Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:38

Als je netjes werkt wel. Dan weet iedereen je te vinden. Werd volop gebeld. Nog steeds regelmatig, maar de meeste weten dat ik het niet meer doe

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:56

Ja een goede is lastig te vinden.
Wie woont er omgeving Utrecht, de mijne laat ik elk jaar scheren. Moet wel een roesje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:24

Ik vind scheren echt zo’n oliebol klus, drie dagen later voel ik de haren nog :+ Dus dat is niets voor mij om bij te klussen haha.

Thanks allemaal voor de opbeurende berichten <3 Ik heb echt al honderd keer gekeken of meer sparen mogelijk is, voor nu op dit moment niet en wat de toekomst brengt zie ik daarin vanzelf wel. Ik vind het alleen wel belangrijk om iets te sparen (en ik ben echt blij met het bedrag wat ik nu achter de hand heb staan voor ziektekosten). Ik moet zeggen dat ik dat vroeger nogal heb onderschat, het sparen zelf. Daar heb ik later/nu wel spijt van. Als ik op stap was leefde ik een beetje alsof ik Beyoncé was, want ik woonde toch thuis en had een prima salaris. :') :7

En dan wil je het huis uit en.. tsja :') gelukkig heb ik het nu wel een beetje geleerd en ben ik er echt mee bezig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 21:21

https://www.deondernemer.nl/financien/belasting/wanneer-bijverdiensten-opgeven-voor-de-belasting~291253

Zie bovenstaand, niet op alle punten erg helder, artikel.

Zwart geld kan inderdaad op veel manieren... vind dat ook niet handig om hier te vermelden... maar goed ieder zijn of haar ding :)

Ik voel me er in ieder geval niet prettig bij dus toen ik mijn B&B had altijd keurig in aangifte meegenomen en ook altijd keurig toeristenbelasting betaald etc. In de horeca is het makkelijk sjoemelen.

@Jorien ik zeg wel eens tegen m'n zoon zo goed als je het nu hebt krijg je het nooit meer (bijdrage van zijn ouders in zijn kosten, zijn bijbaantje, stufi etc. het besteedbaar inkomen van menig scholier / student is hoger dan dat van zijn/haar ouder(s) :+ ). Maar lekker toch dat je ervan hebt genoten! Heb wel zoiets van je bent jong en je wilt/d wat hoor. Dat besef komt later wel en de zorgen die daarbij horen ook. Natuurlijk wel handig als op enig moment het besef intreedt maar dat komt meestal vanzelf ;) :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 23:03

Hahahaha, precies. Zeg maar tegen je zoon dat je helemaal gelijk hebt :D als ik nu op bezoek kom maak ik altijd het grapje dat ik ook even tandpasta en een wc rol meeneem om te besparen :+

Ik ben ook echt wel blij dat ik voor mijn idee geleefd heb. Ik had alleen toen ook een klein bedrag per maand opzij kunnen zetten… dan had ik het nu toch een stuk relaxter gehad, haha. Maar dat is achteraf praten. Ik heb ook uitgaven gedaan (trailer, zadel auto etc) waar ik heel blij mee ben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 23:24

Och joh, als je jong bent moet je leven. Je jeugd is zo belangrijk!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 23:49

Toch geweldig dat je dit zelf hebt kunnen kopen
Citaat:
trailer, zadel auto etc)

Er zijn periodes in mijn leven geweest dat ik echt de nada kon sparen. Kon maar nauwelijks rondkomen. Lag niet zozeer aan de inkomsten maar aan de uitgaven. Maar doordat ik zo'n tijd zo heb moeten leven weet ik ook dat ik dat nooit meer wil. Bang zijn dat je niet kunt pinnen bij de kassa. Met rekeningen heen en weer schuiven. Betalingen uitstellen. Echt vreselijk.
Aan de buitenkant leek het heel wat maar het was een grote financiële gatenkaas. Wat een stress gaf me dat.

Sinds mijn echtscheiding is het nooit meer zo erg geweest. Gelukkig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 05:34

PSvanLot schreef:

}:0 En als je ouder ben niet meer :')
Sowieso leven ….. dingen doen waar je blij van wordt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:51

tita schreef:
PSvanLot schreef:

}:0 En als je ouder ben niet meer :')
Sowieso leven ….. dingen doen waar je blij van wordt.

Doelde op het feit dat ze toen niet gespaard heeft en veel te veel geld uitgaf aan stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:22

Hebben we niet allemaal ooit een soortgelijke periodes gehad? Oftewel eerst geleefd en nadien ingezien dat sparen nodig is, of eerst heel krap gezeten waardoor sparen daarna een must werd? Wat ik sowieso merk in dit topic is dat iedereen spaart, op zijn eigen manier en op eigen snelheid, maar dat het niemand tegenhoudt om te genieten van de mooie dingen ernaast. We houden allemaal van goed eten of uit eten gaan, van wat kleine luxe hier en daar, we genieten allemaal nog steeds van wat we kunnen en ook van het sparen an sich.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:28

Ik zag het grapje er wel in :D je leeft je hele leven, niet alleen als je jong bent.. Dus dingen doen die kunt als je jong bent, en als je oud(der) bent :j

Ik kon pas echt gaan sparen toen ik geen paard meer had (gekocht toen ik nog thuis woonde en werkte, nooit bij nagedacht dat ik uit huis ging, huis kopen, samenwonen, uit elkaar, weer huis kopen, baan verliezen etc... :') ) nu dus idd bewust geen paard meer, en een keer op vakantie kunnen... of..nou ja, in theorie dan :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:30

Varekaj schreef:
Hebben we niet allemaal ooit een soortgelijke periodes gehad? Oftewel eerst geleefd en nadien ingezien dat sparen nodig is, of eerst heel krap gezeten waardoor sparen daarna een must werd? Wat ik sowieso merk in dit topic is dat iedereen spaart, op zijn eigen manier en op eigen snelheid, maar dat het niemand tegenhoudt om te genieten van de mooie dingen ernaast. We houden allemaal van goed eten of uit eten gaan, van wat kleine luxe hier en daar, we genieten allemaal nog steeds van wat we kunnen en ook van het sparen an sich.

Helemaal waar!
Maar denk dat er maar weinig jeugd is die denkt aan sparen voor de toekomst haha.

In mijn omgeving, en ikzelf ook werkten om in het weekend op stap te kunnen.
Sowieso is lange termijn denken voor jongere mensen erg moeilijk, dat is een echt leerproces.

Zie het ook ieder jaar opnieuw bij mijn examenkandidaten. Als ik ze aan de start van het schooljaar vertel dat het heel snel mei is voor hun eindexamens en dat iedere toetsweek die komt daar al voor meetelt kijken ze me verdwaasd aan. 'Mevrouw dat duurt echt nog zoooo lang...' In mei zeggen ze ook steevast 'wow u had echt gelijk..'

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:32

Verakej, precies. En voor de ene betekent dat dan wat minder sparen dan de ander, maar denk ook dat voor de meeste hier de essentie een is om bewust met je geld om te gaan en keuzes maken die voor jou werken. :j
Ik ben ook niet altijd slim met m'n geld om gegaan en daar heb ik nu ook 'profijt' van. Maar goed, daar kan ik nu ook niks meer aan doen.

Zojuist aanslag gehad van de zorgverzekering voor de eigen bijdrage. O ja, oeps :').
Wordt nog een maandje later verder met sparen dan.

Vanaf volgend jaar (lees: wanneer m'n kerstbonus er weer is) ga ik dit soort bedragen zoals eigen bijdrage, gemeentelijke belastingen, waterschap écht even opzij zetten want iedere keer komen die rekeningen als een verrassing terwijl het natuurlijk helemaal geen verrassing is :D.
Gemeentelijke belastingen betaal ik nu per maand, maar ben er liever in één keer vanaf.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:40

Gemeentelijke belastingen wordt hier in 10 termijnen afgehouden. Dat blijf ik zo vreemd vinden.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:42

Ja, ik zeg wel per maand, maar bij mij in de gemeente is het inderdaad ook 10 termijnen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:44

LunarEclipse schreef:
Ja, ik zeg wel per maand, maar bij mij in de gemeente is het inderdaad ook 10 termijnen.

Vraag me af waarom dat zo is.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:01

Ja goede vraag. Wellicht heeft het te maken met iedereen de kans geven om het in één keer te betalen of de keuze te maken. In de gemeente waar ik eerst woonde was het ook altijd 10 termijnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:07

Jup. Van een gat in mijn hand naar niks uit durven geven omdat ik bang ben dat er iets tussen komt
Dus stel ik zou mijn spaargeld uitgeven gaat de wasmachine kapot of gebeurt er iets met de kat waarbij ik een hoge rekening krijg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:43

Als ik terug kijk naar 10/15 jaar geleden.. Toen had ik ook nauwelijks spaargeld.. Ik verdiende net iets minder dan nu, maar ik stond regelmatig even rood.. En waar ik het allemaal aan uit gaf? Geen flauw idee := Interieur spullen ofzo.. Ik ging niet uit en nooit ver op vakantie.. Soms eens een weekendje weg. Een deel ging natuurlijk naar mijn paard. Maar als ik €1500 loon binnen kreeg dan was dat aan het eind van de maand op := Terwijl ik totaal niet het idee heb dat ik destijds luxe leefde.. Ik was totaal niet bezig met de waarde van spullen en of het je gelukkig maakt. Nu dat ik veel meer spaar en alleen nog dingen koop waar ik écht gelukkig van wordt, ben ik zelf ook daadwerkelijk gelukkiger.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:46

8nnemiek schreef:
Als ik terug kijk naar 10/15 jaar geleden.. Toen had ik ook nauwelijks spaargeld.. Ik verdiende net iets minder dan nu, maar ik stond regelmatig even rood.. En waar ik het allemaal aan uit gaf? Geen flauw idee := Interieur spullen ofzo.. Ik ging niet uit en nooit ver op vakantie.. Soms eens een weekendje weg. Een deel ging natuurlijk naar mijn paard. Maar als ik €1500 loon binnen kreeg dan was dat aan het eind van de maand op := Terwijl ik totaal niet het idee heb dat ik destijds luxe leefde.. Ik was totaal niet bezig met de waarde van spullen en of het je gelukkig maakt. Nu dat ik veel meer spaar en alleen nog dingen koop waar ik écht gelukkig van wordt, ben ik zelf ook daadwerkelijk gelukkiger.

Dat was hier exact hetzelfde. Geen idee hoe we het op kregen, maar het ging met gemak. Toen ik een digitaal huishoudboekje ben gaan bijhouden kwam er inzicht. Wat een bak geld gaven we uit aan onzin..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:59

Ja ik gaf voorheen ook alles uit.
En toen met m’n ex ook. Al hadden we het ook echt niet zo breed toen. Hypotheek rente was veel hoger dus lasten hoger. En ons inkomen was best laag.
Ik heb ook een periode gehad dat ik wel spaarde maar als het rond de 2000-3000 kwam, had ik wel allang iets bedacht om het aan op te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:00

Bizar eigenlijk he! Het zijn vaak heel veel kleine bedragen die hier en daar verdwijnen waardoor je het totaal niet door hebt.
Even een boodschappentas vol laden met zooi bij de Action die je eigenlijk niet nodig hebt.. Daar gaat weer 50 euro :))
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-08-21 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:01

Ja dat is zeker zo. Nou vind ik ook heel veel dingen best duur. En ik reken nog vaak om naar guldens. :')
Dan is het helemaal triest wat je voor iets simpels betaald.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:14

Ik ging elke week naar Starbucks. Nu doe ik het nog wel maar dan thuis in de nespresso of dolce gusto

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:20

Het zijn inderdaad die kleine dingen die er zo makkelijk insluipen heb ik gemerkt.
Wat dat betreft heeft verhuizen uit de grote stad wel geholpen. Ging vaak met OV, en dan vaak even op het station een koffie of broodje halen ofzo, ik sprak makkelijker af met vrienden want die wonen allemaal nog in de stad. Hier heb ik geen vrienden (sad :') ) en ook geen station om even een koffie bij de Starbucks/Julias/etc te halen :+

Ook Corona heeft het versterkt. Met de regels vond ik het gedoe om te winkelen, dus ging ik eigenlijk alleen nog maar naar de supermarkt. Bleek dat ik al die andere winkels niet echt miste en nu heb ik ook niet eens zin meer om even naar het 'centrum' te gaan om te funshoppen ook al kan het weer zonder te veel gedoe.