Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:24

Dank jullie wel voor de uitleg !

Ik vraag me alleen nog af of zonnepanelen zin hebben als je maar 900 khw per jaar verbruikt b.v.
Of je moet natuurlijk gaan verwarmen met elect kachels etc. dan heeft het waarschijnlijk wel meer nut om aan zonnepanelen te beginnen ?!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:26

Benzz schreef:
elnienjo schreef:

En Rutte zegt gewoon dat hij dit jaar niets kan doen om het leed te verzachten _-:(

Ja bizar, maar het verbaast me niks vanwege wat er tot nu toe naar buiten is gekomen door dit asociale kabinet.

Wat een gelul weer..... ze hebben allang wat gedaan, de minima hebben 1300 euro aan energietoeslag gekregen.

Jullie zijn wel een kei in Rutte en Kaag aan alle kanten af te zeiken. Als er morgen een vogel op je hoofd poept is het dan ook de schuld van Kaag en Rutte?

De net boven minima tot en met de midden inkomens moeten op een houtje bijten dus? Andere landen verlagen de belastingen tenminste substantieel.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:28

En het kastekort dat daardoor ontstaat wordt op magische wijze aangevuld denk je?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:29

secricible schreef:
En het kastekort dat daardoor ontstaat wordt op magische wijze aangevuld denk je?

Moeten ze maar wat minder aan de COA/azc's geven en minder aan de stikstof.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:30

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Moeten ze maar wat minder aan de COA/azc's geven en minder aan de stikstof.

Sooo dat is wel enorm kort door de bocht...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:30

Maris, ik verbruik 1100 kwh per jaar en dacht ook dat het me niets op zou leveren. Maar uit het gesprek dat ik gisteren had, bleek dat het me wel degelijk iets oplevert, zeker omdat de energieprijzen nu zo stijgen.

Stel dat ik ze ga huren voor €37,- per maand (bij dit ene bedrijf), dan scheelt het me, met de energieprijzen van nu en mijn verbruik van 1112 kwh, een tientje per maand (en vergeet niet dat de energieprijzen waarschijnlijk nog verder gaan stijgen).
Maar, omdat ik dan voor 4 panelen zou kiezen die ongeveer 1600 kwh opleveren en ik dan dus inderdaad mijn huis ga verwarmen met elektrische kacheltjes en minder gas ga verbruiken, levert het nog meer op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:32

secricible schreef:
Maris schreef:
Dank je wel voor je uitleg ! Dus dit geldt nog tot 2031 ?
Ik dacht namelijk dat ik in een ander topic al had gelezen dat ze b.v. 0,16 cent kregen voor electriciteit van zonnepanelen en er zelf dan 0,32 voor moesten betalen als ze het later nodig hadden.

Het wordt van 2025 tot 2031 afgebouwd.
Wb ander topic weet ik niet. Op dit moment is het wel zo dat als je meer levert dan je verbruikt (jaarlijks dus) je het overschot tegen een lager tarief verkoopt. Maar het zou niet zo moeten zijn dat je dan zelf weet moet kopen. Wellicht gaat het hier om een bedrijf?

Maris schreef:
tot 2025 krijg je dus 100 % van je opgewekte elektriciteit terug gelevert ? en dan in 2031 helemaal niets meer ? Dus in 2031 kan je alleen direct gebruiken als de zon schijnt , wat er teveel wordt gemaakt gaat naar de energieleverancier en daar krijg je dan niets meer voor terug ?

Tot 2025 mag je 100% van wat je jaarlijks opwekt verbruiken, ongeacht wanneer je dat verbruikt.
Als je dus overdag teveel gebruikt "verkoop" je dat tegen hetzelfde tarief als waar je 's nachts voor "koopt", tot 100% van je productie.

Na 2031 verkoop je voor tarief X wat je overdag niet gebruikt en koop je 's nachts weer in voor tarief Y.

Misschien helpt deze link: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... nepanelen/

Als je het dan helemaal goed wilt doen, dan laadt je je laptop en telefoons op overdag, zorg je dat het strijken, de vaatwasser en de wasmachine gedraaid hebben voor het donker wordt en eet je in de winter rond 16:30 zodat je oven, magnetron en inductiekookplaat aan zijn geweest als het licht is?

Of zie ik dat verkeerd haha?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:34

Nee dat zie je helemaal goed! 'S middags weer warm eten dus, net als vroeger :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:35

elnienjo schreef:
De net boven minima tot en met de midden inkomens moeten op een houtje bijten dus? Andere landen verlagen de belastingen tenminste substantieel.

Belastingen zijn verlaagd dit jaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:35

secricible schreef:
Nee dat zie je helemaal goed! 'S middags weer warm eten dus, net als vroeger :+

Dat moet als je het allemaal goed bekijkt eigenlijk wel gaan natuurlijk. Het tussen de middag warm eten is een ander verhaal, maar de rest zou mogelijk moeten zijn toch?

En tegenwoordig halen de zonnepanelen al rendement uit licht toch? Dat hoeft niet meer perse zon te zijn zoals jaren geleden of heb ik dat mis?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:37

Cynthia82 schreef:
Maris, ik verbruik 1100 kwh per jaar en dacht ook dat het me niets op zou leveren. Maar uit het gesprek dat ik gisteren had, bleek dat het me wel degelijk iets oplevert, zeker omdat de energieprijzen nu zo stijgen.

Stel dat ik ze ga huren voor €37,- per maand (bij dit ene bedrijf), dan scheelt het me, met de energieprijzen van nu en mijn verbruik van 1112 kwh, een tientje per maand (en vergeet niet dat de energieprijzen waarschijnlijk nog verder gaan stijgen).
Maar, omdat ik dan voor 4 panelen zou kiezen die ongeveer 1600 kwh opleveren en ik dan dus inderdaad mijn huis ga verwarmen met elektrische kacheltjes en minder gas ga verbruiken, levert het nog meer op.

Duidelijk, dank je !

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:42

Benzz schreef:
elnienjo schreef:

Belastingen zijn verlaagd dit jaar.

Maar een heel klein beetje, evengoed is de energierekening verdubbeld of als je pech hebt verdrievoudigd. De staat krijgt over deze bedragen meer BTW binnen met 6% dan met 21 op het normale bedrag van 2021.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:42

Misschien een hele domme vraag maar wordt verbruik/oplevering dan direct tegen elkaar weggestreept of per dag? Als het direct is moet je wel je overdag je gebruik verspreiden omdat onze 32 panelen op hun hoogtepunt 5-6 kWh per uur opwekken. Een rondje wasmachine zit rond de 2 kWh geloof ik? Ik snap dat het afhankelijk is hoe oud je apparaat is en welk programma.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:45

elnienjo schreef:
[
Maar een heel klein beetje, evengoed is de energierekening verdubbeld of als je pech hebt verdrievoudigd. De staat krijgt over deze bedragen meer BTW binnen met 6% dan met 21 op het normale bedrag van 2021.

Tja we hebben een fantastisch vangnet in Nederland. Uitkeringen voor arbeidsongeschikten, mensen in de ww, kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag enz enz. Het zal allemaal betaald moeten worden.
Of moeten we daar op gaan korten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:00

PSvanLot schreef:
Dat moet als je het allemaal goed bekijkt eigenlijk wel gaan natuurlijk. Het tussen de middag warm eten is een ander verhaal, maar de rest zou mogelijk moeten zijn toch?

En tegenwoordig halen de zonnepanelen al rendement uit licht toch? Dat hoeft niet meer perse zon te zijn zoals jaren geleden of heb ik dat mis?

Klopt, ik zei het ook als grapje met een kern van waarheid.
Ja, het is verstandig zoveel mogelijk je apparatuur te gebruiken als het licht is, maar ook zonder saldering is het rendement nu zodanig dat je swinters prima savonds warm kan eten.

Charlotte446 schreef:
Misschien een hele domme vraag maar wordt verbruik/oplevering dan direct tegen elkaar weggestreept of per dag? Als het direct is moet je wel je overdag je gebruik verspreiden omdat onze 32 panelen op hun hoogtepunt 5-6 kWh per uur opwekken. Een rondje wasmachine zit rond de 2 kWh geloof ik? Ik snap dat het afhankelijk is hoe oud je apparaat is en welk programma.

Ik snap je vraag niet helemaal?
Nu wordt het jaarlijks vergeleken. Dus als je jaarlijks 2000kwh opwekt krijg je jaarlijks 2000kwh aan stroom gratis.

Na 2031 heb je gewoon eigen stroom obv wat je op dat moment opwekt. Verbruik je meer dan je op dat moment opwekt betaal je bij. Dus dan zul je idd moeten spreiden zoals het er nu uitziet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:16

Wat een achterlijke bedragen. Die 900 en 1100 per maand die dan wordt berekend, is dat inclusief die hogere korting die nu wordt berekend??? Dat is toch echt niet meer te doen voor mensen... Gaat dit om een enorm mega huis dat niet geisoleerd is, of een gewoon huis? Iemand met een minimum loon gaat volledig verzuipen... verschrikkelijk dit :(

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:20

Tooske schreef:
Hier gingen er bij mij zonnepanelen op toen ik de woning ging huren. Hier in de gemeente gaan er bij elke wisseling van woning standaard zonnepanelen op. Eerst mocht je nog kiezen. Ik ben er wel blij mee. Heb er 8 en betaal dan wel 30 euro per maand aan de woningbouw maar,dit jaar kreeg ik wel 400 euro terug van eneco.

Ja hier ook. Ik betaal volgens mij iets van 50 euro voor de zonnepanelen. Ik betaal nu 50 euro minder aan termijnbedrag bij eneco. Enigste nadeel vind ik dat ik voor de gebruikte opgewekte stroom moet betalen. Weliswaar veel minder dan wat ik bij eneco voor stroom moet betalen...
Maar het is bij mij niet zo dat ik m'n opgewekte stroom gratis krijg.
Wel alsnog goedkoper om overdag de apparaten aan te zetten zodat die via zonnepanelen stroom krijgen.

Ondanks dat ik voor alle stroom moet vetalen heb ik toch 800 euro terug gekregen van eneco en nog wat van de woningbouw.

Mijn maandbedrag bij eneco staat op 65 euro. + 50 euro van de woningbouw. Totaal termijn van 115 euro.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:27

Maris schreef:

Ik vraag me alleen nog af of zonnepanelen zin hebben als je maar 900 khw per jaar verbruikt b.v.
Of je moet natuurlijk gaan verwarmen met elect kachels etc. dan heeft het waarschijnlijk wel meer nut om aan zonnepanelen te beginnen ?!

Stroom gaat alleen maar duurder worden. Dus het loont denk ik altijd wel.

En electrische kachels: kachels gebruik je natuurlijk voornamelijk in de wintermaanden en vaak ook sqvonds en die kunnen best wat stroom gebruiken. Laat staan wanneer je er meerdere hebt. En in de wintermaanden wordt er juist weinig/veel minder stroom opgewekt ten opzichte van de zomer dus kunnen je kacheltjes alsnog flink wat stroom vreten waar je voor moet betalen.. en savonds wordt er ook geen stroom opgewekt.

Enigste is dat je met die kacheltjes gas uitspaart en daar dus geld op kan bezuinigen.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 19-08-22 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:29

Cynthia82 schreef:

Ik zou heel goed gaan zitten voor die rekensom, want verwarmen met stroom kost flink stroom en huur = meer betalen dan ding waard is. Reken dus eerst door wat je uiteindelijk onder de streep betaald met koop en huur en wat het verschil is. Daarnaast kan je de rekening leggen van je stroomverbruik en heel goed kijken wat je werkelijk extra gaat verbruiken als je electrisch gaat verwarmen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:33

Tieme, voorlopig kan je dus in de winter nog steeds je eerder opgewekte stroom voor je kachels gebruiken.

Tamary, dat ben ik nu al twee avonden aan het doen :D
Nu net ook offertes opgevraagd voor het kopen van de zonnepanelen en daarna goed vergelijken :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:35

Maris schreef:

Mijn verbruik zit rond de 1400 per jaar. Panelen hebben voor 2022 tot nu al 2215 kwh opgewekt. Ze zijn er in december 2019 opgelegd en tot nu toe hebben ze 7800 kwh opgewekt. Voor datgene Wat ik niet gebruikt heb krijg ik (nu nog) geld van eneco.
Ik kreeg voor vorig jaar 800 euro terug.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:38

tamary schreef:
Ik zou heel goed gaan zitten voor die rekensom, want verwarmen met stroom kost flink stroom en huur = meer betalen dan ding waard is. Reken dus eerst door wat je uiteindelijk onder de streep betaald met koop en huur en wat het verschil is. Daarnaast kan je de rekening leggen van je stroomverbruik en heel goed kijken wat je werkelijk extra gaat verbruiken als je electrisch gaat verwarmen.

Met de huidige gasprijzen is verwarmen met electrische kachel vele malen goedkoper :j
Ik was met de OUDE gasprijs al 6 tot 8 euro per dag kwijt met gas.
Rond de 3 a 4 euro voor electrische kachel.

Mijn gasprijs is 3x omhoog gegaan. Ik zou dus nu 18 tot 24 euro per dag kwijt zijn door met gas te verwarmen.
Dus voor mij is electrisch kacheltje, zelf met hogere elektriciteitsprijzen altijd nog goedkoper dan met gas.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:49

Ik wil graag even wat zaken ophelderen:
Zonnepanelen leveren meer op in het voorjaar dan de zomer, hoe warmer het is hoe minder efficient de panelen zijn. Uiteraard speelt hoeveelheid zonuren ook een rol, maar in een gemiddeld jaar wekt Nederland meer op in het voorjaar dan de zomer.

Energiemaatschappijen kopen hun energie gedeeltelijk vooruit in voor de dan geldende prijzen, later kopen ze wat bij of verkopen het weer afhankelijk van de vraag. Een aantal grote energieleveranciers heeft een hele hoop ingekochte energie met dikke winst in het eerste kwartaal 2022 verkocht omdat het verbruik lager was door a. een zacht voorjaar en b. zuiniger gedrag. Dit moeten ze nu echter weer tegen nog dikkere prijzen inkopen voor de winter. Die prijzen berekenen ze door aan hun klanten, de winst van Q1 echter niet :Y) . Moreel discutabel, maar wettelijk gewoon toegestaan.

Dit was mijn spreekbeurt over energie :+ .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:53

Eef_Bam schreef:
Ik wil graag even wat zaken ophelderen:
Zonnepanelen leveren meer op in het voorjaar dan de zomer, hoe warmer het is hoe minder efficient de panelen zijn. Uiteraard speelt hoeveelheid zonuren ook een rol, maar in een gemiddeld jaar wekt Nederland meer op in het voorjaar dan de zomer.

Energiemaatschappijen kopen hun energie gedeeltelijk vooruit in voor de dan geldende prijzen, later kopen ze wat bij of verkopen het weer afhankelijk van de vraag. Een aantal grote energieleveranciers heeft een hele hoop ingekochte energie met dikke winst in het eerste kwartaal 2022 verkocht omdat het verbruik lager was door a. een zacht voorjaar en b. zuiniger gedrag. Dit moeten ze nu echter weer tegen nog dikkere prijzen inkopen voor de winter. Die prijzen berekenen ze door aan hun klanten, de winst van Q1 echter niet :Y) . Moreel discutabel, maar wettelijk gewoon toegestaan.

Dit was mijn spreekbeurt over energie :+ .

Dat zou dus een wet zijn die met spoed aangepast moet worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 00:41