werk als gewone planten, alleen zorgen dat je het een beetje bijhoudt als je ook echt wilt eten (bijv. boerenkool krijgt rupsen, sla slakken enz)

5 meter breed.... als je aan een tafel wilt zitten van ong 90cm breed, heb je al gauw 3 meter nodig. Dus een border van 1,5 meter breed? Welke planten... schaduwplanten, maar welke?!?!?

@Lieke, kan je jouw kant van de schutting weghalen? Bijzonder dat die van de buren een halve meter hoger is, is hij dan 2,30? Mag dat in jullie gemeente?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:16

Ik heb het niet nagemeten maar zolang je niet op de erfafscheiding 'bouwt' mag je een heel eind de lucht in. Denk dat het idd bij die 2,30 in de buurt komt. Van het deel dat ik kan zien, is wel duidelijk dat het meer knutselwerk is dus weet niet of het mooier wordt als de schutting weggaat...

Iets begroeien is ook wel wat, maar tis schaduwkant en voordat het zo hoog is? Zat te denken aan mss een panorama-afbeelding van heel breed :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:24

Dat is niet zo lieke2, een erfafscheiding mag niet hoger zijn dan 2 meter tenzij de gemeente andere regels heeft.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:25

Maar omdat het dus niet op de erfafscheiding gebouwd is maar er net naast mag het dus hoger zijn (en zit ik tegen zon lelijk ding aan te kijken)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:54

Als het meer dan een meter van de erfgrens gebouwd is misschien, maar ik neem aan dat dat niet zo is. Erfgrens en erfafscheiding zijn niet hetzelfde he. ;) Met een erfafscheiding bedoelen ze de niet de erfgrens, maar een bouwwerk of beplanting. Genoeg mensen die hem op eigen grond zetten, dus niet op de erfgrens, om zelf volledig eigenaar te zijn.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:37

Leuke tuinen komen er voorbij! :) Zelf zit ik een beetje te twijfelen over de tuin en dat met name de borders in onze tuin. Zijn er nog mensen met ideeën? Het schuurtje en de deur worden over een paar weken nog veranderd. De schutting links mogen we niks mee doen en rechts gaan we denk ik nog beitsen.

Afbeelding

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:45

@Marrjjollein: Bij de onderste border zie ik nog wel ruimte voor wat fleurige bodembedekkers. Kies dan voor iets wat lekker lang bloeit, heb je er het meeste plezier van. Campanula bijvoorbeeld of ooievaarsbek, kies niet een te hoge soort, die vallen snel uit elkaar. Een lagere is mooi langs de rand.

De schutting rechts wordt dus gebeitst? Kies voor een lekker licht kleurtje :) De hoek met deur en schuurtje oogt nogal donker.

Ik heb zelf een nogal knalkleurtje voor mijn schutting, was ook wel iets feller uitgevallen dan de bedoeling was haha, maar kleurt erg mooi bij mijn donkerpaarse clematis :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:34

Miljaar, blauwe deur en paarse clematis, iemand kleurendoof :D :+ O:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:40

Ik vind die blauwe schuur echt briljant, toffe kleur!

En miljaar is echt het briljantste woord ever trouwens *\o/*

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:48

Clematissen gespot in het aldi krantje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:01

Goof schreef:

Suske en Wiske lezen, geeft een gigantische uitbreiding van je (Vlaamse) woordenschat :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:48

Ik heb afgelopen weekend lichtelijk per ongeluk mijn clematis vermoord.. Nooit geweten dat die stam er zo dood uit hoort te zien, ik dacht dat het de klimop was en heb m doorgezaagd en weggehaald, er moest een moestuinbak komen O:) Maargoed, ding begint al aardig af te sterven dus. Wel jammer want ik vond m erg mooi, hoe lang duurt het voor ze weer een beetje mooi groot zijn? Maar even een bij aldi gaan halen dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:49

Oeh leuk die kleur idd, ik wil ook iets in mijn tuin schilderen en dit geeft wel inspiratie :D

Ik ben als verrassing voor mijn vriend die een week op vakantie is de tuin aan het inkleuren. Weten jullie welke struik dit is?
http://i.marktplaats.com/00/s/NzI2WDU0N ... q/$_85.JPG

Ik ben nu al verliefd op de border <3
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:09

Morganlefay schreef:
Goof schreef:

Suske en Wiske lezen, geeft een gigantische uitbreiding van je (Vlaamse) woordenschat :+

Klopt, ik ken ze ook uit mijn hoofd. Ben visueel ingesteld dus ik zie het plaatje omtrent 'miljaar' ook voor me :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:28

@ Morganlefay: Het mag best een beetje knallen :P Enne, kleur uit dezelfde groep in de kleurencirkel, moet kunnen :p Hihi en echt zo'n Suske en Wiske woord ja :P Zo grappig dat Vlaams :D

@ Goof: Thanks! :)

@ _Nathalie_ : En ik dacht dat ze vorige week er al moesten zijn? Wilde nog een mooie meenemen voor mijn ouders... Zelf heb ik al wat soorten van de Aldi staan :P Ik zal eens kijken naar de datum... Ik sluit niet uit dat ik er stiekem ook één voor mezelf meeneem... Maar dat ligt aan het aanbod, vaak wel de zelfde soorten ieder jaar...

@ imd: Was het een dikke stam van een Montana? In principe kunnen de meeste clematissen wel tegen rigoureus snoeien... Alleen kan even duren voor je weer bloemetjes hebt...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:30

Het was een vrij dikke stam ja, maar er zit nu ook een flinke laag grond over := Moestuinbak op hoogte.. Maar misschien moet ik 'm dan even wat uitgraven en ruimte geven..

Iemand enig idee welke kleuren clematis de Aldi doorgaans verkoopt?