Malenka schreef:Hoewel ik moestuinieren in het algemeen interessant vind verwacht ik in dit topic wel de verbinding met permacultuur terug te zien en die mis ik een beetje in de laatste berichten. Mijn verzoek is dan ook of die verbinding bewust aangelegd kan worden zodat dit topic niet een tweede moestuin topic zal worden.
Uiteraard is het een persoonlijk verzoek en heb ik er verder niks over te zeggen.
Kleine uitstapjes vind ik niet erg maar ik ben het wel met je eens. Wij willen echt gaan voor de permacultuur en omdat ik geen topic hierover vond op Bokt heb ik er zelf een aangemaakt (hoge drempel voor mij). De BD vind ik leuk als er inbreng komt. In de permacultuur film waarvan ik de link heb geplaatst kwam ook een BD boerderij langs.
Vannacht heeft het erg hard gewaaid en teveel bladeren die over mijn tulpen gedaan waren lijken wat weg gewaaid, dus gelijk vandaag toch maar de snippers er al overheen gedaan. Binnenkort ga ik de dakgoten doen, en dat materiaal ga ik ook gebruiken om te mulchen in het tulpen plantsoen. Ik ben in mijn hoofd al met ideetjes bezig om volgende herfst dit stuk voor het huis uit te gaan bouwen, want ik verwacht dat we wel karton over hebben.
Ik hoop dat de knoflook aanslaat zodat ik deze als we de grond krijgen en we de groentetuin gaan aanleggen kunnen verplanten in de te ontwikkelen perma tuin. Begrepen heb ik dat knoflook wat verspreid in de tuin planten een goed idee is tegen ongedierte.
Tevens heb ik in de online gratis cursus geleerd dat je beter lijnen met wat bochtjes erin kunt gebruiken want dat geeft meer planten oppervlakte en is minder moeilijk dan alles recht toe rechtaan. Dus met manlief erover gesproken en hij gaat zijn plattegrond aanpassen

Begin volgend jaar ga ik mijn bestellingen doen. Hopelijk komt in februari of liefst nog eerder de grond want dan kunnen we eerst nog bemesten dat dan kan rusten voordat we de opgekweekte plantjes erin gaan doen. We hebben nl allemaal zaadjes in zakjes.