[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:52

... hoezo moet je die man 500 euro ervoor betalen? Dat riekt ernstig naar provisie en dat is ernstig verboden sinds 1-1-2013.

Wil je een levensverzekering (met uitkering bij leven op datum x) of een overlijdensrisicoverzekering (uitkering bij overlijden voor datum x)? Daar zit nogal een verschil tussen namelijk.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:00

Voor het afsluiten van verzekering betaal je hem ook een vast bedrag. Het gaat dan om een overlijdensrisicoverzekering.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:24

Gaan die kosten naar de verzekeraar of naar hem? Dus naast de gewone advieskosten zou je nog eens 500 extra moeten betalen voor het afsluiten van een verzekering? Dat klinkt bijzonder vaag. Hier nog even overlegd maar het hoort niet. Ik zou het dus ook zeker niet doen. En als hij die kosten niet kan verklaren vraag ik me ernstig af of de AFM met zulke praktijken akkoord gaat. Mijn nekharen staan er in ieder geval flink van overeind.

Als ik een hypotheekadvies uitbreng en daarin een ORV adviseer dan betaalt een klant echt niet meer. Klant betaalt immers voor een hypotheekadvies, en daarin valt ook het adviseren of een klant wel of geen voorziening moet sluiten voor een bepaald scenario.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:59

Gefeliciteerd Nelleke :D

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:06

Berdien, hij rekent 500 euro voor advies m.b.t. verzekeringen afsluiten. Denk dat we dit ook niet gaan doen, heb net even op internet gekeken en kunt volgens mij heel gemakkelijk via het internet een overlijdensrisicoverzekering afsluiten.

Betalen ze bij jullie ook niet meer als ze daadwerkelijk die verzekering via jullie afsluiten?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:17

Welnee, je betaalt voor advies voor je hypotheek. Als daar een verzekering voor wordt afgesloten kun je wel afsluitkosten bij de verzekeraar hebben, maar wij gaan echt niet meer geld rekenen omdat we een verzekering adviseren.

Zeker als het alleen om een overlijdensrisicoverzekering gaat vind ik die 500 echt absurd veel geld. Je kunt die met een paar klikken zelf op internet afsluiten, het zijn ook geen hele complexe of ingewikkelde producten.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:20

Oke vreemde zaak dan dat hij hier wel kosten voor rekent. Dan gaan we dat zeker niet doen. Sluiten we gewoon zelf via internet zo'n verzekering af.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:21

Ik vind het ook, met de informatie die ik nu heb, zonder meer vreemd/niet correct. Maar wel iets wat ik vaker hoor bij tussenpersonen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:23

Toch wel heeeel fijn dat er in dit topic iemand zit met zoveel ervaring!
Je hebt er haast een baan bij Berdien, op vrijwillige basis dan he :+

Ik zou ook zeker die 500 euro niet accepteren.. Is toch belachelijk voor woorden?
Je kunt idd alles(verzekeringen) prima via internet afsluiten..

Wij zijn ook nog aan het kijken voor een levensverzekering e.d..

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:24

Oke bedankt Berdien! Zou je wel adviseren om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten of niet? (Niet via hem dan)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:30

Nou, ik kan zo niet iets wel of niet adviseren :) Het heeft ook te maken met jullie eigen wensen, moet de overblijvende partner bij overlijden in de woning blijven wonen? En kan de overblijvende partner zelf de lasten blijven betalen? Als er een tekort ontstaat en jullie willen dat de overblijvende partner kan blijven wonen, dan is een ORV wel aan te raden ja. Als er geen tekorten zijn en de woning wordt verkocht bij overlijden, dan is de noodzaak minder groot. Echter zijn jullie nu nog jong, zijn de premies vaak laag en het zijn geen verzekeringen die echt 'kwaad' kunnen in die zin (het zijn geen verzekeringen die aan het einde van de looptijd iets af moeten lossen bijvoorbeeld).

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:48

Oke bedankt voor je uitleg! Moeten zelf nog maar eens goed over nadenken, premies zijn nu inderdaad laag kost niet gek veel om je te verzekeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:49

Mijn vriend neemt geen ORV begreep ik. Als hem wat gebeurt verkoopt schoonpa het huis.
Ik kan toch niet in het huis blijven dan...

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:00

Wij hebben de offerte binnen voor de financiering en gaan we maandag tekenen. Weten jullie wat er daarna nog moet gebeuren en of daar nog veel tijd in gaat zitten? Alvast bedankt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:03

Hou er wel rekening mee dat iemand de lasten moet betalen voor de woning dan JG. Wie gaat dat doen, jij of je schoonvader? Denk daar niet te licht over, het is wel handig om daarvoor wat op papier te hebben staan. Als samenwonende ben je niet zonder meer elkaars erfgenaam immers, of je moet het testamentair vast laten leggen. Laat je hier goed over informeren!

Luigi, dat is verschillend per verstrekker. Je adviseur kan je hier meer over vertellen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:09

*\o/* Gefeliciteerd Nelleke!

Lisette: Wij hoefden ook niks extra te betalen, verstandig om dit niet via hem te gaan doen hoor!

Mijn vriend en ik zitten te bedenken wat we in onze samenlevingscontract willen hebben.
Hebben jullie daar ook iets over huisdieren in staan?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:15

Zou ik wel doen, persoonlijk hecht ik daar de meeste (emotionele) waarde aan. Materiële zaken zijn wel weer te vervangen als je er samen niet uitkomt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:49

Berdien schreef:
Hou er wel rekening mee dat iemand de lasten moet betalen voor de woning dan JG. Wie gaat dat doen, jij of je schoonvader? Denk daar niet te licht over, het is wel handig om daarvoor wat op papier te hebben staan. Als samenwonende ben je niet zonder meer elkaars erfgenaam immers, of je moet het testamentair vast laten leggen. Laat je hier goed over informeren!

Zoals de situatie nu is(Ik geen baan) zal schoonpa dit moeten doen.
Wij(vriend &ik ) weten ook nog niet hoe we de dingen gaan aanpakken.. trouwen, samenlevingscontract, o.i.d... We willen iig wat op papier hebben.
Maar dit komt tzt wel, hierover is al gesproken in huis.
Alles op z'n tijd. :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:53

Zorg er dan in ieder geval voor dat je nergens voor tekent bij de officiële aktes en andere stukken. Straks heb je geen rechten, maar kun je wel ergens aansprakelijk voor worden gesteld financieel gezien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:56

Ann schreef:
Zorg er dan in ieder geval voor dat je nergens voor tekent bij de officiële aktes en andere stukken. Straks heb je geen rechten, maar kun je wel ergens aansprakelijk voor worden gesteld financieel gezien.

Ik mag niet eens ergens voor tekenen... :=
De hypotheek en alles is van mn vriend...

Enige wat ik ben is zijn vriendinnetje die bij hem komt wonen :+

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:54

Dan heb je het goed voor elkaar Jollie Girl

Ergens is er bij mij iets fout gegaan... :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:56

Hoezo?

Ik heb geen baan(naja die 2 dagen...) dus kan niet meebetalen aan de hypotheek...
Dus t huis komt op mn vriend zn naam, evenals de hypotheek.

is toch niet zo gek?
We hebben weinig andere keus :P

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:26

Vind het ook niet gek, was als grapje bedoeld hoor... haha

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:53

rixtb schreef:
Vind het ook niet gek, was als grapje bedoeld hoor... haha

Oh :P lol dat had ik niet begrepen :P

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:19

Hallo,

Ik ben ietwat onverwacht ineens op de woningmarkt terecht gekomen. Ik heb namelijk nogal snel en ietwat onverwacht een huis gekocht :D Voorlopig koopcontract moet nog getekend worden en heb al wat financiele gesprekken gehad.

Het grootse "enge" in het verhaal is dat ik mijn huidige woning dus moet verkopen en ik dus echt eigenlijk geen idee heb waar te beginnen.

Vanavond een hypotheekgesprek met mijn huidige bank, waarin we wel/niet aanbouw door zullen laten rekenen en kijken hoe en wat. Geen aanbouw betekend dat ik niets extra hoef bij te hypotheken en dat is wel lekker, maar aanbouw zou het huisje net ietwat praktischer maken.

Zit ook met dingen in mijn hoofd of dat het wel verstandig is om opnieuw NHG af te sluiten en wat ik nu precies met mijn huidige hypotheek moet doen. Moeilijk, moeilijk allemaal, maar hopelijk vanavond iets meer duidelijkheid en een voorstel.