Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:02

Die tradescantia is inderdaad gevoelig. Hier is ie ook eens in vieren gebroken. Heb ze kunnen verpotten, maar als ze een beetje zwakkig zijn breken ze zo af. Gelukkig maken ze snel weer wortels en groeien ze als kool...

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:19

Afbeelding
Ik besloot uitgerekend vandaag plantjes te halen voor in mn terrarium, word echt langzamerhand steeds mooier maar jemig wat druk.

Ook gelijk graslelie gehaald voor de kat en plantenvoeding want mn calathea werd wel erg lelijk en bruin net zoals mn palm. Hopelijk knappen ze weer goed op

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:28

Als een Calathea bruin wordt is dat een teken van een te lage luchtvochtigheid en zeker geen gebrek aan voedingsstoffen. :o

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:42

magda_90 schreef:
Als een Calathea bruin wordt is dat een teken van een te lage luchtvochtigheid en zeker geen gebrek aan voedingsstoffen. :o


Ik sproei m dagelijks staat weg van de radiator en staat al 9 maanden in de grond vandaar mn conclusie eigenlijk :o hoop dat ie alsnog mooi weer word en toch maar nog wat extra sproeien

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:55

Snap ik. Nu bijvoeren heeft weinig zin gedurende de winter. Ze willen het liefste ook zo ver mogelijk in de schaduw staan.
Die van mij knapte op van mijn bijna donkere badkamer die lekker vochtig en warm is. :j

Jorex

Berichten: 10034
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:52

Geen kamerplant, maar een ecosysteem. Moet ik mijn palmpjes nu /morgen eruit halen? Of gaat dit weer weg. Kennelijk kan ik zelfs geen zelfvoorzienend systeem in leven houden.. en mijn varen is ook harig..
Afbeelding

Hij is dus gewoon te vochtig geweest. Wel was dit vrijdag nog niet zo. Ik heb m nu open staan en haal morgenochtend de palmen eruit en hopelijk redt mijn varen het. Nog geen maand in leven gehouden dit systeem, fijn zeg.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 07:41

Heb je hem in begin lang genoeg open gelaten? En zit er voldoende kool in?

Jorex

Berichten: 10034
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:30

Ja er zit een laag kool in en ik heb hem in het begin gelucht zoals ze me voorschreven. Heb hem nu ongeveer 3 weken. Het is dus iets meer dan 2 weken goed gegaan Hij staat nu open en heb de mini palmen eruit verwijderd, die waren echt niks meer. Hij heeft geen condens meer nu. Nu afwachten of ie wat droger wordt, want hij voelt nog wel heel vochtig.

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:17

Ik heb van de week alles weer zoveel mogelijk in de plastic binnenpotten gezet, en waar ik geen binnenpot voor had heeft korrels onderop gekregen.
Waar halen jullie nieuwe plastic binnenpotten vandaan?

Nieuw blad <3
Afbeelding
Afbeelding

En een vetplant? Die gaat bloeien
Afbeelding

En mijn nieuwe aanwinst
Afbeelding

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:23

Bij m’n ouders, en ik bewaar alle plastic potjes.

Ik ga had met Sinterklaas een intratuin cadeau bon gekregen, echt heel vervelend.

Ik heb daarvan een philodendron cobra/ monstera standleyana gehaald
Afbeelding

En ik heb nog een Pilea sugar binnen gekregen gister <3

Afbeelding

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:42

Haha zo een cadeaubon wil ik ook wel Mossel!

Mijn ene calathea lijkt het beter te doen dan de andere, was ook naar tuincentrum geweest op zoek naar nieuwe potten etc, die zei tegen me dat een binnenpot helemaal niet moest voor de calathea, pot vullen met lavasteen, daarin je calathea en bovenaan wat aarde voor het "zicht", maar dat lijkt me zo raar?
Ga me dit weekend de minst goede plant zo eens doen en kijken wat het geeft

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:11

Ik bewaar ze allemaal en anders vaak bij het tuincentrum bij de kassa. :j

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:19

Super mooie philo, Mossel! <3

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 18:18

Afbeelding
Afbeelding
Vandaag naar de Intratuin in duiven geweest.

De palmen had ik al, die hebben een nieuwe pot. De zebra olifantsoor vind ik helemaal prachtig. Een vriendin had m al, dus vandaag mn slag geslagen.

In t groene potje 3 kleintjes, die wil ik helemaal omlaag laten groeien. 1 is een erwtje, de rest.... geen idee

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:34

Ik had nog steeds rauwvliegjes rondom mijn vetplant. Vandaag bij de welkoop een biologisch goedje gehaald en dat erbij gegoten maar dat ruikt naar hele verse en een enorme berg knoflook. Kan mij voorstellen dat de vliegjes dat niet fijn vinden maar ik dus ook niet. Het ding nu maar verbannen naar de gang.

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:11

Staat je vetplantje dan niet te nat, als die rouwvliegjes heeft? De grond goed uit laten drogen kan ook helpen tegen rouwvliegjes, en voor een vetplantje kan dat geen kwaad.

Jorex

Berichten: 10034
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:47

Nou mijn ecosysteem is volledig overleden nu, de schimmel zit nu helaas overal. Dus dat wordt een nieuw systeem kopen qua mos en plantjes. Ik vind het zo jammer, aangezien ik ook 2 linkerhanden wat betreft het verzorgen van gewone planten heb, dus ik dacht dat dit wel een uitkomst zou zijn.

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:14

Ik heb die plant al 5 jaar en nooit last gehad en het water beleid is hetzelfde. De lucht was niet te houden. Hele huis stinkt naar de knoflook. Ik zou hem vandaag helemaal ompotten maar uiteindelijk aarde omgeschept, nieuwe potgrond toegevoegd en water gegeven zodat die knoflook naar beneden zakt. Plant nu verbannen naar de bijkeuken dan ruik in hem niet meer in mijn slaapkamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:43

Jorex, vrees dat je m dan toch te snel dicht gemaakt hebt. Echt minstens 2 weken open (ook beetje afhankelijk hoeveel water erbij is gegaan). Er mag wel beetje condens in staan, maar niet zeiknat, als die dicht gaat moet er eigenlijk helemaal geen condens te zien zijn. Hier een ecosysteem die niet helemaal dicht is. De hals is in verhouding zo smal dat het vochtig genoeg blijft. Die zou dicht ook wegschimmelen.

Jorex

Berichten: 10034
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:30

Als ik hem twee weken open zou houden gaan de planten vrees ik dood van uitdroging. Ik heb nu de varen er ook maar uit gehaald en ik zie wel of de rest het redt. De springstaarten hebben in ieder geval de tijd van hun leven zo _O-
Ik heb hem in het begin een uurtje open gezet thuis, want dat was het advies. Elke dag wel condens die s nachts dan weer verdween. En dat is 2-3 weken goed gegaan.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:32

Hebben jullie bij de pannenkoek ook dat de onderste/langere stengels hangen en snel afbreken? Blad is verder gewoon mooi groen en de plant groeit prima. Heb er 2 staan en deze van de week verpot en toen braken er zo een paar af bij minimale aanraking al als ik wat potgrond eronder deed.

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:08

@Lioony: Ja, mijn pannenkoekenplant heeft afgelopen week ook twee van de onderste stengels losgelaten. Volgens mij is dat redelijk normaal. Geen enkel blad heeft het eeuwige leven. Ik denk niet dat er direct reden is tot ongerustheid, als de rest van de plant er nog goed uitziet.

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:35

Heeft de mijne ook, volgens mij hoort dat er een beetje bij en krijgen ze een mooi stammetje. Mijne krijgt alleen sinds het verpotten ook geen baby's meer :(

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:37

Hmm oké. Vond het wel jammer dat ik zo stuk of 8 pannenkoekjes kwijt was :+

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:04

De stengeltjes zijn ook zo dun voor die zware bladeren :')
Hebben jullie trouwens ook pannekoeken die op andere manieren gegroeid zijn?
Ze kunnen zo mooi compact zijn of zo stengelig? :')