Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:34

Coniferen snoeien is niet leuk, wij hebben ze om de wei staan en zaterdag gesnoeid om de draad vrij te krijgen, zodat er ook nog wat pats doorheen gaat. :D
Ik wilde eigenlijk afgelopen weekend wat nieuws in de tuin zetten, onder andere wat annabelles en wat kruipgoed, we hebben namelijk drastisch gekortwiekd in de voortuin (en hele bossen eruit gegooid). Mijn merrie dacht er anders over en maakte dat er geen ritje tuincentrum meer op het programma kon staan.
Komend lange weekend weer een nieuwe kans.
Weet iemand wat voor annabelles je moet hebben om de niet instortende te hebben?

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:41

Jeetje... goede vraag, heb er ooit eens iets over voorbij zien komen, maar om me heen zie ik alleen annabelles met van die ringen op stokkies.

Coniferen zijn gewoon nooit leuk heb ik besloten...
Maar goed, nog 1 rondje snoeien , gaas er tegen aan en dan is het onderhoud nihil, we snoeien hem gewoon bruin op de laatste halve meter bovenlangs na, dan is die halve meter het enige wat er nog bij te houden valt. Tegen het gaas komen dan lekker klimmers die wel leuk zijn.
Haag is van buurman, ding is dik 3 meter hoog , maar die hoogte is prima,ij zitten aam de zon kant dus verder geen last van de schaduw en de hoogte geeft een hele beschutte tuin qua inkijk van buren verderop. Alleen zo jammer dat het zulk tuig is om te snoeien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:33

Taxus is een mooie(kostbare)vervanging van coniferen. Zijn beter in de hand te houden want ze groeien niet zo ruig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:58

De buurman is nogal blij met zijn haag dus die blijft wel staan(staat ook op zijn erf) en ik wil er geen tweede heg tegenaan plaatsen, dat word een beetje veel van het goede ;)
Ik gooi er gewoon bloeiende klimmers tegenaan , in de winter zien wij die heg niet eens vanuit huis, dus als ie dan meer gehavend toont, vooruit maar.
Tis ook een kwestie van tijd voordat het huis naast ons verkocht word(duurt nog wel een paar jaar denk ik) en dan zal die heg denk ook wel sneuvelen uiteindelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:34

In de buurt van coniferen zeker als ze uit de kluiten zijn groeit niets meer.
Zou er ook niet al te veel tegenaan zetten, pispotje misschien O:)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:40

Pispotje en hedera doen het prima onder de conifeer :+

Aan de andere kant staan er bij mij seringen die het er ook wel prachtig doen. Misschien valt het mee.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:41

Hoi,
Mag ik ook mee kletsen? Hier ook de tuin aan het veranderen. Woon sinds januari met m'n vriend samen in zijn huis. Hij heeft nooit heel veel aan de tuin gedaan, behalve grasmaaien. Nu ben ik bezig 1 grote border helemaal te veranderen en er komen 2 borders bij :o
Ee stond eerst een enorme coniferen haag langs de tuin (5 a 6 meter hoog en 3 meter breed ongeveer -:(- ) die is er gelukkig uit en is een schutting voor terug gekomen. Oftewel een groot project :o
Ik verwacht ook niet dat de tuin dit jaar helemaal af is, maar ik hoop dat het voor mijn verjaardag in iedergeval weer mooi is.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:43

Neonlight schreef:
Weet iemand wat voor annabelles je moet hebben om de niet instortende te hebben?

De strong anabel
Maar die als jonge plant ook ondersteunen hoor! Ik heb er net 3 geplant, ik hoop dat ze het goed gaan doen! ☺️

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:54

Afbeelding
De bestaande border zoals die was

En zo is die nu, als is dan nog lang niet naar m'n zin, maar ja... Dat komt nog..

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:56

Morganlefay schreef:

die staan er al :')

hedera ook trouwens , die kruipt van achter naar voor toe
ik ga gewoon eens zien wat het doet , niet te duur doen qua planten dan is het de gok wel waard en natuurlijk even de grond goed op waarderen

kan er altijd nog frambozen tegen aan zetten, mijn moeder heeft nog een oneindige voorraad stekken in de tuin dwalen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:38

Sonja_vR schreef:
Morganlefay schreef:

die staan er al :')

hedera ook trouwens , die kruipt van achter naar voor toe
ik ga gewoon eens zien wat het doet , niet te duur doen qua planten dan is het de gok wel waard en natuurlijk even de grond goed op waarderen

kan er altijd nog frambozen tegen aan zetten, mijn moeder heeft nog een oneindige voorraad stekken in de tuin dwalen :=

8-)
Even zonder dollen
Coniferen=ramp
Hedera=ramp
pispotje idem dito
Kan er nog steeds niet met mijn pet bij dat mensen coniferen zetten.
Het groeit niet het woekert, sloopt je grond en aan beide zijden groeit er werkelijk niets meer.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:19

De heg vanaf de weg gezien
Afbeelding

Heg weg, schutting staat!

Afbeelding

Vang de tuin gezien, gras totaal vernield door de stomme coniferen
Afbeelding
Nu met border, waar uitkaard nog veel meer planten in moeten...
Afbeelding
Het gazon is ondertussen opnieuw ingezaaid, dus nog even afwachten hoe het er straks uitziet

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:22

morgan, helemaal eens met rampen :j
gras doet het hier trouwens super, ook naast de coniferen , de meneer van de coniferen is een langdurig alleenstaande man van middelbare leeftijd , voortuin is ook een verzameling van verschillende coniferen en naaldbomen(en grindtegels) ik vrees dat het de leeftijd is ;)
hij houd de heg ook heel netjes bij, de mensen die voor ons in ons huis hebben gezeten helaas wat minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:35

Zijn jaren 70 en 80 drama's. Naast mij en schuin tegenover hebben er 3 van die joekels van coniferen.
Zijn allemaal zowel baas als boom op leeftijd, leuk voor de nw huurders zo'n kreng van 15 meter hoog in een stadstuin van 5 bij 12.
Er is er al een verhuisd, de 2e |( heeft een afspraak met Onze Lieve Heer.
De derde heeft gezegd ik ga er alleen uit tussen 6 plankies.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:49

1 apparaat voor in de tuin is 1 of andere naaldgevaarte van net zo hoog als het huis + een soort van kerstboomhegding en meer, maar goed, dat huis is nog huur en word pas verkocht als het leeg komt(gaat nog wel even duren)
volgens mij is die heg eind jaren 90 of zelfs na 2000 pas geplaatst :?
maar is wel echt een passende keuze van de beste man zeg maar .
hij heeft hem ook echt bij hem op het erf staan en niet op de scheiding, dus kan en wil er verder ook niet echt moeilijk over doen, hij word er blij van...dus laat maar gaan.
of er moet echt niks meer willen groeien, maar de tulpen , fluweelboom, gras en heul veul onkruid doet het prima onder en naast die heg, we wagen wel een gokje , want de inkijk werende functie van die heg kan ik dan wel weer erg waarderen

edit, die fluweelboom doet trouwens inmiddels helemaal niks meer, heb ik de zaag in gezet :+ ding was nogal misvormd door waar hij geplaatst was, helemaal in een bocht gegroeid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:52

Wij hebben ook coniferen, ben er toch wel blij mee. Is toch een natuurlijke afdekking tegen inkijk, die we anders vanaf de weg naar de achtertuin zouden hebben langs het huis af. Moet wel zeggen dat het ook een kwestie van consequent bijhouden is. Is door de vorige bewoners wel gedaan (op het laatste jaar na) en wij hebben er daarom ook meteen de snoeischaar in gezet. Wij houden hem ook tot dakgoot hoogte (en dat is dus 2.5 meter hoog).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:56

had gewild dat de vorige bewoners dat ook gedaan hadden Neon, dan had ik hem idd ook gewoon in ere gehouden... ondanks dat ik er nogal overgevoelig op reageer.
gisteren na het snoeien ook weer, sta ik onder de douche, mijn armen brandden gewoon als een gek, rotspul. maar het geeft wel een mooie dichte inkijkwerende haag idd , ook lekker kwa hoogte
en eerlijk, ik zit er niet op te wachten om in ene bak met houten muren te zitten, we hebben al een krappe 30 meter schutting dalijk
en hier vreet de hond tenminste niet aan ... al doet ie dat wel , dan is er nog geen kind overboord

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:04

@Gewoonmarie, wat een ruimte heb erbij gekregen in de tuin!! Wauw!!

Hier een boerderijtuin, dus geen coniferen, maar wat wel is moeilijk. Nu aan de voorkant ook een groter terras gemaakt, aangezien daar veel minder wind is, maar nu nog een heg erom heen. Wij kiezen voor de Red Robbin - Glansmispel. Vrijdag komen ze binnen!!

Geen idee welke Annabelles we hadden, maar ze zijn heel zielig. Heb ze nu verzet in een rijtje met gewone hortensia's.

Vorige week een bestelling geplaatst bij budgetplant.nl, deze wordt vrijdag geleverd dus kunnen we weer verder! Ben heel benieuwd, heb er zin in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:10

Sonja_vR schreef:
had gewild dat de vorige bewoners dat ook gedaan hadden Neon, dan had ik hem idd ook gewoon in ere gehouden... ondanks dat ik er nogal overgevoelig op reageer.
gisteren na het snoeien ook weer, sta ik onder de douche, mijn armen brandden gewoon als een gek, rotspul. maar het geeft wel een mooie dichte inkijkwerende haag idd , ook lekker kwa hoogte
en eerlijk, ik zit er niet op te wachten om in ene bak met houten muren te zitten, we hebben al een krappe 30 meter schutting dalijk
en hier vreet de hond tenminste niet aan ... al doet ie dat wel , dan is er nog geen kind overboord

Sudo smeren ;)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:35

De border om dit terras komen bloeiende planten in en in het hoekje een pergola met een Jasmijn en trompetplant (op de plek waar nu de roze rhodondedron staat op de tweede foto)

Afbeelding

Afbeelding

Zag op een van de foto's hele mooie witte vlinders op een tuinscherm, dat vond ik een erg leuk idee voor op de schuur! Dus vooral foto's blijven plaatsen, krijg al zoveel leuke ideeen <3

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:19

Santos, jij hebt ook een hele gave tuin!!! Lekker groot! Maar dat hoort natuurlijk ook bij een boerderij ☺️
Ik mag met het formaat van mijn tuin niet klagen in Amsterdam ☺️

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:57

Die vlinders komen bij de Action vandaan. Blijven er mooi en roesten niet!

Idd mooi zo'n grote tuin!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:18

Die witte zijn inderdaad mooi, ik heb net 1 met hele felle kleurtjes cadeau gekregen... Vind hem echt verschrikkelijk :oo heb helemaal geen felle kleuren in de tuin. Alles wat bloeit is wit of paars... Om het rustig te houden :o

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:30

Ook een hoop onkruid :D

hier juist heel veel kleur, vind het prachtig allemaal bloemen!

@nathalie, bedankt voor de tip, ga binnenkort even heen ;)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:38

Even showen wat ik uit het "afval" van mijn werk heb gegraaid. :Y)
Afbeelding

Alleen nog even een voering erin maken, volgooien en plantjes erin.