Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shiloh schreef:Zal er ook aan liggen of je op je Max van je overwaarde gaat zitten voor je overbrugging hoe kritisch ze het willen zien.
Shiloh schreef:Nee hoor. Of nou ja, ja, al het geld moet in de woning, maar dat hoeft niet perse met een overbrugging. Je kunt een deel achterhouden voor verbouwing. Ook kun je aanvankelijk met een hogere gewone hypotheek beginnen als je die ruimte hebt en dan zodra de overwaarde binnen is die gebruiken om af een extra aflossing te doen. Dat kan natuurlijk alleen als je niet aan je Max financiering zit.
JenniferU schreef:Shiloh schreef:Zal er ook aan liggen of je op je Max van je overwaarde gaat zitten voor je overbrugging hoe kritisch ze het willen zien.
Je moet toch de gehele overwaarde voor aanschaf nieuwe woning?
Wij rekenen nu laagste geschatte verkoopwaarde- openstaande hypotheek en wat er overblijft trekken we dan van de huidige vraagprijs nieuwe woning af om te kijke of we met die vraagprijs überhaupt uitkomen. Zonee moeten we lager zoeken
Simbaa schreef:Het enige is dat over het deel van de overwaarde die je niet in je huis stopt (maar waar je dus hypotheek voor aanvraagt) de hypotheekrente niet afgetrokken kan worden.
JenniferU schreef:Shiloh schreef:Nee hoor. Of nou ja, ja, al het geld moet in de woning, maar dat hoeft niet perse met een overbrugging. Je kunt een deel achterhouden voor verbouwing. Ook kun je aanvankelijk met een hogere gewone hypotheek beginnen als je die ruimte hebt en dan zodra de overwaarde binnen is die gebruiken om af een extra aflossing te doen. Dat kan natuurlijk alleen als je niet aan je Max financiering zit.
Ah kijk dat wist ik niet. Maar dan zou je dus bijv eerst je max hypotheek kunnen nemen en dan wat de extra opbrengst vd overwaarde is meteen aflossen?
Voorbeeld:
Max hypotheek €300.000
Overwaarde geschat: €150.000
Koopprijs nieuwe woning:€400.000
Dus dan ipv een hypotheek van 250.000 doe je 300.000 en los je bijv later weer die 50.000 extra af indien niet nodig voor verbouwing?
paars schreef:Met de (gelukkig op tijd afgesloten) hypotheekrente overweeg ik ook om wat overwaarde op de spaarrekening te zetten straks. Vind het lastige afwegingen. Ga je voor financiële ruimte/buffer nú of lagere maandlasten láter.
paars schreef:Weet iemand of je, als je waarde hebt toegevoegd aan je eigen woning gedurende de periode dat je er woonde (door verbouwing, airco etc) je dat kunt aftrekken van de later gerealiseerde overwaarde? Dat kan ik nergens vinden. Ik heb dat van spaargeld gedaan in de jaren dat ik hier woon. Zou de werkelijk gemaakte kosten daar vanaf willen trekken…