[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SassyMoon

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:51

Stille meelezer hier, maar vind het wel een leuke vraag over het watergebruik. Ik ben sinds een paar jaar steeds zuiniger met water om gaan springen. Wij zijn een huishouden met 2 volwassenen, 2 katten, 2 hondjes. Nu is mijn man elke keer maar 2 weken thuis en dan weer 2 weken weg, maar hij is wel een groot fan van douchen. Afgelopen afrekening hadden we van sept 19 tot sept 20 maar 68 m3 water verbruikt, het jaar daarvoor 79 m3 en daarvoor 92 m3. We worden er dus steeds beter in, maar minder dan het nu is gaat het niet worden denk ik.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 10:55

Prairy schreef:
Het is geen plat dak he :) Dus dat werkt niet helemaal zo :) Zo te zien is het meer richting 90-100 m2 vloeroppervlak, plus een ruime overstek.

Mooie grote ruimtes Marja! Zo'n leembank vind ik altijd cool eruit zien. Tis alleen wel dat je er dan de rest van je huistijd aan vast zit :P

Yep, hij is wel vrij definitief, die muur met nisjes en bankje, dus ik wil hem niet zo huge :')

Het dak heeft inderdaad bijna een meter overhang, en nog een extra overdekte veranda van 3x6 meter. En het huis is incl. overhang 17 meter lang.
De 185 vierkante meter weet ik vanwege de dakpannen zo exact, haha!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:00

Echt wel leuk idd die verbruiken. Wij hadden met 2 personen en een kleine vijver voorheen 66m2. Maar nu 77 omdat mijn vriendin nu minder sport en dus meer thuis onder de douche staat. Die kan ook lang staan dus dat merk je wel. Plus vorig jaar droge zomer en veel gras gesproeid.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:25

Sintara schreef:
Ik heb net de afrekening gehad, 9m3 in m'n eentje :o maar ik ben in het weekend niet vaak thuis en ik heb een heel zuinig appartementje

Waar douche jij dan!? En heb je geen wasmachine...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:27

Marja schreef:
Prairy schreef:
Het is geen plat dak he :) Dus dat werkt niet helemaal zo :) Zo te zien is het meer richting 90-100 m2 vloeroppervlak, plus een ruime overstek.

Mooie grote ruimtes Marja! Zo'n leembank vind ik altijd cool eruit zien. Tis alleen wel dat je er dan de rest van je huistijd aan vast zit :P

Yep, hij is wel vrij definitief, die muur met nisjes en bankje, dus ik wil hem niet zo huge :')

Het dak heeft inderdaad bijna een meter overhang, en nog een extra overdekte veranda van 3x6 meter. En het huis is incl. overhang 17 meter lang.
De 185 vierkante meter weet ik vanwege de dakpannen zo exact, haha!

185m2 Dakpannen is iets anders dan 185m2 wateropvang-oppervlak. Voor dat laatste zal je de ruimte die het op de grond inneemt moeten meten en die zal minder zijn. 17x? m dus. Immers uitgaande van regen die recht naar beneden valt, maakt de schuinte van het dak niks uit voor hoeveel er op het dak valt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:42

janderegelaa schreef:
Sintara schreef:
Ik heb net de afrekening gehad, 9m3 in m'n eentje :o maar ik ben in het weekend niet vaak thuis en ik heb een heel zuinig appartementje

Waar douche jij dan!? En heb je geen wasmachine...

Jawel, maar ik douche om de dag kort en ik doe mijn was denk ik eens in de twee weken op ecostand (gewoon alles bij elkaar, niet doorvertellen aan de was gurus). Met een zuinige wasmachine :D.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 13:54

tamary schreef:
185m2 Dakpannen is iets anders dan 185m2 wateropvang-oppervlak. Voor dat laatste zal je de ruimte die het op de grond inneemt moeten meten en die zal minder zijn. 17x? m dus. Immers uitgaande van regen die recht naar beneden valt, maakt de schuinte van het dak niks uit voor hoeveel er op het dak valt.

Hm, ja, dat klinkt heel logisch :j , en ik weet nog dat ik inderdaad op een andere site die dat berekende dat ingevuld heb. Plus je hebt ook een bepaald percentage verlies. En verder is een gemiddelde regenval natuurlijk maar een gemiddelde en kun je een extreem droog jaar hebben.

Maar ach, voor mij is het hoe dan ook prima. Door een paar jaar in de yurt te wonen zonder stromend water is hierna alles luxe, haha!

Nu vang ik het regenwater wat ik dagelijks gebruik op van het schuurtje naast de yurt in 2 200 liter vaten. (ongeveer 8 vierkante meter dak).
Drinkwater (en gebruikswater in de zomer bij droogte voor solardouche en koken enzo) vul ik in het dorp in 20 en 30 liter bidons.
En bij het huis in aanbouw heb ik een 1000 liter vat en 2 500 litervaten staan voor het water wat ik tijdens de bouw nodig heb (om cement en de mix te maken waar ik de muren mee bepleister bijv.), dit vang ik sinds er een dak op het huis zit provisorisch op.
De goten worden binnenkort bevestigd, en dan heb ik veeeel water, haha!

En als je voor het water moeite moet doen leer je er zuinig mee om te gaan. In de solardouche heb ik bijv. ruim voldoende aan nog geen 10 liter. per keer. Verder vooral koken, afwassen, af en toe een wasje draaien...

Afbeelding
Dit is de (provisorische maar praktische :+ ) winter´keuken´ in de yurt. En met zo´n doorzichtige bidon met kraantje verbruik je geen liter meer dan noodzakelijk, haha!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:57

Kan er daar ook met vrachtwagens een volle watertank geleverd worden mocht je toch een zwembad willen mettertijd?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:58

En hoe doe je het daar met internet en tv? Heb je er een goed abonnement zodat je kunt netflixen bijv?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 14:15

elnienjo schreef:
Kan er daar ook met vrachtwagens een volle watertank geleverd worden mocht je toch een zwembad willen mettertijd?

Ik zal nooit een zwembad nemen. Ik heb riviertjes en natuurlijke zwemkommen overal vlak in de buurt met kraakhelder, schoon, stromend water, waar ik in de zomer iedere dag een duik in neem. Daar kan geen zwembad tegenop!
(maar in theorie kan ik uiteraard inderdaad vrachwagens water hier laten komen)

Op de wishlist staat wel een houtgestookte hottub voor buiten 8-) <3 , maar deze wordt een 2 persoons, dus neemt niet zoveel water. Ook zal deze midzomer wanneer het op z´n droogst is het minst gebruikt worden, omdat een verfrissende duik in de rivier dan fijner is...

Voor spaanse begrippen( :') ) heb ik erg goed en onbeperkt internet, dus yep: netflix :j
TV heb en neem ik niet meer, kijk al een paar jaar geen gewone tv meer, en mis hem niet, dus die komt er niet meer in, haha!
Maar zou wel kunnen hoor, en m´n electricien was het niet met me eens dat ik het in het huis niet ¨voor je weet maar nooit´ toch in basis de kabel enzo aan wilde leggen (tja, Spanjaard, die zijn nogal van de tv :') ) , dus hij stond erop dat hij dat toch gaat doen zonder dat ik ervoor hoef te betalen, haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:10

Die Spaanse begrippen zijn vaak zo slecht nog niet. Wij hebben in ons appartement in Nederland maximaal 20Mbps van Ziggo of KPN. Hier, buiten het dorp, 500 Mps glasvezel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:08

Haha, gratis kabel :')

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 23:24

MoniqueT schreef:
Die Spaanse begrippen zijn vaak zo slecht nog niet. Wij hebben in ons appartement in Nederland maximaal 20Mbps van Ziggo of KPN. Hier, buiten het dorp, 500 Mps glasvezel.

Ja, glasvezel... :+
Maar dat heb ik niet, hier door de lucht, Wimax noemen ze dat, ik heb het even gecheckt: 30 mbps

En het zou grappig zijn als ik kan vinden met hoeveel ´mbps´ (of ´bps´ waarschijnlijk :P ) we hier 11 jaar geleden begonnen zijn, met een ´stickie´ in de computer, en traaaaag... :') Bewegende beelden waren meestal onmogelijk, en iets uploaden duurde gerust 36 uur ipv secondes nu :D
En een slechte verbinding... Alleen in de tuin en in 1 hoekje van het huis bij een raam, haha!

Ha, even gegoogled en gevonden over 2009: ¨La velocidad de la nueva propuesta estará limitada a un máximo de 1Mbps de bajada y 384Kbps de subida.¨

En dit is de maximum snelheid, waar hij volgens mij bij lange na niet aankwam :') En als je meer dan 1 gig verbruikte werd hij sowieso supertraag de rest van de maand...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:45

Marja schreef:
MoniqueT schreef:

Maar dat heb ik niet, hier door de lucht, Wimax noemen ze dat, ik heb het even gecheckt: 30 mbps

En het zou grappig zijn als ik kan vinden met hoeveel ´mbps´ (of ´bps´ waarschijnlijk :P ) we hier 11 jaar geleden begonnen zijn, met een ´stickie´ in de computer, en traaaaag... :') Bewegende beelden waren meestal onmogelijk, en iets uploaden duurde gerust 36 uur ipv secondes nu :D
En een slechte verbinding... Alleen in de tuin en in 1 hoekje van het huis bij een raam, haha!

Ha, even gegoogled en gevonden over 2009: ¨La velocidad de la nueva propuesta estará limitada a un máximo de 1Mbps de bajada y 384Kbps de subida.¨

En dit is de maximum snelheid, waar hij volgens mij bij lange na niet aankwam :') En als je meer dan 1 gig verbruikte werd hij sowieso supertraag de rest van de maand...

Hier was het 6 jaar geleden niet veel beter hoor... en dat in Nederland.
We dachten heel simpel adsl aan te laten sluiten toen we hier kwamen wonen, maar dat kon niet omdat we niet boven de 1 mbs uit zouden komen.
Uiteindelijk bleek 4G een oplossing te zijn, dus zelf een 4G simkaart gekocht en een modem. Dat ging vrij aardig, maar als je boven de 7,5 GB uit kwam was je bundel op.
Dat soort dingen dus.
Gelukkig inmiddels glasvezel!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:44

Marja schreef:
MoniqueT schreef:

30 mbps is ook heel erg traag hoor. Als je 4G hebt kun je beter een 4G router ophangen. Dat is gewoon snel.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 00:52

3G heb ik, geen 4G :D
Ach, alles werkt en je kunt er prima netflix mee kijken (zoalng het niet regent of onweert of stormt, of er ergens een technisch probleem is, of het hoogseizoen is :') :+ ) haha!

En als het internet eruitligt kan ik vaak nog wel een hotspot maken van m´n telefoon :j
En anders koffiedrinken en internetten in een bar in het dorp, net als vroeger :+ !

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 07:34

Wij hadden eerst gewoon geen internet, toen via 4g wel 2,5mb! Leuk man, op de grens wonen.

Gelukkig sinds oktober eindelijk glasvezel. Thuiswerken ging gewoon echt niet...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:36

Ik woon in Ierland en hebben hier uit het kastje 5mbps maar met WiFi en mijn kantoor kom ik uit op 1-2 mbps, afhankelijk van het weer :roll:
4G werkt vaak beter maar ook niet altijd. Niks aan te doen want er zitten teveel mensen op de kabel en ze gaan er ook niks aan doen...

Thuiswerken en soms zelfs Netflix is een uhhhh uitdaging... Twee tegelijk videobellen kan niet, hebben wij proefondervindelijk ontdekt haha.
Het ergste is dat vrienden van ons 10 km verderop wonen, niet in een dorpje en die hebben wel fatsoenlijk glasvezel want die hebben hun eigen lijntje gekregen vanuit de “grote” kabels. Maar wij moeten m delen met het hele dorp :x

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 11:38

Sodera schreef:
Ik woon in Ierland en hebben hier uit het kastje 5mbps maar met WiFi en mijn kantoor kom ik uit op 1-2 mbps, afhankelijk van het weer :roll:
4G werkt vaak beter maar ook niet altijd. Niks aan te doen want er zitten teveel mensen op de kabel en ze gaan er ook niks aan doen...

Thuiswerken en soms zelfs Netflix is een uhhhh uitdaging... Twee tegelijk videobellen kan niet, hebben wij proefondervindelijk ontdekt haha.
Het ergste is dat vrienden van ons 10 km verderop wonen, niet in een dorpje en die hebben wel fatsoenlijk glasvezel want die hebben hun eigen lijntje gekregen vanuit de “grote” kabels. Maar wij moeten m delen met het hele dorp :x

En is bij jullie satelliet geen optie? Hier is dat qua kosten behoorlijk concurrerend geworden met de andere mogelijkheden de afgelopen jaren (daarvoor was het nog ontzettend duur).

Maar wel een gevalletje gedeelde smart is halve smart als ik jullie verhalen lees, haha!

Ben wel benieuwd naar wat jullie per maand ervoor betalen: ik betaal €29,- per maand. Alleen internet (heb geen vaste telefoon en de mobiel via hun is geen optie omdat je dan nergens bereik hebt :') )

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:46

Ik heb een alles in 1 pakket, 58,75 per maand, plus vastrecht voor de glasvezel van 15,71. Volgend jaar alleen internet, maar dat scheelt maar een tientje ofzo geloof ik. Veel te duur allemaal, maar omdat ik in het buitengebied zit, weinig keus :')

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:00

Marja schreef:
Sodera schreef:

En is bij jullie satelliet geen optie? Hier is dat qua kosten behoorlijk concurrerend geworden met de andere mogelijkheden de afgelopen jaren (daarvoor was het nog ontzettend duur).

Maar wel een gevalletje gedeelde smart is halve smart als ik jullie verhalen lees, haha!

Ben wel benieuwd naar wat jullie per maand ervoor betalen: ik betaal €29,- per maand. Alleen internet (heb geen vaste telefoon en de mobiel via hun is geen optie omdat je dan nergens bereik hebt :') )

Ik geloof het niet/wordt niet aangeboden ofzo iets? Mijn vriend heeft zich er behoorlijk in verdiept. Er is hier iets dat het idd aanbiedt via een soort satelliet maar daarvoor zitten we precies in een soort van niemandsland tussen 2 punten. Plus, zij willen je geen abbo geven als ze niet minimaal 50mbps kunnen garanderen. Dat kan hier net niet (40 ofzo via hun, wel gemeten op een stormdag), maar dat dat 10x beter is dan wat we nu hebben, maakt dus niet uit.
We betalen voor dit geintje (Tv en internet) ook nog eens €120 per maand. Dat is wel met een uitbreiding van de tv en 2 kastjes maar dan nog.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 12:25

Goh, eerst het waterverbruik en nu wat internetkosten in de verschillende landen, super interessant!

Oh ja, en ik heb ontzettend exciting nieuws wat ik alvast met jullie ga delen...

Iets wat al jaren een droom was, voor als ik m´n eigen finca zou hebben gevonden: een Pyreneese Berghond *\o/* *\o/* *\o/*

Naast alle puppies en andere honden en katten die ik opvang en een goed nieuw tehuis voor zoek, heb ik altijd wel 2 of 3 eigen honden. Op het moment ´maar´2, waarvan eentje al 17 jaar is, en een echte kleine couchpotatoe. Dus dit is het perfecte moment. En ook ideaal om de vossen en marters enzo op wat meer afstand te kunnen houden, zodat ik weer kippen kan nemen. Want dat is op deze plek nog niet zo´n succes :(
En als ik het dan toch doe: dan een teefje uit goede en gezonde (en geteste) lijnen. Met steeds meer wolven en beren in opkomst iets hoger in de bergen (nog niet hier in mijn directe omgeving, maar op een half uurtje met de auto), neemt de vraag ook toe naar Pyrenese Berghonden om de kuddes schapen te beschermen. En dat is heel wat beter dan het alternatief: de wolven en beren afschieten...

Ons pupje is nu ruim 5 weken oud en natuurlijk dus nog bij de fokker. De naam moet met een D beginnen, dus als jullie nog suggesties hebben, kom maar op!
Wordt dus een joekel van een kilo of 60. Ze is trouwens ook nog eens de grootste van haar nest (ook groter dan haar broertjes :') )
En dan besef je ook maar weer eens hoe groot Spanje is, want haar ´even´ ophalen wordt een rit van 10 uur heen, 10 uur terug. Maar voorlopig zijn er nog allerlei reisrestricties, dus komt ze misschien toch maar met een hondentransport als wij Aragon dan nog niet uit mogen... Gelukkig ken ik een goede kleinschalige dieren transportservice, die de honden direct brengt en er onderweg echt goed voor zorgen.

Nou ja, how about some puppy foto spam???

Afbeelding
net geboren

Afbeelding
Vraag me niet welke het is :+

Afbeelding
12 dagen oud

Afbeelding

Afbeelding
bijna 4 weken oud

Afbeelding
5 weken oud, met de dochter van de fokker...

Nog een paar weekjes geduld tot ze eindelijk komt, haha! <3 <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:32

Ze zijn heel schattig als ze zo jong zijn. Maar hoeveel weet je van dit soort honden? Vanaf een maand of 4 zijn ze al behoorlijk zelfstandig (lees eigenwijs). En vee is geen gevogelte. Dat een hond die schapen, etc. beschermd ook vlugge schrikdingen beschermd als kippen is niet van zelfsprekend! Daar zit echt fors training aan en geen garantie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:36

Cute!

Waarom weet ik echt niet, maar het eerste wat in me op kwam was Daisy, die naam gebruik ik echt nooit :')

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 12:37

tamary schreef:
Ze zijn heel schattig als ze zo jong zijn. Maar hoeveel weet je van dit soort honden? Vanaf een maand of 4 zijn ze al behoorlijk zelfstandig (lees eigenwijs). En vee is geen gevogelte. Dat een hond die schapen, etc. beschermd ook vlugge schrikdingen beschermd als kippen is niet van zelfsprekend! Daar zit echt fors training aan en geen garantie.

Ik weet het, ik ken het ras goed!