Welkom energie (failliet?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:53

Wij hebben nu in de woonkamer radiatorfolie geplakt en tochtstrips bij de voordeur gespijkerd. Zoiets kost niet veel, kun je zelf doen en scheelt al iets. :) Kruikjes kan ik ook aanraden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:53

MyWishMax schreef:
Hier overdag en 's nachts op 15 graden. En de keren dat ik hem aanzet op 19. Moet toch zuinig aan doen, dus dan maar extra dekentje en dikke sokken. Isoleren enzovoorts is makkelijk praten, maar niet mijn huis en dingen die ik zelf zou kunnen en mogen kosten ook geld.

En ja, ik zit overdag ook thuis :=

Maar dat is dus niet zo heel handig wat je nu doet. Het kost veeeel meer gas om van 15 naar 19 op te stoken. Je kan dan beter de temperatuur wat hoger instellen dan kost het je in verhouding minder.

En tochtstrips en en radiotorfolie kosten geen drol maar helpen wel!

MyWishMax

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:56

Die 1 of 2 keer per week kost minder als continu de temperatuur hoger. Want boven de 15 graden moet er al gestookt worden elke dag. Met 15 graden slaat hij nog niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:59

Weten jullie misschien hoe je goedkoop en zonder verbouwing iets kunt doen aan tocht bij het raam? Het moet ook weer weg kunnen omdat het een huurwoning is.
In eerste instantie gaat het vooral om een klein raampje in de douche want ik vind het niet zo comfortabel als het waait onder de douche :P als het bevalt ook voor de 2 heel erg grote ramen in de woonkamer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:01

Ik heb wel folie gezien wat je op ramen kan aanbrengen, vooral bij enkel glas, wat isoleert. Qua tocht heb je ook tochtstrips die je plakt.

Maar goed, al die dingen die zogenaamd geen drol kosten kosten wel geld en voor sommige is dat ook iets waarvoor gespaard moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:06

Ja ik moet er inderdaad ook voor sparen dus vandaar eerst het kleine raampje. Het is beter dan niets :)
Ik heb in ieder geval al overal ledlampen die extra zuinig zijn ofzo? Laatst gekregen. En heb nog een waterbesparende douchekop liggen die ik er op moet zetten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:08

Snap ik hoor! Ik moet op de bovenverdieping aan de slag, want daar heb ik enkel glas, maar ook eerst met klein raam beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:11

Ik weet eigenlijk niet eens of ik enkel glas heb, mijn gordijnen zijn meestal dicht dus ik kijk er niet naar :+ zal wel aangezien ik energielabel F heb _O-
Oh wat bij mij wel heel fijn werkt is de woonkamer zo inrichten dat de bank dicht bij de verwarming staat (maar niet ervoor). Dan voelt het ook met lagere temperatuur sneller warm vind ik. En fleecedeken over de verwarming leggen als hij aan staat zodat hij daarna lekker warm is

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:14

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:16

Oh dat is ook handig! Helemaal hier met te weinig radiatoren voor de ruimte :') gaat op de lijst.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:59

TS, weet je zeker dat je geen gas lek oid hebt? Als dr verwarming zo laag staat en je nu al 40m3 hebt verbruikt moet er ergens iets mis gaan lijkt mij.

Ik had vorig jaar opeens een veel hoger verbruik. Bleek te komen doordat er bij de installatie van de nieuwe cv iets niet goed gegaan was. Kwamen we een half jaar later eindelijk achter en toen is het in orde gemaakt (inclusief compensatie aan extra kosten)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:11

[***] schreef:
Weten jullie misschien hoe je goedkoop en zonder verbouwing iets kunt doen aan tocht bij het raam? Het moet ook weer weg kunnen omdat het een huurwoning is.
In eerste instantie gaat het vooral om een klein raampje in de douche want ik vind het niet zo comfortabel als het waait onder de douche :P als het bevalt ook voor de 2 heel erg grote ramen in de woonkamer.

Tesa thermo cover aanschaffen. Een pak met 1.5 x 4 meter kost 17€. Ik kon daar 2 ramen van doen, en ik heb hoge ramen. Niet die 2 euro bezuinigen op een goedkoper merk, Tesa is echt de beste hierin.
Je plakt een dunne dubbelzijdige tape op het lijstwerk van je raam. Goed aandrukken terwijl het bovenste beschermlaagje nog op de plakband zit. Daarna dat beschermlaagje eraf halen, de folie uitvouwen en over je raam afmeten. 2 kanten op het tape drukken en folie ruim afsnijden. Dan enigszins strak op de andere 2 plakbandrandjes plakken. Hoeft niet heel precies, want hierna ga je er met de fohn overheen en trekt het heel strak. Ik heb dubbelglas, maar geen HR en ik merk met de folie echt voelbaar verschil. Daarnaast kun je tochtstrips kopen en die op het houtwerk plakken zodat enige gaatjes ook nog eens verstopt zitten. Heb ik toevallig pas bij mijn keukendeur gedaan waar ik tocht vandaan voelde komen. Ook dit is een merk/voelbaar verschil in temperatuur. Radiatorfolie, eentje die werkzaam is, is wel een andere prijsklasse qua aanschaf, maar dat werkt ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:55

Als je zoveel verbruikt is isoleren wel goedkoper en denk ook echt beter. Isoleren kan van binnenuit en in principe per ruimte.

Maar las ook wel een interessant stuk over de plek van de radiatoren ten opzichte van de ramen, hoe je meubels plaatst voor meest effectieve warmte. Veel mensen hebben meubels voor de verwarming staan.

Gordijnen wel voor de ramen, niet voor evt verwarming.

Vocht uit huis. Goed ventileren en tocht voorkomen.

Ik ga echt niet in 15gr zitten en ook voor de dieren niet. Maar lijkt me ook niet fijn voor mn spullen.

1 Kamer is bij ons nog niet geisoleerd en staat een kast. Is nog een deur met enkel glas en veel condens. Schoenen in die kast hadden schimmel. Wordt nu aangepakt, maar daar stoken was echt zonde. En de kou en vocht is weer zonde van je spullen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:00

Onder de 15 wordt volgens mij afgeraden, maar als er niemand thuis/'s nachts, is dat een prima temperatuur.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:06

Sem_ schreef:
Onder de 15 wordt volgens mij afgeraden, maar als er niemand thuis/'s nachts, is dat een prima temperatuur.

Ik zou dan ook eens gaan kijken hoeveel het kost om hem steeds op te stoken als je wel thuis bent naar bijv 17-19 graden.....Het is een behoorlijk verschil en nu het buiten kouder wordt, worden de verschillen wel groter.

Maar dan is een flat met boven, onder en naast buren weer anders dan een hoek woning of vrijstaand. En dan weer de ligging van je huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:07

superpony schreef:
Als je zoveel verbruikt is isoleren wel goedkoper en denk ook echt beter. Isoleren kan van binnenuit en in principe per ruimte.

Maar las ook wel een interessant stuk over de plek van de radiatoren ten opzichte van de ramen, hoe je meubels plaatst voor meest effectieve warmte. Veel mensen hebben meubels voor de verwarming staan.

Gordijnen wel voor de ramen, niet voor evt verwarming.

Vocht uit huis. Goed ventileren en tocht voorkomen.

Ik ga echt niet in 15gr zitten en ook voor de dieren niet. Maar lijkt me ook niet fijn voor mn spullen.

1 Kamer is bij ons nog niet geisoleerd en staat een kast. Is nog een deur met enkel glas en veel condens. Schoenen in die kast hadden schimmel. Wordt nu aangepakt, maar daar stoken was echt zonde. En de kou en vocht is weer zonde van je spullen.

Ik snap dat isoleren beter is, maar het is een hoop geld en dat ga ik niet uitgeven aan een appartement waar ik hopelijk ergens komende maanden wegga :) in mijn nieuwe woning komt straks ook gewoon een goede ondervloer en laminaat in plaats van gewoon zeil over grindtegels. Dat scheelt ook al veel.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:23

superpony schreef:
Sem_ schreef:

Ik zou dan ook eens gaan kijken hoeveel het kost om hem steeds op te stoken als je wel thuis bent naar bijv 17-19 graden.....Het is een behoorlijk verschil en nu het buiten kouder wordt, worden de verschillen wel groter.

Maar dan is een flat met boven, onder en naast buren weer anders dan een hoek woning of vrijstaand. En dan weer de ligging van je huis.

Milieu centraal raadt dit juist aan, tenzij je vloerverwarming hebt.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Ik moet zeggen dat wij ook alleen twee verwarmingen in de woonkamer en af en toe een op het kantoor van mijn vriend aan hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:29

[***] schreef:
Ik snap dat isoleren beter is, maar het is een hoop geld en dat ga ik niet uitgeven aan een appartement waar ik hopelijk ergens komende maanden wegga :) in mijn nieuwe woning komt straks ook gewoon een goede ondervloer en laminaat in plaats van gewoon zeil over grindtegels. Dat scheelt ook al veel.

Dat snap ik als het om zo een korte tijd gaat. Maar anders is isolerenw el goedkoper inmiddels.

Je kan wel kijken wat je straks wil. Wil je bijv een kleed op de vloer? Kan je die misschien al aanschaffen. Bank niet voor de verwarming, net als gordijnen.

Sem_ schreef:
Milieu centraal raadt dit juist aan, tenzij je vloerverwarming hebt.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Ik moet zeggen dat wij ook alleen twee verwarmingen in de woonkamer en af en toe een op het kantoor van mijn vriend aan hebben.

Moet het even opzoeken, maar las laatst juist anders.

Wij hebben geen vloerverwarming, maar zou het huis niet zo laten afkoelen.

We verwarmen de slaapkamer (nog ) niet, zet het laat wat hoger voor de avond en ook vroeg weer naar beneden. En nooit 's nachts aan of als we er niet zijn, maar sws overdag niet boven de 17/18, afhankelijk ook van buiten.

Maar mensen moeten het zelf weten. Waar we zitten, is geisoleerd en hebben we geen koude voeten bijv. De hele dag de zon erop.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:31

Ik ben zelf ook zeker geen expert dus andere bronnen die iets anders aangeven zijn zeker welkom natuurlijk. :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:14

xTammyy schreef:
TS, weet je zeker dat je geen gas lek oid hebt? Als dr verwarming zo laag staat en je nu al 40m3 hebt verbruikt moet er ergens iets mis gaan lijkt mij.

Ik had vorig jaar opeens een veel hoger verbruik. Bleek te komen doordat er bij de installatie van de nieuwe cv iets niet goed gegaan was. Kwamen we een half jaar later eindelijk achter en toen is het in orde gemaakt (inclusief compensatie aan extra kosten)

Ik zit nu op 32m3 in november, kachel staat continue op 17 graden.

Is dat zo´n gek verbruik? :o?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 17:19

Reageer even algemeen,

Ben bij vattenfall bezig een modelcontract af te sluiten per z.s.m., kosten zijn:
Stroom:
€ 0,350392 per kWh
€ 0,311672 per kWh
Gas:
€ 1,239355 per m3

Dit naar aanleiding van een tip hier eerder in het topic (waarvoor dank!). Dit is een variabel contract, dus de prijzen kunnen in januari wel worden aangepast, maar scheelt voor de maand december in ieder geval al gigantisch veel geld.

Verder over ons gasverbruik, 40 kuub is niet zo veel voor ons huis. Ik woon dus in een relatief grote, vrijstaande huurwoning. Zelfs als de kachel hier niet op een aangename temperatuur staat, springt deze wel steeds aan om het huis te verwarmen, dan heb ik het over zeker 2 à 3 kuub per dag (als het buiten 7 graden is zoals afgelopen week). We hebben al een relatief laag verbruik, maar een groot huis verwarmen kost nou eenmaal veel meer. Het huis is overigens 40 jaar oud, niet barslecht geïsoleerd, maar dus wel groot en plat dak, dus veel kuubs inhoud.

De kachel op 17,5 is met een vest aan echt heel prima te doen. 15 was dusdanig koud dat we beide ellendig werden, maar we vinden dit wel prima eigenlijk. De stralingswarmte van de kachel voelt super aangenaam. (mijn moeder moet nu keihard lachen want als kind wilde ik de kachel altijd op 21 :')).

Ik gebruik een electrische kachel om de studeerkamer te verwarmen, dus daar wordt het wel warmer.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:52

[***] schreef:

Oef dat zal denk ik wel een koude vloer zijn bij jou! Zijn grindtegels vergelijkbaar met beton? Ik heb zeil over beton in de keuken, en dat is een partij koud aan je voeten... Echt akelig als je daar langere tijd op moet staan, daar heb ik een keukenloper neergelegd en dat hielp gelukkig al een heel stuk. Mijn laminaat voelt duidelijk comfortabeler qua temperatuur om overheen te lopen als dat zeil, en nog comfortabeler vind ik tapijt of een kleedje. Niet voor de zachtheid maar puur omdat je niet meteen koude voeten krijgt als je eroverheen loopt.
In mijn oude kamer had ik een goedkoop ikea kleedje liggen in een neutrale kleur, onder het motto: als ik ga verhuizen dan kan die makkelijk mee. Datzelfde kleedje ligt nu in mijn nieuwe huis in een logeerkamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:18

Telpeva schreef:
[***] schreef:

Oef dat zal denk ik wel een koude vloer zijn bij jou! Zijn grindtegels vergelijkbaar met beton? Ik heb zeil over beton in de keuken, en dat is een partij koud aan je voeten... Echt akelig als je daar langere tijd op moet staan, daar heb ik een keukenloper neergelegd en dat hielp gelukkig al een heel stuk. Mijn laminaat voelt duidelijk comfortabeler qua temperatuur om overheen te lopen als dat zeil, en nog comfortabeler vind ik tapijt of een kleedje. Niet voor de zachtheid maar puur omdat je niet meteen koude voeten krijgt als je eroverheen loopt.
In mijn oude kamer had ik een goedkoop ikea kleedje liggen in een neutrale kleur, onder het motto: als ik ga verhuizen dan kan die makkelijk mee. Datzelfde kleedje ligt nu in mijn nieuwe huis in een logeerkamer

Het is inderdaad koud bij mij. Gelukkig kan ik aardig goed tegen kou (heb nu pas 1x een jas aan gehad ipv trui of vest als ik naar buiten ging), maar het is wel erg extreem. Ik verwarm alleen de woonkamer van 27 m2 en niet warmer dan 18 graden, liefst 17 en overdag 16. Maar voor mijn pup vind ik dat een beetje zielig.
Grindtegels vind ik zelf kouder aanvoelen dan beton. Ik heb ook geen onderburen, onder mij zitten 2 kelders die slecht afgesloten zijn. Ik heb nu nieuwe bovenburen, en ik heb hoop dat ze meer stoken dan de vorige.
Een kleed durf ik nog niet echt aan, op mijn slaapkamer heb ik vaak een handdoek op de grond liggen zodat het wat warmer aan mijn voeten is als ik uit bed kom. Als mijn puppymonster de puberteit door is komt er zeker een lekker kleed :D en als ik eerder een goedkope tweedehands kan krijgen is dat ook nog een optie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:53

Hoezo zielig voor pup? Die hebben genoeg vacht hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:59

MyWishMax schreef:
Hoezo zielig voor pup? Die hebben genoeg vacht hoor.

Omdat ze nu 21 graden gewend is en dat is wel een grote overgang. Die 16 overdag dan ben ik ook gewoon thuis meestal.