We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 05:26

:D ik denk dat jullie mij verkeerd begrepen die 3% voelde ik niet van dat ik ineens meer kon sparen.
Het is ook maar klein bedrag en gaat gewoon op.

Nu had ik wel helaas pech door alle inkomsten opnieuw in te vullen kreeg ik niet 300€ kinderopvang toeslag terug maar 150€ (Komt door man he niet door mij )
Ondertussen ging dochter op paardrijden 80€ per maand en vervelendste vond ik dat dochter gevraagd is voor selectie turnen dus van 40€ ging ik ineens 120€ Betalen ik vind dit zo slecht gecommuniceerd

Maar om voor alles potjes te maken om te sparen werkt niet voor mij dan heb ik wel 10 potjes en dan spaar je kleine bedragen en dat werkt zo demotiverend

Maar met kinderen wordt er minder gespaard :j

Ik werk met ouderwets kasboek, excel kan ik ook maar vind ik niet leuk lekker zelf schuiven.
Verder zijn wij financieel gezond maar ik vind het echt wel duur allemaal

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 05:47

Prairy schreef:
OleJon schreef:
Weet iemand hoe je de renteopbouw bij Raisen rekeningen kunt zien?

Hoe bedoel je dat? Je kunt zien hoeveel rente je krijgt op een deposito als je X bedrag zou inleggen of op de spaarrekening per jaar.

Spaarrekening betaalt elke 3 maanden, Renault in ieder geval.

Bedoel tot hoeveel geld je tot heden hebt aan rente.

Bijv. Heb begin Oktober ook een rekening geopend bij leaseplan.
Kan nu al zien wat ik heb opgebouwd.

Prairy

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:12

Oh zo. Nee dat heb ik niet gevonden tot nu toe.

Bunq zijn wij een paar weken bij geweest en toen weer opgezegd.

Ik heb nu Rabobank voor de dagelijkse dingen, LeasePlan voor meer rente en snel iets overschrijven en Raisin voor deposito en spaarrekening met hogere rente waar we niet snel bij hoeven te zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:33

tita schreef:
:D ik denk dat jullie mij verkeerd begrepen die 3% voelde ik niet van dat ik ineens meer kon sparen.
Het is ook maar klein bedrag en gaat gewoon op.

Nu had ik wel helaas pech door alle inkomsten opnieuw in te vullen kreeg ik niet 300€ kinderopvang toeslag terug maar 150€ (Komt door man he niet door mij )
Ondertussen ging dochter op paardrijden 80€ per maand en vervelendste vond ik dat dochter gevraagd is voor selectie turnen dus van 40€ ging ik ineens 120€ Betalen ik vind dit zo slecht gecommuniceerd

Maar om voor alles potjes te maken om te sparen werkt niet voor mij dan heb ik wel 10 potjes en dan spaar je kleine bedragen en dat werkt zo demotiverend

Maar met kinderen wordt er minder gespaard :j

Ik werk met ouderwets kasboek, excel kan ik ook maar vind ik niet leuk lekker zelf schuiven.
Verder zijn wij financieel gezond maar ik vind het echt wel duur allemaal

Dat begrijp ik helemaal. Soms lijkt het wel alsof het er aan de achterkant dubbel zo hard uit gaat dan dat het aan de voorkant binnen komt.

En helaas, de kinderen worden als ze ouder worden alleen maar duurder.

Hier beide kinderen hockey. Als ze 12 worden is de contributie ineens €125 euro duurder. Waarom vraag ik me dan af, der verandert niets tegenover de week dat ze nog 11 waren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:38

Bunq stuurt bijna geen mails, vuurvleugels, dus niets om ongerust over te zijn.

Raisin wel. Zowel Klarna als CKV hebben bij mij op 1 oktober rente uitbetaald.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:04

Bedankt voor de geruststelling Fitzroy!

Prairy, mag ik vragen waarom jullie Bunq op hebben gezegd?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:11

Ik zit ookal een hele tijd bij bunq, werkt prima

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:13

Dankzij jullie wel geïnspireerd geraakt om toch een overzicht te gaan maken in Excel.
Gisteren aan begonnen en pff wat een werk om alles erin te zetten. :')

Helaas afgelopen maanden een beetje gekke maanden gehad qua vakanties dus uitgaven zijn niet de standaard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:32

Ik heb de app Financieel. Daar kan ik al mijn vaste lasten inzetten en de maand ook laten beginnen op de dag van m'n salaris. En alles wat ik uitgeef kan ik daar invullen en zo hou ik iig overzicht hoeveel ik nog te besteden heb rest van de maand.
Heb alle lasten naar boven afgerond waardoor ik iets speling heb. :D
Overigens helpt het me weinig want ik "moet" nog steeds elke maand van m'n spaar terugboeken. :')
(waar ik als ik m'n salaris krijg dus ook meteen heen boek)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:41

Op een of andere manier vind ik een app weer spannend qua privacy of iets. Al is een excel bestand op je computer ook niet heel veilig, dus wellicht is het een ongegronde 'angst' :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:48

VuurVleugels schreef:
Bedankt voor de geruststelling Fitzroy!

Prairy, mag ik vragen waarom jullie Bunq op hebben gezegd?

We hadden zakelijk en prive een spaarrekening, zou gratis zijn, als je iets uit zette (vind ik al stom maar ok). Mijn man had dat zakelijk ook gedaan, maar blijkbaar had hun systeem dat niet geregistreerd, dus (fors) bedrag afgeschreven. Hun klantenservice reageerde niet op verschillende berichten, pas nadat hij op Trustpilot een slechte review had geschreven en toen ook pas na herhaling vragen om geld terug.

Ik had 'potjes' aangemaakt zoals ik gewend was, maar blijkbaar waren dat allemaal extra spaarrekeningen, die dus elke maand ook geld kosten. Ok, eigen schuld, niet goed gelezen, maar ook irritant.

Daarnaast vond ik het heel vervelend dat ik maar 2x per maand kon terugboeken, ik wilde het gebruiken zoals de Rabobank potjes, dus iets betalen en dan terug overschrijven naar mijn betaalrekening.

We waren er gewoon klaar mee.

Raisin is niet snel met terug boeken maar doet het wel, hoe vaak ik ook wil. En fijn dat er keus is tussen banken en depositos. Ze betalen ook netjes de rente. En ondertussen heb ik € 250 aan aanmeldbonus gekregen, dus leuk extra gratis geld, voor mij en voor degenen die zich via mij hebben aangemeld. Krijg ook gewoon fijn mail daarvan, en ook van rente verhogingen.

Er zijn nu trouwens weer verhogingen geweest (nog niet bij Renault, komt hopelijk nog), bij een Belgische bank nu 3,05% spaar en bij een Noorse volgens mij 3,01%. Ik heb nog een schamele 2,75% :+

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:52

Ik heb op het moment 3 banken, ING was altijd mijn enige bank en ben nu in de overstapfase om volledig over te stappen op Regiobank. Ik stond niet achter waar ING in investeert en ook vond ik de spaarrente niet zo bijzonder. Regiobank bevalt tot nu toe prima, heb goed contact met hun contactpersoon ook.

Daarnaast heb ik ook Bunq voor sparen. Ik had inderdaad niet goed gelezen dat je maar 2x per maand iets van de spaarrekening af kon halen, je kan ook maandelijks 1x een spaarrekening omzetten naar een gewone rekening (en dan ook weer terug naar spaarrekening). Maar bevalt mij goed. Ik heb ook al rente uitbetaald gekregen, vind het eigenlijk wel fijn dat dat wekelijks gebeurd. :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:01

Ik heb vandaag een goede stap gemaakt in het besparen.. gestopt met roken. Scheelt me al 50 euro per week.

Ik was al gestopt van 20-5 t/m 2-9 maar na 2 weken niet slapen ben ik op 2-9 weer gaan roken.
Schrok best wel van de prijs van een pakje.

Nu ik weer goed in mijn vel zit heb ik ook weer klaar met roken... en het geld wat ik bespaar boek ik over naar een andere rekening 1x per week.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:03

Ik ben net gebeld en het onderhoud van mijn trailer gaat zo'n €600 kosten. Tot zover het besparen :') Maar nu kan ik wel weer een tijd vooruit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:04

Stuk goedkoper als een nieuwe trailer, toch? ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:16

Ik denk dat ik deze had weggedaan als het kansloos was en dan niks ervoor terug had gekocht. Nu is het enkel een setje nieuwe banden en wat kleine detailwerkjes gelukkig :j

Wel op voorwaarde dat ik hem nu echt regelmatig ga gebruiken, want anders is het alsnog zonde :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:42

600 euro is nog goed te doen als je dan weer tijden vooruit kunt!

Ik heb momenteel geen trailer. Heb hem een aantal jaar terug verkocht en niet gedacht dat ik weer wedstrijden zou gaan rijden, maar dat is toch anders gegaan haha.

Kan er gelukkig altijd een lenen van een lesklantje. Ik ga ook maar een keer of 5 per seizoen, dus dat is wel goed te doen en zonde om er een voor op de dam te zetten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:35

Ik heb geen paarden, wel een trailer :+

€ 350 voor een 2 paards Wijer (?)trailer, zijwanden en vloer hebben wat werk nodig en de verlichting, en voor het mooie een keer een kleurtje, maar we gebruiken hem de laatste weken heel vaak, planten halen, stenen halen, grote ruit... :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:14

Haha, ja, een paardentrailer is zo handig ook zonder paarden.

Ik heb dus een rekening bij CKV 3,05 via Raisin en ook Klarna 3,01. Bijna net zoveel als mijn deposito, die op 3,1 staat.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:16

Hier wordt de trailer ook regelmatig gebruikt voor verhuizingen of grote dingen :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:12

Wij gebruiken de trailer ook voor 95% voor andere zaken. Toevallig afgelopen zomer nog een keertje naar de kliniek gegaan met mijn paard, maar hij had daarvoor al zeker 10 jaar niet op de trailer gestaan :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 15:47

@Mando gefeliciteerd :7 goed zeg! Daar wordt je echt alleen maar beter van :j

Dat is een meevaller @Ghostattack, fijn zo. Een trailer, ja dat is echt super handig. Straks met verhuizen zoonlief zou ik zo graag weer een trailer willen hebben... ik vind het ook zo handig met de laadklep, het gaat allemaal veel makkelijker dan met een busje.

Jonge kinderen kosten veel geld, pubers nog meer en op enig moment denk je echt van houdt het nooit op :+
Hier gelukkig onderhand zo ver (klopt af op hout) dat ik er weinig 'last' meer van heb. Zoonlief vaste leuke baan, helemaal toppie
Maar goed je weet maar nooit... ik hou nog altijd wat achter de hand just in case...
De (3) bonuskinderen doen het ook alle drie redelijk tot goed.
Geen klagen hier dus _/-\o_
Het scheelt erg als ze zelf gaan verdienen en er enig 'verstand' in komt mbt verhouding inkomsten uitgaven etc :+

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:52

Ghostattack schreef:
Ik hou ook een Excel bij, maar kan lastig voorspellen omdat mijn salaris niet elke maand exact hetzelfde is. Het geeft wel goed inzicht in hoeveel ik nou eigenlijk uitgeef aan onzin :o

Dit heb ik ook heel lang gehad. Wat ik deed was mijn financiën uitrekenen met het bedrag waarvan ik zeker wist dat het binnen zou komen aan loon. Alles daarboven was dan extra en leuk meegenomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:54

Dat doe ik ook inderdaad. Alles meer is extra.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:02

Needje schreef:
Ik heb de app Financieel. Daar kan ik al mijn vaste lasten inzetten en de maand ook laten beginnen op de dag van m'n salaris. En alles wat ik uitgeef kan ik daar invullen en zo hou ik iig overzicht hoeveel ik nog te besteden heb rest van de maand.
Heb alle lasten naar boven afgerond waardoor ik iets speling heb. :D
Overigens helpt het me weinig want ik "moet" nog steeds elke maand van m'n spaar terugboeken. :')
(waar ik als ik m'n salaris krijg dus ook meteen heen boek)

Die heb ik ook op mijn ipad, echt ideaal! Helaas niet te downloaden op m'n samsung telefoon