De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:12

Nee die laat ik zelf weer uitzaaien

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:09

Quir schreef:
Zijn er hier ook mensen die zelf zaadjes uit bloemen halen om weer te gaan zaaien later?

Ik heb hier in het voorjaar namelijk bloemen mixen voor bijen en vlinders gezaaid. Wil nu uit deze bloemen zelf de zaadjes gaan oogsten om ze volgend jaar weer te zaaien. :))
Maar het is lastig te achterhalen welke bloemen het allemaal zijn (staat ook niet op de verpakking welke erin zitten, alleen dat er 20/30 soorten in zitten en ik ken niet zoveel bloemen := ) en waar de zaadjes in de bloemen zitten en hoe je ze er dan ook uit haalt. :+

Bij alle bloemen zit het vruchtbeginsel onderin de bloem, soms al duidelijk zichtbaar, soms is het de bloembodem. Dat vruchtbeginsel zal uitgroeien tot een zaaddoos. Daar zit het zaad in. Die zaaddozen springen over het algemeen vanzelf open (anders zou het zaad er niet uit kunnen). Het is een kwestie van timing om het openspringen van die zaaddozen net voor te zijn. Sommige springen echt met kracht open (springbalsemien is het bekendste voorbeeld) en slingeren hun zaden dus een eindje weg. Klaprozen zijn vrij lief, die gooien het kapje van de zaaddoos af, maar dan zit er meestal nog meer dan genoeg in. Vingerhoedskruid houdt ook veel zaad in de open doosjes zitten. Zo heeft iedere plant z'n eigenaardigheden. Kom je vanzelf achter, goed de uitgebloeide bloemen in de gaten houden of ze zaaddozen gaan maken.
Gevulde bloemen maken meestal geen zaad. De extra bloemblaadjes zijn meestal gemuteerde meeldraden. En geen meeldraden, geen bevruchting.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:35

Quir schreef:
Zijn er hier ook mensen die zelf zaadjes uit bloemen halen om weer te gaan zaaien later?

Ik heb hier in het voorjaar namelijk bloemen mixen voor bijen en vlinders gezaaid. Wil nu uit deze bloemen zelf de zaadjes gaan oogsten om ze volgend jaar weer te zaaien. :))
Maar het is lastig te achterhalen welke bloemen het allemaal zijn (staat ook niet op de verpakking welke erin zitten, alleen dat er 20/30 soorten in zitten en ik ken niet zoveel bloemen := ) en waar de zaadjes in de bloemen zitten en hoe je ze er dan ook uit haalt. :+

Met zo'n bloemenmix zou ik ook die moeite niet doen, dat zaait zich inderdaad zelf mooi uit.
Maar ik heb dit jaar wel voor het eerst zaad geoogst van de twee helleborrussen, en van een zalmkleurige narcis en van een wat aparte soort sneeuwklokje. Verder vermeerder ik als het even kan ook ieder jaar Pleioni-orchideeën, die overwinteren graag in de kas, en hebben daar deze zomer ook enthousiast gebloeid. Helaas kan ik die niet meer binnen halen door mijn tuinierende kat O:)

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 06:18

Van de meeste de zaadjes al gevonden! :))

En zelf verder zaaien doen ze niet tot nauwelijks, overleven de winter niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:53

Ach, jij zit in Zweden natuurlijk. Ja, dat maakt wel enig verschil :))

julius_juut
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:37

Ik doe dat wel hoor. Alles waarvan ik weet dat ik het mooi vind oogst ik, zowel uit de tuin als uit het wild. Heb nu ook potjes zaad van vanalles uit het wild. :D Dan weet ik zeker dat het niet al opgevreten is door allerhande kippen voordat het de kans krijgt te kiemen, en als we verhuizen kan het gewoon mee :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:10

Mijn citroenpitten/plantjes komen op!

Afbeelding

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:14

Yes,er komen peultjes in de kikkererwten planten!Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:27

Set_Elkol schreef:
Mijn citroenpitten/plantjes komen op!

[ [url=m/AL4V3M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaa, leuk! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:40

Jaa ik heb ook al een citroenplantje van 2 cm :D

Ook heb ik pompoenpitten in de grond gedaan. Zal ik ook wel te laat mee zijn maar ik vind het groeiproces net zo leuk eigenlijk. (En handig om te weten voor volgend jaar :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:44

Oeps... :=

Afbeelding

Moet ik deze drie nou wel of niet uit elkaar halen?

Afbeelding

swartbeessie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:38

Altijd leuk om hier bij te lezen!

Ik hoorde iemand over het verzamelen van zaadjes voor volgend jaar - ik laat ook een deel gewoon zelf uitzaaien, maar klaproos (op straat zaaddoos 'gevonden' en vingerhoedskruid heb ik opgevangen en in een theezakje gedaan - zo'!n papieren zakje waar je losse thee in kunt doen. Vond ik best slim 8-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:40

Ik heb ooit een paar honderd postzegelzakjes gekocht, die zijn ook uitermate goed geschikt om zaad in te bewaren, en goed beschrijfbaar. Ben er nu bijna doorheen, moet weer eens nieuwe kopen :D

En verder bewaar ik zaadjes altijd in de koelkast tot ze gezaaid kunnen worden. Dat maakt ze langer houdbaar.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:42

Postzegelzakjes!! :oo
Wat een goed idee, en neemt heel wat minder ruimte in dan mijn mini-jampotjes nu. Misschien ook maar eens kijken voor een verzameling zakjes, want mijn potjes puilen uit het bakje wat ik heb voor zaadopslag in de koelkast :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:43

Of anders die ongekleurde filterzakjes.

De drie citrussen heel voorzichtig uit elkaar halen als twee stellen blaadjes hebben.
Of anders twee van de drie doorknippen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:43

Zijn die filterzakjes dan niet een beetje te groot? Ik heb diverse filterzakjes hier liggen, maar ik vind ze allemaal een beetje te groot voor het mooie.

Iemand een idee over wat de beste aanpak os voor een helleboruszaad? Ik ga straks eens kijken op de site van de RHS, maar ervaringen van anderen vind ik ook interessant om te horen.

swartbeessie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:05

Afbeelding

Denk dat postzegelzakjes inderdaad nog mooier zijn, de theezakjes voor losse thee zijn wel handig dicht te vouwen - en ik had ze gewoon al in huis. Denk handiger dan koffiefilters..

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:22

Dat model theefilter heb ik ook. Ik heb hier maat S, maar die vind ik nog erg groot, soms heb ik maar iets van 5 zaadjes per soort liggen (nee, dat zijn dan niet de 'gewone' soorten).

Heb dit jaar ook voor het eerst een mutatie-plant staan als ik mazzel heb :j
Ik had wat zaden van de tomaat Marvel Striped gezaaid, en uiteindelijk zijn er twee opgekomen. Nu blijkt eentje een keurig nette tomatenplant te worden, de andere heeft echter eivormige bladeren, lijkt ook iets slapper dan z'n broertje.
Voor het mooie vergelijk heb ik ze natuurlijk naast elkaar gezet, maar ik ben heel benieuwd :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:39

Helleboruszaad vers zaaien, bak in de schaduw zetten, komt na de winter op (kou/vorstkiemer). Zaad is nu overigens allang pleite uit de zaaddozen, dus als je dacht nog zaad te kunnen vangen ben je te laat (heb ik 3 jaar lang gedaan, te laat zijn, dit jaar was ik er eindelijk op tijd bij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:06

Als je de melitta 101 neemt, die zijn niet zo heel groot.

sanso
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:54

Ik heb gisteren met een tandenstoker allemaal pitjes uit een aardbei (eigen tuin) gepielt, wat een priegelwerk maar ze zitten nu in de aarde, benieuwd of er iets uit gaat komen.
De tomaatjes groeien in ieder geval heel hard!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:58

De pitjes uit de meeste aardbeien zijn steriel. Wat je aan aardbeienzaad kan kopen zijn speciale rassen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:28

Ik heb m'n helleborussen met argusogen gevolgd dit jaar, en zowaar nog zaad uit al geopende zaaddozen kunnen halen :D
Het is niet veel, maar ik kan ook niet veel planten kwijt, dus ik ben helemaal happy met wat ik nu heb :j
De winterkou had ik al op gerekend, maar dan weet ik wat ik moet doen. Morgenochtend zaaien in een klein bakje, en dan lekker in de kas laten overwinteren naast m'n orchideeën. Gaat helemaal goed komen dan :)

Los van dat de meeste aardbeien steriel zijn, aardbeienzaadjes moet je nooit in de grond stoppen. Aardbeienzaadjes hebben direct zonlicht nodig om te ontkiemen, dus die liggen liever op de grond.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:00

Iemand tips voor tulpen zaad? Zaad doos mooi rijp en vanzelf geopend af geplukt nu de rest nog

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:27

Tulpen groeien uit een bol :?