Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:18

<3
Prachtige naaimachine heb je!
Wordt dit ook een jurk? Maar je ook de kleding voor je man zelf?

TheaD

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 21:42

8nnemiek: Ik vind ze zooo mooi, die ouderwetse naaimachines. Zo elegant en toch oer degelijk.
Ik ben bezig om een onderrok te maken. Deze krijgt versteviging erin genaaid in vorm van koord. Dit voorkomt dat mijn rokken tussen m´n benen draaien bij het lopen en geeft vorm aan de buitenste rokken.
Ik maak al onze kleding zelf, dus voor zowel mijn man als mijzelf, incl. jassen hoeden en sokken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:52

Gebruik je iets om de jassen waterdicht te maken? Speciale stof?

Overwegen jullie nog een extra diersoort, bv schapen of geiten voor melk?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:02

Ik volg dit topic ook, je schrijft leuk. En wat een geweldig leuke pony in je laatste bericht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:42

Zo'n naaimachine heb ik nog in de kelder staan van mijn oma. Zij heeft hem zeker tot in de jaren tachtig gebruikt. Woonde in een piepklein huisje dus hij stond in de badkamer.

Ik krijg het Spaans benauwd bij alleen al het zien van een naaimachine, helaas. Mocht ik dus ooit zo'n negentiende-eeuwse jurk willen, dan mail ik naar Zweden. ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:12

Ik herkende naaimachine ook nog van oma.
Wij hebben als kind er wel eens mee gespeeld, zonder naald dan :)

Wat hangt er bij de pony nu achter haar op de muur?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:34

Mijn vader heeft inderdaad ook nog zo'n naaimachine in de woonkamer als decoratie staan. Doet het nog steeds al kost het heel wat kracht :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:18

Mijn moeder heeft ook redelijk lang op zo'n naaimachine genaaid. Ik heb mijn vinger er eens in vast genaaid. Ben bijna 60 en kan het me nog herinneren :o
Afgezien vd naaimachine.Je kan goed naaien hoor. Het zou mijn kleding niet zijn om te dragen. Maar om te zien vind ik het prachtig.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:29

Wat een prachtige naaimachine! Knap zeg dat je alles zelf maakt :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:22

Dat is écht de allerschattigste pony ooit! <3

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 12:33

DeMolenhoek: Ik gebruik gekamde gevilte wol voor de jassen. Bij dit proces wordt de wol eerst geweven, daarna gevilt, waardoor de vezels krimpen, en dan wordt de buitenkant een soort van gekamd. Dit maakt een stof die goed ademt, warm en waterafstotend/dicht is. Het werkt eigenlijk net als de vacht van een dier. Het meeste water loopt eraf. Omdat het niet helemaal waterdicht is maak ik capes van dezelfde stof om over de schouders te leggen. Dit houd de meeste weer en wind buiten. En wol heeft als bijkomend voordeel dat ondanks het vochtig wordt je nog steeds warm blijft.
Ik wil nog gaan experimenteren met het zelf maken van oliedoek, maar daar heb ik tot nu toe nog niet de tijd voor gevonden.
Wat betreft je andere vraag. Blijf volgen dan komt het antwoord vanzelf voorbij. :)

solistar en xlisza: dank je wel :)

Mysa: Naaien is niet moeilijk en het is nooit te laat om er aan te beginnen. :)

_penotti: Wat achter de pony aan de muur hangt is een ventilator. Ergens in de jaren 80 hadden ze de schuur verhuurd aan een koeienboer, die met zoveel koeien erin wel wat frisse lucht kon gebruiken.

Faringo: Dan denk ik dat die naaimachine wel een keer gesmeerd mag worden ;) ....

Beatje: Oei, je vinger overnaaien, dat klinkt niet echt als een pretje! Gelukkig heb ik dat nog niet gehad! Dank je wel voor je compliment :)

Matheno: Dank je wel :)

kydaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:47

Je schrijft zo mooi TS <3
Ik verheug me elke dag weer om een stukje te lezen , en de leuke foto's erbij te zien!
Zou je ooit wel eens een boek willen schrijven vraag ik mij af , je neemt ons zó mee in alles wat je verteld *\o/*

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:49

kydaula schreef:
Je schrijft zo mooi TS <3
Ik verheug me elke dag weer om een stukje te lezen , en de leuke foto's erbij te zien!
Zou je ooit wel eens een boek willen schrijven vraag ik mij af , je neemt ons zó mee in alles wat je verteld *\o/*

Ja echt he. Een boek zou prachtig zijn.
Met die prachtige foto's zodat het helemaal in beeld is.

Ik kijk ook regelmatig of er weer een nieuw verhaal staat.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:54

Spreken jullie samen thuis zweeds of nog nederlands? Ik merk dat mijn zus in canada steeds meer engels spreekt met haar nederlandse man, maar hun hebben natuurlijk gewoon een dagelijkse baan en veel contacten waardoor ze veel meer engels spreken. Hoe zit dat bij jullie?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:56

Wat een leuk topic heb je geopend :)

Wij hebben 2 jaar geleden (alweer, jeetje wat gaat de tijd snel) onze plek gevonden, in Nederland, dat wel. Maar wel buitenaf, met ruimte om te doen wat we willen.

Ik herken wel dingen zoals liever buiten bezig zijn, zeker als de dagen langer worden. Ik moet er dan echt aan denken dat we nog moeten eten en dat er nog gekookt moet worden.

Sinds ik hier woon, zijn we een aantal keer op vakantie gegaan. En iedere keer werd het verlangen om gewoon lekker thuis te zijn, steeds groter. Ik denk dan ook dat de vakanties steeds sporadischer gaan worden.

Hoe oud zijn jij en je man eigenlijk? Dat heb ik zo snel niet gezien in je topic?

Je hebt er weer een volger bij :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:02

Echt zo leuk om dit topic te lezen en zeker de stukjes van TS. Zo knap dat je al die kleding zelf maakt, mijn moeder kon dat ook zo goed maar heb dat talent helaas niet mogen erven.

Wil dit jaar ook weer serieuzer met de moestuin aan de gang gaan dus blij met de linkjes voor zaden.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 22:24

Kydaula en _penotti: Dank jullie wel voor jullie lieve compliment <3 . Ik had niet gedacht dat mijn schrijfstijl zo leuk is om te lezen.

Piekosjj: Met elkaar spreken wij Zwederlands :j Grapje, meest Nederlands natuurlijk, maar toch glippen er hier en daar steeds meer zweedse woorden in, waarvan een Nederlander denkt, waar hebben ze het over. Wij hebben het bijv. niet over het eggen van de akker maar gebruiken het woord harven, wat zowel in de nederlands als het Zweeds niet correct is.....

Prairy: Hej, jouw topic heb ik ook al een paar keer in gekeken :), Interesant waar jullie mee bezig zijn! en welkom in mijn topic.
Hoe oud wij zijn? Mijn man is 54 en ik ben 31, ook daar voldoen we niet helemaal aan de standaard.... ;)

Sharani: Dank je wel voor je compliment en hoop dat je een voorspoedig moestuin jaar zult hebben :)

Na de storm

Na de wind van gisteren was het vanmorgen heerlijk stil. Hoog tijd om de schade van de storm op te nemen. Als ik de achterdeur open doe zie ik dat het alweer zachtjes is gaan regenen. Druppels vallen op de stoep en maken de stenen donker van kleur. Ik doe een stap terug de hal in om mijn hoed te pakken. Het pad sopt als ik erover heen loop. Ik neem de omgeving in mij op. Bij de buren in de wei is nog een boom geknakt maar verder zijn we er goed van afgekomen. Achter aan het pad aangekomen ligt de dikke boom die we gisteren al opgemerkt hadden.

Afbeelding

Ergens zijn we wel blij dat deze boom omgewaaid is. Hij was al jaren slecht, verrot, en als het maar een beetje waaide zag je hem heen en weer balanceren. Bij wind hadden we oook nooit onze ponies daar staan.

Afbeelding

We waren veel te bang dat hij misschien een keer zou vallen als een van onze ponnies eronder zou staan. Het is namelijk in de zomer heel lekker schaduwrijk daar. Maar nu is die angst voorbij en ligt hij plat en heeft behalve de heining geen schade aangericht gelukkig.

Het druilerige weer blijft maar hangen. Zo nu en dan lijkt de zon door te breken maar voor ik mijn schoenen aan kan trekken, plenst de regen weer naar beneden. Tegen de middag trekken we toch de stoute schoenen maar aan om er even met de hond opuit. De weide van een boer een stukje verop is ook wel erg nat geworden. Het schapengaas komt gewoon bijna niet meer boven het water uit. Het water loopt zelfs over de weg en heeft een heel spoor uitgesleten waar het langs stroomt naar de andere kant. Verkwikt en nat komen we na de wandeling weer binnen. De jassen gaan gelijk aan een knaapje bij de kachel en even later zijn de ramen beslagen door het vocht.

Afbeelding

Als ik even later door het raam kijk, zwieren de sneeuwvlokken voorbij. Waren we net op tijd weer binnen.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:04

Ja ik moet echt nodig weer eens een update maken, helaas is mijn sd kaart stuk gegaan :( Leuk dat je mijn topic gelezen hebt :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:58

Geen idee hoe ik in dit topic ben geraakt want ik heb nooit Laura op de prairie gelezen of gezien Maar je posts trokken me er helemaal in.
Wat een prachtige leefstijl en wat heerlijk met al die lekkere ouderwetse spullen :+:
Ik blijf je zeker volgen!
Prachtige foto's ook! :+:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:26

Die boom ziet er inderdaad niet erg gezond meer uit :)) Kan me voorstellen dat je dan bezorgd bent om de pony's!
Zagen jullie zo'n boom dan gewoon met een handzaag in stukken, of met een bijl ofzo? Dat lijkt me een hele klus!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:13

Mijn moeder heeft ook nog een ouderwedse naaimachine staan vroeger als kind speelden wij daar wel is mee maar dat pendaal gaat echt zwaar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:25

Bij die van oma herinner ik me dat de eerste aanzwengel (vast een goed woord :+ ) zwaar was maar dat het dan bijna vanzelf door bleef gaan en dat je alleen maar een beetje bij moest bewegen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:02

Ik heb er nog 1 die je met de hand moeten draaien aan de zijkant.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 20:48

Tessyke: Welkom en dank je wel :)

8nnemiek :De boom was echt wel heel slecht :j en hoe we hem opruimen komt binnenkort :)

Roosje01 : Ik denk dat de machine dan wel een keer gesmeerd mag worden, want de pedal hoort niet echt zwaar te gaan, zoals _penotti al zei, zodra hij opgang is gaat het vanzelf :)

Britta31: Dat is inderdaad een andere variant ervan, maar ik ben wel blij met mijne met de voet aangedreven word, heb je 2 handen vrij om het werkstuk te bewegen :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:09

Is wat ik mij herriner maar was toen ook nogmaar klein natuurlijk. Dus weet niet hoe het nu zou zijn.