Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:50

Snuffie, waarom maakt jouw man/ gezin dan zelf ook niet schoon :?
Dat verbaast mij dan weer. Je leeft immers samen in dat huis.

Zelfs mijn 3 jarige haalt doorgaans zelf een dwijltje als ze iets om gooit.
Vingertjes op het raam stoort me niet echt dus daar zet ik sowieso geen haast achter.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:52

Mijn vriend maakt ook niet schoon, het intresseerd hem ook minder als iets vies is.
Hij werkt echt meer dan gemiddeld 60 tot 80 uur is niet overdreven, wel aan huis maar hij heeft ook echt geen tijd. Dus ik vind het logischer dat ik dat dan doe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:54

Ik werk voltijd en heb daarnaast nog een bedrijfje.
Dat maakt natuurlijk ook uit.
Toen we nog kinderloos waren werkte we beide 50-60 uur per week en deden we het ook gewoon samen.

Als 'thuisblijver' is het uiteraard wel logisch dat het huishouden daar meer op terecht komt.

MarlindeRooz

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:57

Mijn vader werkt ook enorm veel maar die is echt zo iemand met smetvrees. :') Die gaat gewoon staan stofzuigen en dweilen op zaterdagmorgen 9uur hoor. En dan heeft hij al op lopen ruimen. Nou hebben mijn ouders een groot huis dus stofzuigen van de gehele begane grond kost al bijna een half uur tot een uur. Ligt er aan hoe precies je doet met meubels verzetten etc. :+ (WC, badkamer, 2 slaapkamers, woonkamer, herenkamer, aparte keuken, hal en bijkeuken :') )

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:58

Ik krijg gewoon zin om schoon te maken van dit topic :D

Hier krijgt het huishouden af en toe wat te weinig aandacht, maar ik werk 40 uur en wil daarnaast ook sporten en (andere) sociale activiteiten ondernemen. Heb een depressie gehad en ben daardoor ook wat meer prioriteiten gaan stellen..

Heb sinds kort wel een robotstofzuiger en dat is toch wel ideaal!

Cerastes schreef:
Ze wast dr handen alleen als ze super vies zijn (op stal/tuin) of als ze plakkerig ofzo zijn... ná het plassen alleen als we gaan eten.

Dit vind ik dan weer echt vies.. Zo is iedereen dus anders.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 19-03-17 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Sizzle schreef:
Ik werk voltijd en heb daarnaast nog een bedrijfje.
Dat maakt natuurlijk ook uit.

Ja dat snap ik wel, toen ik fulltime werkte en een paard had, en een vriend die in een ander dorp woonde dus was zelf bijna niet thuis, deed ik ook veel minder in huis, werd bijna niet vies, maar ik was er niet dus zag het ook niet, dan deed ik rustig 1 keer in de week met de Franse slag en dat was het.
En voor mijn gevoel was het dan al schoon maar hier hoef ik dat nu niet meer te doen;)
Het ėėn is niet raarder dan het ander het kan allebei. Gelukkig heb ik nu ook tijd voor de schoonmaak.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 19-03-17 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

zonnebloem18 schreef:
Ik ken trouwens in mijn omgeving echt niemand die zo poetst als de meesten hier zeggen te doen. Stofzuigen doet iedereen wel bijna dagelijks, maar dweilen of afstoffen doet echt niemand elke dag.
De badkamer en keuken gemiddeld 1 keer in de 2 maanden grondig en ramen wassen hooguit 3 keer per jaar. En nee ik heb echt geen familie of vrienden die enorme smeerpoetsen zijn waar je niets aan durft te raken. We hebben 2 stellen vrienden die wat minder schoon zijn als ons, ieder zo zijn huis en zijn leven, naar de WC gaan sla ik dan wel een keertje over.

Ik ken ze toch echt wel hoor. En ja welk onbewaakt moment je daar ook binnen komt vallen, daar is het altijd schoon. (en droogt er bij mij net zand uit de ribbels van mijn schoenen).

Ik weet niet wat je grondig vind, kastjes van de keuken van binnen is maar net hoe het uitkomt.
Maar de buitenkant gaat toch wel elke week een doekje over.
Ramen gaan hier toch ook wel elke 2 maanden anders is er niet meer doorheen te kijken.
Maar mijn vorige huis was 3 keer per jaar ook voldoende.

Stofzuigen zou hier gewoon elke dag kunnen en eigenlijk dweilen ook wel.
Maar ik doe het gewoon niet.
Maar als ik nu kijk heb ik net gezogen, zie ik al weer zand liggen, geen idee waarvan.
En zie ik toch hondenpootjes staan.
Ja jammer dan, maar in principe zou het niet eens overbodig zijn nu te dweilen, terwijl het gisteren is gedaan.
In de zomer met droog weer heb ik het dan weer minder.
Hier staan dan wel de paarden aan huis, honden lopen veel op en neer.
Dat is natuurlijk weer anders dan een flatje 4 hoog.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:00

MarlindeRooz schreef:
Mijn vader werkt ook enorm veel maar die is echt zo iemand met smetvrees. :') Die gaat gewoon staan stofzuigen en dweilen op zaterdagmorgen 9uur hoor. En dan heeft hij al op lopen ruimen. Nou hebben mijn ouders een groot huis dus stofzuigen van de gehele begane grond kost al bijna een half uur tot een uur. Ligt er aan hoe precies je doet met meubels verzetten etc. :+ (WC, badkamer, 2 slaapkamers, woonkamer, herenkamer, aparte keuken, hal en bijkeuken :') )

Dan is mijn vriend dus al aan het werk, en om het weekend zijn we in Belgiė om tot rust te komen anders is hij 7 dagen pw aan het werk, hij kan niet stil zitten letterlijk. Maar het huishouden kan hij wel aan mij overlaten, gelukkig.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:08

@Sizzle, oeps ik snap de verwarring, maar het gaat om mijn vader en twee broertjes (van 16 en 14). Mijn vader werkt 60 a 70 uur per week en m'n broertjes vertikken wat te doen. Het lijkt me vader ook niet echt uit te maken. Dus als ik niks doe gebeurd er gewoon ook niks. Het interesseert ze niet en als ik er wat van zeg worden ze boos. Dus ik kan er verder niets aan doen helaas. Maar ik ben toch niet de enige waarbij de rest van het gezin niks doet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:11

Oh dat is geen heel gezonde situatie Snuffie.
Maar dat is dan ook niet iets waar je actief voor gekozen hebt waarschijnlijk.
Met een partner maak je gewoon afspraken over het algemeen. Kom je er samen niet uit dan is het geen blijvende match.
Met familie is dat natuurlijk lastiger.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:14

snuffie123 schreef:
@Sizzle, oeps ik snap de verwarring, maar het gaat om mijn vader en twee broertjes (van 16 en 14). Mijn vader werkt 60 a 70 uur per week en m'n broertjes vertikken wat te doen. Het lijkt me vader ook niet echt uit te maken. Dus als ik niks doe gebeurd er gewoon ook niks. Het interesseert ze niet en als ik er wat van zeg worden ze boos. Dus ik kan er verder niets aan doen helaas. Maar ik ben toch niet de enige waarbij de rest van het gezin niks doet?

Ik begrijp daarin dat je moeder niet bij jullie woont?

En wie doet de was, de boodschappen, koken?
Het zal toch niet zo zijn dat jij alles moet doen voor je vader en je broers?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:16

Het bewijs voor het zoveel móeten schoonmaken is summier.
Iedereen moet doen wat ze niet laten kan, maar een gemiddeld mens wordt niet ziek van een beetje vuil. Behalve bij een slechte weerstand of ziekte.

Het lijkt toch vooral te maken te hebben met cultuur én met wat de commercie ons wil aanpraten. We zijn onderdeel van een ecosysteem, net als de hele natuur.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:17

Sizzle schreef:
Ik ben nu ook wel benieuwd hoe schoon bij iedereen de auto is.
Die van mij is wel regelmatig een beetje een modderige zandhoop :+

Auto is keurig, dat is de afspraak met mijn vriend, auto's blijven netjes.

We hebben 5 paarden op eigen erf. Schoenen worden netjes gewisseld op stal

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:20

snuffie123 schreef:
Ik zit een beetje met verbazing dit topic te lezen.

Hebben de bokkers hier die zo weinig schoon hoeven te maken toevallig geen man/gezin?

Ik ben idd alleen met mijn 3 katten.
Katten zijn binnenkatten dus ze brengen geen troep mee van buiten maar verliezen wel al hun haar binnenshuis.
Om de bank een beetje schoon te houden heb ik er plaids overheen gegooid, die gaan ong 2x per maand in de was en wat er nog aan bank 'blootligt' doe ik met een rubberen borstel.
Tevens gaat de hulp er 1x per week met de stofzuiger overheen.
Ik haal ong 2x per week een bezem door het huis, draai 2-3 wassen en vouw de weg, zorg dat de boel een beetje opgeruimd is/blijft.
De rest wordt 1x per week door de hulp gedaan en ik doe wanneer iets vies is tussendoor nog ff datgene schoonmaken of als ik visite verwacht bezem ik, zorg dat het aanrecht netjes is en de afwas weggewerkt en haal een lapje over de salontafel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:26

Ik moet zeggen dat vrijwillig workcaholic-achtig werken zonder direct financiele noodzaak ook totaal geen excuus vind om huishoudelijke taken af te schuiven (behalve als de andere partij het uiteraard niet erg vind).
Je totaal in je werk/bedrijf gooien is bijna altijd een keuze, in feite een hobby (ja ik weet waar ik over praat, we hebben er beide een handje van).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:37

Iedere dag dwijlen en stofzuigen? Moet er niet aan denken :oo

Ik woon net op kamers en leer mezelf het volgende aan:
Stofzuigen 1x per week
WC 1-2x per week
Tafel iedere dag met doekje
Keukenblad als ik afwas (2-3x per week)

En de rest doet m'n huisgenoot, of op het oog. Dat vind ik al vaak genoeg. Maar ik woon alleen samen met een plantje op m'n kamer :P

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:46

snuffie123 schreef:
Nee ik moet eigenlijk echt elke dag schoonmaken. Ik maak zeker wel een uur of 10 per week schoon en dat is eigenlijk nog te weinig naar mijn zin. Ik vind het zelf echt vervelend, het lukt me niet het huis lekker schoon te houden. Hoe doen jullie dat!!?? Ik wil het echt graag weten! :oo

Euhm, gewoon, niet? Uiteraard moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt, dus daar echt geen commentaar over. Maar kijk, in een huis waar geleefd wordt, wordt het ook gewoon vuil. Wij hebben twee honden, en als het, net als nu, de godganse dag regent, wordt het buiten meteen modderig (iets met verbouwingen enzo), dan hou ik het echt niet langer dan een half uur schoon. Bovendien hebben wij ook de paarden aan huis staan, dus hooi, paardenhaar, zand, dat komt héél makkelijk bij ons naar binnen.
Ik haal het echt niet in m'n hoofd elke dag te stofzuigen, dan heb ik voor niks anders meer tijd. Ik wil wel dat het opgeruimd is, maar schoon, hm, niet zo...
Ik denk dat het niemand lukt z'n huis schoon te houden, maar ik maak me er gewoon niet echt druk in. Als hier ooit kindjes komen, zal ik wellicht wat meer stofzuigen, zodat ze tenminste niet in het stof hoeven te kruipen etc, maar op dit moment, nee, echt geen behoefte aan gewoon.

En "ik moet elke dag schoonmaken", dat moet niet hé, dat moet jij van jezelf :) Wat ok is. Maar het móet niet echt!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:52

Toen ik geen vaatwasser had deed ik minimaal 3x per dag de afwas, toen mijn vriend ook mee mocht helpen omdat de meeste vaat van hem was kwam toch snel de vaatwas machine ;)

Het moet niet, maar het is echt wel prettig leven in een schoon huis.
En hoe schoon is schoon? Dat is voor iedereen verschillend.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:03

bruintje123 schreef:
snuffie123 schreef:

Ik begrijp daarin dat je moeder niet bij jullie woont?

En wie doet de was, de boodschappen, koken?
Het zal toch niet zo zijn dat jij alles moet doen voor je vader en je broers?

Nee klopt, ze zijn gescheiden. Ik snap niet helemaal hoe mijn vader de was doet (zelf heeft hij altijd wel schone kleding) maar als ik wat in de was gooi duurt het zeker 2 maanden voordat het is gewassen. Ik was dus vaak mijn eigen spullen met de hand als ik ze graag nog aan wil. De rest gaat in de was bij m'n moeder (spullen van m'n broertjes ook).
Koken doet m'n stiefmoeder op zaterdag en zondag (ze slaapt altijd op zaterdag bij ons en zondag na het eten gaat ze weer weg). Ik kook op maandag en m'n vader kookt vaak snel iets, maar we eten ook heel vaak kant en klaarmaaltijden. (Als hij kookt kost het mij trouwens alsnog veel tijd om alles op te ruimen :') )
En boodschappen doet hij wel, maar ik ook vaak. We doen denk ik allebei ongeveer de helft.

Maar goed, hij is ook hardstikke lief hoor! :') Af en toe baal ik er alleen wel van, zeker als je ziet dat anderen toch zoveel minder hoeven te doen in het huishouden.

@tess_84, dat snap ik, maar ik denk dat als ik dat zou doen dat niemand meer binnen durft te komen en het ongedierte binnen de kortste keren ook in huis zit := Dus in zekere zin moet ik we echt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:19

waxmeltsenzo schreef:

Nee, jij vínd dat, dat zegt niet dat het zo ís :+

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:22

Ik voel me nu een gek met smetvrees haha. Ik werk zon 30 uur in de week en heb daarbij nog 6 huizen die ik schoonmaak en een opleiding. Het huis schoonmaken vind ik heerlijk en m'n vriend helpt wel ook mee.

Iedere dag neem ik alles af en stofzuig en dweil ik. De wc ook elke dag en de wasbak. Ik heb een binnenkat en geen kinderen. De afwas ook meerdere keren per dag want we hebben geen vaatwasser en de wasmachine draait als er genoeg kleding is en dat is wel elke dag eigenlijk haha. De ramen lap ik elke week.

Als ik het zo opschrijf is het krankzinnig maar ik vind het heerlijk een schoon huis en ontspannen om te doen. Als ik ook zie bij m'n schoonmaak huizen dan schrik ik wel, ik ben bij 1 huis de enige die daar iets doet. Als je 7 katten en een hond heb vind ik wel dat je soms even kan vegen of stofzuigen. Het huis daar moet ik ong 10x een nieuw sopje maken omdat het echt modder is wat erin zit en dat vind ik toch wel echt smerig. Ieder z'n ding natuurlijk.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:45

Snuffie, ik bedoel dat het echt niet elke dag moet ;) Als jij dat wel vindt, moet je dat uiteraard gewoon doen, ik hou je niet tegen haha :D Maar dat woordje "moeten" vind ik zwaar irritant soms :+ Als je er zo over nadenkt, moet er echt niet zo heel veel. Natuurlijk zijn daar dan gevolgen aan, maar toch... ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:02

LadyMadonna schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Nee, jij vínd dat, dat zegt niet dat het zo ís :+

Uiteraard, vandaar dat ik ook benoem dat het voor iedereen verschillend is ;)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:46

Nou ik heb me laten inspireren hoor. Ik heb een dweil gekocht. :+

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:53

Sizzle schreef:
Ik ben nu ook wel benieuwd hoe schoon bij iedereen de auto is.
Die van mij is wel regelmatig een beetje een modderige zandhoop :+

Die heeft drie eigenaren geleden voor het laatst een wasstraat en een stofzuiger gezien, als het niet langer is _O-
Auto van m'n vriend houden we wel heel netjes, is een mooie jonge auto die we graag z'n waarde zien behouden.