[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:16

Marjolein schreef:
Als je het niet probeert krijg je er ook niet meer vanaf.

Dat klopt maar het kan ook de andere kant op slaan.
Vrienden van ons hebben een erg duur huis te koop staan (net iets onder de miljoen) kwamen kijkers en die dachten inderdaad dat er meer van de prijs af kon omdat het een duurder huis was, de verkopende partij was zo beledigd dat ze direct hebben aangegeven geen zaken meer met hun te doen. Terwijl achteraf bleek dat die mensen best de vraagprijs wouden betalen maar dus voor een dubbeltje op de eerste rang wouden zitten.

Ik zelf zou het ook niet doen. Als wij een huis hadden van b.v. 5 ton en er werd zo'n 30 duizend onder de vraagprijs geboden dan ging ik daar ook niet serieus op in. iedereen moet een hypotheek betalen en iedereen werkt er even hard voor dus omdat ik dan meer zou verdienen en ik zo'n huis zou kunnen betalen wil ik mijn verlies nemen? nee dat zou mij en met mij een heleboel anderen in het verkeerde keelgat schieten.

rowo

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:21

Ik ben het niet helemaal met je eens hoor, want er zijn genoeg huizen die ruim boven de prijs wat het op moet brengen op de markt worden gezet. Stel dat je als opbrengst 300.000 nodig hebt dan zijn er genoeg mensen/makelaars die de woning voor 325.000 op de markt zetten om zo speling te houden.

Overigens vind ik dat verhaal wat jij vertelde wel beest achterlijk van die verkopers. Een openingsbod zegt dat ze interesse hebben, is het veel te laag dan kun je dat toch gerust aan geven?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:25

Dat kan dat is persoonsverschillend.

Mij hadden ze het ook niet moeten doen. Wat dat betreft ben ik redelijk kort door de bocht als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten oke maar dan moet je niet bij ons aankloppen, we vragen geen onredelijke prijzen voor iets dus tja.

Hier is het ook niet echt gewoon om de vraagprijs maar omhoog te drukken om speling te hebben. Dat zou ook niet echt werken gezien er nog genoeg soortgelijke huizen zijn maar met een andere vraagprijs en zo verkoop je je huis niet dus snij je jezelf in de vingers.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:25

Zo hehe, eindelijk tijd om hier ook weer even bij te lezen. Ben ondertussen verhuisd naar mijn ouders, ondertussen gaat de huizenjacht fanatiek door.

Ik merk bij mijn eigen zoektocht dat er een hoop huizen voor véél te veel geld worden aangeboden. Ze zijn het a) niet waard en b) gelet op de markt en de ontwikkelingen daarvan zijn sommige prijzen echt niet reëel te noemen.
Je hebt inderdaad mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, aan de andere kant heb je ook verkopende partijen die denken een stevige en onreële winst te maken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:31

Berdien schreef:
Zo hehe, eindelijk tijd om hier ook weer even bij te lezen. Ben ondertussen verhuisd naar mijn ouders, ondertussen gaat de huizenjacht fanatiek door.

Ik merk bij mijn eigen zoektocht dat er een hoop huizen voor véél te veel geld worden aangeboden. Ze zijn het a) niet waard en b) gelet op de markt en de ontwikkelingen daarvan zijn sommige prijzen echt niet reëel te noemen.
Je hebt inderdaad mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, aan de andere kant heb je ook verkopende partijen die denken een stevige en onreële winst te maken.

Tuurlijk heb je die ook, maar die mensen die onreele winst willen maken snijden hun zelf in de vingers doordat ze hun huis niet verkopen. Verder vind ik het erg snel om te zeggen het huis is het niet waard, dat ik iets niet waard vind wil niet zeggen dat het volgens de makelaars normen wel of niet waard is natuurlijk. Ik zie duizenden huizen te koop staan voor een bedrag waar ik een rolberoerte van krijg, ik vind die huizen dat geld niet waard maar pietje die op de hoek woont vind het het wel weer waard omdat dat is wat hij wil. Dus in hoeverre kan je zeggen het is het niet waard?
Ik snap wat je wil zeggen hoor en je hebt deels ook wel gelijk.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:34

Wat het huis waard is is maar net wat de gek er voor geven wil. Wij hebben ook wel 'onmogelijke' huizen verkocht voor dikke prijzen, maar ook andersom er genoeg gehad.

De makelaar kan in de meeste gevallen alleen maar advies geven. De uiteindelijke beslissing van vraag- en verkoopprijs ligt toch echt bij de verkoper. Uiteraard probeert de makelaar hem wel voor een zo hoog mogelijke prijs te verkopen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:36

Pashon schreef:
Dat kan dat is persoonsverschillend.

Mij hadden ze het ook niet moeten doen. Wat dat betreft ben ik redelijk kort door de bocht als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten oke maar dan moet je niet bij ons aankloppen, we vragen geen onredelijke prijzen voor iets dus tja.

Ik zie het wat anders. Als ik het bedrag krijg wat ik wil hebben, maakt het me allemaal niet uit. Al zijn het smurfen geld is geld en ik wil het huis kwijt.

Andersom met kopen netzo. ik hoor hier veel mensen die afknappen op een makelaar of de verkopende partij. Als ik een huis echt graag wil, ga ik ervoor en dan neem ik het tijdelijk voor lief. Zodra ik de sleutel heb, heb je niks meer te maken met de makelaar of de verkopers.
Ik kwam laatst wel de verkopende makelaar tegen. Die wilde even weten hoe het verbouwen ging. Als het af is nodigen we misschien beide makelaars nog wel uit om het resultaat te laten zien.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:44

Ik zou echt niet beledigd zijn over een bod, mensen mogen het toch altijd proberen? Erom lachen zou ik ook niet, je betaalt zelf ook niet graag teveel en iedereen probeert het onderste uit de kan te halen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:56

Ik denk echt dat je het verkeerd ziet Pashon. Op de woningmarkt is het heel normaal om een bepaald percentage hoger te vragen dan wat je uiteindelijk voor je huis denkt te kunnen krijgen. Als verkoper houdt je daar ook rekening mee, er moet tenslotte onderhandelingsruimte zijn.

Een belachelijk laag bod? Tja, ik vind 10 procent onder de vraagprijs een heel normaal openingsbod. Zou het 20 procent worden, dan zou ik vriendelijk zeggen dat dat geen serieus te nemen bod is, maar dat men altijd welkom is om verder te praten.

Er zijn altijd mensen die het proberen, wie weet komt er toch nog een redelijk bod uit.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:04

MoniqeuT Zoals ik net beschreef zo gaat het hier meestal, er word een klein bedrag bij op de waarde gedrukt (om het zo maar te noemen) dit is voor de onderhandelingen, daardoor kan men hier nooit veel van de prijs af krijgen tenzij de verkopende partij met een restschuld blijft zitten en daar zelfr voor kiest.

Wij hebben bericht van onze makelaar, zoals het nu lijkt en alles gaat gewoon zoals het hoord moeten we 15 december uit de woning zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:12

Pashon, er zijn ook mensen die een dikke overwaarde op hun huis hebben en dus veel meer onderhandelingsruimte hebben, zonder een restschuld over te houden.

Ik denk dat je teveel van je eigen situatie uitgaat. Er zijn nog vele andere scenario's denkbaar.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:17

Moniqeu ik ga nu helemaal niet van onze eigen situatie uit, dit komt allemaal uit de handen van diverse makelaars hier uit de buurd en ervaringen van kennisen/ vrienden enzo
Maar maakt verder ook niet uit, iedereen moet doen wat hun goed lijkt.

Ik zeg enkel dat wij bepaalde biedingen niet serieus genomen hebben, de mensen die een "onzin" bod gedaan hebben gaan wel onze woning kopen omdat ze uiteindelijk toch nog een fatsoendelijk bod gedaan hebben uiteraard is er nog wel onderhandeld, maar veel hebben ze niet van de prijs afgekregen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:26

Maar er zijn genoeg mensen die hun woning dik 10 jaar geleden nog in de gulden tijd gekocht hebben en nu dus bij ondermaatse verkoop nog een dikke overwaarde op hun woning hebben. Met dit soort mensen is er gewoon veel meer onderhandelingsruimte.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:15

Precies, in die situatie heb ik ook gezeten met een verkopende partij. Die maakten al grof winst op hun woning met ons bod, maar wilden niet verder zakken. Als je dan bekijkt dat de gehele woning moest worden voorzien van dubbel glas én nieuwe kozijnen.. Het moet uit de lengte of de breedte komen. Ik ga maandag kijken bij een huis was een stukje duurder is maar waar alles al helemaal aan gerenoveerd is. Dan heb je de kosten van het renoveren niet meer en betaal ik ook met een gerust hart meer. Maar veel vragen terwijl er nog veel moet gebeuren.. Tja, dan mag je je huis houden en zoek ik lekker verder. Geen hand vol maar een stad vol namelijk :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:03

Tja tuurlijk heb je die huizen ook maar het is uiteraard hun goed recht om gewoon de waarde te krijgen voor het huis ook al hebben ze overwaarde. Zie niet in waarom die mensen minder moeten krijgen omdat ze het huis in de guldentijd hebben gekocht.

Wij kiezen bewust voor een huis waar nog van alles aan moet gebeuren zodat we echt alles naar onze eigen smaak kunnen doen.
bij het volgende huis is het ook de bedoeling dat we daar wel de rest van ons leven blijven wonen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:12

Pashon, elk huis is waard wat de gek ervoor over heeft. Het is vrij makkelijk om huizen waarvan er heel veel zijn een bepaalde waarde toe te kennen. Een rijtjeshuis of flat waarvan er ongeveer tien dezelfde te koop staan in dezelfde plaats, is te vergelijken met andere huizen.

Een oud boerderijtje met veel grond op een hele rustige plek is voor de een misschien 100.000 euro waard om dat er veel aan gedaan moet worden, een ander telt er misschien wel 200.000 euro voor neer omdat het op zo'n mooie plek ligt met ruimte voor paarden bijvoorbeeld. Wat is dan in zo'n geval een belachelijk bod??

Jij ging in je vergelijking uit van de hoogte van de hypotheek als uitgangspunt, omdat mensen anders met een restschuld zouden blijven zitten. Wat als je geen hypotheek hebt of een hele lage hypotheek? Dat maakt je huis niet minder waard?

De woningmarkt zit gewoon wat ingewikkelder in elkaar dan je je het eerder voorstelde.

Een huis als dat van ons (zie onderschrift) is voor veel mensen niet te betalen, maar er is iemand die juist dit wil: goede bedrijfslocatie, stallen, ruimte voor paarden, centraal gelegen in het land. En ja, er is onderhandelingsruimte en op onze vraagprijs is een bod van 15.000 euro onder de vraagprijs helemaal niet zo erg laag, zelfs het dubbele is nog lang geen 10 procent. Alles is dus relatief, toch? Maar al hebben wij geen torenhoge hypotheek op dit huis, dan geven we het inderdaad niet weg ;-)

Dat bedoelde ik met teveel uitgaan van je eigen situatie of wat je hoort van makelaars over soortgelijke huizen. Voor sommige huizen of bedrijfspanden gaan weer hele andere zaken spelen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:48

Moniqeu nogmaals ik ga niet van ons huis of soortgelijke huizen als die van ons. Als ik heel eerlijk ben heb ik het bedrag wat jullie voor de woning vragen niet over in geen miljoen jaar eigenlijk, simpelweg omdat hier de huizenprijzen lager zijn en je voor dat bedrag iets kan kopen wat wel 3 keer zo groot is als dat van jullie.

De makelaars die wij gesproken hebben meer te koop staan als "simpele" rijtjes of vrijstaande huizen. die hebben ook bedrijfspanden te koop uit diverse sectoren waaronder agrarische panden.

De hypotheek is voor veel mensen de spelingsruimte, pietje heeft er dit voor gegeven en kan gewoon simpelweg niet veel restschuld meenemen.
Als ik mijn ouders vergelijk, hebben een grote boerderij met 4 hectare land huis hebben ze 22 jaar geleden in de guldentijd gekocht huis is nu 7 keer zoveel waard, maar omdat het zoveel meer waard is en ze een hypotheek hebben die veel lager is wil niet automatisch zeggen dat ze het dan maar voor veel minder weg doen absoluut niet.
Even ter verduidelijking hun huis is niet enkel door de jaren heen duurder geworden spelen meerdere factoren mee, verbouwing stallen complex bijgebouwd grond bijgekocht. Mochten ze ooit tot verkoop van hun huis overgaan speeld er meer mee als enkel het geld, de emotionele waarde die het huis voor hun heeft speeld voor hun ook mee.

Tuurlijk is een huis waard wat de gek er voor geeft, maar hoe je het ook wend of keerd een huis heeft een bepaalde waarde.
Wat bedoel je de huizenmarkt is ingewikkelder als dat ik voorstelde, heb bij mijn weten namelijk niks voorgesteld.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:44

Pashon, ik kan je redeneringen gewoon niet meer zo goed volgen.

Voor mijn gevoel spreek je jezelf regelmatig tegen, maar ik kan er niet zo goed de vinger op leggen.

Enne, ik weet dat je op veel plaatsen de huizen goedkoper zijn dan hier. Maar ook de vraagprijs van ons huis is gewoon gebaseerd op de taxatie door de makelaar en in deze regio betaal je nu eenmaal meer dan elders. Iemand uit de Randstad was juist weer stomverbaasd, die vond dat het bij hun wel twee keer zoveel zou moeten opbrengen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:46

Moniqeu hoe bedoel je ik spreek mezelf tegen? kan je quoten waar ik dat doe althans waar jij dat idee erbij krijgt?

Ik zeg niet dat jou huis het niet waard is, ik zeg enkel dat ik het er echt niet voor over heb omdat ik weet dat ik in deze regio veel meer voor dat geld kan krijgen.

Wil jou of niemand verder aanvallen hoor, ben niet zo'n ster in mijn mening op schrift te zetten althans om het goed over te brengen en ik weet dat dat nogal eens verkeerd over kan komen en het is de bedoeling in dit topic dat men zijn verhalen van het verloop kan plaatsen en vind het zonde als het topic een rare nasmaak krijgt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:57

Geen nare bijsmaak hoor, even goede vrienden ;-)

Het gekke is dat ik inderdaad het gevoel krijg dat je jezelf hier en daar tegenspreekt, maar het ook niet echt in quotes kan zetten. Dus niet echt de vinger erop leggen, hou het maar op mijn gevoel dus, wat misschien niet goed is.

Ik snap alleen niet echt dat je zei dat je je bescheurd had om een bod wat 15000 euro lager lag dan de vraagprijs. Ik vind dat vrij normaal namelijk, vanwege de 'speelruimte'.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:35

Moniqeu en dat is wat ik probeer uit te leggen, hier is het niet normaal dat je zo'n bedrag onder de vraagprijs bied. Wij zijn er uiteindelijk uit gekomen met de mensen maar er zijn ook genoeg mensen hier in de buurd die zo'n bod niet serieus nemen en sommigen wensen zelfs niets eens meer te onderhandelen na zo'n bod.

Vanochtend is onze woning getaxeerd, de makelaar was zeer te spreken omdat alles nog geen jaar oud is.
Hij vond dat we zeer schappelijk waren met de prijs en dat terwijl wij het duurste waren met zo'n type woning. Hij had de vraagprijs zelfs €10000,- hoger gedaan als dat wij nu gedaan hebben.
Vanmiddag tekenen en dan is er weer een spanning minder.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:19

Pashon schreef:
Moniqeu en dat is wat ik probeer uit te leggen, hier is het niet normaal dat je zo'n bedrag onder de vraagprijs bied. Wij zijn er uiteindelijk uit gekomen met de mensen maar er zijn ook genoeg mensen hier in de buurd die zo'n bod niet serieus nemen en sommigen wensen zelfs niets eens meer te onderhandelen na zo'n bod.

Ik heb het gevoel dat je heel erg vanuit je eigen belevingswereld denkt. Wat ook heel logisch is. Maar ik ben totaal het tegenovergestelde gewend. Wat jij een onzinbod vind, vind ik enorm redelijk.

De taxateur geeft bij jou ook heel duidelijk aan dat er meer te halen was geweest en dat hij een hogere vraagprijs had verwacht. Dat geeft in mijn ogen al aan dat het ook in de buurt waar jij woont niet geheel ongebruikelijk is meer speling te hebben dan €5000,-.
Ik vind €5000 namelijk erg weinig... dan is je vraagprijs al snel de koopprijs. Op huizenprijzen zou ik er niet mijn droomhuis voor laten lopen.

Hier nog steeds aan het verbouwen. Vandaag onze nieuwe haard getest. Zelfs een bouwval wordt er gezelliger door.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:56

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik vind een bod van 15000 euro onder de vraagprijs ook heel redelijk. Sterker nog, voor ons huis in Spanje boden wij 25.000 euro onder de vraagprijs en hebben we het uiteindelijk voor gekocht voor 15.000 euro onder de vraagprijs. Uiteindelijk betaalden we 195.000, dus het gaat niet om een prijs in een hele hoge prijsklasse, zoals ons huis hier.

Om dan meteen terug te komen op de prijzen per regio of zelfs per land: voor die 195.000 euro heb je in Spanje een prachtig vrijstaand huis met 2000 m2 grond en een garage. Ook dat kun je dus niet vergelijken.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:49

Wij hebben zojuist een bod gedaan nu maar afwachten en duimen draaien :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:31

Marjolein dat doe ik juist niet, wij hebben onze woning bewust scherp geprijsd omdat we heel snel weg willen/ wouden.
Mijn redeneringen zijn gebasseerd op diverse makelaars en ervaringen van derden die huizen kopen endergelijke.

Nogo erg spannend, ben benieuwd wanneer je wat hoord. Zal voor je duimen!

Wij hebben morgen een gesprek met onze financieel adviseur, en woensdag ochtend gaan we een woning bekijken erg spannend allemaal.