Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:Hier overdag en 's nachts op 15 graden. En de keren dat ik hem aanzet op 19. Moet toch zuinig aan doen, dus dan maar extra dekentje en dikke sokken. Isoleren enzovoorts is makkelijk praten, maar niet mijn huis en dingen die ik zelf zou kunnen en mogen kosten ook geld.
En ja, ik zit overdag ook thuis
[***] schreef:Weten jullie misschien hoe je goedkoop en zonder verbouwing iets kunt doen aan tocht bij het raam? Het moet ook weer weg kunnen omdat het een huurwoning is.
In eerste instantie gaat het vooral om een klein raampje in de douche want ik vind het niet zo comfortabel als het waait onder de doucheals het bevalt ook voor de 2 heel erg grote ramen in de woonkamer.
Sem_ schreef:Onder de 15 wordt volgens mij afgeraden, maar als er niemand thuis/'s nachts, is dat een prima temperatuur.
superpony schreef:Als je zoveel verbruikt is isoleren wel goedkoper en denk ook echt beter. Isoleren kan van binnenuit en in principe per ruimte.
Maar las ook wel een interessant stuk over de plek van de radiatoren ten opzichte van de ramen, hoe je meubels plaatst voor meest effectieve warmte. Veel mensen hebben meubels voor de verwarming staan.
Gordijnen wel voor de ramen, niet voor evt verwarming.
Vocht uit huis. Goed ventileren en tocht voorkomen.
Ik ga echt niet in 15gr zitten en ook voor de dieren niet. Maar lijkt me ook niet fijn voor mn spullen.
1 Kamer is bij ons nog niet geisoleerd en staat een kast. Is nog een deur met enkel glas en veel condens. Schoenen in die kast hadden schimmel. Wordt nu aangepakt, maar daar stoken was echt zonde. En de kou en vocht is weer zonde van je spullen.
superpony schreef:Sem_ schreef:Onder de 15 wordt volgens mij afgeraden, maar als er niemand thuis/'s nachts, is dat een prima temperatuur.
Ik zou dan ook eens gaan kijken hoeveel het kost om hem steeds op te stoken als je wel thuis bent naar bijv 17-19 graden.....Het is een behoorlijk verschil en nu het buiten kouder wordt, worden de verschillen wel groter.
Maar dan is een flat met boven, onder en naast buren weer anders dan een hoek woning of vrijstaand. En dan weer de ligging van je huis.
[***] schreef:Ik snap dat isoleren beter is, maar het is een hoop geld en dat ga ik niet uitgeven aan een appartement waar ik hopelijk ergens komende maanden weggain mijn nieuwe woning komt straks ook gewoon een goede ondervloer en laminaat in plaats van gewoon zeil over grindtegels. Dat scheelt ook al veel.
Sem_ schreef:Milieu centraal raadt dit juist aan, tenzij je vloerverwarming hebt.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/
Ik moet zeggen dat wij ook alleen twee verwarmingen in de woonkamer en af en toe een op het kantoor van mijn vriend aan hebben.
xTammyy schreef:TS, weet je zeker dat je geen gas lek oid hebt? Als dr verwarming zo laag staat en je nu al 40m3 hebt verbruikt moet er ergens iets mis gaan lijkt mij.
Ik had vorig jaar opeens een veel hoger verbruik. Bleek te komen doordat er bij de installatie van de nieuwe cv iets niet goed gegaan was. Kwamen we een half jaar later eindelijk achter en toen is het in orde gemaakt (inclusief compensatie aan extra kosten)
[***] schreef:Ik snap dat isoleren beter is, maar het is een hoop geld en dat ga ik niet uitgeven aan een appartement waar ik hopelijk ergens komende maanden weggain mijn nieuwe woning komt straks ook gewoon een goede ondervloer en laminaat in plaats van gewoon zeil over grindtegels. Dat scheelt ook al veel.
Telpeva schreef:[***] schreef:Ik snap dat isoleren beter is, maar het is een hoop geld en dat ga ik niet uitgeven aan een appartement waar ik hopelijk ergens komende maanden weggain mijn nieuwe woning komt straks ook gewoon een goede ondervloer en laminaat in plaats van gewoon zeil over grindtegels. Dat scheelt ook al veel.
Oef dat zal denk ik wel een koude vloer zijn bij jou! Zijn grindtegels vergelijkbaar met beton? Ik heb zeil over beton in de keuken, en dat is een partij koud aan je voeten... Echt akelig als je daar langere tijd op moet staan, daar heb ik een keukenloper neergelegd en dat hielp gelukkig al een heel stuk. Mijn laminaat voelt duidelijk comfortabeler qua temperatuur om overheen te lopen als dat zeil, en nog comfortabeler vind ik tapijt of een kleedje. Niet voor de zachtheid maar puur omdat je niet meteen koude voeten krijgt als je eroverheen loopt.
In mijn oude kamer had ik een goedkoop ikea kleedje liggen in een neutrale kleur, onder het motto: als ik ga verhuizen dan kan die makkelijk mee. Datzelfde kleedje ligt nu in mijn nieuwe huis in een logeerkamer