Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Benzz schreef:elnienjo schreef:
En Rutte zegt gewoon dat hij dit jaar niets kan doen om het leed te verzachten
Ja bizar, maar het verbaast me niks vanwege wat er tot nu toe naar buiten is gekomen door dit asociale kabinet.
Wat een gelul weer..... ze hebben allang wat gedaan, de minima hebben 1300 euro aan energietoeslag gekregen.
Jullie zijn wel een kei in Rutte en Kaag aan alle kanten af te zeiken. Als er morgen een vogel op je hoofd poept is het dan ook de schuld van Kaag en Rutte?
secricible schreef:Maris schreef:Dank je wel voor je uitleg ! Dus dit geldt nog tot 2031 ?
Ik dacht namelijk dat ik in een ander topic al had gelezen dat ze b.v. 0,16 cent kregen voor electriciteit van zonnepanelen en er zelf dan 0,32 voor moesten betalen als ze het later nodig hadden.
Het wordt van 2025 tot 2031 afgebouwd.
Wb ander topic weet ik niet. Op dit moment is het wel zo dat als je meer levert dan je verbruikt (jaarlijks dus) je het overschot tegen een lager tarief verkoopt. Maar het zou niet zo moeten zijn dat je dan zelf weet moet kopen. Wellicht gaat het hier om een bedrijf?Maris schreef:tot 2025 krijg je dus 100 % van je opgewekte elektriciteit terug gelevert ? en dan in 2031 helemaal niets meer ? Dus in 2031 kan je alleen direct gebruiken als de zon schijnt , wat er teveel wordt gemaakt gaat naar de energieleverancier en daar krijg je dan niets meer voor terug ?
Tot 2025 mag je 100% van wat je jaarlijks opwekt verbruiken, ongeacht wanneer je dat verbruikt.
Als je dus overdag teveel gebruikt "verkoop" je dat tegen hetzelfde tarief als waar je 's nachts voor "koopt", tot 100% van je productie.
Na 2031 verkoop je voor tarief X wat je overdag niet gebruikt en koop je 's nachts weer in voor tarief Y.
Misschien helpt deze link: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... nepanelen/
secricible schreef:Nee dat zie je helemaal goed! 'S middags weer warm eten dus, net als vroeger
Cynthia82 schreef:Maris, ik verbruik 1100 kwh per jaar en dacht ook dat het me niets op zou leveren. Maar uit het gesprek dat ik gisteren had, bleek dat het me wel degelijk iets oplevert, zeker omdat de energieprijzen nu zo stijgen.
Stel dat ik ze ga huren voor €37,- per maand (bij dit ene bedrijf), dan scheelt het me, met de energieprijzen van nu en mijn verbruik van 1112 kwh, een tientje per maand (en vergeet niet dat de energieprijzen waarschijnlijk nog verder gaan stijgen).
Maar, omdat ik dan voor 4 panelen zou kiezen die ongeveer 1600 kwh opleveren en ik dan dus inderdaad mijn huis ga verwarmen met elektrische kacheltjes en minder gas ga verbruiken, levert het nog meer op.
Benzz schreef:elnienjo schreef:De net boven minima tot en met de midden inkomens moeten op een houtje bijten dus? Andere landen verlagen de belastingen tenminste substantieel.
Belastingen zijn verlaagd dit jaar.
elnienjo schreef:[
Maar een heel klein beetje, evengoed is de energierekening verdubbeld of als je pech hebt verdrievoudigd. De staat krijgt over deze bedragen meer BTW binnen met 6% dan met 21 op het normale bedrag van 2021.
PSvanLot schreef:Dat moet als je het allemaal goed bekijkt eigenlijk wel gaan natuurlijk. Het tussen de middag warm eten is een ander verhaal, maar de rest zou mogelijk moeten zijn toch?
En tegenwoordig halen de zonnepanelen al rendement uit licht toch? Dat hoeft niet meer perse zon te zijn zoals jaren geleden of heb ik dat mis?
Charlotte446 schreef:Misschien een hele domme vraag maar wordt verbruik/oplevering dan direct tegen elkaar weggestreept of per dag? Als het direct is moet je wel je overdag je gebruik verspreiden omdat onze 32 panelen op hun hoogtepunt 5-6 kWh per uur opwekken. Een rondje wasmachine zit rond de 2 kWh geloof ik? Ik snap dat het afhankelijk is hoe oud je apparaat is en welk programma.
Tooske schreef:Hier gingen er bij mij zonnepanelen op toen ik de woning ging huren. Hier in de gemeente gaan er bij elke wisseling van woning standaard zonnepanelen op. Eerst mocht je nog kiezen. Ik ben er wel blij mee. Heb er 8 en betaal dan wel 30 euro per maand aan de woningbouw maar,dit jaar kreeg ik wel 400 euro terug van eneco.
Maris schreef:Dank jullie wel voor de uitleg !
Ik vraag me alleen nog af of zonnepanelen zin hebben als je maar 900 khw per jaar verbruikt b.v.
Of je moet natuurlijk gaan verwarmen met elect kachels etc. dan heeft het waarschijnlijk wel meer nut om aan zonnepanelen te beginnen ?!
Cynthia82 schreef:Maris, ik verbruik 1100 kwh per jaar en dacht ook dat het me niets op zou leveren. Maar uit het gesprek dat ik gisteren had, bleek dat het me wel degelijk iets oplevert, zeker omdat de energieprijzen nu zo stijgen.
Stel dat ik ze ga huren voor €37,- per maand (bij dit ene bedrijf), dan scheelt het me, met de energieprijzen van nu en mijn verbruik van 1112 kwh, een tientje per maand (en vergeet niet dat de energieprijzen waarschijnlijk nog verder gaan stijgen).
Maar, omdat ik dan voor 4 panelen zou kiezen die ongeveer 1600 kwh opleveren en ik dan dus inderdaad mijn huis ga verwarmen met elektrische kacheltjes en minder gas ga verbruiken, levert het nog meer op.
Maris schreef:Dank jullie wel voor de uitleg !
Ik vraag me alleen nog af of zonnepanelen zin hebben als je maar 900 khw per jaar verbruikt b.v.
Of je moet natuurlijk gaan verwarmen met elect kachels etc. dan heeft het waarschijnlijk wel meer nut om aan zonnepanelen te beginnen ?!
tamary schreef:Ik zou heel goed gaan zitten voor die rekensom, want verwarmen met stroom kost flink stroom en huur = meer betalen dan ding waard is. Reken dus eerst door wat je uiteindelijk onder de streep betaald met koop en huur en wat het verschil is. Daarnaast kan je de rekening leggen van je stroomverbruik en heel goed kijken wat je werkelijk extra gaat verbruiken als je electrisch gaat verwarmen.
Eef_Bam schreef:Ik wil graag even wat zaken ophelderen:
Zonnepanelen leveren meer op in het voorjaar dan de zomer, hoe warmer het is hoe minder efficient de panelen zijn. Uiteraard speelt hoeveelheid zonuren ook een rol, maar in een gemiddeld jaar wekt Nederland meer op in het voorjaar dan de zomer.
Energiemaatschappijen kopen hun energie gedeeltelijk vooruit in voor de dan geldende prijzen, later kopen ze wat bij of verkopen het weer afhankelijk van de vraag. Een aantal grote energieleveranciers heeft een hele hoop ingekochte energie met dikke winst in het eerste kwartaal 2022 verkocht omdat het verbruik lager was door a. een zacht voorjaar en b. zuiniger gedrag. Dit moeten ze nu echter weer tegen nog dikkere prijzen inkopen voor de winter. Die prijzen berekenen ze door aan hun klanten, de winst van Q1 echter niet. Moreel discutabel, maar wettelijk gewoon toegestaan.
Dit was mijn spreekbeurt over energie.