Vraagje voor de ervaren rotten hier!
Wij willen onze eerste bod ooit gaan uitbrengen. Eigenlijk nog een beetje vroeg, want we wilden een aankoopmakelaar inschakelen en waren meer even "de markt aan het verkennen":') voordat we serieus gingen kijken.
Maar ik las ergens dat de huizenprijzen per dag ongeveer 300 euro stijgen, en één van de huizen die we bezichtigden is alles wat we zoeken + meer, en ik voel duidelijk een spark van enthousiasme én het is ruim binnen ons budget

Dus opzich lucratief om het nu al te gaan proberen.
Nu zitten we met het volgende:
Huis is voor 287.000 aangeboden. Meneer is spekkoper want ik heb op internet gezocht dat hij er in 2018 190.000 euro voor heeft betaald
In Mei vorig jaar is een precies vergelijkbare woning (met iets mindere afwerking en een fractie kleinere tuin) voor 290.000 verkocht. Wel 20.000 euro boven de vraagprijs overigens.
Goed, wij zaten te denken aan een bod van om en nabij de 3 ton. Maarja, je kan natuurlijk maar 100% van de waarde van het huis financieren. We zijn starters, dus hebben geen overwaarde en Ik voel niet echt de behoefte om al teveel uit eigen zak te betalen

. Hoe weet je in godsnaam wat de taxatiewaarde van een huis is?
Kan in de buurt echt niets vergelijkbaars vinden voor die prijs, maar we zijn ook pas een paar weken aan het zoeken.
En als je uitgaat van die 290.000 van het huis van de buren+ 8% (dat is het percentage waarmee de huizen in de regio gestegen zijn) zit je dus zeer dik boven de 287.000 .
Zelfs als je uit gaat van de oorspronkelijke vraagprijs van dat andere huis + inflatie zit je boven de 287.000 dus het lijkt me evident dat het voor minder is aangeboden dan dat het waard is.
Hoe bepalen jullie je bod? Het is niet verschrikkelijk als we het huis niet krijgen - het is het eerste huis waar we enthousiast van worden -. Maar als we uitgaan van die 290.000 + de gemiddelde huizenstijging in de regio kom je 30.000 euro boven de vraagprijs uit

.
Daarmee valt het nog steeds binnen ons budget (en zelfs voor die overbrugging tussen taxatie waarde en bod is misschien dus iets regelen) maar dat lijkt me toch gekkenwerk voelt het toch simpelweg als een hele slechte investering
Helemaal als je bedenkt dat het in 2018 voor 190.000 is aangekocht.
Hoe doen mensen zonder aankoopmakelaar dit

Heb toch echt het idee dat ik minimaal economie gestudeerd moet hebben om tot een goed bod te komen

En dan weet je nog niet of andere mensen met hun hart of met hun hoofd bieden