Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:43

Xhiske schreef:
Ik vind het ook fijn om zelf nog even door het huis te lopen. Mijn voorkeur heeft wel beginnen in de woonkamer, dan krijg je toch de eerste indruk van de ruimte waar je het meeste bent.

Hebben jullie wel eens contact opgenomen met mensen waarvan je gehoord hebt dat hun huis binnenkort in de verkoop komt? Ik heb diegene hun telefoonnummer gekregen, maar ik heb geen idee wat ik in een berichtje zou kunnen sturen of moet zeggen aan de telefoon

Wij hebben toevallig vorig weekend met een briefje in de hand aangebeld bij zo'n huis en netjes geïnformeerd. Tot onze verrassing mochten we binnenkomen en hebben de huidige bewoners verteld wat hun plannen zijn. Daarop hebben we onze gegevens achtergelaten en aangegeven graag te horen als ze oren hebben naar ons aanbod.

Soms moet je een beetje brutaal zijn :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:45

linda2008 schreef:
_San87_ schreef:

Heb je hun telefoonnummer van hezelf gehad?

Ik vind het nogal wat om mensen zomaar berichtjes te gaan sturen of te gaan bellen over hun huis :o.

Ik zou dat persoonlijk ook niet waarderen. Wacht maar gewoon, het komt vanzelf op funda.
Wat veel mensen zeggen dat woningen al verkocht zijn voordat ze op funda verschijnen, die ervaring heb ik zelf niet.

Mijn ouders hebben dat gehad toen hun vorige huis in de verkoop ging, maar nog niet bij de makelaar in de etalage stond. Briefjes in de brievenbus, appjes, belletjes, of er al gekeken kon worden, of e.e.a. opgemeten mocht worden, wat de vraagprijs was. Op gegeven moment liepen wildvreemden in de (voor)tuin :oo. Al die mensen zijn meteen op de foei-lijst gegaan en mochten ook niet komen bezichtigen.

Dat was echt zo'n inbreuk op de privacy...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:46

Ik heb ook wat mensen langs de deur gehad en kon dat echt niet waarderen.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:51

_San87_ schreef:
Xhiske schreef:
Ik vind het ook fijn om zelf nog even door het huis te lopen. Mijn voorkeur heeft wel beginnen in de woonkamer, dan krijg je toch de eerste indruk van de ruimte waar je het meeste bent.

Hebben jullie wel eens contact opgenomen met mensen waarvan je gehoord hebt dat hun huis binnenkort in de verkoop komt? Ik heb diegene hun telefoonnummer gekregen, maar ik heb geen idee wat ik in een berichtje zou kunnen sturen of moet zeggen aan de telefoon

Ik vind het nogal wat om mensen zomaar berichtjes te gaan sturen of te gaan bellen over hun huis :o.

Ik heb het nummer van mensen die daar in de straat wonen. Ik vind t ook nogal een dingetje om zomaar wat te sturen of te bellen, maar misschien kan ik het zo bekijken voordat het op de markt komt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:53

San87 als ze direct gaan verkopen omdat de prijzen langzaam gaan dalen willen ze natuurlijk niet afwachten tot het veel lager wordt, anders lijkt het me dat ze niet verkopen.
Of ze moeten echt, maar dan heb je sowieso geen goede onderhandelingspositie.

Xhiske, hoe kom je aan het nr.
Hebben ze het zelf gegeven willen ze vast wel contact, als je weet dat ze er voor open staan kun je gewoon bellen en zeggen dat je interesse hebt.
Anders misschien een briefje in de bus met jouw nr.

Het is net welke mensen,ver zijn genoeg huizen verkocht door een briefje in te gooien, maar er zijn ook mensen die het niet konden waarderen er daarom juist niet aan diegenen verkocht hebben.
Wij hebben ook verschillende mensen aan de deur gehad maar hebben gezegd dat we het allemaal via de makelaar deden en dat ze daar een afspraak konden plannen.
En wij zijn erg op onze privacy gesteld maar toch vond ik het niet zo erg, het hoort er een beetje bij als je een huis verkoopt vind ik.

flooooo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:06

Ik heb ook het nummer van mensen gekregen van hun buren in overleg met hunzelf. Die buren zijn vrienden van ons, kennen hun buren goed en wisten dus dat het huis in de verkoop gaat. Hadden gevraagd goh wanneer want we kennen mensen met interesse, zodoende het nummer gekregen met toestemming. Heb ook een appje gestuurd en inmiddels een afspraak met ze gepland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:10

Xhiske schreef:
Ik heb het nummer van mensen die daar in de straat wonen. Ik vind t ook nogal een dingetje om zomaar wat te sturen of te bellen, maar misschien kan ik het zo bekijken voordat het op de markt komt.

Het ligt er voor mij wel aan in welke hoedanigheid, weten de buren dat jij hun nummer hebt en waarom. Daar zou het voor mij mee vallen en staan, eigenlijk :j.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 19:18

[/quote]
Het ligt er voor mij wel aan in welke hoedanigheid, weten de buren dat jij hun nummer hebt en waarom. Daar zou het voor mij mee vallen en staan, eigenlijk :j.[/quote]

Daar sluit ik mij helemaal bij aan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:08

_San87_ schreef:
Xhiske schreef:

Mijn oma is net overleden en we hebben 20+ briefjes gevonden en de laatste tijd ontvangen, van mensen die haar huis willen kopen. Ook toen ze nog leefde. “Mogen wij uw huis kopen en dan huurt u het van ons zo lang u leeft.”
“Fijne kerstdagen, ik hoop dat het goed met u gaat.” Beetje hypocriet, want een paar dagen na haar overlijden hadden we weer een brief in de bus.
“Gecondoleerd met uw oma, maar mogen we het huis kopen?”
Afgezien van het feit dat de situatie verdrietig is kunnen we die mensen wel flink tegen elkaar op laten bieden nu.

Maar het gebeurd heel veel, briefjes in de bus. Brutaal mens heeft de halve wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:19

ik woon in een sociale huurwoning en zelfs wij kregen onlangs een smeekbrief of ze het huis mochten kopen :')

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:27

Malenka schreef:
Wij gaan zelf de rondleidingen doen. Wat zou je als koper prettig vinden? Zelf denk ik een rondleiding van beneden naar boven en dan mensen zelf rustig terug naar beneden laten struinen terwijl ik beneden wacht om vragen te beantwoorden.

Leuk dat jullie het zelf gaan doen! Wij hebben hele wisselende ervaringen, maar het fijnst vond ik eigenlijk wel waarbij we zelf op ons gemak konden kijken en dat de makelaar beneden wachtte voor eventuele vragen.

Ik weet niet hoeveel bezichtigingen jullie hebben en wat je zelf fijn vindt natuurlijk maar je kunt het ook vragen natuurlijk wat iemand prettig vindt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:19

Xhiske schreef:
Hebben jullie wel eens contact opgenomen met mensen waarvan je gehoord hebt dat hun huis binnenkort in de verkoop komt?

Als je het adres weet kan je even zoeken op inet of het al ergens staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:33

Menino schreef:
ik woon in een sociale huurwoning en zelfs wij kregen onlangs een smeekbrief of ze het huis mochten kopen :')

:') :')

Ik heb de zoektocht op een lager pitje gezet, het aanbod is zo schaars en we zitten hier opzich prima alleen zou ik graag paarden aan huis willen, maar als ik dan realistisch ben is het met 3 jonge kinderen en een bijna volledige werkweek niet goed te combineren nu.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:49

paars schreef:
Xhiske schreef:
Hebben jullie wel eens contact opgenomen met mensen waarvan je gehoord hebt dat hun huis binnenkort in de verkoop komt?

Als je het adres weet kan je even zoeken op inet of het al ergens staat?

Ik bedoel dat als je het adres intikt je wat wijzer kunt worden. Mss staat het al op een niet-funda site als “binnenkort beschikbaar” oid. Je vindt soms ook oude verkoop foto’s.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:56

_San87_ schreef:
Even heel beknopt:

Oorlog in Oekraïne —> Krappe energiemarkt —> Stijgende energieprijzen —> Stijgende productiekosten bedrijven —> Stijgende consumentenprijzen —> Stijgende inflatie **—> Dalende koopkracht —> Vergrote druk op lonen en leefkosten —> Consumenten bestedingen nemen af —> Winstmarges bedrijven nemen af —> Investeringen en leningen worden minder —> Bedrijven (en overheden) moeten bezuinigen —> Er wordt gesneden in kosten = personeelsbestand en lonen —> Economische groei neemt af

** Om een stijgende inflatie te bedwingen worden de rentes verhoogd (wat nu al gebeurt). Hierdoor wordt lenen minder aantrekkelijk en sparen aantrekkelijker. Dit in combinatie met een dalende koopkracht zorgt voor minder vraag naar huizen. Dalende vraag naar huizen bij een gelijkblijvend aanbod = dalende prijzen.

Dit nog naast het feit dat heel veel mensen straks de hypotheek niet meer op kunnen hoesten ivm stijgende lasten en dalende koopkracht, werkloosheid voor de echte pechvogels.

En als het aanbod niet gelijk blijft maar toeneemt doordat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen en hun huizen moeten verkopen, dan krijg je een sneeuwbaleffect en daalt de prijs nog sneller.

Om nog even op het gesprek van gister terug te komen:

Afbeelding

Ik verwacht hier overigens nog wel een correctie in, maar ben er niet zo in thuis verder.

En over het contact zoeken.. Ik hoor echt veel meer succesverhalen van mensen die vooraf al contact hebben gelegd dan negatieve verhalen dus ik zou het zeker gewoon proberen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:57

Ladyson schreef:
_San87_ schreef:
Even heel beknopt:

Oorlog in Oekraïne —> Krappe energiemarkt —> Stijgende energieprijzen —> Stijgende productiekosten bedrijven —> Stijgende consumentenprijzen —> Stijgende inflatie **—> Dalende koopkracht —> Vergrote druk op lonen en leefkosten —> Consumenten bestedingen nemen af —> Winstmarges bedrijven nemen af —> Investeringen en leningen worden minder —> Bedrijven (en overheden) moeten bezuinigen —> Er wordt gesneden in kosten = personeelsbestand en lonen —> Economische groei neemt af

** Om een stijgende inflatie te bedwingen worden de rentes verhoogd (wat nu al gebeurt). Hierdoor wordt lenen minder aantrekkelijk en sparen aantrekkelijker. Dit in combinatie met een dalende koopkracht zorgt voor minder vraag naar huizen. Dalende vraag naar huizen bij een gelijkblijvend aanbod = dalende prijzen.

Dit nog naast het feit dat heel veel mensen straks de hypotheek niet meer op kunnen hoesten ivm stijgende lasten en dalende koopkracht, werkloosheid voor de echte pechvogels.

En als het aanbod niet gelijk blijft maar toeneemt doordat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen en hun huizen moeten verkopen, dan krijg je een sneeuwbaleffect en daalt de prijs nog sneller.

Om nog even op het gesprek van gister terug te komen:

[ [url=m/nb6Qnu.png]Afbeelding[/url] ]

Ik verwacht hier overigens nog wel een correctie in, maar ben er niet zo in thuis verder.

En over het contact zoeken.. Ik hoor echt veel meer succesverhalen van mensen die vooraf al contact hebben gelegd dan negatieve verhalen dus ik zou het zeker gewoon proberen!

Oekraïne en Rusland zijn nu in oorlog, ja.

27% hogere gasprijs en een ton (dus een vat) ruwe olie kost nu meer dan 100 dollar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:35

Vraagje voor de ervaren rotten hier!

Wij willen onze eerste bod ooit gaan uitbrengen. Eigenlijk nog een beetje vroeg, want we wilden een aankoopmakelaar inschakelen en waren meer even "de markt aan het verkennen":') voordat we serieus gingen kijken.

Maar ik las ergens dat de huizenprijzen per dag ongeveer 300 euro stijgen, en één van de huizen die we bezichtigden is alles wat we zoeken + meer, en ik voel duidelijk een spark van enthousiasme én het is ruim binnen ons budget :') Dus opzich lucratief om het nu al te gaan proberen.
Nu zitten we met het volgende:

Huis is voor 287.000 aangeboden. Meneer is spekkoper want ik heb op internet gezocht dat hij er in 2018 190.000 euro voor heeft betaald :Y)
In Mei vorig jaar is een precies vergelijkbare woning (met iets mindere afwerking en een fractie kleinere tuin) voor 290.000 verkocht. Wel 20.000 euro boven de vraagprijs overigens.

Goed, wij zaten te denken aan een bod van om en nabij de 3 ton. Maarja, je kan natuurlijk maar 100% van de waarde van het huis financieren. We zijn starters, dus hebben geen overwaarde en Ik voel niet echt de behoefte om al teveel uit eigen zak te betalen :7 . Hoe weet je in godsnaam wat de taxatiewaarde van een huis is?
Kan in de buurt echt niets vergelijkbaars vinden voor die prijs, maar we zijn ook pas een paar weken aan het zoeken. :+
En als je uitgaat van die 290.000 van het huis van de buren+ 8% (dat is het percentage waarmee de huizen in de regio gestegen zijn) zit je dus zeer dik boven de 287.000 .
Zelfs als je uit gaat van de oorspronkelijke vraagprijs van dat andere huis + inflatie zit je boven de 287.000 dus het lijkt me evident dat het voor minder is aangeboden dan dat het waard is.

Hoe bepalen jullie je bod? Het is niet verschrikkelijk als we het huis niet krijgen - het is het eerste huis waar we enthousiast van worden -. Maar als we uitgaan van die 290.000 + de gemiddelde huizenstijging in de regio kom je 30.000 euro boven de vraagprijs uit :P .
Daarmee valt het nog steeds binnen ons budget (en zelfs voor die overbrugging tussen taxatie waarde en bod is misschien dus iets regelen) maar dat lijkt me toch gekkenwerk voelt het toch simpelweg als een hele slechte investering :P
Helemaal als je bedenkt dat het in 2018 voor 190.000 is aangekocht.

Hoe doen mensen zonder aankoopmakelaar dit :P Heb toch echt het idee dat ik minimaal economie gestudeerd moet hebben om tot een goed bod te komen :P En dan weet je nog niet of andere mensen met hun hart of met hun hoofd bieden :P

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:48

Wij zitten in dezelfde situatie als jullie. Wij hebben wel al een aankoopmakelaar die ons kan vertellen wat een huis objectief waard is.

Het probleem is dat het merendeel van de kopers op dit moment met het hart biedt en niet met het hoofd. Het gigantisch overbieden van 30 tot 50k op dat soort huizen zou dus zomaar kunnen. Hier in de regio is er sprake van een gemiddeld overbod op huizen van 8% daar kan je dus rekening mee houden.

Een aankoopmakelaar kan je dus goed adviseren in wat het huis waard is en daarnaast ook koopsommen inzien van vergelijkbare woningen. Het blijft echter altijd je eigen besluit hoeveel overbod je wil en kan doen.

Je hebt altijd de kans dat je flink overboden wordt door een doorstromer met veel overwaarde. Fact of life als starter -O-

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:58

Schakel nu alsnog een aankoopmakelaar in. Dat hebben wij ook nog gedaan 36 uur voor we het bod uit moesten brengen.
Hij heeft ons goede adviezen gegeven. Wat te bieden, staat van het huis etc. Omdat hij niet mee is wezen kijken naar de woning hadden we een flinke korting gekregen op zijn advies. We hoefde niet te betalen als we het huis niet zouden krijgen.

Helaas zijn we het alsnog niet geworden. Hadden toch 18% overboden op een klushuis. En zonder voorwaarden. Een andere partij zou een hoger bod hebben uitgebracht.

Wel met de aankoopmakelaar in zee gegaan voor volgende woningen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:02

En een financieel adviseur kan je helpen met berekenen wat je veilig kan bieden en kan online mee kijken naar het huis en de waarde

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:03

Menino schreef:

Wij willen onze eerste bod ooit gaan uitbrengen. Eigenlijk nog een beetje vroeg, want we wilden een aankoopmakelaar inschakelen en waren meer even "de markt aan het verkennen":') voordat we serieus gingen kijken.

Maar ik las ergens dat de huizenprijzen per dag ongeveer 300 euro stijgen, en één van de huizen die we bezichtigden is alles wat we zoeken + meer, en ik voel duidelijk een spark van enthousiasme én het is ruim binnen ons budget :') Dus opzich lucratief om het nu al te gaan proberen.

Huis is voor 287.000 aangeboden. Meneer is spekkoper want ik heb op internet gezocht dat hij er in 2018 190.000 euro voor heeft betaald :Y)
In Mei vorig jaar is een precies vergelijkbare woning (met iets mindere afwerking en een fractie kleinere tuin) voor 290.000 verkocht. Wel 20.000 euro boven de vraagprijs overigens.

Goed, wij zaten te denken aan een bod van om en nabij de 3 ton. Maarja, je kan natuurlijk maar 100% van de waarde van het huis financieren. We zijn starters, dus hebben geen overwaarde en Ik voel niet echt de behoefte om al teveel uit eigen zak te betalen :7 . Hoe weet je in godsnaam wat de taxatiewaarde van een huis is?
Kan in de buurt echt niets vergelijkbaars vinden voor die prijs, maar we zijn ook pas een paar weken aan het zoeken. :+
En als je uitgaat van die 290.000 van het huis van de buren+ 8% (dat is het percentage waarmee de huizen in de regio gestegen zijn) zit je dus zeer dik boven de 287.000 .
Zelfs als je uit gaat van de oorspronkelijke vraagprijs van dat andere huis + inflatie zit je boven de 287.000 dus het lijkt me evident dat het voor minder is aangeboden dan dat het waard is.

Hoe bepalen jullie je bod? Het is niet verschrikkelijk als we het huis niet krijgen - het is het eerste huis waar we enthousiast van worden -. Maar als we uitgaan van die 290.000 + de gemiddelde huizenstijging in de regio kom je 30.000 euro boven de vraagprijs uit :P .
Daarmee valt het nog steeds binnen ons budget (en zelfs voor die overbrugging tussen taxatie waarde en bod is misschien dus iets regelen) maar dat lijkt me toch gekkenwerk voelt het toch simpelweg als een hele slechte investering :P

Hoe doen mensen zonder aankoopmakelaar dit :P Heb toch echt het idee dat ik minimaal economie gestudeerd moet hebben om tot een goed bod te komen :P En dan weet je nog niet of andere mensen met hun hart of met hun hoofd bieden :P

Er is vannacht een oorlog uitgebroken in Europa. Ik zou nog even wachten met grote financiele verplichtingen aangaan, als dat kan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:14

_San87_ schreef:
Menino schreef:

Er is vannacht een oorlog uitgebroken in Europa. Ik zou nog even wachten met grote financiele verplichtingen aangaan, als dat kan.

Misschien opportunistisch, maar misschien is dit juist een gunstig moment voor een bieding :=

We zitten er financieel warmpjes genoeg bij om een crisis te kunnen overleven. En het huis zou zeer toekomstbestendig zijn. Een hypotheek onder water zou altijd zeer ellendig zijn, maar wel een ingecalculeerd risico met de rare markt van nu. Of zie ik consequenties over het hoofd van deze oorlog?

Verder goede tips. Onze financiële adviseur zit thuis met corona maar ga hem even contacten en kijken of een aankoopmakelaar iets kan doen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:20

Suzanne F. schreef:
Was er hier niet iemand die iets zocht in Zandvoort?

https://www.funda.nl/koop/zandvoort/hui ... nstraat-6/

Dat was ik!
Helaas is m'n spaargeld niet voldoende om het geheel te renoveren, gok ik. Na de aankoop is er vrijweinig over :(.
Is wel echt een wijkje waar ik graag in zou willen wonen. Vind zulke huizen echt heel leuk.

Weet iemand hoe je een goede hypotheek adviseur zoekt?

Ik zou graag precies willen weten wat ik kan lenen. Nu heb ik zelf veel uitgezocht en dan via verschillende sites de max hypotheek berekend, maar zou het graag zeker willen weten.
Nieuw CAO is sinds deze maand akkoord, met salarisverhoging + m'n periodieke verhoging komt er ook weer aan. Maar zit ook met toeslagen voor diensten (die met nieuwe cao ook veranderen), weet niet zeker welk deel je daarvan mag meenemen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:22

kosseh schreef:
Suzanne F. schreef:
Was er hier niet iemand die iets zocht in Zandvoort?

https://www.funda.nl/koop/zandvoort/hui ... nstraat-6/

Dat was ik!
Helaas is m'n spaargeld niet voldoende om het geheel te renoveren, gok ik. Na de aankoop is er vrijweinig over :(.
Is wel echt een wijkje waar ik graag in zou willen wonen. Vind zulke huizen echt heel leuk.

Weet iemand hoe je een goede hypotheek adviseur zoekt?

Ik zou graag precies willen weten wat ik kan lenen. Nu heb ik zelf veel uitgezocht en dan via verschillende sites de max hypotheek berekend, maar zou het graag zeker willen weten.
Nieuw CAO is sinds deze maand akkoord, met salarisverhoging + m'n periodieke verhoging komt er ook weer aan. Maar zit ook met toeslagen voor diensten (die met nieuwe cao ook veranderen), weet niet zeker welk deel je daarvan mag meenemen.

Ik heb erg goede ervaringen met Bèta FD uit Haarlem.