Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fjordjes schreef:oei en wij hebben ook een bankspaarhypotheek...
Wie weet dit? Ze hebben op mijn vriend de hele hypotheek berekend omdat ik toen nog geen werk had (nu wel maar maar parttime) en ik heb overal mee ondertekend, van huis tot hypotheek tot starterslening. Nu zeggen mijn schoonouders dat als mijn vriend en ik ruzie krijgen en uitelkaar gaan dat ik bij mijn vriend het huis en geld kan opeisen, is dat zo? Dat maakt toch niet uit als ik de handtekeningen zet waar mijn vriend ze ook zet?
denice schreef:Wij hadden laatst een gesprek met de hypotheekadviseur, en daar kwam het volgende schokkende naar voren!
Als je in je eentje gaan banksparen voor een bedrag boven de 150.000, dan zul je over de rest 52% belasting moeten betalen wanneer het vrijkomt. Koop je samen een huis, is dit bedrag 300.000.
Echt wel een addertje onder het gras waar de banken je niet graag op wijzen!
veerledec schreef:fjordjes schreef:oei en wij hebben ook een bankspaarhypotheek...
Wie weet dit? Ze hebben op mijn vriend de hele hypotheek berekend omdat ik toen nog geen werk had (nu wel maar maar parttime) en ik heb overal mee ondertekend, van huis tot hypotheek tot starterslening. Nu zeggen mijn schoonouders dat als mijn vriend en ik ruzie krijgen en uitelkaar gaan dat ik bij mijn vriend het huis en geld kan opeisen, is dat zo? Dat maakt toch niet uit als ik de handtekeningen zet waar mijn vriend ze ook zet?
Hebben jullie een samenlevingscontract/zijn jullie getrouwd?
veerledec schreef:denice schreef:Wij hadden laatst een gesprek met de hypotheekadviseur, en daar kwam het volgende schokkende naar voren!
Als je in je eentje gaan banksparen voor een bedrag boven de 150.000, dan zul je over de rest 52% belasting moeten betalen wanneer het vrijkomt. Koop je samen een huis, is dit bedrag 300.000.
Echt wel een addertje onder het gras waar de banken je niet graag op wijzen!
Op basis waarvan is dat dan? 52% is het toptarief in Box 1 over je inkomen, nooit over je bezittingen. Ik probeer het even te herleiden hoor.
Citaat:Vrijstellingen
Op het moment dat u de spaarrekening of het beleggingsrecht gebruikt om de eigenwoningschuld af te lossen, wordt gekeken of aan bovenstaande voorwaarden is voldaan.
* Is dat het geval, dan is de uitkering tot € 34.100,- vrijgesteld van belastingen.
* Indien u gedurende een periode van minimaal 20 jaar een bedrag heeft ingelegd en ook aan de overige vereisten voldoet, dan geldt een vrijstelling van € 150.500,-.
* De vrijstelling is nooit hoger dan het bedrag aan eigenwoningschuld dat u aflost.
* Ontvangt u meer dan de vrijstelling, dan betaalt u inkomstenbelasting (box 1 tarief) over het rentebestanddeel in het gedeelte boven de vrijstelling.
De vrijstellingen worden jaarlijks geïndexeerd.
Voldoet u niet meer aan de voorwaarden voor de SEWof BEW, dan wordt de spaarrekening of het beleggingsrecht geacht te zijn gedeblokkeerd. De rente- of beleggingsinkomsten die u tot dat moment heeft opgebouwd, worden belast voor de inkomstenbelasting (box 1). De hiervoor genoemde vrijstellingen zijn dan niet van toepassing.
Noukie schreef:Pashon, gefeliciteerd!! Wat superfijn
Suuszels, klinkt ook goed,
En ik krijg net te horen dat alle stukken voor mn hypotheek erdoor zijn!!!![]()
bankgarantie is al gestort, eea wordt nu nog opgemaakt en gaat dan (per post en fax) naar de notaris.. pfff, zou vrijdag tekenen dan toch gaan lukken?
![]()
fjordjes schreef:oei en wij hebben ook een bankspaarhypotheek...
Only_Hellen schreef:Noukie schreef:Pashon, gefeliciteerd!! Wat superfijn
Suuszels, klinkt ook goed,
En ik krijg net te horen dat alle stukken voor mn hypotheek erdoor zijn!!!![]()
bankgarantie is al gestort, eea wordt nu nog opgemaakt en gaat dan (per post en fax) naar de notaris.. pfff, zou vrijdag tekenen dan toch gaan lukken?
![]()
In theorie met gemak. In de praktijk kan de notaris pas de gelden opvragen, op het moment hij de stukken ontvangt. Dit gaat tegenwoordig niet meer via TNT, maar digitaal. Kan dus met 1 druk op de knop.
NoGo schreef:Zo he wat een vooruitgang bij een hoop...![]()
Wij zijn nu in dubio of we zelf de onderhandelingen gaan doen het laten doen..(vraag me af wat jullie hebben gedaan en hoe).
En voor de mensen die hun huis te koop hadden staan, wanneer nemen/namen jullie potentiele kopers niet serieus met hun bod?
Wij willen namelijk op een huis die staat voor 279750,- een bod doen van 242500,-...
Vind dat er toch wel veel meer bij komt kijken dan gedacht