Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:49

Heb de vrolijke gewoonte om alle pitten van de vruchten die ik eet de tuin in te gooien.
Resultaat 2 platte perziken, een wilde citrus(kumquat)wat granaatappeltjes en op verzoek een makke kastanje zijn ontkiemt. Staan nu in potjes. Kijken wat het wordt. Amandelboom heeft gebloeid en heeft nu vruchtjes, hoop alleen dat de krulziekte niet te voorschijn komt. Heb al met anti schimmel gespoten.

Ps: Florentijnse Iris is niet gewoon te koop. Zoekfunctie gebruiken en soms op Marktplaats worden ze aangeboden.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:53

Als je een ibizastijl wilt, kijk dan eens voor een mooie pergola met doek. Aan de pergola kun je weer doeken bevestigen, bijvoorbeeld een mooie hor(bij de Ikea gezien) en die kun je leuk opbinden. Krijg je dit effect.
http://www.blogdecoraciones.com/wp-cont ... _thumb.jpg

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:05

Die is wel gaaf ja maar ik heb die overkapping ook al dan houd ik geen tuin over haha.

Ik zit wel te denken aan een niet te dure oplossing om het dakje te maken van iets wat open kan ipv dakpannen. Wel waterdicht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:06

Dat is een prachtige tuin geworden zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:12

__Nathalie__ schreef:
Die is wel gaaf ja maar ik heb die overkapping ook al dan houd ik geen tuin over haha.

Ik zit wel te denken aan een niet te dure oplossing om het dakje te maken van iets wat open kan ipv dakpannen. Wel waterdicht.

Op zich hoeft dat niet, je kunt ook enkel een pergola-ombouw doen bijv, en daar mooi dingen aan hangen, ook mooie klim-en hangplanten etc.

Maar mijn stiefvader heeft een schuifsysteem gemaakt met plexiglas, dat is dan wel in het strandhuis maar werkt super goed.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:13

Dank je! We zijn er ook erg blij mee! We wonen hier al 2 jaar maar zaten nooit buiten. Nu hopelijk wel!

Dit is overigens gewoon een wit gespoten deur mat achter de planten bak :D
Afbeelding

Ja ik wilde heel graag dit aan m'n overkapping laten groeien maar die blijken in Nederland niet te overwinteren. Dus verder als Hoe ze nu er voor staan groeien ze niet haha

Afbeelding

Meer als dit word het niet :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 10-05-15 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:14

Haha goed bedacht :P
Ik zal zo even foto's van onze tuin maken, ik ben verliefd <3

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:54

Wow mooie overkapping!

Wij willen van die simpele voile gordijntjes nog ophangen eraan als de bank er straks staat.
Aan de kant van de verlaging (plekje ah water is bijna 1m lager) komt een hekje. Aan het hekje en aan de paal komen nog bloembakken.

Heb bij het kv een buitendoek gekocht met enorme blauwpaarse hortensia's erop. Die komt of in de overkapping of aan de schutting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:13

Leuk, ik ben ook nog op zoek naar zoiets. Heb je er een foto van michelle?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:42

zit er echt super gezellig uit. Dat gras maakt het gelijk wat groener en aangekleed. Soms baal ik dat mijn tuin gewoon niet de flow heeft voor een grasmatje.

Wat betreft de palen. Ik zou ze persoonlijk beitsen. Ik vind wit zo'n harde kleur. Houten palen en de zandkleurige achterwand houdt het in mijn beleving wat intiemer.

Ik heb gister ook de eerste plantje gehaald. 2 passiebloem, 2 mandeville en een klimroos. En wat plantje voor over de rand, o.a. bacopa, lobelia en callibrachoa. Maar als het er zo in staat is het allemaal nog wat beteuterd :P. Hoop dat het allemaal snel aanslaat en begint te groeien.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:55

foto`s:

klein maar fijn. Als het goed is hebben ze allemaal de potentie om flinke hangers te worden.
Afbeelding

Het is een start , maar er kan/moet natuurlijk nog meer in, maar daar wachten we nog even mee tot het vakantiegeld ;).
Afbeelding

En zoals altijd met klimmer. Ze zitten altijd zo ontzettend in de knoop. Dat tegen de tijd dat je ze aan de schutting hebt de staan 50% van de bloemen de verkeerde kant op kijken.
Afbeelding

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:01

Jolien, onderstaande foto's zijn een beetje inspiratie geweest. Eerst wilden we bloembakken als afscheiding voor de veiligheid, maar was laatst bij kennissen en die hadden zo'n hekje en was verliefd. Geeft echt veranda idee wat ik graag wil en neemt veeeeel minder ruimte in beslag.

Afbeelding

Door deze foto kwamen we op die gordijntjes. Staat gezellig, geeft iets privacy vanaf de waterkant.

Afbeelding

Wij hebben een lichtslang om de paal en onder het dak. Er komt wsl een oude kroonluchter te hangen boven de tafel. (oude van mijn oma uit Noorwegen, heeft in ons eerste huisje in de slaapkamer gehangen, maar hier kan die niet meer)

Afbeelding

Onze overkapping tot zover:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn "mediterraanse" hoekje. Het bankje moet ik de zitting nog grijs verven. Wsl komen er volgend jaar 2 hockers op deze plek te staan, zodat ik er een bankje kan maken maar dan in het verlengde van het raamkozijn en zonder dat het voor mijn raam te zien is. Grote kussens erop en klaar! Dit hoekje is in het voor/najaar zoooo lekker, redelijk uit de wind en vooral veel privacy.
De tafel is de oude salontafel van mijn ouders, dus voor mij bijzonder en waardevol. Er hoort een soort koperen bak in (die ga ik wit maken) waar bijvoorbeeld plantjes, of kaarsen inkunnen. Ook hebben we een oude gietijzeren wok, die erin kan en waar we houtskool in kunnen doen, als verwarming. Deze tafel gaat namelijk straks onder de overkapping.

Oh en hier zie je boven de linkerbak mijn Clematis die het super doet/gaat doen. Boven de rechterbak een even oude clematis, die het veel minder doet helaas. En rechts de kamperfoelie die voor het 3e jaar nu geen bloem geeft. Die gaat er dus uit, moet ik nog steeds doen. Denk dat de clematis het danook beter gaat doen.
Afbeelding

De bank is wsl volgende week klaar, kussens hebben we via http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl gekocht. Dan alleen de bank en tuintafel beitsen, bankje en salontafel afverven en dan zijn we heeeel ver. Alleen nog gezellig(er) maken :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:08

Wat leuk al die tuinfoto's! Ik vind het altijd mooi om te zien hoe anderen de tuin hebben.

@_Nathalie_ : Leuk aangekleed en netjes, maar die klimplant zou ik zeker doen, mag van mij nog veel groener :p Zou in ieder geval erg leuke aankleding erbij zijn. Een langbloeidende clematis of klimroos? Weet niet of dat in de buurt komt van Ibiza style...

@Morganlefay: Die iris is prachtig! Ik heb ook eens online een prachtige lila gezien, leek me zo mooi voor bij mijn vijvertje, maar ja, daar staat al best wat en het is echt een klein vijvertje. Ik heb er nu de Gele lis staan, de lis was aan komen waaien en natuurlijk een echte waterplant, dus bij de vijver oogt beter dan zo midden in de border waar die stond. :P Omdat ze nogal schijnen te woekeren heb ik hem ingegraven in een bouwemmer. Tot nu toe ziet hij eruit alsof die weer mooi gaat groeien dit jaar.

Straks of dan toch maar morgen ofzo? nog even mijn reigersbek en duifkruid bij de vijver zetten, kale plek bij die van vorig jaar die de winter niet overleefd hebben...

Gisteren in de stad wat hangspul gekocht. Ik wachtte eigenlijk op de goedkope hangers in trays bij de Aldi, maar dat duurt blijkbaar nog even? In Emmen hadden ze mooie bacopa, iets grotere bloem, lichtroze en daarbij petuniaatjes in roze met donkerroze, deze combi in twee hangpotten bij de pergola waar ook roze klimmers groeien. Verder nog een lila met paarse petunia gekocht voor naast de voordeur in een hangpot.

@Karin1985: Het lijkt altijd zo kaal in het begin, maar dat gaat echt goed groeien en dan vult het behoorlijk op. Dus zoveel meer zal je niet nodig hebben denk ik.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:04

Clematis vind ik eigenlijk nog net te kaal. Als ik er klimmers tegen aan zet wil ik een bloemen zee haha.

Ik ben nog aan heg uitzoeken welke daarvoor het beste kan in nederland

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:12

Heel mooi die overkapping hierboven.
De voor en na foto's zijn ook lekker opgeknapt!

Ik erger mij dus hier kapot aan! Moet nog ergens groene zeep op de kop tikken. Mijn biologische anti luis middel werkt niet en de lieveheersbeestjes zitten liever op de jasmijn...

Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:55

en ook niet 1....

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:20

Daarom heb ik geen rozen meer :o

Zal binnenkort ook eens foto's plaatsen :D

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:18

Het is echt vreselijk, en zo'n feestje bij elke knop. De jasmijn hebben ze ook al te pakken zag ik...
Ik vind mijn roos zo mooi :o zou het zonde vinden om die niet te houden vanwege de bladluizen. Hoorde laatst iemand zeggen dat een beetje tabak in water en dan sproeien ook helpt tegen bladluis. Misschien maar eens op een paar knoppen testen.

Afbeelding

en zijn er hier nog mensen met van die bolboompjes in de tuin? Hebben 2 weken terug de voortuin bestraat en hebben 3 vakken open gelaten voor boompjes. Zijn er alleen nog niet uit wat voor... en zou het nu de tijd zijn om ze erin te zetten? Lezen en horen zo veel tegenstrijdige dingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:25

Zo eerste begin is er, vanavond gaan ze de rondingen snijden maar ik wilde de eerste foto's alvast met jullie delen :D Het staal hoort zo, het is cortenstaal en kleurt straks helemaal egaal roest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:10

Worden je tegels niet lelijk als het gaat regenen en het water loopt langs de zijkanten naar beneden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:29

Er zit een gleuf van 10 cm waar wit grint in komt, dan zou t grint vies worden. Dat is wel vervangbaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:48

Zo, ik heb mijn heermoes en overig onkruid net platgespoten met een drievoudige hoeveelheid gif.
Op dood en verderf *\o/*

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:53

Ik heb voor ook 3 boompjes. Vind het wel leuk staan

Afbeelding

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:57

Kan hem niet meer aanpassen. Deze is duidelijker
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:29

Vanavond zijn we nog bezig geweest met de conifeerhaag terug snoeien tot de erfscheiding... men o men ... butklus, naderhand met spoed onder de douche en nog knalrode armen :+