[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djodjodjo

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:18

Wat mega interessant! Gefeliciteerd met jullie prachtige stukje land, wat straks nog veel mooier gaat zijn.
Ik volg graag, hoop iets dergelijks ergens in de komende jaren in Nieuw-Zeeland te kunnen gaan realiseren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 12:51

djodjodjo schreef:
Wat mega interessant! Gefeliciteerd met jullie prachtige stukje land, wat straks nog veel mooier gaat zijn.
Ik volg graag, hoop iets dergelijks ergens in de komende jaren in Nieuw-Zeeland te kunnen gaan realiseren.

Wat gaaf! Nieuw Zeeland heeft zo weer zijn eigen uitdagingen denk ik. Ik ben benieuwd naar jouw project.

Afgelopen zaterdag zijn we bij beurs eigen huis geweest. En hoewel het niet heel erg milieubewust is, al die folders, is het wel heel fijn om alles achteraf rustig door te nemen. Beurzen zijn voor mij altijd nogal overweldigend. En het is moeilijk om me achteraf alles precies te herinneren. We zijn weer veel moois tegen gekomen en het valt op dat steeds meer bedrijven met duurzaamheid op milieugebied bezig zijn. Er is markt voor.

Afbeelding

Wat ons betreft is een van de belangrijkste dingen het kunnen hergebruiken van de materialen die je gebruikt. Wat zich uit in het zo puur mogelijk gebruiken van materialen. En een voorkeur voor materialen die in kwaliteit niet afnemen door te recycleren. Voor de kozijnen bijvoorbeeld is dat aluminium. Die kun je gewoon omsmelten en opnieuw gebruiken. Voor de betonnen vloeren is dat helaas niet mogelijk. Maar door er niet ook nog een extra vloer op te leggen besparen we toch. En beton kan gelukkig ook voor een steeds groter deel opnieuw gebruikt worden.

Voor de omheining bij de paarden gaan we denk ik voor kastanjehouten palen. Die zijn niet schadelijk voor de bodem en gaan lang mee. Ze kunnen geproduceerd worden in Europa. Maar waar ze nou precies vandaan komen? Daar ben ik nog niet uit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:16

Gefeliciteerd *\o/*

Wij waren zaterdag ook op de beurs, vooral rondgehangen bij de architecten. Een paar gesproken die we al kenden, maar ook een paar nieuwe waarvan 1 er bij ons uit sprong.

Gisteravond nog wat zitten rekenen hoeveel budget we nu zouden hebben voor het bouwen van een nieuw huis. Meer dan ik dacht, maar ook meer dan ik eigenlijk uit zou willen geven :') En minder dan wat we waarschijnlijk nodig gaan hebben voor een echt gave woning.

Maar goed, we hebben nog 5 jaar voor ik echt wil verhuizen. Dus op zich nog tijd genoeg om eea uit te zoeken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:51

Hou er rekening mee dat aluminium ramen wel zweten... ik heb ze hier ook en kan niet wachten tot ze bij het grof vuil kunnen :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:56

Is het dan niet voldoende luchten tegen zweten. :o We hebben ze vroeger ook gehad op de boot aluminium ramen ideaal eigenlijk en eigenlijk weinig gemerkt van zweten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:01

Gefeliciteerd met de sleutel!!!!

Spannende tijden!

Ook al bouwen wij niet nieuw, vind ik alles uitzoeken toch ook spannend. Wij hebben wel kunststof ramen gekozen, amar meer vanwege de hoge isolatie waarde en geen onderhoud. En we gaan er vanuit dat ze erg lang meegaan, dus duurzaam zijn. Wel met houtnerf.

Voor de vloeren blijven wij hout gebruiken. Hier meerdere aannemers gehad en die snel snel willen, kiezen beton.
Maar meerdere gesproken die oa ervaring hebben met renovatie en hout en die hebben hout als voorkeur. Wel is oude hout eruit, maar we gebruiken de goede delen nog voor hooibakken, vogelhuisjes, steunbalken etc.

De nieuwe balken halen we bij onze buurman. Die kapt bomen in Nederland en plant voor elke gekapte boom, 2 nieuwe terug. Dat vind ik een fijne gedachte.

Daarbij heeft hout heel veel voordelen. Mensen die met beton werken kraken het af, maar ons huis staat al sinds 1913 en we halen nu de houten draag vloeren eruit. Of beton 100jr mee gaat en dan herbreuikbaar is, moet je nog maar zien.

Isoleren is wel een dingetje qua keuzes. Ik wilde natuurlijke materialen, maar vind het best een zoektocht dan.

Voor alsnog ook kurk serieus bekeken, maar nog wat twijfels. Een deel is wel glaswol.

Op mp kan je ook heel veel materialen overnemen, omdat veel vaak nog prima bruikbaar is. Misschien niet altijd meest milieuvriendelijk, maar ik vind her gebruik minstens zo prettig.

Ik denk dat je met die loodsen gewoon heel erg moet letten op je ventilatie. Hier wel dubbel glas, maar kozijnen zijn slecht geplaatst, huis is op een slechte manier geisoleerd, dus veel vocht. Er zit ook geen ventilatie gat in de muur of een raam.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:02

Nope, heb ze in de zadelkamer ook en daar doen ze het ook. Zijn gewoon ondingen die van mij :o Ik heb ook hele lelijke dus ze gaan er sowieso uit, wil kunststof :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:01

Leuk Prairy. Gewoon open blijven jven staan voor nieuwe oplossingen. Er komt vast iets langs dat bij jullie past. Architecten... Dat is net de afdeling die wij niet hebben bezocht.

Libera, zweten? Wat bedoel je daar mee? Dat er vocht op komt door het temperatuurverschil tussen binnen en buiten? De huidige kozijnen zijn super geïsoleerd.

Superpony,
Hout is voor ons geen optie. We willen dat de vloer thermische massa op kan slaan en er moet vloerverwarming/koeling in komen.

Isolatie is inderdaad een ding... Echt verantwoorde materialen zijn voor ons gewoon niet betaalbaar. Dat gaat ons €10.000,- tot €20.000,- meer kosten. Wij gaan dus toch voor steenwol. Dat is een van de compromissen die we moesten sluiten. We gaan wel flink isoleren. Er komt 20cm op te liggen.

En daarbij komt een goed ventilatiesysteem met warmteterugwinning.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:58

Thermische massa weet ik niet. Maar op hout kan wel vloerverwarming. En hout is zelf al "warmer" dan beton.
Iedereen moet het zelf weten, maar ik lees vaak dat de mensen die met beton werken, hout afkraken, waar dat gewoon niet terecht is. Wij hebben ons een tijd verdiept, heel veel verschillen bekeken, ook ons eigen hout bekeken van 100jr oud etc.

WTW kijken wij ook naar. Maar ik zie nog op tegen de warmtepomp vanwege het lawaai wat je van iedereen hoort en tegenvallende werking. Teveel mensen die de HR ketel weer 100% gebruiken.

Wij hebben ook het dikste steenwol, dus ben benieuwd als het af is. Maar vanwege hout skelet uitbouw, kijken we ook naar kurk. Kan het als het echt niks is altijd weer veranderen. Als je iets netjes verwijdert is er vaak nog wel gebruikt animo voor merkte ik.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 12:22

Ons huis is er op ontworpen dat de vloer zo veel mogelijk zonlicht vangt en we daardoor weinig bij hoeven te verwarmen. Dat is dus ook een van de dingen waar we de vergunning op hebben gekregen. Die kan ik niet opeens veranderen naar hout.

Bij nieuwbouw heb ik wel vertrouwen in een warmtepomp. Bij oude gebouwen moet je eerst heel zeker zijn dat de isolatie en ventilatie aan de moderne eisen voldoet. Anders moet dat ding veel te hard werken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:19

Kalk hennep een optie als isolatiemateriaal? Dat staat op ons 'te onderzoeken' lijstje.

En onder je vloer misschien schelpen? Wij gaan onder onze 'schuilstal' (lees: relaxruimte) ook isoleren en willen dat doen met schelpen en daarbovenop kalk hennep. Die schelpen waren niet duur vond ik, voor 925 euro (meen ik, kan ook 825 zijn, heb aantekeningen niet bij de hand) voor 32m2, 25cm dik. Iets van 8m3 geloof ik. En dan was het gebracht en ingespoten. Kan ook in een kruipruimte.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:05

Wij hebben bij ons nagedacht over verschillende isolatie materialen, de keuze was houtvezel, minerale wol of vlas. Die laatste viel meteen af vanwege de brandbaarheid. Voor de muren hebben we gekozen voor minerale wol (25cm) afgewerkt met een plaat houtvezel(10 cm). Maar tot nu toe alleen een keuze, ik kan je nog niet vertellen hoe het in het echt is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:37

Ik las net dat ze een proef gaan doen met isoleren met "sigaren" , die rietplanten worden bedoeld. Zou dat wat zijn?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 17:05

josien_m_ schreef:
Ik las net dat ze een proef gaan doen met isoleren met "sigaren" , die rietplanten worden bedoeld. Zou dat wat zijn?

Heel interessant. Maar wij hopen toch wel dat het huis deze zomer staat. We kunnen dus niet wachten op tests. Maar wellicht in de toekomst voor de werkplaats.

Ik keek even op marktplaats. En iemand haalde haar kelder leeg. Ik mocht het wel op komen halen... En nu heb ik dus naast mijn antieke wasbak ook een fonteintje. Nu moet ik er wel iets mee doen... :o

Verder prachtige lampen, een mooie gietijzeren vrouw en tegeltjes.

Geen idee nog wat ik met de tegels ga doen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:54

Leuk! Dat zijn de leuke vondsten :)

Ivm isoleren, op ons werk zijn ze bezig met testen met isolatie gemaakt van gras uit natuurgebieden (beheerresten) met echt goede resultaten. Misschien wel interessant om naar te kijken? Het project heet GrasGoed. Op deze FB-pagina zie je een eerste installatie ermee (even scrollen): https://www.facebook.com/Regionaal-Land ... 106339026/

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:41

Hey wat grappig ik heb ook twee van dezelfde lampen. Vind ze zo apart! Weet jij toevallig waar deze vandaan kwamen? Ik heb 2 bijna dezelfde op een hele andere plek gevonden dus het zou haast een soort "IKEA" lamp van lang geleden moeten zijn.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:57

Al die antieke spullen kun je zooo mooi in het interieur verwerken. Het fonteintje in het toilet, wasbak in de badkamer, tegeltjes als een randje langs de badkamer en in de keuken, dan komt alles terug... Als je dat een beetje handig combineert dan hoeft het er niet oubollig uit te zien, maar juist apart en modern... Hihi ik zou er zelf bijna mee aan de slag willen.

Edit: ik heb even door je berichten gebladerd, TS, en gezien dat jullie zelf al best een uitgesproken stijl hebben. Daar passen deze elementen vast wel bij. :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 13:11

Solleke_noah, zeker interessant. Bedankt voor de tip.

Benoite, ik heb echt geen idee. Vandaag maar eens wat research doen... Ze komen inderdaad nog best vaak voor. Ik vind ze erg leuk. Waarschijnlijk komen ze straks boven de centrale tafel in ons atelier.

Silverdapple, leuk dat je zo enthousiast bent! Ik denk zeker dat we er iets leuks mee kunnen maken. Ik denk dat we de gekleurde tegels gaan gebruiken boven het aanrecht in het atelier.

Afbeelding
Ik heb er genoeg voor zo'n 2,5 meter lengte en 60cm hoog.

Gisteren heb ik boompjes geplant op onze kavel. Ze liepen al uit en moesten dus de grond echt in. In het najaar of volgend voorjaar kan ik ze weer verplaatsen als het nodig is. 40 bomen planten, zelfs als ze onder de twee meter en super dun zijn, is best een klus als je het alleen doet. Maar het was prachtig weer en ik werd er heel blij van.

Eerst uitvinden welke soorten de verschillende 'takjes' zijn. :)
Afbeelding

Wat ben ik gelukkig met de grond zeg! Het is super zware klei. Maar niet je zien wat een leven er in zit! En dan ook nog veel schelpen.
Afbeelding

Wilg langs het pad van de paarden. :o
Afbeelding

Pip. Ons aanhankelijke buurmeisje die er voor zorgt dat ik af en toe pauze neem.
Afbeelding

En ik. Heel erg tevreden.
Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:53

Leuk dat de eerste bomen staan! En dat fonteintje, wat een leuke vondst! Heel benieuwd naar het resultaat straks, wordt een gave mix!

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:39

Gefeliciteerd met het planten van je eerste bomen :D vind het echt een heerlijk project om te volgen! Ik heb zelf ook net een huis gekocht (nieuwbouw woning) die ergens begin volgende jaar vermoedelijk klaar is. Niet heel groot maar wel precies wat ik wil (tuintje en 2 slaapkamers). Is mijn eerste woning maar wil toch gaan kijken of ik er wat natuurvriendelijke dingen in kan verwerken. Zit dus ook te kijken wat er qua vloer handig maar ook betaalbaar kan worden. Nijg zelf richting een houtte vloer waar dat mogelijk is met de vloerverwarming die standaard in de woning komt maar het moet ook betaalbaar blijven aangezien ik de woning in mijn eentje koop en mijn centjes jammer genoeg ook niet oneindigd zijn :+

Tuin gaat ook nog een leuke puzzel worden tegen die tijd maar ik ben allergisch voor een volledig betegelde tuin dus daar komen gewoon lekker veel plantjes in tegen die tijd :+

Ik blijf dus met veel interesse dit topic verder volgen en hoop ook af en toe een graantje mee te pikken aan tips tricks en als jullie nog geniale ideeen hebben voor betaalbare maar toch natuur vriendelijke mogelijkheden hou ik mij aanbevolen :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 22:14

Ethelate,
Bedankt voor je leuke berichtje.

Savietalover,
Jij ook gefeliciteerd met je nieuwe huis! Heerlijk dat je ook een tuin hebt. En ik ben helemaal voor lekker veel planten. :D Als je vragen hebt hoor ik het graag. Ik wil ook graag een portfolio voor tuinontwerpen opbouwen... Dus ook daar wil ik wel advies in geven als je dat leuk vind.

Vandaag zou het grondverzet bedrijf komen om de klus op te nemen. Helaas zijn ze niet geweest. :( Maar het was wel een heerlijke middag. Prachtig weer.

Daran was dit keer mee. Ik vond dat wel even spannend omdat ik hem niet los kan laten en niet wist of hij zich zou gedragen aan de pen. Maar het ging prima.

Dit is mijn lieve knuffelbeer en 'hulphond'. Dat laatste niet officieel. Maar ik heb heel erg veel aan hem. Hij is een Newfoundlander en wordt dit jaar alweer zeven. Twee jaar geleden heb ik hem uit het asiel gehaald nadat hij al twee keer is afgestaan. Maar bij ons mag hij lekker de rest van zijn leven blijven.
Afbeelding

Afbeelding

We hadden een kleedje mee, drinken en eten, een boekje... Prima uit te houden. :o

Afbeelding

In de tussentijd heb ik nog wat planten in de grond gezet. Met een klein experiment. Een deel heb ik vandaag nog gespit en een deel niet. Ik ben benieuwd wat beter aanslaat.

Idealiter zou ik mulch hebben gebruikt. Maar dat was nu niet voorhanden. Het is nog een beetje behelpen. Maar ik wil de planten het liefst zo snel mogelijk verplaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Daran hielt alles goed in de gaten.

Afbeelding
Op de achtergrond een van de strohuizen van onze buren.

En tijdens een wandeling over het veld vonden we nog veel sporen van reeën.

Afbeelding

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:21

Wat is Daran prachtig <3 mocht je nog stekjes willen voor in je moestuin, ik heb paprika, cherry tomaat en pepertjes. Er volgt nog wel meer, maar dit zijn al mooie stekjes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:23

Leuk he. Dat je zoveel geplant hebt, bloed zweet en tranen en dat je dan over je land uitkijkt en denkt, waar zijn ze allemaal gebleven _O-

Dat heb ik in ieder geval wel haha. Het is dat ik er bamboestokjes bij gezet heb anders zouden er zeker een paar verdwijnen...

Ik ga morgen nog maar eens een inventarisatie doen van de precieze benamingen van de plantjes die ik heb, zodat ik er naambordjes voor kan maken.

Maar je hebt een leuk stukje land, mooie hond ook! Fijn dat je buren niet op je lip zitten!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:38

Wat een mooie vorderingen worden er gemaakt onder toezicht van de harige opzichter.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 00:11

Chiren,
<3 Daran is gek op knuffelen. Dus als je een keer langs komt maakt hij vast graag kennis. En plantjes wil ik heel graag! Maar het is nu nog te vroeg om die naar buiten te doen lijkt me? En dan zorg ik wel eerst voor een moestuinbak. Anders gaat het allemaal verloren in de wildernis die straks gaat groeien... Er staat flink veel akkerdistel.

Prairy,
Je ziet er inderdaad niks van. :=
Het is er zo heerlijk. Ik ben al aan het zoeken naar manieren om er geen te verhuizen in het geval het plaatsen van de loodsen nog meer vertraagd. Ik wil niet meer op een uur afstand zitten in ons huurhuis. Ik wil daar zijn en alles observeren. :j

Maflinger_s, dank je.