Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:29

Ik vind het ook echt ‘zonde’ geld. Als je die kosten gaat optellen schrik je echt enorm. Dus eens met Zonnetje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:48

Fitzroy schreef:
Zonnetje81 schreef:
Kosten onderhoud huis komen er bij koop ook bij. Schilderwerk, lekkages, nieuwe ketel etc.

Tijdelijk kopen is echt te duur. Ik was al zooooveel geld kwijt aan alles voordat ik ook maar een sleutel in handen had.
- verkoopkosten ene huis
- aankoopkosten andere huis
- makelaar
- foto’s
- hypotheek adviseur
- taxaties
- kosten koper
- energielabel
- notaris

Ik vergeet vast nog van alles.

Ik zag mn geld verdampen en had daar best moeite mee. En dan komt het huis zelf nog. Klussen schilderen verhuizen en een ditje en een datje.

Ik heb daar werkelijk geen moment bij stilgestaan en ik ben ook verhuisd binnen 2 jaar. Maar scheelt natuurlijk dat ik veel overwaarde had en geen maximale hypotheek.

Ze vraagt er naar dus vandaar dat ik het even op som.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:13

Ja en nee..

Mijn zus heeft de afgelopen 6 jaar 3 x een huis verkocht en daar totaal een 3 ton overwaarde mee opgespaard.
Die kosten zijn daarbij al verrekend.
Dus zoveel hoeft het niet te kosten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:45

smurffie schreef:
Ja en nee..

Mijn zus heeft de afgelopen 6 jaar 3 x een huis verkocht en daar totaal een 3 ton overwaarde mee opgespaard.
Die kosten zijn daarbij al verrekend.
Dus zoveel hoeft het niet te kosten.

Ik denk niet dat je nu nog vlug overwaarde hebt, gezien de huidige huizenprijzen en overbieden :o

Ik was 16.500 euro kwijt KK, Naast de andere kosten voor verkoop/verhuizing, dat moet toch uit eigen zak betaald worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:15

Niet voor korte termijn kopen... tja... wij hebben ons huis 2,5 jaar geleden gekocht en nu verkocht. Heeft toch dik 100K opgebracht :Y)

@Kana: bij ons werd het winnende bod 5 minuten voor sluitingstijd uitgebracht. Jammer dat jullie het niet geworden zijn. Weet je hoe hoog/hoeveel hoger het winnende bod was?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:30

Rambogirl schreef:
Wij kunnen waarschijnlijk tot morgen op onze nagels bijten.
Er wordt voor ons een bod uitgebracht op een woning om 16:55h. 17:00h sluit het.

Ons is echt uitgelegd dat er toch nog altijd veel tussen makelaars en relaties wordt gecommuniceerd over biedingen. Zo kunnen wij nu al het bod neerleggen, maar zou het kunnen gebeuren dat de verkopende makelaar 1 van zn contacten informeert waardoor die eroverheen zouden kunnen bieden, waar je als bieder dan natuurlijk geen weet van hebt.

Ons bod is geaccepteerd! *\o/*

We zijn nu 1,5 maand op zoek geweest naar een huis, hebben op 3 huizen geboden en deze derde x is het gelukt! We waren schijnbaar wel overboden, maar gezien de voorwaarden, hebben ze voor ons bod gekozen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:43

Rambogirl schreef:
Rambogirl schreef:
Wij kunnen waarschijnlijk tot morgen op onze nagels bijten.
Er wordt voor ons een bod uitgebracht op een woning om 16:55h. 17:00h sluit het.

Ons is echt uitgelegd dat er toch nog altijd veel tussen makelaars en relaties wordt gecommuniceerd over biedingen. Zo kunnen wij nu al het bod neerleggen, maar zou het kunnen gebeuren dat de verkopende makelaar 1 van zn contacten informeert waardoor die eroverheen zouden kunnen bieden, waar je als bieder dan natuurlijk geen weet van hebt.

Ons bod is geaccepteerd! *\o/*

We zijn nu 1,5 maand op zoek geweest naar een huis, hebben op 3 huizen geboden en deze derde x is het gelukt! We waren schijnbaar wel overboden, maar gezien de voorwaarden, hebben ze voor ons bod gekozen.

Van harte gefeliciteerd!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:50

Gefeliciteerd!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:09

Gefeliciteerd!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:49

Gefeliciteerd.

Hier vond ik de woning die wij bezichtigd hebben particulier onwijs leuk. Maar m'n vriend vind de tuin te klein

Verder nog een huis bezichtigd maar man o man daar moet zoveel aan gedaan worden en alles wat er aan gedaan is zit houtje touwtje aan elkaar. En de keuken en plafond waren ooit wit maar iets met zware rokers. Ach hebben gekeken. En weten wat we niet zoeken haha.

Vind dat er echt bijna niks te koop komt jammer genoeg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:53

Gefeliciteerd, rambogirl.

Hier ook 1,5 ton in 2 jaar tijd. Maar goed, ik moest hier ook flink overbieden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:59

De afgelopen jaren kon je ook prima overwaarde creëren. De prijzen gingen natuurlijk als een raket omhoog en dat was ook de verwachting 2 jaar geleden dat dat zou aanhouden. De verwachtingen liggen nu wel wat anders. Maar zoals ik eerder zei blijft het koffiedik kijken.
Het maakt alleen ook wel uit of je op voorhand weet dat het voor korte tijd is of dat het toevallig zo loopt.

Gefeliciteerd RG! Korte zoektocht maar!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:46

Kanonne.
Net hypotheekgesprek gehad.
Waar in januari 155000 geleend werd tegen een maandlast van 500 euro. Is dat nu 145000 met een maandlast van 670. Wat een verschil
Rente van 1.2 naar 3.nogwat

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:18

Gefeliciteerd!!

Avelienvd schreef:
Kanonne.
Net hypotheekgesprek gehad.
Waar in januari 155000 geleend werd tegen een maandlast van 500 euro. Is dat nu 145000 met een maandlast van 670. Wat een verschil
Rente van 1.2 naar 3.nogwat

Scheelt veel he! Zo snel gegaan. Gister ook het gesprek gehad en erna gaan rekenen. Schrok toch wel een beetje van de maandelijkse lasten :=. Als ik een de maximale hypotheek neem hou ik na alle vaste lasten (hypotheek, belasting, verzekeringen, auto, hobby's enzo) echt nog maar zo weinig (nog geen 500 euro) over voor boodschappen, tanken, leuke dingen, vakanties en onverwachte uitgaven.
Zou dus eigenlijk niet de maximale hypotheek willen. Maar met max hypotheek en eigengeld is er al zo weinig aanbod. :(
Ik hoop dus heel erg dat er een daling gaat komen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:28

Van 500 euro in de maand kun je toch ook niet leven?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:32

Alja schreef:
Van 500 euro in de maand kun je toch ook niet leven?

Nee, alleen als je gaat leven als een student.
Een huis zit er dus nog niet in op deze markt. Of ik zou moeten stoppen met m'n hobby's, maar als nog is het dan krap

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:33

Verkopers, hoe bepalen jullie je oplevertermijn?
Aan ons nieuwe huis moet echt álles gebeuren. Ik denk dat we minimaal 6 maanden zoet zijn met de grote dingen (vloeren, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, toilet, cv en elektrische installaties, plafonds, stucwerk, nieuwe kozijnen) en dat is als er geen vertragingen in levering of andere tegenslagen komt.
Echter zegt onze makelaar dat een oplevertijd van 6 maanden voor veel kopers wel te lang kan zijn. We proberen dus wel flexibel te zijn, evt ergens tijdelijk logeren of half kamperen in ons nieuwe huis. Hoe doen jullie dit?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:36

Tja auto's en hobby's zijn natuurlijk wel relatief wat je daar aan uit geeft, maar als je dat wil behouden is 500 voor de rest niet veel nee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:39

De meeste offertes voor hypotheken zijn (na verlenging in sommige gevallen) vaak maar 6 maanden geldig. Dus dat is vaak een ding voor kopers. Misschien even plannen wanneer je dan je eigen huis te koop zet.
Wij hebben overigens vrij lang gekampeerd in ons huis. Kan best.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:40

Mars schreef:
Verkopers, hoe bepalen jullie je oplevertermijn?
Aan ons nieuwe huis moet echt álles gebeuren. Ik denk dat we minimaal 6 maanden zoet zijn met de grote dingen (vloeren, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, toilet, cv en elektrische installaties, plafonds, stucwerk, nieuwe kozijnen) en dat is als er geen vertragingen in levering of andere tegenslagen komt.
Echter zegt onze makelaar dat een oplevertijd van 6 maanden voor veel kopers wel te lang kan zijn. We proberen dus wel flexibel te zijn, evt ergens tijdelijk logeren of half kamperen in ons nieuwe huis. Hoe doen jullie dit?

Ik heb 1 slaapkamer klaar gemaakt en leef daar tijdens de werkzaamheden (inmiddels 2 maanden).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:41

Ik zou aangeven dat je voorkeur hebt voor 6 maanden maar kan inschikken tot 4?
Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je slaapkamer klaar te maken.
Ik zou 6 maanden heen en weer reizen tussen 2 huizen, hoe klein de afstand ook is, verschrikkelijk vinden.
Na verloop van tijd is " kamperen" prettiger denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:06

Ik moet om sommige makelaars en hun info fb posts wel lachen..

"Als je als koper laat merken aan de verkoper dat de woning je aanspreekt, komt dat aardiger over en ontstaat er een goede basis voor het voeren van onderhandelingen"

Alsof we de laatste tijd aan onderhandelen doen, dat is meer zeldzaamheid _O- Maar wie weet komt die tijd er weer aan in hun ogen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:09

idinn schreef:
Ik moet om sommige makelaars en hun info fb posts wel lachen..

"Als je als koper laat merken aan de verkoper dat de woning je aanspreekt, komt dat aardiger over en ontstaat er een goede basis voor het voeren van onderhandelingen"

Alsof we de laatste tijd aan onderhandelen doen, dat is meer zeldzaamheid _O- Maar wie weet komt die tijd er weer aan in hun ogen?

Dat is er echt wel. Iemand die mijn huis zou afkraken en erna een bod doet staat met 1-0 achter. Ik had menden die met stomme opmerkingen kwamen en een bizar laag bod. Ik was klaar met die mensen maar we hadden weinig keuze. 15 bezichtigingen en 1 bod.

Niet alle huizen gaan als een speer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:22

_O- ik heb voor de grap eens een vastgoed handelaar een bod laten doen. Proest, ik vraag me af of ze serieus zijn of dat ze denken dat mensen echt wanhopig zijn of zo. Woz waarde was het maximale dat ze wilden bieden. Want ja de stijgende rente he en de moeilijke langzame markt nu. en de stilliggende verkoop van de huizen, en geen vraag naar huizen onder de 300000 euro :+ ik hoop dat ze zichzelf geloven. 8)7

Geen idee hoe ze de koopmarkt voor particulieren hiermee kunnen verpesten door de huizen op te kopen. Maar met dergelijke bedragen gaat ze dan niet lukken. :evaw:

Ik heb overigens geen haast. eind volgende week begin de week erop komt als het goed is een makelaar langs voor een schatting, maar zijn eerste schatting op afstand ligt al een slordige 40000/50000 euro hoger dan die van die vastgoedgriezel. En mogelijk gezien de prijs een redelijk vlotte verkoop. het aanbod ruim onder de 300000 euro is nogal laag.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:32

smurffie schreef:
Ik zou aangeven dat je voorkeur hebt voor 6 maanden maar kan inschikken tot 4?
Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je slaapkamer klaar te maken.
Ik zou 6 maanden heen en weer reizen tussen 2 huizen, hoe klein de afstand ook is, verschrikkelijk vinden.
Na verloop van tijd is " kamperen" prettiger denk ik.

Dat was ook een beetje ons idee idd. Alleen moet echt alles incl badkamer, keuken etc eruit plus er is geen verwarming en volledige elektrische installatie moet vervangen worden.
Dus met 1 slaapkamer klaar moet ik alsnog tussen 2 huizen pendelen maar dan richting mn ouders om daar te douchen of ff op te warmen :P Geeft niet maar we moeten ff onze weg vinden, wellicht treffen we een koper die sws geen haast heeft. Maar ik was benieuwd hoe anderen dit doen als je net ff tussen 2 huizen in zit.