Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:15

Lien, wat bij mij helpt is spaarpotjes aanzetten op m'n spaarrekening. En als salaris er is verdeel ik dat over al die potjes. Als er niks in het 'persoonlijke uitgaven' potje zit, kan ik dus niks leuks meer kopen. Terwijl als ik alles gewoon op de spaarrekening zet, het veel verleidelijker is om meer uit te geven als ik bedacht had aan persoonlijke uitgaven.

Potje duo is er sinds deze maand ook, daar zit een maandbedrag in, als backup. En gedurende het jaar gaan daar extraatjes in. Dat vormt dan een extra aflossing op eind van het jaar.

LienC

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:54

Oh, dat is ook nog wel een idee! Als het in een digitaal spaarpotje zit blijf ik er wel beter af :))

Heb er nu een aantal, voor paard, onderhoud auto, gemeentelijke belastingen etc, maar nog geen DUO ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:57

denice schreef:
Ja dat doen wij ook. Vooraf, als ons salaris is gestort dan doen we gelijk een extra betaling van 500. Als er geld over is aan het einde van de maand storten we dat ook.

Alle extraatjes gaan er ook gelijk heen.

Zo doen wij het ook.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:30

Ik stop ook elke maand 500 euro in het afbetaal-spaarpotje. Weet iemand of je ook tijdens je studie al af kan betalen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:00

Ja, dat kan :j

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 00:24

Je moet er maar zin in hebben, maar hoe ik het doe is als volgt.

In Excel heb ik een soort van huishoudboekje.
Hierin heb ik al mijn vaste lasten +variabele zoals een spaar saldo voor kleding, kosten voor uit eten, les etc.

Voor elke maand vul ik de verwachte kosten in, inclusief het vrij te besteden geld.

Vervolgens bereken ik een bedrag wat voor onderhoud, auto, belasting etc is. Deze worden naar aparte spaar potjes gezet, of over geboekt naar een andere rekening (zoals DUO of de stalling).

Voor elke maand zet ik op de dag van mijn salaris alle betaalverzoeken er in. Wat dan nog op mijn rekening staat is mijn leefgeld en vrij te besteden budget :)

Als ik niet uit kom met mijn geld gaat dat van mijn shop of vakantie tegoed af. Zelf probeer ik dat de volgende maand dan altijd weer recht te trekken. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:25

Century schreef:

Goed om te weten!

Ik maak ook een excel, vooral omdat ik vaak heel ambitieus extra geld op de spaarrekening zet en dat er dan weer af moet halen aan het eind voor ik nieuw salaris krijg om boodschappen te doen :') dat heeft niet zoveel zin natuurlijk.

De beste wensen allemaal en veel succes aan iedereen die in 2021 de studieschuld wil afbetalen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:34

KellyR schreef:

Hierin heb ik al mijn vaste lasten +variabele zoals een spaar saldo voor kleding, kosten voor uit eten, les etc.

Voor elke maand vul ik de verwachte kosten in, inclusief het vrij te besteden geld.

Vervolgens bereken ik een bedrag wat voor onderhoud, auto, belasting etc is. Deze worden naar aparte spaar potjes gezet, of over geboekt naar een andere rekening (zoals DUO of de stalling).

Voor elke maand zet ik op de dag van mijn salaris alle betaalverzoeken er in. Wat dan nog op mijn rekening staat is mijn leefgeld en vrij te besteden budget :)

Als ik niet uit kom met mijn geld gaat dat van mijn shop of vakantie tegoed af. Zelf probeer ik dat de volgende maand dan altijd weer recht te trekken. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Dat klinkt echt heel omslachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:40

Ik doe ook zoiets, alleen wijzigt dat excelbestand enkel bij een loonsverhoging van mij of mijn vriend (ivm huur naar rato betalen). Dus de bedragen die naar de verschillende potjes gaat is elke maand gelijk, tot een loonsverhoging. Dan wijzigt de huur, spaargeld en duo. Loon invullen en de formules doen de rest.

Salaris binnen = alles in potjes mikken. En klaar. En bij iets uitgeven het uit het potje halen en op de lopende rekening zetten. Werkt heel fijn :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:54

Magrathea schreef:
Century schreef:

Goed om te weten!

Ik maak ook een excel, vooral omdat ik vaak heel ambitieus extra geld op de spaarrekening zet en dat er dan weer af moet halen aan het eind voor ik nieuw salaris krijg om boodschappen te doen :') dat heeft niet zoveel zin natuurlijk.

De beste wensen allemaal en veel succes aan iedereen die in 2021 de studieschuld wil afbetalen!

https://duo.nl/particulier/eerder-of-ex ... /index.jsp
Het kon vroeger in ieder geval, want ik kende iemand die dat deed. Maar het lijkt erop dat het nog steeds kan :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:06

Fijn! Ik zat eraan te denken om dat misschien toch maar wel te gaan doen, zodat mijn startschuld lager is wanneer ik een huis kan kopen over een paar jaar. Tenminste, ik neem aan dat dat zo werkt?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:23

Ja, bij de meeste banken wordt, wanneer je extra aflost, je nieuwe bedrag meegenomen :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:42

Magrathea schreef:
Fijn! Ik zat eraan te denken om dat misschien toch maar wel te gaan doen, zodat mijn startschuld lager is wanneer ik een huis kan kopen over een paar jaar. Tenminste, ik neem aan dat dat zo werkt?

Nee, ze gaan uit van je initiële schuld. Of je nog niks of al 90% afgelost hebt maakt niet uit.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:52

Als je extra aflost (dus buiten de maandelijkse betalingen om) kun je als het goed is een herberekening aanvragen, en gaan ze van dat bedrag (schuld min de extra aflossing) uit. Of tenminste, dat is wat ik ervan heb begrepen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:56

Doubtless schreef:
Magrathea schreef:

Nee, ze gaan uit van je initiële schuld. Of je nog niks of al 90% afgelost hebt maakt niet uit.

Met een herberekening kan de hypotheekverstrekker het laagste bedrag meenemen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:00

Let op! Zorg dan dat je eenmalig een groot bedrag aflost. Als je elke maand een beetje extra aflost weet ik niet of je een herberekening kan krijgen.

Dus spaar wat je extra wil aflossen maandelijks op en doe het in een keer aflossen als je een huis wilt kopen. :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:09

PSvanLot schreef:
KellyR schreef:

Dat klinkt echt heel omslachtig!

Valt wel mee toch?
Als je een doel hebt met de vakantie, bijvoorbeeld €2000 en je verwacht €600 aan onderhoud/keuring kwijt te zijn voor je auto. Dan deel je die bedragen door 12 en zet je ze er automatisch in.

Enkel mijn vrije spaargeld, waar geen doel voor is, is variabel. Deze pas ik aan op de te verwachte extra uitgaven, naast de gewone vaste lasten, zoals bijvoorbeeld de zadelmak, entingen, onderzoek, kerstcadeaus etc etc.

En soms snoep ik van mijn shop potje :+

Maar met uit eten gaan houdt ik, buiten corona om, ook rekening, dit boek ik niet naar spaarrekening; maar is wel al gecalculeerd in de uitgave.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:54

Ik vind het vooral klinken als heel veel werk. Ik weet uit m'n hoofd wat ik ongeveer uitgeef aan vaste lasten elke maand, spaar een vast bedrag automatisch en boek hooguit wat extra naar de spaarrekening over als er geld over is aan het einde van de maand.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:02

Ik vind het idd ook als veel week klinken.

Heb een lopende gezamenlijke rekening, daar gaat van ons beide een x maandbedrag op. Daarvan haar meteen een x bedrag van naar duo en spaarrekening.

De rest is vast lasten en wat overblijft weer naar duo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:03

Tink89 schreef:
Ik vind het vooral klinken als heel veel werk. Ik weet uit m'n hoofd wat ik ongeveer uitgeef aan vaste lasten elke maand, spaar een vast bedrag automatisch en boek hooguit wat extra naar de spaarrekening over als er geld over is aan het einde van de maand.

Valt heel erg mee. Bij mij is het 10 minuutjes werk per week, even alles invullen. En het maken van de excel was wel een klusje maar dat vond ik eigenlijk wel gewoon leuk om te doen :') En het heeft me wat excel-ervaring opgeleverd, ook geen ramp. Ik ken nu heel veel functies die ik eerder niet kende :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:06

Ik heb een 'simpel huishoudboekje' echt ideaal programma.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:24

Ik maak gewoon een maandbedrag over naar onze gezamelijke rekening, en hetgeen wat ik over had op mijn betaalrekening gaat op de spaarrekening. :+ Vanaf september moet ik gaan afbetalen, dus dan zal er iets minder naar de spaarrekening gaan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:30

Bij ons komt nagenoeg alles binnen op de gezamenlijke rekening en alle lasten gaan daar vanaf. Op het moment dat de salarissen gestort worden boek ik een vast bedrag over naar de spaarrekening van ons en voor de kinderen. De rest gaan de lasten af en wat overblijft is “leefgeld” of extra spaargeld.

Heb wel een kasboek gemaakt in excel om zo te kijken wat er elke maand over is. Straks weer even een nieuwe maken met de nieuwe lasten van 2021 en mijn man heeft een andere baan

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:31

PSvanLot schreef:
Ik vind het idd ook als veel week klinken.

Heb een lopende gezamenlijke rekening, daar gaat van ons beide een x maandbedrag op. Daarvan haar meteen een x bedrag van naar duo en spaarrekening.

De rest is vast lasten en wat overblijft weer naar duo.

Het is een hele bekende manier van je geld bij houden, zo raar is het niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:32

Yipee schreef:
Let op! Zorg dan dat je eenmalig een groot bedrag aflost. Als je elke maand een beetje extra aflost weet ik niet of je een herberekening kan krijgen.

Dus spaar wat je extra wil aflossen maandelijks op en doe het in een keer aflossen als je een huis wilt kopen. :)

Dank trouwens voor deze tip! Was dit sowieso wel van plan, al is het zodat ik nog een ienie mini beetje rente erop krijg :=