Ontspullen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:13

Of foto’s maken van de items en zo de “herinnering” bewaren als de meubels niet meer je smaak zijn of geen nut in je leven meer hebben.

Dan kan je de meubels wegdoen en toch herinneringen eraan levendig houden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:49

Ceffyl schreef:
Wat een goed topic! Dit heb ik nodig :D Vorig jaar vol goede moed begonnen met Marie Kondo-methode; had de halve Ikea leeggekocht aan bakjes (méér zooi erbij dus :') ) We toen thuis een begin gemaakt, maar mijn God, hoe meer ik opruimde hoe meer troep ik leek te hebben. Ergens in het voorjaar heb ik opgegeven, maar ik wil eigenlijk wel weer beginnen.

Waar zijn jullie mee begonnen, welke ruimte, soort spullen etc? En dan heb ik hier ook nog een doos staan vol met kabeltjes en snoertjes en dat soort dingen die eigenlijk mijn man doormoet, maar ja die heeft daar natuurlijk geen zin in. Wat doen jullie daar dan mee?

Op tafel zetten, 'schat, als je hier nog wat van wil bewaren, moet je het vandaag uitzoeken, morgen ligt het in de kliko!
Dat werkt het beste haha, direct, duidelijk en een tijdslimiet er aan verbinden.

Ik moet nog steeds beginnen op zolder :o
Nu heb ik met mijn lief afgesproken dat in de kerstvakantie, ik de zolder ga behangen en sauzen, dus ik zal voor die tijd wel moeten. Stok achter de deur!

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 15:09

Wat voor mij wel eens helpt, een wekkertje meenemen en op 15 minuten zetten, en dan beginnen. Als de wekker af gaat mag je stoppen, mijn ervaring is echter dat ik met 15 minuten net happy en op dreef ben en niet meer wil stoppen :D en als je er wel voor je gevoel helemaal klaar mee bent kan je gewoon stoppen. Ik vind zelf het daadwerkelijke beginnen en op gang komen altijd het moeilijkste, als je eenmaal bezig bent gaat het meestal wel aardig!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 15:23

Ja dat klopt wel Telpeva! Eenmaal bezig gaat het best. Maar ja, dat begin he .... :+

Ik wil vanavond ook weer aan de gang, hopelijk kan ik me ertoe zetten.
Met kerst krijg ik veel familie over de vloer, dus op zich prima stok achter de deur....

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:53

Ja eenmaal bezig wil je doorgaan! Ik ben met de keuken begonnen, snel een ritje naar de kringloop maken om de eerste lichting weg te brengen. Voelt heerlijk!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:05

Marietje35 schreef:
Ja dat klopt wel Telpeva! Eenmaal bezig gaat het best. Maar ja, dat begin he .... :+

Met kerst krijg ik veel familie over de vloer, dus op zich prima stok achter de deur....

En weet je wat het ergste is? met dat ik het schreef dacht ik: straks maar weer eens doen!

Jullie raden het, internet won :+ Straks ga ik beginnen, echt :') anders mag ik vanavond geen chips van mijzelf.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:01

Ik lees braaf mee nog altijd. Ligt hier een beetje stil maar ik ga nu beginnen met alles voor het groot huisvuil buiten te verzamelen met een zeil over. Ze komen begin januari alles ophalen dan heb ik ook terug veel meer overzicht meteen van wat er nog weggeven kan worden, wat houden en wat verkocht.
Laatst bijgewerkt door Lori op 03-12-19 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:33

Heerlijk een topic hierover. Ik ben heel druk bezig om ons huis leger en overzichtelijker te krijgen.
De keuken en voorraadkast zijn aardig op de rit dus nu ga ik me maar eens storten op het dressoir wat hier in de woonkamer staat. En daarna via de gang naar boven.
Gisteren weer naar de vuilstort gereden met een berg spullen maar nog veel te gaan. Mijn man is niet zo goed in weggooien en ik heb de afgelopen jaren veel te veel gewerkt waardoor het een beetje bleef opstapelen. Nu de tijd om het te doen dus ik ga ervoor.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:37

Telpeva schreef:
Marietje35 schreef:

En weet je wat het ergste is? met dat ik het schreef dacht ik: straks maar weer eens doen!

Jullie raden het, internet won :+ Straks ga ik beginnen, echt :') anders mag ik vanavond geen chips van mijzelf.

Zo, en heb jij gisteren nog wat gedaan? :D

Ik heb twee kleine vuilniszakjes weggegooid! Vol met troep als oude make-up etc etc.
Vanmorgen nog een oude tas en stukken karton neergezet, maar uiteindelijk vergeten mee te nemen. :+

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:39

Katja schreef:
Heerlijk een topic hierover. Ik ben heel druk bezig om ons huis leger en overzichtelijker te krijgen.
De keuken en voorraadkast zijn aardig op de rit dus nu ga ik me maar eens storten op het dressoir wat hier in de woonkamer staat. En daarna via de gang naar boven.
Gisteren weer naar de vuilstort gereden met een berg spullen maar nog veel te gaan. Mijn man is niet zo goed in weggooien en ik heb de afgelopen jaren veel te veel gewerkt waardoor het een beetje bleef opstapelen. Nu de tijd om het te doen dus ik ga ervoor.

Ach, laat me raden .... ook een hoarder :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:50

Ik ben dol op ontspulllen maar woon samen met vent die alles wil bewaren en kinderen

Gister 4 hardloopbandjes weggegooid en 2 uit de prullenbak gevist

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:54

:') :') :') :')

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:26

Hahahahahaha, jij durft het tenminste nog zonder overleg weg te gooien.

Marietje35 schreef:
Ach, laat me raden .... ook een hoarder :+
Dat vind hij zelf niet :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:39

Ik zou geloof ik ook dingen zonder overleg weggooien O:) . Als spullen toch al jaren onaangeraakt in de kast liggen dan missen ze het toch niet :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:46

Oh ja, ik gooi het nu ook gewoon weg. En als hij het dan kwijt is .... geen idee waar het gebleven is. :Y)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:58

Hij raakt nooit iets kwijt. Bij mij zou dat prima werken want ik denk dan dat ik het ergens verloren ben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:04

Jazeker deze keer was het wel gelukt om te beginnen :D straks weer een rondje!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:16

Hier gisteravond weer netjes aan de gang gegaan. Half uur zitten versnipperen met als resultaat dat een volle krat papier weg is! **\O/**
Echt hoor, elke dag een stukje, al is het een half uur, dat werkt voor mij heel best!

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:50

MarliesV schreef:
Ceffyl schreef:
Wat een goed topic! Dit heb ik nodig :D Vorig jaar vol goede moed begonnen met Marie Kondo-methode; had de halve Ikea leeggekocht aan bakjes (méér zooi erbij dus :') ) We toen thuis een begin gemaakt, maar mijn God, hoe meer ik opruimde hoe meer troep ik leek te hebben. Ergens in het voorjaar heb ik opgegeven, maar ik wil eigenlijk wel weer beginnen.

Waar zijn jullie mee begonnen, welke ruimte, soort spullen etc? En dan heb ik hier ook nog een doos staan vol met kabeltjes en snoertjes en dat soort dingen die eigenlijk mijn man doormoet, maar ja die heeft daar natuurlijk geen zin in. Wat doen jullie daar dan mee?

Op tafel zetten, 'schat, als je hier nog wat van wil bewaren, moet je het vandaag uitzoeken, morgen ligt het in de kliko!
Dat werkt het beste haha, direct, duidelijk en een tijdslimiet er aan verbinden.

Ik moet nog steeds beginnen op zolder :o
Nu heb ik met mijn lief afgesproken dat in de kerstvakantie, ik de zolder ga behangen en sauzen, dus ik zal voor die tijd wel moeten. Stok achter de deur!

Ik heb dit gedaan met een eerste lading en het werkte perfect! Hij heeft gelijk alles uitgezocht én een hoop weggegooid *\o/* Ik doe het in behapbare hoeveelheden, dus elke week maak ik een stapeltje vanaf nu.
Voelt zó lekker om zo bezig te zijn en nu ook echt al verschil te zien!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:58

Goed bezig! Fijn dat het werkt op die manier.

Ik moet nog steeds aan die ene doos op zolder beginnen. Maar ja, planning omgegooid en dus weer niet gedaan.
Het is niet eens een rommel, maar over 3 weken wil ik er aan beginnen qua schilderen en zo, en dan moet het wel opgeruimd zijn van mezelf.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:40

Misschien helpt het om de doos ergens te zetten waar je er makkelijker aan kunt beginnen Marlies? Zo uit het zicht als hij toch niet in de weg staat vergeet je hem makkelijker. Als je je er aan irriteert omdat je er steeds omheen moet lopen maak je er misschien sneller tijd voor :D

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:51

Jullie tips en verhalen hebben mij vandaag gemotiveerd! Ik ben begonnen mijn kast op stal uit te ruimen en spullen te sorteren. Twee shoppers die mee gaan voor het goede doel, een hele zak met rotzooi die weg kan en wat kleine dingen aan mn stalgenoten gegeven. Deze week ook al een shopper met kleren aan een stalgenoot gegeven :D nog een heel huis te gaan. Mijn voornemen is om per week één onderdeel te doen. Ik werk veel en ben echt laat thuis dus veel meer is ook niet haalbaar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:47

Ceffyl schreef:
Misschien helpt het om de doos ergens te zetten waar je er makkelijker aan kunt beginnen Marlies? Zo uit het zicht als hij toch niet in de weg staat vergeet je hem makkelijker. Als je je er aan irriteert omdat je er steeds omheen moet lopen maak je er misschien sneller tijd voor :D

Dat is wel een goede tip! Gewoon een verdieping naar beneden zetten, dan erger ik mij er wel aan binnen een dag of zo haha.
Slim!

MG, super he, hoe het motiveert.

Ik ben niet eens van nature een hoarder of zo, ben juist van netjes en schoon, maar vaak alles in een kast gepakt, wat je niet ziet, dat is er niet of zo.
Dit topic nodigt uit tot een stukje zelfreflectie en actie daarin, heb ik gemerkt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:50

Ik trek nu steeds een kast leeg en zet dat in de woonkamer neer en vanuit daar doe ik opruimen, weggooien of weggeven. Dat werkt aardig goed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:14

Ik wilde vandaag op de zolder spullen die ik achter de bank heb gegooid sorteren.
Echter belandde ik in de Efteling met mijn 2 kleine kindjes.

Om toch maar iets te doen heb ik zojuist een nieuwe 2-persoons dekbed achter de slaapbank gevist en die breng ik morgen na mijn werk naar de kringloop is er tenminste iets weg :')
Elke week iets is mijn streven

Ooit deed ik 350 dingen per jaar maar dat wekte niet zo goed ik werd hysterisch