[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet_

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:32

Ik zou een bod altijd serieus nemen, alleen het moet wel reeel zijn. Als er nog veel aan moet gebeuren of er zit bv asbest of iets dergelijks. Kun je best wat onderhandelen. Ook als het huis lang te koop staat kan dit misschien.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:03

Een bod zegt in ieder geval wel dat mensen serieus interesse hebben. Toch zijn er tegenwoordig veel mensen die denken dat ze in deze tijd grof veel geld van de vraagprijs af kunnen krijgen. Dat is toch vaak echt niet het geval, of de mensen moeten echt heel erg snel van het huis af.

10% onder de vraagprijs is wel zo'n beetje gangbaar idd. Maar laat je wel goed informeren over soortgelijke panden en vraagprijzen. Sommigen worden namelijk erg hoog of juist erg laag in de markt gezet.

@ margriet: waar ga je in de toekomst wonen? Bij je ouders?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:13

Ik had geen aankoop makelaar, wel gelukkig veel steun van bevriende hypotheekadviseur en notaris die me wegwijs konden maken en helpen met sommige dingen.
Qua vraagprijs was mijn appartementje gewoon heel redelijk, had soortgelijke dingen gezien met gelijke prijzen en dan is het puur gevoel welke je wil en welke niet. Heb 2000 onder de vraagprijs geboden en 1500 eronder gekregen (projectontwikkelaar, dus zat ietsje ruimte ook). Binnen 5 minuten afgetikt. Taxatie kwam ook 500 euro boven de aankoopprijs, dus vraagprijs/verkooppijs lagen gewoon goed.

Als je echt wil onderhandelen zou ik of zorgen goed te weten waar je over praat en of je bod realistisch is (in Utrecht staan 2 flats in 1 pand, even groot, zelfde verdieping en uitzicht, beide balkon zelfde gelegen. Vraagprijzen gelijk, ene volledig opgeknapt, ander 35jr niets meer aan gedaan. Dán kan je bedenken dat je bij die 2e wat lager kan gaan ja :D). Anders aankoop makelaar meenemen. Met een belachelijk laag bod raak je denk ik ook de goodwill weer kwijt.

en mijn stukken zijn bij de notaris, akte is opgemaakt.. vrijdag mag ik :D :D

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:17

Knip
Laatst bijgewerkt door Margriet_ op 27-10-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:19

Je plaatst de verkeerde linkjes ;) Maar k heb het gezien! Hebben jullie dat huisje gekocht? Lekker zeg zo buitenaf... Krijg je de paarden ook aan huis?

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:22

Zou wel kunnen ja! :j Alleen dat is niet prioriteit nr 1. Aan het huis zelf moet ook nog erg veel gebeuren. Alles. Dus CV/vloeren/muren/badkamer/keuken/wc. Alles wat je maar kunt bedenken. Nog niet officieel gekocht. Alleen de oma van mijn vriend heeft hier altijd gewoond en die is naar een tehuis gegaan. Zodoende hebben wij de mogelijkheid om dit kunnen kopen. Dat is natuurlijk een kans die we nooit meer krijgen. En aangezien ook mijn vriend een hobby heeft waar ruimte voor nodig is grijpen we dit met beide handen aan! :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:25

Dat is wel beter zeg! Zo kun je vaak wel op de goedkoopste manier aan zo'n pand komen :j Het gewoon op de woningmarkt kopen is onbetaalbaar!

Maar je hebt dus ff een projectje om mee bezig te gaan :D

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:27

Nou idd! :D Maar wel leuk, alles in onze eigen smaak! Vloerverwarming etc! :D Gelukkig hebben we beide geen 2 linkerhanden en hebben we in dit huis ook alles zelf gedaan! :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:30

Dat scheelt sowieso wel. Ik ben nog wel een klein beetje handig, maar vriendlief heeft wel 3 linkerhanden :=

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:33

Oei haha maar als je je daarvan bewust bent valt het alweer mee. Je hebt ook van die mensen die denken dat ze erg handig zijn......

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:34

Oh wij niet. Wel een handige familie gelukkig. Maar goed, een opknappertje zit er voor ons niet in vrees ik. Want veel moet door een aannemer worden gedaan.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:35

Ja idd. Dat is wel jammer! Kijk die hebben wij weer niet!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:36

Wees blij... je kunt het echt helemaal ZELF naar je eigen smaak maken. Das wel echt super top! Hopelijk krijgen jullie alles rond!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:37

Eerst dit huis idd maar eens kwijt! :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:37

Oh ja tuurlijk. Die van je vriend staat nog te koop he? Van de Open Huizen Dag is dus niets uitgekomen?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:38

Okee dankjullie wel, bij ons gaat vriendliefs vader de onderhandeling doen.
En we hebben idd ook gekeken naar huizen in de buurt enz.
Eigelijk vinden we het huis helemaal geweldig en voelde het ook goed.
er hoeft in principe niet veel aan gedaan te worden.
Er zitten 2 maars aan de voortuin MOET gehuurd worden van de gemeente en de buren hebben een dichtgetimmerde voordeur en altijd de gordijnen dicht.
Mensen wonen er al hun hele leven en hebben het overgenomen van ouders, zij verhuizen omdat ze nog een 3 kindje willen en een extra werkkamer voor de eigen zaak.
Hun koopcontract voor het volgende huis ligt ook al klaar.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:45

Nee is eigenlijk niks uitgekomen. 1 die wel geinterreseerd was/is. Maar die moet eerst beter weten wat hij kan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:47

Ach voor je het weet staat er een koper op de stoep. Kan heel snel gaan!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:29

Mijn vader zegt ook dat je ongeveer 10% onder de vraagprijs moet gaan bieden.. Maar veel (en ik ook) vinden dat een beetje belachelijk.. Denk dat we eerst een taxateur langs sturen (hopelijk morgen al, anders begin volgende week) en dan een bod uitbrengen, hebben we in elk geval gegronde redenen (ja we hebben nu ook wel wat redenen, oude keuken, oude cv etc. ) Maar vergelijkbare huizen in die buurt worden voor meer aangeboden :oo

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:44

vergeet niet dat de niet op lucht gebasseerd word, meestal word er zo'n €5000,- spelingsruimte bij ingedaan maar meer ook niet.
Wij hebben ons echt bescheurd van het lachen met een bod van €15000,- lager als onze vraagprijs, gelukkig zijn wij er met de mensen uitgekomen.

Morgen word onze woning getaxeerd en s'middags word het voorlopige koopcontract getekend.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:46

Pashon schreef:
vergeet niet dat de niet op lucht gebasseerd word, meestal word er zo'n €5000,- spelingsruimte bij ingedaan maar meer ook niet.Wij hebben ons echt bescheurd van het lachen met een bod van €15000,- lager als onze vraagprijs, gelukkig zijn wij er met de mensen uitgekomen.

Morgen word onze woning getaxeerd en s'middags word het voorlopige koopcontract getekend.

Maar die spelingsruimte is natuurlijk wel een stuk groter naarmate de vraagprijs hoger wordt. Op een bedrag van rond de 400.000 heb je meer ruimte dan op een woning van 150.000euro.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:49

rowo dat lijkt zo, maar dat is niet zo aldus meerdere makelaars.
Mensen denken ook vaak dat hoe langer het huis te koop staat ze veel van de vraagprijs af kunnen krijgen ook dit blijkt meestal het tegendeel te zijn, als mensen graag van een huis af willen hadden ze tussendoor de vraagprijs wel eens verlaagd.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:52

Dan weet ik niet welke makelaar jij gesproken hebt, maar 9 van de 10 keer gaat er op een vraagprijs van 400.000 toch vaker meer dan 5.000 af dan minder. Maar miss dat het hier in het oosten anders is?

En dat wat je zegt van langer te koop is idd zo, maar ook niet altijd. Verkopers die het huis al zooo lang te koop hebben er echt vanaf moeten, zijn vaak wel bereid meer te zakken. Maar dat ligt helemaal aan de verkopers en niet aan de makelaar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:57

Wij hebben er ook 15k afgekregen, en dat was ook de prijs die de verkopers in hun hoofd hadden.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:03

Als je het niet probeert krijg je er ook niet meer vanaf.

Toch gaan de verhalen wel van lagere biedingen en huizen die allang te koop staan. Wij hebben wel een succesverhaal die in dat plaatje past. Natuurlijk weet ik dat we mazzel hebben gehad en dat het ook anders had kunnen lopen. Maar het kan wel degelijk en mensen die denken dat ze die optie hebben moeten er ook zeker gebruik van maken.