AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:10

Die kas <3

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:18

Ik zie veel mensen die de plantjes verspenen in kleine bekertjes, heeft dat nou echt zin? Sla bijvoorbeeld heeft al 30x30 per plantje nodig, dat ga je dan nooit redden. Of worden die later nog eens verpot?

Ik heb gister nog een aantal tuintjes gehad van schoonmams :D Ben evt nog op zoek naar Prei, radijs en spinazie. Heb vanalles te ruil!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:20

Heeft wel zin, maar je moet het later nog een keer verpotten/verspenen :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:21

Het komt hier straks in de volle grond. Dus tot die tijd zitten ze in bekertjes. Dat bakje van de Albert heijn was echt te klein geworden.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:28

Ah ok :) En is dat niet slecht voor de wortels? Scheelt wel enorm in de ruimte namelijk :Y)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:31

Waarom zou dat slecht zijn? Je laat de wortels toch gewoon heel?
Althans, das wel de bedoeling! :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:33

Voor de wortel (die oranje dus) is het niet het beste ervoor. Daarom heb ik die echt in een grote pot staan, zodat er ff flink wat kan groeien voor het verpotten. Bij de rest gaat het meer om hetgeen boven de grond. Ik voorzie alleen wat vroege verpotting (voor eind april/mei) voor de veldsla. Die zitten nu met z'n drieen en ze groeien aardig door. := Dus die moet ik wrs wel eerder doen.

Voorzichtig wikken en wrikken komt het vast goed :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:34

_Dominique schreef:
Die kas <3

Kas is inderdaad heel leuk {:} Had graag net als thuis bij ouders met glas gewild maar dat was heel erg duur -O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:39

MissAnnemijn schreef:
Ah ok :) En is dat niet slecht voor de wortels? Scheelt wel enorm in de ruimte namelijk :Y)

Het is juist beter eigenlijk voor veel plantjes :D Zo vormen ze een goed wortelstelse.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:41

Ja compacter dan denk ik? En als ze groter zijn zet je het hele kluitje uit het bekertje in een grotere pot/ tuin?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:47

MissAnnemijn schreef:
Ja compacter dan denk ik? En als ze groter zijn zet je het hele kluitje uit het bekertje in een grotere pot/ tuin?

:j

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:10

Mijn grond viel volledig uit elkaar toen ik mijn rucola verpotte vant weekend. Maar de plantjes komen wel terug omhoog nu. Hadden meer mensen dit?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:18

Ik begin komende week met het verpotten van mijn eerste plantjes, mijn preitjes! Die schieten echt hard de lucht in nu. :D

Nog steeds op zoek naar Cherrytomaatjes en rucola! :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:18

Ja, dat komt omdat de kokosvezel zo luchtig is. Hoe bloter de wortels bij het verpotten, hoe groter de shock voor het plantje is, maar hier gaat het over het algemeen goed hoor!

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:32

Geryon schreef:
xxPaige schreef:
Hahaha hier hetzelfde Ladymadonna.. :')
Mijn broccoli heeft ineens kuren. Nu er blaadjes bijkomen gaan die 'oudere' blaadjes hangen. Hoort dat zo?

De kiemblaadjes doen inderdaad vaak niet meer mee geloof ik :P

Als jullie ze overpotten, wateren jullie dan wel goed? Zodat de lucht tussen de wortels en de aarde weg gaat en de wortels dus volledig contact maken met de aarde.

Over dat water geven heb ik eens nagedacht, ik denk dat ik ze ook te weinig heb gegeven. Heb 1 prei in kokosvezel van AH staan en 1 in potgrond. Kokosvezel echt heel vochtig en potgrond beetje water gegeven.. De prei met kokosvezel (en meer water) doet het overduidelijk stukken beter!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:37

ik heb de krop sla al voor de 2e keer verpot. Van 3 stengels in 1 bekertje naar zeker 5 cm per stekje in een grote rieten mand. (alleen nu zijn ze nog wat miezerig) Pas als ze echt vol gaan worden en het wordt krap verpot ik ze echt voor vast in de tuin, maar anders heb ik gewoon kleinere kropjes :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:41

Vraagje, waar laten jullie je wortels? Ze beginnen te ontkiemen, maar de vaste grond gaan ze niet overleven nog..
Zat te denken aan een grote bak oid, maar dat moet dan ook een flinke zijn.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:43

Hier is de krop sla ook al 2x verhuisd, ben alleen bang dat de tuin nog te koud is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:45

Ja, grondvorst gebeurd nog regelmatig of je moet er een glaasje overheen zetten.

@@ Froukje hoe groot zijn je wortels nu dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:49

Afbeelding

Afbeelding
De bakken op de borden zitten wortels in
Froukje schreef:
Vraagje, waar laten jullie je wortels? Ze beginnen te ontkiemen, maar de vaste grond gaan ze niet overleven nog..
Zat te denken aan een grote bak oid, maar dat moet dan ook een flinke zijn.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:54

:D ik zie action bakjes haha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:56

Mijn wortels zitten dus ook in zulke bakken. Kunnen ze wel een maandje of anderhalf in vooruit. En dan eind april/half mei mogen ze buiten gaan spelen :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:03

Oeh wat een goede ideeën voor de wortels! Mijne zijn een dag of 2 geleden ontkiemd dus ze mogen nog even in hun kokosbakje blijven. Gisteren is mijn aardbei ook ontkiemd, daar was ik toch wel een beetje trots op omdat ik dacht dat ik die professioneel vermoord had :+

Ik heb gisteren bij Intratuin nieuwe kokosbakjes gekocht. Deze zijn een stuk groter en dieper dus daar kan ik straks mooi wat stekjes in verspenen voor ze naar hun definitieve verblijf kunnen.

Vanmorgen kreeg ik een uber blij telefoontje van mijn moeder, ondanks haar moordneigingen door het paprikaplantje is hij vanmorgen dan toch ontkiemd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:22

Ik ga mijn wortel in een grote vierkante bak zaaien. Die is denk +- 30 cm diep. En dan tussen elk zaadje voldoende afstand. Mijn huidige wortels leven nog in het moestuinpotje. Toen ik afgelopen weekend wegging kwamen de wortels al door de onderkant heen :') Maar ach ik weet nu iig dat ik ze kan laten groeien. Dus gaan we nu voor het echte werk :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:24

Ik merk dat bij mij vaker wortels van plantje in het bakje vast zitten als ik ga verspenen/verplanten. Probeer zo voorzichtig mogelijk te werken maar soms breekt er wat.