[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:52

appiesjappie schreef:
Hoi allemaal, sorry dat ik zo weinig reageer! moet nodig weer bij lezen. We zijn vorige week verhuist. Eindelijk weer dichtbij mn paardjes. Het is echt genieten. De kopers van het huis zijn op dit moment samen met mijn vriend in ons huis om wat dingen op te meten. ze hebben de financiering rond en over iets minder 2 weken is de sleutel overdracht en zijn we er echt vanaf!!!

Gefeliciteerd!!
Super! :D

danoesje

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:10

Gefeliciteerd Appiesjappie! Dat is echt even genieten!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:14

Phoe wat een boel abracadabra hier...denk dat we ons nog even flink moeten verdiepen in de materie voor we serieus aan de slag gaan:P
Helaas nog niks gehoord van de 2e bezichtiging maar nog steeds wel goeie hoop! En dan wat leuks zien te vinden in en om Amsterdam, dus dat wordt een aardige kostenpost helaas!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:48

JG: Met onze hypotheek + bouwdepot zaten wij nog ver onder wat wij maximaal konden lenen.
Onze hypotheekverstrekker vertelde ons dat we het deel wat 'over' is wel konden reserveren als het ware. Misschien bedoel je dat? Wij hebben hier niet voor gekozen, maar geloof dat je dan wel extra rente moet betalen ofzo... haha ik weet het eigenlijk ook niet meer zo goed :+

Gefeliciteerd Appiesjappie!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:57

appiesjappie, gefeliciteerd, geniet ervan!

wij hadden ook een hogere hypothecaire inschrijving bij de notaris gedaan, daar hebben we een paar keer gebruik van kunnen maken. toch wel prettig.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:39

Appiesjappie, gefeliciteerd! Goed nieuws om het jaar (bijna) mee af te sluiten. :-) Hier ook een hogere hypothecaire inschrijving btw.

Zijn er hier ook mensen die lid zijn geworden van de Vereniging Eigen Huis nadat ze een woning hebben gekocht/gaan kopen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:05

ik ben al jaren lid van vereniging eigen huis. zodra de verkoop rond is en ik dus geen eigen huis meer heb ga ik het opzeggen want behalve de korting bij de verzekering heb ik er niets aan. het blaadje vind ik niet interessant verder, en de verkoopkeuring die we door veh hebben laten doen viel me erg tegen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:07

VEH vind ik... Nou, laat ik niet letterlijk zeggen wat ik er van vind. Maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om er lid van te worden en ze op die manier te 'steunen', daarvoor brullen ze wat te vaak te hard dingen die net niet helemaal kloppen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:14

Hmm, nog maar even nadenken of we daar lid van gaan worden...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:16

Kreeg net een berichtje van mijn collega&adviseur, morgen komt hij de offerte langsbrengen voor mijn krabbel. Gaat lekker vlot zo!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:20

Fijn dat alles voorspoedig verloopt, Berdien. :-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:22

Tot nu toe wel!

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:07

Appiesjappie, gefeliciteerd, wat fijn!

Soms komt er nog wel abra cadabra voorbij hier haha.
Hier helaas vertraging en tegenslag. Anderhalve week geleden alle stukken ingeleverd voor de aan te vragen offerte, die met twee werkdagen binnen zou zijn ongeveer. Afgelopen donderdag maar gemaild of er al wat bekend was. Krijg ik vandaag te horen dat Aegon niet akkoord gaat met mijn intentieverklaring, omdat ik een leer-/arbeidsovereenkomst heb. Mijn vriend met een jaarcontract kreeg geen intentieverklaring.
Dit was tijdens het adviesgesprek allemaal geen probleem, met jaaropgaven zou dit alsnog geregeld kunnen worden. Nu blijkt Aegon ineens niet akkoord te gaan met twee tijdelijke contracten en kunnen we daar geen hypotheek krijgen. En dat terwijl het de enige aanbieder was van 30 jaar rentevast, waar wij bewust voor wilden gaan. Balen! En dus anderhalve week voor niks gewacht.
Nu gaat de adviseur op zoek naar een hypotheekverstrekker die onze aanvraag wel goedkeurt. De rentevaste periode moesten we daarna maar bekijken. Zo zette hij het letterlijk in zijn mail. Komt op mij over alsof het nu ineens bijna onmogelijk is een hypotheekverstrekker te vinden als je twee tijdelijke contracten hebt. Huh?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:15

Dat is snel appiesjappie, geniet ervan!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:48

Waarom wil je perse 30 jaar vast?

Bij abracadabra gewoon vragen hoor! Ik vind het echt niet erg om uitleg te geven of vragen te beantwoorden, als het om hypotheekdingen gaat :)

Morgen mijn eigen offerte tekenen, 's avonds komen mijn oom en tante langs zodat ik hun hypotheken kan bekijken. Zitten nogal wat onduidelijkheden in, ook willen ze weten wat mijn nicht kan in haar situatie. Ach ja, soort van familiehypotheekadviseur :)) Beide hypotheken lopen niet bij mijn werkgever dus snijdt elkaar verder niet.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:57

Wij willen graag 30 jaar rentevast omdat de rente nu erg laag is en bijna nog nooit zo laag geweest. De woningmarkt (en dus de rente) gaat als het goed is alleen maar verder aantrekken. Dus als je dit rentetarief 30 jaar vast kan houden, zit je niet met de situatie dat je over 10 of 20 jaar een herziening van de rente krijgt en dan ineens stijgt naar 6-7% of nog hoger. De rente (en dus de maandlasten) zijn daarom nu wel wat hoger dan bij een kortere rentevaste periode, maar wij willen dus graag voor die zekerheid op de lange termijn. Adviseur gaf aan dat het niet vaak voorkomt, omdat mensen voor een zo laag mogelijke rente (en dus korte termijn) gaan, maar gaf ons er wel gelijk in dat we het zo wilden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:04

Tja, ik adviseer nooit 30 jaar. Ik vind het zelf ook niet nodig. Rente kent een golfbeweging, maar nu 30 jaar vast zetten is alsnog veel te veel betalen voor een zekerheid die je waarschijnlijk niet nodig gaat hebben. Rente staat wel laag, maar met een 30-jaars rente profiteer je daar minimaal van. Zelf neig ik bij klanten meer naar 5-10 jaar, afhankelijk van hun situatie en weerbaarheid. ING kent maximaal 20, maar dat heb ik nog nooit geadviseerd of afgesloten. Het is ook helemaal niet gezegd dat de rente over 5-10 jaar zoveel hoger staat. Drie jaar geleden was een jaar net onder de 5%... Dus je kunt er gewoon niks over zeggen.

Maar! Als jullie je er goed bij voelen moet je het vooral doen natuurlijk :)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:55

Hallo allemaal

Ik kom me ook hier melden als het mag.
Na 8 jaar ongelukkig in Zuid-Holland te hebben gewoond hebben mn man en ik toch besloten dat we gaan verhuizen naar Brabant.
Ik kom zelf uit Brabant maar heb waar we nu wonen me nooit op mn gemak gevoeld.
Vorige week heeft mn man de knoop door gehakt en gezegd dat we naar Brabant gaan.
Schoonouders zijn woest op mij maar daar geef ik lekker niks om.

Van het weekend een bord gemaakt voor in de tuin dat het huis te koop staat.
Ik kijk het een paar weken af of er reacties op komen en anders schakel ik daarna de makelaar in.

Wij hebben onze rente ook voor 30 jaar lang vast staan op 3,7%.
Nu weten wij wat we voor 30 jaar lang elke maand moeten betalen.

Maar ik ben blij dat we eindelijk de stap hebben gezet zodat ik weer gelukkig kan worden in mn geboorteplaats!!!

Berdien,ik heb nog een vraagje over onze hypotheek.
Er staat iets in de papieren wat ik nogal onduidelijk vind.
Zou ik jou daar een PB-tje over mogen sturen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:04

Ja hoor, stuur maar door :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 08:19

Je hebt het er maar druk mee Berdien! ;) Wel lief dat je alle vragen beantwoord. Weinig mensen hebben de luxe van een second opinion.

Nou, eindelijk een lichtpuntje in de duisternis. Ons huis is ein-de-lijk definitief verkocht. Aanbetaling is binnen! Wel te laat, maargoed. Ik had er nog weinig vertrouwen in maar gelukkig is het dan nog binnen.

Een half uur na dat bericht kreeg ik ook een telefoontje van de makelaar van dat nieuwe huis. De koopakte was eindelijk in orde, wanneer we kwamen tekenen. Alsof het zo moest zijn. :+ Daar gaan we vrijdag voor tekenen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:22

Whoehoe Nelleke, wat goed!!! Hufterig dat het te laat is, maar binnen is binnen!

En druk.. och, dat valt best mee hoor :) Doe het graag. En het is gewoon ingewikkelde materie. Daarnaast spreek ik op mijn werk net wat te veel mensen die door te weinig of verkeerde voorlichting beslissingen hebben gemaakt waar ze later niet meer achter staan. Als ik dat bij een paar mensen kan voorkomen door in mijn vrije tijd ook vragen te beantwoorden over hypotheken, dan is dat toch weer mooi meegenomen :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:34

Wat een goed nieuws, Nelleke!

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:23

Vandaag wordt een offerte aangevraagd voor een hypotheek! Spannend!

Zouden jullie een levensverzekering/overlijdensrisicoverzekering afsluiten bij een hypotheek? Wij zitten hier nog heel erg over te twijfelen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:46

Wij hebben dat bewust niet gedaan, mocht een van ons komen te overlijden dan willen we toch niet alleen in dit huis blijven wonen.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:49

Ja we willen wel in het huis blijven wonen, maar vinden het eigenlijk ook beetje belachelijk dat je die beste man er weer 500 euro voor moet betalen om paar verzekeringen af te sluiten. Terwijl het via internet achteraf ook altijd nog kan, indien er kinderen mochten komen in de toekomst. Op dit moment is het denk ik nog niet zo heel belangrijk. Maar met kinderen is het wel belangrijk dat je zeker bent van een woning denken we.