Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Century schreef:Ja, dat kan
KellyR schreef:Je moet er maar zin in hebben, maar hoe ik het doe is als volgt.
In Excel heb ik een soort van huishoudboekje.
Hierin heb ik al mijn vaste lasten +variabele zoals een spaar saldo voor kleding, kosten voor uit eten, les etc.
Voor elke maand vul ik de verwachte kosten in, inclusief het vrij te besteden geld.
Vervolgens bereken ik een bedrag wat voor onderhoud, auto, belasting etc is. Deze worden naar aparte spaar potjes gezet, of over geboekt naar een andere rekening (zoals DUO of de stalling).
Voor elke maand zet ik op de dag van mijn salaris alle betaalverzoeken er in. Wat dan nog op mijn rekening staat is mijn leefgeld en vrij te besteden budget![]()
Als ik niet uit kom met mijn geld gaat dat van mijn shop of vakantie tegoed af. Zelf probeer ik dat de volgende maand dan altijd weer recht te trekken. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Magrathea schreef:Century schreef:Ja, dat kan
Goed om te weten!
Ik maak ook een excel, vooral omdat ik vaak heel ambitieus extra geld op de spaarrekening zet en dat er dan weer af moet halen aan het eind voor ik nieuw salaris krijg om boodschappen te doendat heeft niet zoveel zin natuurlijk.
De beste wensen allemaal en veel succes aan iedereen die in 2021 de studieschuld wil afbetalen!
Magrathea schreef:Fijn! Ik zat eraan te denken om dat misschien toch maar wel te gaan doen, zodat mijn startschuld lager is wanneer ik een huis kan kopen over een paar jaar. Tenminste, ik neem aan dat dat zo werkt?
Doubtless schreef:Magrathea schreef:Fijn! Ik zat eraan te denken om dat misschien toch maar wel te gaan doen, zodat mijn startschuld lager is wanneer ik een huis kan kopen over een paar jaar. Tenminste, ik neem aan dat dat zo werkt?
Nee, ze gaan uit van je initiële schuld. Of je nog niks of al 90% afgelost hebt maakt niet uit.
PSvanLot schreef:KellyR schreef:Je moet er maar zin in hebben, maar hoe ik het doe is als volgt.
In Excel heb ik een soort van huishoudboekje.
Hierin heb ik al mijn vaste lasten +variabele zoals een spaar saldo voor kleding, kosten voor uit eten, les etc.
Voor elke maand vul ik de verwachte kosten in, inclusief het vrij te besteden geld.
Vervolgens bereken ik een bedrag wat voor onderhoud, auto, belasting etc is. Deze worden naar aparte spaar potjes gezet, of over geboekt naar een andere rekening (zoals DUO of de stalling).
Voor elke maand zet ik op de dag van mijn salaris alle betaalverzoeken er in. Wat dan nog op mijn rekening staat is mijn leefgeld en vrij te besteden budget![]()
Als ik niet uit kom met mijn geld gaat dat van mijn shop of vakantie tegoed af. Zelf probeer ik dat de volgende maand dan altijd weer recht te trekken. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Dat klinkt echt heel omslachtig!
Tink89 schreef:Ik vind het vooral klinken als heel veel werk. Ik weet uit m'n hoofd wat ik ongeveer uitgeef aan vaste lasten elke maand, spaar een vast bedrag automatisch en boek hooguit wat extra naar de spaarrekening over als er geld over is aan het einde van de maand.
PSvanLot schreef:Ik vind het idd ook als veel week klinken.
Heb een lopende gezamenlijke rekening, daar gaat van ons beide een x maandbedrag op. Daarvan haar meteen een x bedrag van naar duo en spaarrekening.
De rest is vast lasten en wat overblijft weer naar duo.
Yipee schreef:Let op! Zorg dan dat je eenmalig een groot bedrag aflost. Als je elke maand een beetje extra aflost weet ik niet of je een herberekening kan krijgen.
Dus spaar wat je extra wil aflossen maandelijks op en doe het in een keer aflossen als je een huis wilt kopen.