Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:23

Ja dat mis ik ook niet zo eigenlijk. Net als uit eten gaan en gemak voedsel.
Ben vorige week toen we paar dagen weg waren 2x uit eten geweest en de week ervoor toen we bij m’n moeder waren. Dat is voorlopig wel weer even genoeg ook.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:39

Ik ben eigenlijk altijd al wel zuinig op reizen na

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:09

Die kleine gewoontes sluipen er echt in hoor!

Na het sporten ff langs de Mac voor een drankje, na het paardrijden iets lekkers halen, broodje bestellen…
Wij hebben dat uitgerekend en het tikt best wel aan. Nu wij daar op bezuinigen hebben we maandelijks nog wat over wat we kunnen sparen *\o/* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:26

Daar hoef ik niet op te bezuinigen. De frituur om de hoek is vaak dicht tegen de tijd dat ik van stal kom of er staat een gigantische rij en dan heb ik geen zin om aan te schuiven :P De stal ligt ook absoluut niet in de buurt van een mac of zelfs maar een centrum en op weg naar huis kom ik ook nergens langs.

Starbucks etc, niks van in de buurt. Idem met broodjeszaken, ik kom er gewoon nooit langs. Scheelt inderdaad een hoop geld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:32

Ik ben gek op mooie kleren, voor zowel mezelf als de kinderen, en op mooie spullen in huis. Niet persé veel, maar omdat we vorig jaar pas hier zijn gaan wonen moet er nog regelmatig wat gekocht worden. :j

Dat ik niet meer naar kantoor hoef scheelt wel een tripje langs de Starbucks, ging 1-2x in de week wel denk ik.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:43

Ja die verleidingen heb ik hier ook niet eigenlijk.
Woon in een dorp dus Starbucks etc is hier niet. Wel een snackbar, maar sinds ik alleen met de kids ben (ruim 4,5 jaar) ben ik daar 1x geweest toen m’n ouders er waren en daar wilden eten op hun kosten. :')
Ik heb een Airfryer en eens in de 2 weken eten we patat op vrijdag.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:51

Pantykous schreef:
Ik ben gek op mooie kleren, voor zowel mezelf als de kinderen, en op mooie spullen in huis. Niet persé veel, maar omdat we vorig jaar pas hier zijn gaan wonen moet er nog regelmatig wat gekocht worden. :j

Dat ik niet meer naar kantoor hoef scheelt wel een tripje langs de Starbucks, ging 1-2x in de week wel denk ik.

Hier hetzelfde, maar weet wel de sale goed te vinden! Dit jaar echt een paar goede deals gescoord.

Voor de inrichting van de vernieuwde benedenverdieping laat ik een interieurstyliste komen. We willen alles nieuw en zij moet mij adviseren en met me gaan winkelen. Moet alleen nog even bedenken welk budget ik daarvoor vrij wil maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 12:37

@8nnemiek _/-\o_

De coffee to go (vaak met nog iets lekkers erbij) heb ik ook helemaal losgelaten sinds corona. Scheelt inderdaad behoorlijk. Was er altijd vrij makkelijk in. Net als op het werk naar de kantine. Dat kan bij mijn huidige locatie niet, maar supermarktje is er wel tegenover. Maar ga ik nooit heen, neem altijd eigen eten mee. Bij mijn andere locaties kon het wel maar sinds corona doe ik dat niet meer. Net alsof je opeens dan ziet hoe vreselijk duur het eigenlijk is. Het lijkt ook wel of de prijzen zijn gestegen, maar kan mijn idee zijn :o?

Ik zit enorm te twijfelen of ik de hondenuitlaat af ga zeggen. Kost me ongeveer 75 - 100 Euro per maand. Vind het ook wel erg makkelijk en luxe maar aan de andere kant omdat ik vanaf september minder ga werken hoeft het eigenlijk niet meer...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:09

Wat is het gesprek hard gegaan, ik ga zometeen de pagina's even bij lezen

Citaat:
Kan ik mij heel goed voorstellen. Maar heel goed dat je die stap neemt!
Mocht je vast lopen met beta vakken dan mag je mij altijd een pb sturen, geen :$ nodig, en dat meen ik echt.

En leuk joh, krabpalen maken! Had daar onlangs nog een topic over geopend.

Wat een super lief aanbod! Waar kom je vandaan? Mag natuurlijk ook even via pb.
Denk dat ik alle hulp echt goed kan gebruiken, word een hele uitdaging om het weer op te pakken na zo veel jaar en op zo'n veel hoger niveau. Zal sowieso ook wel bijles nodig hebben, maar schrok wel een beetje van de prijzen die daar voor gevraagd worden, snap het wel hoor, die mensen moeten ook hun brood verdienen op dat niveau, maar t moet natuurlijk wel realistisch blijven voor mij.
Er is helaas door corona geen kennismakingsdag met mede studenten las ik net, super jammer, want de rest van de studie is zelf doen en eens in de paar weken een online bijeenkomst, maar had toch wel graag mijn mede studenten leren kennen voor eventuele samenwerking en overleg.

Het is ook echt best een leuk klusje om te doen dat krabpalen bouwen, hou van creatief bezig zijn, alleen het moet wel buiten, dus het weer moet een beetje mee zitten :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 14:29

Misschien kun je zelf een groepje bij elkaar krijgen dat je elkaar bijv 1x per maand gaat ontmoeten in real dan, bijv ter voorbereiding van de online les? Of als 'napraat' na de online les? Dat helpt echt wel. Weet je ook dat je vast niet de enige bent die af en toe tegen dingen aanloopt :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:30

Varekaj schreef:
Hebben we niet allemaal ooit een soortgelijke periodes gehad? Oftewel eerst geleefd en nadien ingezien dat sparen nodig is, of eerst heel krap gezeten waardoor sparen daarna een must werd? Wat ik sowieso merk in dit topic is dat iedereen spaart, op zijn eigen manier en op eigen snelheid, maar dat het niemand tegenhoudt om te genieten van de mooie dingen ernaast. We houden allemaal van goed eten of uit eten gaan, van wat kleine luxe hier en daar, we genieten allemaal nog steeds van wat we kunnen en ook van het sparen an sich.

Ik heb dit dus juist helemaal andersom gedaan, ben begonnen met sparen vanaf het eerste moment dat ik zakgeld kreeg, €2 euro in de week was het destijds geloof ik, en alles ging in de spaarpot, gunde mezelf als kind zijnde niet eens een ijsje er van oid _O- Veel bijbaantjes gehad, bleef maar oppotten. Daarna fulltime gaan werken op minimumloon, toen kon ik af en toe wel iets uitgeven, maar alles werd wel 5x over na gedacht, uit eten of stappen, oid dat deed ik niet, dat vond ik echt zonde geld, veel ging dan toch naar de dieren, paarden, cadeautjes voor andere en de rest allemaal op de spaar. Kanttekening daar van is wel, op mijn 21ste had ik al 20.000 spaargeld staan en dat met een minimumloon inkomen en paard :') (woonde dan wel thuis)
Wel altijd enigst kind geweest en een stukje jeugd wel gemist, was altijd al heel volwassen voor mijn leeftijd, maar het fijne er aan is dat ik nu wel mijn eigen huisje heb dankzij deze spaarrekening :j
Aleen nu weer van voor af aan beginnen, wat er dus de komende jaren niet in zit gezien de studie en vaste lasten, eigen huisje e.d. :') maar wel een goed vooruitzicht voor de toekomst

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:28

Had ik maar niet wat om stappen gegeven... Zat toch wel een paar dagen per week in de kroeg en als student had ik het helemaal druk met al mijn clubjes etc haha.

Vanmiddag naar twee musea geweest met het gezin, nog even wat gewinkeld en daarna uit eten. Niks met besparen te maken haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:25

Haha ja hier hetzelfde hoor. Heel wat festivals en kroegen gezien toen. _/-\o_
Mijn kids zijn vanmiddag naar hun vader vertrokken voor 3 weken. Wel gek weer, zo’n leeg huis.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:49

tita schreef:
Jongens boodschappen hè

Ik heb daar geregeld “woorden” over met man
Vind dat we het helemaal verkeerd doen maar lukt niet om daar op te bezuinigen omdat mijn man wel wil sparen maar niet ten koste van alles

We zijn hier minimaal 700-800€ per maand kwijt …ik vind het idioot
Gaat 500 naar de boodschaprekening man stort minimaal elke maand nog keer 100-150€ extra
Ik doe op mijn vrije dag altijd wat kleine boodschap dus elke week 25-50€ betaal ik gewoon van eigen geld

Idioot ik ga naar de Lidl man naar de Jumbo soms kan ik um naar de Lidl sturen maar bepaalde dingen komen bij Jumbo vandaan

Hier lukt ons niet om op te besparen gewoon omdat we sommige items niet kunnen missen en lekkerder vinden.

Wat hier goed geholpen heeft:
Week menu maken en aan de hand daarvan boodschappen bestellen en een budget maken en hieraan houden. Op is op.
niet zelf gaan shoppen want dan neem je toch vaak weer dingen mee die je ziet en lekker lijken. Er worden hier wekelijks boodschappen bezorgd en ik kom nog zelden in de supermarkt. Hoogstens voor iets wat ik vergeten ben. En op is op. Drinken of chips opgemaakt? Jammer. Genoeg water in de kraan en volgende week nieuwe ronde.
Soms laat ik het om de week bezorgen
Ik kom dan alleen bij de supermarkt voor kort houdbare producten. Yoghurt, fruit/groente/melk.
En verder koop ik veel in de aanbieding zoals 1+1 gratis. Veel gaat de vriezer in. Volwassene en 2 kinderen en ben max 300 euro per maand kwijt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:34

Super goed Thieme toen ik alleen woonde deed ik dat zo ook maar nu lukt het ons niet meer.
Bovendien als de cola op is rij manlief graag naar tankstation als de jumbo dicht is ….dweilen met de kraan open.

Helaas auto laten we niet meer repareren de dealer zei iets anders dan de garage maar snapte wel dat de garage deze conclusie had getrokken.
Mijn turbo is kapot denken ze ….. aangezien mijn italiaantje veel kost hebben we besloten voor een aziaat te gaan.
Vandaag staan er 8 auto’s op de planning maar ik denk dat ik alle auto’s bij Louman annuleer

Ik zou zo graag hybride willen rijden of volledig elktrisch maar dat is nu echt te duur … nieuw spaardoel ;)
Maar ik heb zoveel spaardoelen :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:39

Maar wat voor auto's ga je kijken Tita? Leuk een nieuwe auto, maar balen voor je portemonnee

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:43

PSvanLot schreef:
Maar wat voor auto's ga je kijken Tita? Leuk een nieuwe auto, maar balen voor je portemonnee

De Kia Xceed
Mazda3 (2)
Mazda CX3 (4)
Mitsubishi ASX

Ik wil eigenlijk de Mazda CX-30 maar die is te duur of de nieuwe mazda3 hybride maar ik droom gewoon verder.
Kia ProCeed lang naar gezocht maar amper verkrijgbaar

Alle auto’s zijn vanaf 2017 en de jongste is 2020 dus hopelijk kan ik lang mee

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:51

Gave auto’s wel! Wij hebben voor deze auto (Golf) gekeken naar een Proceed. Maar m’n vriend van 1.86 paste er amper in :') . Mazda 3 ook naar gekeken, maar toch voor de Golf gekozen.

Klein gelukje, kreeg geld terug van kaartjes van een evenement wat niet doorging. Als je daar niet op rekent een mooie meevaller *\o/* .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:52

Ik paste in de ford puma ook niet. Echt bizar want zelfs in smarts, fiat 500 en mini heb ik prima plek.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:58

Ja best raar inderdaad. Vriend paste ook in een fiat 500, maar in zo’n grotere auto niet :') . Zag er ook wel komisch uit eerlijk gezegd :') .

Ik ga komende periode wel sparen voor iets leuks! Ik wil onze obesishet voor de kar geven, dus we zijn hard aan het oefenen en conditie opbouwen. Dus nu een potje met ‘kar’ gemaakt en lekker door oefenen met haar *\o/*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:58

tita schreef:
PSvanLot schreef:

De Kia Xceed
Mazda3 (2)
Mazda CX3 (4)
Mitsubishi ASX

Ik wil eigenlijk de Mazda CX-30 maar die is te duur of de nieuwe mazda3 hybride maar ik droom gewoon verder.
Kia ProCeed lang naar gezocht maar amper verkrijgbaar

Alle auto’s zijn vanaf 2017 en de jongste is 2020 dus hopelijk kan ik lang mee

Fijne auto's allemaal! Sinds een aantal jaar zweer ik bij Kia. Zulke fijne auto's.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:00

Dat is een leuke meevaller, Esther.

Ik heb sinds februari een Renault Kadjar en die bevalt me prima. Is dat niet wat, tita?

Jullie hebben veel gepost, ik houd het niet bij door mijn keukenproject. Maar het is wel mooi geworden.
Keukenrenovatie voor in totaal 170,-. Als ik hetzelfde door anderen had laten doen was ik € 3000,- kwijt geweest :=

Voor:
Afbeelding

Na:

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:01

Hele frisse uitstraling zeg! Mooi!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:03

Dank je, ik ben er zelf ook heel blij mee. Vandaag komt er nog een bus tegelverf en dan verf ik de tegels in de kleur ‘vleugje eiland’, die zit ook al op een muur in de woonkamer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 09:03

Veel plezier @tita! Zwaar balen natuurlijk van de vorige auto -O- :(:)

@Tieme dat is wel dé manier. En vooral ook (voor alle leden van het huishouden ;-) ) op = op.

@Fitzroy _/-\o_ wat heerlijk opgefrist zeg, lijkt als nieuw! Ben heel benieuwd hoe het gaat worden met tegelverf. Heb hier wel het keukenblad geverfd, met soort twee-componenten-lak, echt uitstekend resultaat, maar de tegels durf ik niet aan eigenlijk... ben bang dat het er niet netjes uit gaat zien. Wat een verschil andere grepen ook kunnen maken. Die rechte zijn stoer en modern, goed uitgekozen.

@esther zoooo leuk mennen... wat voor wagentje willen jullie ervoor gaan zetten?

Hier de honden vandaag naar het pension brengen en dan is het officieel vakantie. Was vanaf donderdag al niet meer ingeroosterd maar blij dat ik even paar dagen 'niets' heb gedaan. Was echt ontzettend moe.
Voor het eerst met mijn nieuwe vriend bijna 3 weken achter elkaar samen en met vakantie...