[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:54

Angela_ schreef:
Ik ben het met [naam] eens, ook je toekomst wordt meegenomen. Wij hebben bijvoorbeeld onze verzekeringen nu ook goedkoper elders kunnen onder brengen plus onze hele financiële toestand is onder de loep genomen. Het is echt de moeite waard om eens te bekijken. Wij hebben onze hypotheek onder gebracht bij hypotrust en hebben de rente voor 20 jaar vast laten zetten.

Dat gaan wij inderdaad ook niet doen. Zijn beide hoger opgeleid en dat schijnt nogal te schelen.

Bij ons gaat het waarschijnlijk ook hypotrust worden. Onze adviseur had daar erg goed ervaring mee.

Over 20 jaar is onze hypotheek zo laag dat we zonder enig probleem met pensioen zouden kunnen gaan. Helaas moeten we dan nog een flink aantal jaar werken hihi

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:58

Ik heb heel grondig advies ingewonnen vooraf. Juist om er zeker van te zijn dat het gaat in mijn toch wat gecompliceerde situatie. Best veel gesprekken gehad. Aantal bevielen gewoon niet of konden niks voor me betekenen. Nu een goede gevonden alleen dan tsja nog een huis vinden. :+ dat is wat lastiger. Wacht nu op een termijn voor een woning die eerst aan huurders aangeboden moet worden, die is over in het nieuwe jaar. Aanbod is eigenlijk nul op dit moment, staat wel van alles te koop waar onder de twee die ik heb laten lopen voor nu. Als die over tijd nog steeds niet verkocht zijn kan het altijd nog. :')

Marjan dat is risico van snelle ja zeggen mensen kunnen gaan twijfelen en zich terugtrekken. Eerst ja zeggen om te voorkomen dat huis verkocht is al. Ik snap dat niet. Een woning ook, jongen is wezen kijken kon alleen bij hypotheek adviseur van de verkopende makelaar hypotheek krijgen (dat lukt eigenlijk altijd wel) geen keuring niks terwijl het een jaren 50 woning betreft met wat dingen zie zeker nagekeken moeten worden in mijn ogen.

Ik doe het rustig aan ga meerdere keren kijken en eerst keuring doen dan bod, geen enkele andere volgorde wil ik aanhouden. Is huis dan verkocht jammer dan dan is het niet voor mij bedoelt. Ga niet mee doen met hysterie. :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:22

BloemBloem schreef:
vonneke schreef:
Begrijp sowieso nooit dat mensen eerst een huis gaan bezoeken, dan gaan bieden en als laatste pas gaan kijken of een hypotheek gaat passen.... Dan houd je jezelf toch voor de gek?

Er zijn er genoeg! Net zoals jij zegt dat sommige niet eens weten
welke stukken je moet aanleveren. Lees je dan even in denk ik dan :)

Er zijn serieus mensen die een huis gaan bekijken , bieden, voorlopig koopcontract tekenen ovb financiering
Dan naar de hypotheekverschaffer gaan en stomverbaasd zijn dat wat ze willen helemaal niet kan

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:25

Sonja_vR schreef:
Er zijn serieus mensen die een huis gaan bekijken , bieden, voorlopig koopcontract tekenen ovb financiering
Dan naar de hypotheekverschaffer gaan en stomverbaasd zijn dat wat ze willen helemaal niet kan

Dat zeg ik .... die zijn niet goed bij hun hoofd := :+

MarjanB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:27

Haha wij doen heel safe weten wat we max kwijt willen per maand en houden rekening met wat we verder nog willen. Lenen ook veel minder dan we kunnen, zou me niet prettig voelen aan de max

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:57

MarjanB schreef:
Haha wij doen heel safe weten wat we max kwijt willen per maand en houden rekening met wat we verder nog willen. Lenen ook veel minder dan we kunnen, zou me niet prettig voelen aan de max

Dat is ook echt slim.

Wij gaan enorm veel minder hypotheek nemen dan dat we nu hebben. Is wel erg lekker naar de cijfertjes kijken!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:17

Je wilt niet weten wat mensen bedenken qua woning, hypotheek etc zonder ooit een keer met een adviseur gesproken te hebben. Ik kan er een boek over schrijven :D Sommige mensen zijn ook echt wel goed voorbereid hoor, maar dan nog. Er is de laatste tijd nogal wat gewijzigd, een hypotheek afsluiten is niet meer zo vanzelfsprekend als een paar jaar terug.

Ik heb regelmatig mensen tegenover me die met droge ogen vertellen dat ze een hypotheek willen van 7-10x hun inkomen. Dat is echt kansloos. En dan nog beteuterd zijn als ik ze vertel dat ze hun wensen bij moeten stellen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:13

Cardy schreef:
Joolien schreef:
Nja ik zou als ik Marjan was niet zo bang zijn dat je t niet verkocht krijgt, met nog tig andere potentiele kopers :P Wel heel bizar hoe snel t bij jou ging Marjan!

Cardy, welke buurt woon je nu in Beverwijk? En blijven jullie in Wijk? Kom er vandaan, nja uit Heemskerk maar B en H zijn een pot nat vind ik :P Alhoewel, niet perse qua huizenprijzen want H is duurder, tenminste toen ik 10 jaar terug een huis zou gaan kopen met mn ex :P

Hier in de buurt is het ook een goede markt momenteel. De overburen hadden binnen 4 weken hun huis verkocht, andere buren ook binnen een paar weken en onze buren binnen week. Dat zette ons toch wel aan het denken van goh, zullen wij dan ook verkopen? Omdat we onze woning echt voor een schandalig lage prijs hebben gekocht :P En daarnaast is onze woning met aanbouw en dakkapel veruit de grootste van het rijtje. We zouden het dan zien als investering, maar ik weet niet of ik het zie zitten om weer te verhuizen en te verbouwen en te klussen enzo. Ik bedoel, we zitten hier al 3 jaar en 3 dagen en boven moeten we nog steeds de deurposten schilderen(ja, ze staan zelfs in de grondverf _O- ) We willen ook ooit een eigen huis bouwen omdat mn vriend bouwkundig tekenaar is, dus in dat opzicht zou het ook een leuke investering zijn...

Zelf komen we oorspronkelijk uit Haarlem en zouden eigenlijk wel terug willen. Maar moeten dan veel inleveren op ruimte en we zijn ook wel gecharmeerd geraakt van Beverwijk/Heemskerk.

Wij zitten tegen het k..nenplein aan. En zijn nu omgeving Beverwijk/Heemskerk aan het kijken.
Gister een bod gedaan op een hele ruime woning, ben benieuwd.

Herkenbaar qua afmaken huis. Wij hebben afgelopen weken eindelijk, na 4 jaar, ons huis helemaal afgemaakt. Omlijstingen en deuren bijv. waren ook nog niet geschilderd, we hadden zelfs geen trapleuning haha.

Haha herkenbaar :D :') Nja wij gaan tussen kerst en oud en nieuw de boel een beetje afmaken. Er komt misschien ook een vriendin bij ons inwonen, dus dan pakken we het meteen wat grondiger aan. Zolder hadden we ook even gelaten voor wat het is, oud tapijt er nog in enzo, maar nu dat haar kamer wordt, willen we die ruimte direct aanpakken.

Haarlem is idd duur, daarvoor krijg je in de IJmond veel meer huis. Moet je voor de grap eens prijzen gaan vergelijken met Almelo, dan ga je echt huilen om de prijzen daar :') Welke buurt wil je een bod gaan doen? Ik vind zelf de bomenbuurt in Beverwijk wel heel mooi wonen, maar dat is ook een dure buurt.

Balen dat de verkoop niet door ging Marjan, maar goed, gelukkig heb je nog een paar gegadigden :+
En bizar dat sommige mensen gewoon lukraak de woningmarkt op duiken, je moet toch weten in welke prijsklasse je kunt kijken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:46

Beetje een gekke vraag misschien en excuses voor het binnenvallen, maar heeft iemand hier ervaring met relatief veel eigen geld inbrengen (10-20%), scheelt dat (veel) in de rente?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:00

Eulogy schreef:
Beetje een gekke vraag misschien en excuses voor het binnenvallen, maar heeft iemand hier ervaring met relatief veel eigen geld inbrengen (10-20%), scheelt dat (veel) in de rente?

Afhankelijk van de rente trappen bij de bank en of je nog in aanmerking komt voor nhg (dan niet) of wel (dan kan 't tienden schelen).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:16

Eulogy schreef:

Als je bij bijvoorbeeld Rabo op de site kijkt bij actuele rente kan je het eea al wel vinden.

Wij hebben morgen een gesprek met een Fin adviseur, ben benieuwd hoe dat is ipv bank :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:23

Een financieel adviseur is sowieso handig om te benaderen, maar zeker niet zaligmakend. Die van ons was achteraf gezien echt een bak ellende :j
De rabo deed uiteindelijk niet echt voor hem onder, ook gewoon zinnig advies, ook gewoon het totaalplaatje bekeken en een goede aanbieding gedaan :)
We zijn toen noodgedwongen naar de rabo gegaan, maar uiteindelijk bevalt dat toch ook niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:35

Uiteraard daalt je hypotheeklast als je eigen geld in brengt. Je maandbedrag zal minder hoog zijn. Maar met de laagstaande rente is dat nu niet heel spannend denk ik.
Het scheelt je volgens mij enkel in rente als je met eigen inbreng met NHG kunt kopen.

Wendy, hoop dat jullie uiteindelijk beter uitkomen met de Rabobank dan wij gedaan hebben...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:40

Juist niet vonneke, want met NHG zit je al in de laagste risicoklasse. Inbreng van eigen geld levert inderdaad een lagere maandlast op, je leent immers minder. Het hangt van de verstrekker af of het wat met je rente doet. ING heeft een hele uitgebreide groep qua risicoklassen, met stapjes van 5% er tussen. Er zijn echter ook nog genoeg banken die <75% , 75-100%, >100% oid hanteren. Als je dan in een categorie blijft hangen, scheelt het je wel in maandlasten, maar niet qua rentepercentage.

Gesprek met een financieel adviseur kan nooit kwaad. Bank zal altijd de bank adviseren, en bij veel banken moet je ook een betaalrekening afsluiten wil je in aanmerking komen voor een lage rente. Moet je ook maar net willen. Genoeg verstrekkers die dit niet hebben, maar daar kom je alleen via... de financieel adviseur.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:47

vonneke schreef:
Wendy, hoop dat jullie uiteindelijk beter uitkomen met de Rabobank dan wij gedaan hebben...

Wij hebben geen klagen :D :n

En wat Berdien zegt klopt idd.... de bank adviseert de bank. En idd die verplichting om daar ook een betaalrekening te nemen is gewoonweg irritant :j

De Rabo is zelfs bijzonder irritant met het feit dat ze alles voor henzelf vooral zo makkelijk mogelijk willen maken met hun online tool.
Maar uiteindelijk was er weinig te kiezen.

Onze financieel adviseur heeft flinke fouten gemaakt die ons potentieel veel geld hadden kunnen kosten. Maar die sowieso heel vervelend waren :j
Ook financieel adviseurs brengen trouwens niet altijd alles in beeld. Ook zij hebben vaak maar een beperkt aantal hypotheekverstrekkers waarmee zij zaken doen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:05

Ah oké, stuk ingewikkelder dan hier in de UK dus :j Dat het in je maandlasten scheelt is inderdaad logisch. Hier scheelt het vrij veel in de rente, hoewel je meer dan 90% sowieso niet krijgt. Ik ga wel eens Googlen, voorlopig is het nog niet van toepassing maar we denken erover binnen 5 jaar eventueel naar Nederland te verhuizen.
Bedankt in elk geval :)

"Voorlopig is het nog niet van toepassing" betekent overigens niet dat ik niet alvast op Funda zit rond te kijken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:07

Berdien schreef:
Juist niet [naam], want met NHG zit je al in de laagste risicoklasse. Inbreng van eigen geld levert inderdaad een lagere maandlast op, je leent immers minder. Het hangt van de verstrekker af of het wat met je rente doet. ING heeft een hele uitgebreide groep qua risicoklassen, met stapjes van 5% er tussen. Er zijn echter ook nog genoeg banken die <75% , 75-100%, >100% oid hanteren. Als je dan in een categorie blijft hangen, scheelt het je wel in maandlasten, maar niet qua rentepercentage.

Gesprek met een financieel adviseur kan nooit kwaad. Bank zal altijd de bank adviseren, en bij veel banken moet je ook een betaalrekening afsluiten wil je in aanmerking komen voor een lage rente. Moet je ook maar net willen. Genoeg verstrekkers die dit niet hebben, maar daar kom je alleen via... de financieel adviseur.

Dat bedoel ik ook Bendien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:09

Wendy schreef:
[naam] schreef:

Wij hebben geen klagen :D

Hadden wij ook niet tot we gingen verkopen...
Maar ze hebben het gehoord hihi

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:07

Wij hebben een huis gekocht *\o/* Althans mondeling, vandaag krijgen we concept koopcontract en vrijdag tekenen. Tot die tijd houden we nog rekening met gekke dingen aangezien het ook al raar ging met de verkoop.

Gisteren zijn er 5 bezichtigingen geweest en die waren allen positief makelaar verwacht er zeker 2 biedingen uit. Vandaag komen er 7 of 8 :D Dus loopt gelukkig lekker door nu

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:20

Ik neem aan op basis van verkoop eigen woning?
Of kunnen jullie dubbele lasten trekken indien het nog gek gaat met je eigen woning?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:25

vonneke schreef:
Uiteraard daalt je hypotheeklast als je eigen geld in brengt. Je maandbedrag zal minder hoog zijn. Maar met de laagstaande rente is dat nu niet heel spannend denk ik.
Het scheelt je volgens mij enkel in rente als je met eigen inbreng met NHG kunt kopen.

Wij hebben gisterenavond onze hypotheek afgesloten.
En voor ons was het juist wel heel gunstig om eigen geld in te brengen, en hoe sneller wij nog weer nieuw geld er in stoppen, hoe eerder wij onder de laatste trap komen, waardoor we ook acuut zakken in rentepercentage.
Dat scheelt nog weer extra. Dus daar gaan we nu voor.
En ja dan is het bij de Rabo die misschien wat duurder uitvalt, maar qua adviesgesprek hadden we daar het meeste aan. Uitgebreid en hebben ook aangegeven geen adders onder het gras te willen, daar waren ze gelukkig heel transparant over. En ze hebben hun voorwaarden ook heel goed uitgeschreven.
Wij hebben ook wel getwijfeld over andere hypotheekverstrekkers, maar dan kan soms goedkoop duurkoop worden omdat zij nog vaak op andere manieren hun geld uiteindelijk verdienen.
Waaronder het vroegtijdig verkopen van je woning waardoor je dus een boete betaald omdat je eerder dan afloop hypotheek je hypotheek als het ware afbreekt.
Dus laat je niet altijd misleiden door goedkopere hypotheken, maar laat je goed voorlichten over allerlei kleine regeltjes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:41

Bij ons was de RABO met het advies gesprek zo slecht dat ik bijna in lachen uitbarstte als het niet zo triest was geweest :=
Maar goed, onze RABO staat bekend als slechtste RABO ooit
Ook binnen de organisatie zelf
Dus vrees dat onze bank niet echt representatief is (mag ik verdorie hopen :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:50

Sonja_vR schreef:
Bij ons was de RABO met het advies gesprek zo slecht dat ik bijna in lachen uitbarstte als het niet zo triest was geweest :=
Maar goed, onze RABO staat bekend als slechtste RABO ooit
Ook binnen de organisatie zelf
Dus vrees dat onze bank niet echt representatief is (mag ik verdorie hopen :+ )

Die van ons mag in het rijtje hoor.

Het meest lachwekkende was nog wel dat ze nergens konden terugvragen wie ons in eerste instantie de hypotheek verkocht had...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:02

Oh dat is wel echt ernstig! Ik heb 5 jaar bij de Rabo gewerkt (7 verschillende kantoren) en moet zeggen er zit nog wel eens kwaliteitsverschil tussen maar dat t zo'n drama is op sommige plekken is wel heel erg. (heb trouwens agrarische financieringen/verzekeringen gedaan)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:16

Hier staat ie al jaren onder toezicht , de ene interim directeur na de andere en verbetering heb ik nog niet gemerkt. in al die jaren :n
De geijkte antwoorden die me bijstaan
:staat op de website
-kun je op de website vinden
-heb je de calculator ingevuld online? Want als ik het hier voorreken dan heb ik een handtekening nodig en word het een betaald advies gesprek a 400+ euro
-nee daar wij doen alleen de hypotheek en alles er om heen zul je zelf moeten doen
- koppelverkoop ??? Geen idee :?

Wat een gemuts