Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 00:08

Calcasa taxatie wordt lang niet altijd geaccepteerd. Maar scheelt zeker. Ik had alleen een WOZ uitdraai nodig en geen taxatie.
Voor de verkoop heb je geen taxatie nodig van je huis, enkel een waardebepaling. Die is gratis.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 00:10

Zal er ook aan liggen of je op je Max van je overwaarde gaat zitten voor je overbrugging hoe kritisch ze het willen zien.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 00:40

Gefeliciteerd Rambogirl!

En balen Arielle_ dat het niks is geworden. Gelukkig zit er geen haast achter als ik het zo hoor!

Wat ik ontzettend rot Flicka12 :( Hopelijk kun je snel een fijne plek voor jezelf vinden en verkoopt het huis uiteindelijk goed.

Yvetjes dat klinkt als een goede optie. Hopelijk kun je zo’n huurwoning bemachtigen!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:35

Shiloh schreef:
Zal er ook aan liggen of je op je Max van je overwaarde gaat zitten voor je overbrugging hoe kritisch ze het willen zien.

Je moet toch de gehele overwaarde voor aanschaf nieuwe woning?
Wij rekenen nu laagste geschatte verkoopwaarde- openstaande hypotheek en wat er overblijft trekken we dan van de huidige vraagprijs nieuwe woning af om te kijke of we met die vraagprijs überhaupt uitkomen. Zonee moeten we lager zoeken

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:42

Nee hoor. Of nou ja, ja, al het geld moet in de woning, maar dat hoeft niet perse met een overbrugging. Je kunt een deel achterhouden voor verbouwing. Ook kun je aanvankelijk met een hogere gewone hypotheek beginnen als je die ruimte hebt en dan zodra de overwaarde binnen is die gebruiken om af een extra aflossing te doen. Dat kan natuurlijk alleen als je niet aan je Max financiering zit.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:48

Shiloh schreef:
Nee hoor. Of nou ja, ja, al het geld moet in de woning, maar dat hoeft niet perse met een overbrugging. Je kunt een deel achterhouden voor verbouwing. Ook kun je aanvankelijk met een hogere gewone hypotheek beginnen als je die ruimte hebt en dan zodra de overwaarde binnen is die gebruiken om af een extra aflossing te doen. Dat kan natuurlijk alleen als je niet aan je Max financiering zit.

Ah kijk dat wist ik niet. Maar dan zou je dus bijv eerst je max hypotheek kunnen nemen en dan wat de extra opbrengst vd overwaarde is meteen aflossen?
Voorbeeld:
Max hypotheek €300.000
Overwaarde geschat: €150.000
Koopprijs nieuwe woning:€400.000
Dus dan ipv een hypotheek van 250.000 doe je 300.000 en los je bijv later weer die 50.000 extra af indien niet nodig voor verbouwing?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:54

JenniferU schreef:
Shiloh schreef:

Je moet toch de gehele overwaarde voor aanschaf nieuwe woning?
Wij rekenen nu laagste geschatte verkoopwaarde- openstaande hypotheek en wat er overblijft trekken we dan van de huidige vraagprijs nieuwe woning af om te kijke of we met die vraagprijs überhaupt uitkomen. Zonee moeten we lager zoeken

Overwaarde hoeft niet (geheel) in je nieuwe huis te komen. Wat je niet in je huis stopt, wordt gewoon op je rekening gestort.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:02

Het enige is dat over het deel van de overwaarde die je niet in je huis stopt (maar waar je dus hypotheek voor aanvraagt) de hypotheekrente niet afgetrokken kan worden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:24

Simbaa schreef:
Het enige is dat over het deel van de overwaarde die je niet in je huis stopt (maar waar je dus hypotheek voor aanvraagt) de hypotheekrente niet afgetrokken kan worden.

Dat ja.... je mag alles op je rekening laten storten en er een auto van kopen of een leuk paard, maar dat gedeelte maar over de grootte van dat bedrag mag je dan geen rente van je hypotheek aftrekken (en je betaalt er vermogensbelasting over boven het vrijstellingsbedrag). In sommige hypotheken mag je best een groot percentage aflossen, dus dan kan je bij een hogere overwaarde je nieuwe hypotheek meteen een stuk aflossen. Maar denk dat het handiger is om dit goed door te spreken met een hypotheekadviseur. Die kan dit in allemaal voorbeelden zo aan je voorrekenen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:31

JenniferU schreef:
Shiloh schreef:

Ah kijk dat wist ik niet. Maar dan zou je dus bijv eerst je max hypotheek kunnen nemen en dan wat de extra opbrengst vd overwaarde is meteen aflossen?
Voorbeeld:
Max hypotheek €300.000
Overwaarde geschat: €150.000
Koopprijs nieuwe woning:€400.000
Dus dan ipv een hypotheek van 250.000 doe je 300.000 en los je bijv later weer die 50.000 extra af indien niet nodig voor verbouwing?

Klopt!
Als het geld uiteindelijk maar in je huis terecht komt wil je volledige hypotheek aftrek houden.

Je moet er alleen met de voorwaarden van je hypotheek wel rekening mee houden. Op de meeste hypotheken zit een Max boetevrij aflossen. Al doen de meeste hypotheken niet moeilijk over extra aflossen als je kunt aantonen dat het geld uit overwaarde komt. Moet je het wel vrij snel overmaken en niet een half jaar mee wachten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:05

Met de (gelukkig op tijd afgesloten) hypotheekrente overweeg ik ook om wat overwaarde op de spaarrekening te zetten straks. Vind het lastige afwegingen. Ga je voor financiële ruimte/buffer nú of lagere maandlasten láter.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:07

Weet iemand of je, als je waarde hebt toegevoegd aan je eigen woning gedurende de periode dat je er woonde (door verbouwing, airco etc) je dat kunt aftrekken van de later gerealiseerde overwaarde? Dat kan ik nergens vinden. Ik heb dat van spaargeld gedaan in de jaren dat ik hier woon. Zou de werkelijk gemaakte kosten daar vanaf willen trekken…

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:15

Dat antwoord kunnen wij ook nergens vinden. Bij mijn zus heeft letterlijk 2 maanden voor de verkoop de CV ketel het begeven. Ze heeft toen een nieuwe ketel laten plaatsen, dat geld heeft ze nu van de overwaarde afgetrokken en heeft ze gebruikt voor inrichting enzo. Maar we kunnen nérgens vinden of het eigenlijk mag. Nu gaat het in ons geval om maar 2500 euro. Maar toch. Die regels zijn totaal onduidelijk. Onze hypotheek adviseur wist het eigenlijk ook niet en zei alleen maar “dat komt toch niemand controleren”… beetje vaag allemaal.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 22-07-22 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:15

paars schreef:
Met de (gelukkig op tijd afgesloten) hypotheekrente overweeg ik ook om wat overwaarde op de spaarrekening te zetten straks. Vind het lastige afwegingen. Ga je voor financiële ruimte/buffer nú of lagere maandlasten láter.

Je "moet" de overwaarde gebruiken om je hypotheek te verminderen van je nieuwe woning.
Doe je dat (gedeeltelijk) niet, dan is de hoogte van dat bedrag niet meer aftrekbaar in de hypotheek.

Stel je hebt 100.000 overwaarde en hebt een nieuwe hypotheek nodig van 250.000.. als je die 100.000 op je spaarrekening zet (let op: dan wordt het vermogen en moet je daar belasting over betalen!) en mag je alleen nog maar de rente over 150.000 aftrekken.

Over de overwaarde: dat is het netto verschil tussen waarde van de woning en de (resterende) hypotheek.
Hoeveel je ook gebruikt hebt om het huis meer waard te maken of hoeveel je hebt gebruikt om de hypotheek (extra) af te lossen.. daar wordt niet naar gekeken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:18

Behalve dan dat je die overwaarde ook mag gebruiken om te investeren in het nieuwe huis door een nieuwe keuken oid te plaatsen.

Op de website van belastingdienst staat het volgende:

Afbeelding

Interessant is dan, als je verbouwt in je eerst woning en je eigen woning reserve is 0 euro (je hebt immers nooit verkocht met overwaarde), heb je dan een negatieve eigen woning reserve ? :o?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:50

paars schreef:
Weet iemand of je, als je waarde hebt toegevoegd aan je eigen woning gedurende de periode dat je er woonde (door verbouwing, airco etc) je dat kunt aftrekken van de later gerealiseerde overwaarde? Dat kan ik nergens vinden. Ik heb dat van spaargeld gedaan in de jaren dat ik hier woon. Zou de werkelijk gemaakte kosten daar vanaf willen trekken…

Nee dat kan niet.... eigen geld dat je erin stopt wordt gewoon overwaarde.
Het gaat puur om het verschil verkoopprijs minus hypotheeksom.

Wij hebben heel veel eigen geld (en dan heb ik het niet over een simpele cv-ketel, maar bijna een ton) in de verbouwing gestopt van het vorige huis en dat is gewoon overwaarde geworden.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:04

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:31

Poeh daar moet een hoop aan gebeuren zeg. Ben je een beetje handig?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:40

Daar moet nog voor een ton of anderhalf tegenaan geklapt worden!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:41

ingedebruijn schreef:
Poeh daar moet een hoop aan gebeuren zeg. Ben je een beetje handig?

Ik minder, mijn vriend gelukkig wel :D en we hebben genoeg handige mensen om ons heen :)

@listiglistje, daar zijn we ons goed van bewust :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:00

Geweldig die retro badkamer :D
Ik zeg niks, wij hebben ook zoiets gekocht en daar gaat ook dat bedrag (nog wat meer) tegenaan. Ik zag er als ern berg tegenop, maar eerlijk… het is wel heel leuk dat je alles meteen naar je eigen smaak kunt inrichten en verbouwen. Kost tijd en geld maar je maakt er echt je eigen paleisje van :j

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:29

Oehhhh leuk huis!!

Ik heb een bezichtiging aangevraagd voor een klushuis.
Vriend en ik zijn beide best handig dus durf het best aan. :-)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:35

Super leuk!! Zo was ons vorige appartement en daaropvolgende huis ook toen we het kochten. Kan je echt wat van maken.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:40

Waar ik trouwens benieuwd naar ben:
Stel dat we in een soort klushuis als waar we nu gaan kijken gaan wonen, hebben we bedacht dat we er eerst een paar maandjes in gaan om eens te kijken waar we nu écht tegenaan lopen en dit eerst aan te pakken.
Het huis waar we heen gaan is in de basis nog prima leefbaar, alleen allemaal gewoon heel oud en hokkerig.

Zijn er nog meer mensen die dit zo hebben gedaan? Of denk ik nu te makkelijk?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:53

Dat ligt eraan. Is het in de basis echt oud of is het ook kamer voor kamer aan te pakken?
Als een huis echt heel erg gedateerd is en dak, vloeren, leidingwerk, elektra etc moeten vernieuwd, dan is dat handiger als het leeg is en je er niet woont.