Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 16:31

Malenka schreef:
Hoewel ik moestuinieren in het algemeen interessant vind verwacht ik in dit topic wel de verbinding met permacultuur terug te zien en die mis ik een beetje in de laatste berichten. Mijn verzoek is dan ook of die verbinding bewust aangelegd kan worden zodat dit topic niet een tweede moestuin topic zal worden.

Uiteraard is het een persoonlijk verzoek en heb ik er verder niks over te zeggen. :o

Kleine uitstapjes vind ik niet erg maar ik ben het wel met je eens. Wij willen echt gaan voor de permacultuur en omdat ik geen topic hierover vond op Bokt heb ik er zelf een aangemaakt (hoge drempel voor mij). De BD vind ik leuk als er inbreng komt. In de permacultuur film waarvan ik de link heb geplaatst kwam ook een BD boerderij langs.

Vannacht heeft het erg hard gewaaid en teveel bladeren die over mijn tulpen gedaan waren lijken wat weg gewaaid, dus gelijk vandaag toch maar de snippers er al overheen gedaan. Binnenkort ga ik de dakgoten doen, en dat materiaal ga ik ook gebruiken om te mulchen in het tulpen plantsoen. Ik ben in mijn hoofd al met ideetjes bezig om volgende herfst dit stuk voor het huis uit te gaan bouwen, want ik verwacht dat we wel karton over hebben.
Ik hoop dat de knoflook aanslaat zodat ik deze als we de grond krijgen en we de groentetuin gaan aanleggen kunnen verplanten in de te ontwikkelen perma tuin. Begrepen heb ik dat knoflook wat verspreid in de tuin planten een goed idee is tegen ongedierte.

Tevens heb ik in de online gratis cursus geleerd dat je beter lijnen met wat bochtjes erin kunt gebruiken want dat geeft meer planten oppervlakte en is minder moeilijk dan alles recht toe rechtaan. Dus met manlief erover gesproken en hij gaat zijn plattegrond aanpassen := . TEvens gaan we meer in de lengte planten ipv in vakken want dat is beter tegen allerlei ongedierte, zoals ik het begrepen heb van de perma cultuur cursus.
Begin volgend jaar ga ik mijn bestellingen doen. Hopelijk komt in februari of liefst nog eerder de grond want dan kunnen we eerst nog bemesten dat dan kan rusten voordat we de opgekweekte plantjes erin gaan doen. We hebben nl allemaal zaadjes in zakjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:22

Er zit toch ook een verschil tussen eetbare planten zetten en moestuin?
Ik zet geen aarbijen om te oogsten (al eet ik ze wel als ik er langs loop) maar omdat ze makkelijk lastige plekken bedekken en zo laag bij de grond voor schaduw voor kleine diertjes zorgen, niet giftig zijn en de vogels ook wel een hapje lusten.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 07:38

Sizzle schreef:
Er zit toch ook een verschil tussen eetbare planten zetten en moestuin?
Ik zet geen aarbijen om te oogsten (al eet ik ze wel als ik er langs loop) maar omdat ze makkelijk lastige plekken bedekken en zo laag bij de grond voor schaduw voor kleine diertjes zorgen, niet giftig zijn en de vogels ook wel een hapje lusten.

In een moestuin staan gewoon alle eetbare planten bij mekaar die een basis vormen van onze dagelijkse behoefte.
Een eetbare tuin is meer een "siertuin of "belevingstuin" waar eetbare dingen tussen staan, maar vaak meer in de categorie kleinfruit/(medicinale) kruiden/eetbare bloemen/..

In een moestuin ga je dus gericht voedsel kweken zeg maar :+

Corrigeer me gerust als ik fout ben :')

Zo heb ik ook echt een stuk moestuin waar ik gericht voedsel kweek en het achterste stuk is eerder een wilde tuin met eetbaar lekkers, want ik ga de peen niet in een bloemenborder gooien (kan wel, maarja)
Een moestuin is dan iets overzichtelijker. Ook heb ik in veel borders idd aarbeien als bodembedekker (mijn honden plukken ze als ze rijp zijn hahahaha) net zo met de afgevallen appels bvb :')

Symke

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:57

Heb net gisteren en vanmorgen hele topic bij gelezen, leve de regen _O-
Vind het heel interessant en ga proberen dit principe in mijn tuin ook meer toe te passen!

Las over paardemest nu over tuin, vrij dikke laag?
Heb wel rond de fruitboompjes gedaan gisteren toen ik dat las maar twijfel over het hele stuk.
Hoe zit het dan met de bollen, komen die er doorheen?
En alle eenjarige zaadjes? Ben bang dat ik die dan kwijt ben?
Paardenmest genoeg hier! En ene bloemdeel is echt arm dus kan zeker wat gebruiken maar het verlies van de zaden ben ik bang voor
Daarom afgelopen herfst toch met koemestkorrels in de weer geweest

Wat denken jullie?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:00

Bollen en andere zaden komen er wel doorheen hoor :D
Ze groeien dan gewoon wat verder omhoog.

Wij deden ook altijd eens per jaar een gigantische laag paardenmest over de verwilderde siertuin achterop het perceel. Dat deed de grond echt enorm goed moet ik zeggen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:02

JudithO schreef:

Ja Judith ook de eenjarige? Vind dat altijd van die tere zaailingen.....

Die dikke punten van de bollen zie ik wel gebeuren ja

En klopt dat het gewoon echt vers mag zijn? Dus wat ik zometeen ( als ik.moed heb verzameld om de regen in te gaan...) In de kruiwagen schep direct over de tuin?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:03

Een moestuin heb ik wel gehad maar dat vond ik veel te veel werk.
Niet giftige kruipers (zoals aardbeien) passen voor mij juist goed in mijn perma aangezien we het overtollig groeiende bij de konijnen gooien en de konijnen kompost weer in de tuin gaat. De kleine bosaardbei groeit ook op plekken waar verder niets wil op 2cm aarden tussen een stenen muurtje bijv.

Als ik een onbereikbaar stuk zou hebben zou ik me richten op oude inheemse of europese planten die juist graag op arme of zure bodem staan. Dan heb je goede kans ook specifieke insekten en vlinders aan te lokken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-12-21 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:04

Symke schreef:
JudithO schreef:

Ja Judith ook de eenjarige? Vind dat altijd van die tere zaailingen.....

Die dikke punten van de bollen zie ik wel gebeuren ja

En klopt dat het gewoon echt vers mag zijn? Dus wat ik zometeen ( als ik.moed heb verzameld om de regen in te gaan...) In de kruiwagen schep direct over de tuin?

Het ligt er vast ook wel een beetje aan wat voor eenjarigen het zijn. Met hele tere plantjes zou ik het ook niet zo snel aandurven.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:06

In principe kan je overal paardenmest neergooien, maar, sommige gewassen verkiezen een armere grond of minder zure grond bvb. Dus niet ALLES heeft perse bemesting nodig. Voor fruit is het echt enorm geschikt en daar gooiden wij ook gewoon "verse" mest.
Over je gezaaide bedden kan je nog wel wat uitstrooien. Ik zou idd mss wel geen 10cm dikke laag leggen over de 1jarigen.

Het beste blijft natuurlijk altijd om zowieso je mest eerst te laten composteren. Zo kan je deze ook het hele jaar door makkelijk gebruiken als je bvb je bed meermaals gebruikt, om zo beetje per beetje wat nieuwe voeding onder te mengen en wat luchtigheid te geven. Maar in het najaar/winter ging er vaak ook verse mest over de bedden heen. Dit was dan al grotendeels "weg" tegen dat de bedden gebruikt werden en dan werd er compost gegooid in het voorjaar.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:14

BillyJ schreef:
In principe kan je overal paardenmest neergooien, maar, sommige gewassen verkiezen een armere grond of minder zure grond bvb. Dus niet ALLES heeft perse bemesting nodig. Voor fruit is het echt enorm geschikt en daar gooiden wij ook gewoon "verse" mest.
Over je gezaaide bedden kan je nog wel wat uitstrooien. Ik zou idd mss wel geen 10cm dikke laag leggen over de 1jarigen.

Het beste blijft natuurlijk altijd om zowieso je mest eerst te laten composteren. Zo kan je deze ook het hele jaar door makkelijk gebruiken als je bvb je bed meermaals gebruikt, om zo beetje per beetje wat nieuwe voeding onder te mengen en wat luchtigheid te geven. Maar in het najaar/winter ging er vaak ook verse mest over de bedden heen. Dit was dan al grotendeels "weg" tegen dat de bedden gebruikt werden en dan werd er compost gegooid in het voorjaar.

Heb dit jaar voor eerst een bokashi bult gemaakt van mest met stro uit de stal. Daarna over land verspreid.
Is heel mooi verteerd. Kan ik idd wel gebruiken v de bloemtuin

Maar zit steeds met wanneer want er staat steeds iets ( hele wilde bende maar daar houd ik van, en makkelijer bovendien..... _/-\o_ )
Heel veel goudsbloem en venkel wat zichzelf zaait

Wil nu aardperen proberen, ben dol op zonnebloem maar lastig te kweken, steeds opgegeten door slakken!
Is dat met aardperen makkelijker?

Verder probeer ik zoveel mogelijk in de tuin te hebben wat paarden mogen eten.
Ook qua bomen en struiken, heb de paardenhaag ook
Zo leuk.met schaartje een mand vol knippen voor ze!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:29

BillyJ schreef:
In een moestuin staan gewoon alle eetbare planten bij mekaar die een basis vormen van onze dagelijkse behoefte.
Een eetbare tuin is meer een "siertuin of "belevingstuin" waar eetbare dingen tussen staan, maar vaak meer in de categorie kleinfruit/(medicinale) kruiden/eetbare bloemen/..

In een moestuin ga je dus gericht voedsel kweken zeg maar :+

Corrigeer me gerust als ik fout ben :')

Zo heb ik ook echt een stuk moestuin waar ik gericht voedsel kweek en het achterste stuk is eerder een wilde tuin met eetbaar lekkers, want ik ga de peen niet in een bloemenborder gooien (kan wel, maarja)
Een moestuin is dan iets overzichtelijker. Ook heb ik in veel borders idd aarbeien als bodembedekker (mijn honden plukken ze als ze rijp zijn hahahaha) net zo met de afgevallen appels bvb :')

Heb dus van alles wat. Zelfs een sierrand met bloemen, maar ook kruiden. Groente, fruit en eieren.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:13

Hier zijn slakken ook een probleem. Tegenwoordig werk ik veel met lavazand en koper, nu lijkt het te minderen.
(Kopertape om bakken, koperen ringen) of ik zet "biervallen".
Ben zelfs aan het denken om een koppel loopeenden aan te schaffen zo erg is het hier haha ...
Zonnebloemen groeien normaal gezien verder wel redelijk makkelijk. De paarden hier vroeger waren er dol op. Ik denk dat aardperen net zo smakelijk zijn voor de slakken eigenlijk :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 13:04

Mulchen is een ander principe als enkel mest over de aarde gooien. Er wordt wel degelijk mest gebruikt maar het is echt niet zo dat het allemaal al gecomposteerd is. Dan heb ik het nu dus over het permacultuur principe.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:35

Zo leuk al die verschillende invalshoeken!

Ik bedoelde ook zeker niet dat moestuinen niet passen binnen permacultuur. In tegenstelling zelfs. Dat past prima! De manier waarop er tegenaan gekeken wordt is alleen wel wat anders. Zo is er het principe dat alles bij voorkeur meerdere functies heeft. Dus bij elke plant die je wil planten kun je jezelf afvragen welke functies deze vervult en of er misschien ook een alternatief is dat nog meer functies vervult. Welke keuze je dan maakt is persoons, locatie en functie afhankelijk.

De hierboven genoemde aardpeer (mits de juiste variant is gekozen) kan bijvoorbeeld de volgende functies vervullen;
- voedzame knollen
- blad als diervoer
- scherm voor privacy
- snijbloem
- klimrek voor lichte klimplant
- gefilterde schaduw
Etc.

En zoals Pien terecht aangeeft is ook de verdeling van de planten vaak anders. De planten worden vaak in groepjes gespreid inplaats van in een groot bed. Zo worden ziekten en plagen minder snel overgedragen.

Om terug te komen op het probleem dat eerder benoemd werd over het geen toegang hebben om grote hoeveelheden mest aan te voeren: daar zou je dus kunnen kiezen voor een andere oplossing door veel met groenbemesters te werken en dus chop and drop toe te passen. Maar misschien is werken met vee via de 'achterdeur' ook wel een optie. Ik zag bijvoorbeeld al konijnen benoemd als mestpruduceerders en die geven voor een tuin inderdaad zo'n beetje de beste mest die er is. Natuurlijk wel op redelijk kleine schaal en je zult ze niet alleen voor de mest houden.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:55

Malenka schreef:
Zo leuk al die verschillende invalshoeken!

De hierboven genoemde aardpeer (mits de juiste variant is gekozen) kan bijvoorbeeld de volgende functies vervullen;
- voedzame knollen
- blad als diervoer
- scherm voor privacy
- snijbloem
- klimrek voor lichte klimplant
- gefilterde schaduw
Etc.

misschien is werken met vee via de 'achterdeur' ook wel een optie. Ik zag bijvoorbeeld al konijnen benoemd als mestpruduceerders en die geven voor een tuin inderdaad zo'n beetje de beste mest die er is. Natuurlijk wel op redelijk kleine schaal en je zult ze niet alleen voor de mest houden.

Inderdaad zo leuk als planten verschillende doelen tegelijkertijd vervullen!welke variant van de aardpeer kan ik beste hebben?
Ik wil ze vooral voor bloemen, dus sier, gecombineerd met snackje voor de paarden. En als ze goed doen zelf knollen eten ook heel leuk.

Zo heb ik rabarber in sier stuk, vind het mooie plant, leuk dat ook nog eetbaar is

Naast konijnen voor de mest zijn kippen ook handig. Ook voor al het eten afval wat overblijft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:32

Ik weet nog niet zo veel van de verschillende soorten aardpeer. Ik heb schillen op de composthoop gegooid en die hebben planten opgeleverd dit jaar en een flinke oogst aan onhandig gevormde knollen. De planten zijn helaas net voor het bloeien omgewaaid.

Afbeelding
De opbrengst van een paar handjes schillen.

Andere planten heb ik gekregen. Die bloeien alleen niet in ons klimaat maar geven wel grote handig gevormde knollen. Echter, niet veel knollen per plant. Het wisselt dus nogal en ik heb van beide die ik hier had geen naam.

Bij Vreeken hebben ze een behoorlijke collectie. Daar kun je vast meer vinden. En anders koop je gewoon wat aardperen in de biologische supermarkt en plant je die.

Zo als mijn verhaal hierboven al verraad: als er maar een heel klein stukje van de knol blijft zitten heb je ze het haar erop dus weer. Om die reden kweken veel mensen ze in pot. Omdat ze anders wel eens lastig weg te krijgen kunnen zijn.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:57

Oh dat klinkt ook als een goede om mijn overschot aan zevenblad weg te krijgen.
Maar zijn aardperen te eten?

En dan nog een vraagje. Ik lees regelmatig dat konijnenuitwerpselen goed zijn. Kan ik dat inc het zaagsel gebruiken in de tuin. Als een soort "mulch"? Ze doen namelijk heel netjes hun behoefte op hun toiletbak.

Als ik deze uitspoel gebruik ik dat water al enige tijd voor mijn lavendel. Die doet het er goed op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:03

Konijnenkeutels wel, maar nat zaagsel door de urine gaat stinken.
Aardperen zijn te eten (en konijnen lusten de stengels vers/gedroogd ook graag), maar sommige mensen krijgen er gasvorming en dus buikpijn van. Advies qua diervoer is na 1 feb pas voeren, iets met verandering weer/vorst, etc. wat ze beter te verteren maakt. Je kan ze, mits je er bij kan bij vorst, gewoon in de grond laten zitten bv door inkuilen (dan hoef je niet te zoeken als je wat knollen wil).

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:07

Aardpeer is net zo'n woekeraar als zevenblad, dus daarmee vervang je de ene woekeraar met de andere.

Aardpeer is, net als zevenblad, eetbaar: https://www.mooiemoestuin.nl/groentetee ... /aardpeer/

Ik composteer alle mest liever eerst. Verse mest levert teveel stikstof in 1 keer, waar planten alleen maar slapper van worden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:26

Ik vind aardpeer heel lekker en veelzijdig. En de inuline in aardpeer is heel gezond (kan inderdaad wel voor gas zorgen). Alleen voor mensen die fodmaps vermijden is aardpeer echt niet aan te raden. Ik kan me voorstellen dat aardpeer het inderdaad prima doet tussen het zevenblad. Mooi experiment. Een woekeraar is het op zich niet. Nieuwe knollen worden gewoon bij de oude in de buurt gevormd. Hij maakt geen lange wortelstokken oid.

Verse paardenmest kan van november t/m februari makkelijk op de tuin. De planten zijn dan in rust en hebben er geen last van. Dat verteerd heel snel. Ik heb het dan wel over puur mest en niet over mest met strooisel en urine. Die mix zou ik inderdaad bij voorkeur eerst composteren.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:29

Ai iets met gasvorming en fodmaps.. Aardperen zijn het niet voor mij dus. Ik ben nu deel zevenblad al aan het proberen te overwoekeren door oa wilde garanium, citroenmelisse en smeerwortel. En daarvan heb ik dus al geleerd dat ik daar het blad van moet snijden als bodem verbeteraar.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:42

Niet geloven dat zelfs schillen weggooien voor zoveel oogst gezorgd heeft malenka!!

Zevenblad vinden de paarden heerlijk en is gezond voor ze. Sinds ik dat weet vind ik het een super plant! Is groot deel van het jaar te vinden

Heb meer last van hondsdraf! Dat verdringt hier zelfs het zevenblad en daar kun je helemaal niks.mee volgens.mij
Als iemand idee heeft wat ik er mee zou kunnen hoor ik het graag!

Ik zet de aardperen in de rand boomwal, gaat zijn gang maar, ik vind het prachtig hoe meer hoe beter!
Ja die ongelijke vorm maakt lastig klaar te maken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:13

Heb nu ook phacelia (groenbemester) en hopelijk ook bodemverbeteraar. Zomers altijd stuk zomer tarwe (3 dubbeldoel = bodemverbeteraar, stro en tarwe voor de kippen).

Heb nog mega klus aan compost bak leeg halen en zeven. Zat van de zomer al een dikke 50 cm hoog. Bak is ongeveer 1x2x1,5 (lxbxh). Maar dan kan de compost over de moestuin.

Mest direct op de moestuin liefst alleen op plekken waar aardappelen en kolen komen. Rest is voor de compost bak. En dan compost over de moestuin.

Maar dit jaar alleen het zand (+kippen mest) uit ren en nachthok op de moestuin waar de aardappelen komen. Wil komend jaar principe van de ah moestuintjes ook weer doen. Dus combi bloemen met groente. Nog meer verschillende kruiden ook.

Zit nu ook te kijken wat ik wil zaaien in randje voor bij mijn pad langs. Is ongeveer 20 cm breed en 9 meter lang. Mag niet over het pad groeien. Moet dus laagblijvend zijn. En goed voor insecten.
Bloemenmengsel nuttige insecten zie ik nu in boekje van der Wal staan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:17

In welke zin is tarwe een bodemverbeteraar?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:20

Zou de bodem structuur verbeteren. De wortels met stoppels werk je naar beneden zodat het kan verteren (eventueel met deel stro.