Het 'oma weet raad'-topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sannert

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:08

Ik heb perongeluk een doek waar ik stickerverwijderaar van de hg op had gedaan in de was erbij gegooid. Na de eerste keer wassen stonk alles naar stickerverwijderaar. Nog een keer gewassen nog stinken. Vanmorgen soda gehaald en erbij gekieperd in de wasmachine, nadat de was gelopen had rook je het al iets minder. Heb de was nog eens gewassen, maar de geur blijft ..
Iemand nog tips ?
Ik ben ze nu maar aan het laten drogen in de hoop dat de geur vervliegt en ze dan nog eens met soda erbij wassen ..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:24

Azijn!
Als het erg stinkt,eerst de kledingstukken een nacht laten weken in azijn en daarna met een scheut azijn gewoon in de wasmachine.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:28

_ENGEL_ schreef:
Wie heeft de tip om je glazen douche cabine stralend te houden? Let betreft een cabine op een natuurstenen zwarte douchebak. Ik kan dus geen azijn of chloor gebruiken.

JustMe8484 schreef:
De vader van mijn ex wilde dat we na elke douche beurt de glazen deur met koud water afspoelden en met een handdoek droog maakten. Deur bleef erg mooi...

Cabine word nagspoeld met koud water en met een trekker droogegemaakt. Waarschijnlijk erg hard water hiet

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:31

_ENGEL_ schreef:
Paardcool schreef:
Iemand gouden tip voor watervlek in een stoffenbank. De bank is moneteel nog vochtig

De rest van het kussen met een vochtige doek afnemen, zodat hij gelijkmatig nat word zeg maar. Betreft een suedino stof?

Wie heeft de tip om je glazen douche cabine stralend te houden? Let betreft een cabine op een natuurstenen zwarte douchebak. Ik kan dus geen azijn of chloor gebruiken.

https://stofzuigerzen.nl/nano-coating

Het énige wat echt goed werkt. Het glas wordt mega glad en vuil en kalk kunnen zich amper nog ophopen, je veegt het er zo af.

Edit: dit spul dus http://www.asterics.nl/products/6/Nano_ ... amiek.html

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:03

Tivoli schreef:
Azijn!
Als het erg stinkt,eerst de kledingstukken een nacht laten weken in azijn en daarna met een scheut azijn gewoon in de wasmachine.

Azijn heb ik de tweede en derde keer erbij gegooid inderdaad. Werkte ook niet. Weken nog niet geprobeerd.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:00

_ENGEL_ schreef:
Cabine word nagspoeld met koud water en met een trekker droogegemaakt. Waarschijnlijk erg hard water hiet

Je zou kunnen overwegen om een waterontharder te laten installeren. Is even een investering, maar dan is je kalkprobleem voor altijd opgelost en gaan je apparaten (van kraan tot wasmachine tot waterkoker) veel langer mee, zeker als je nu erg hard water hebt.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:41

Stofzuigervraagje!

Hoe krijg je de borstels onderaan de stofzuiger weer zacht?
Deze zijn door al het vuil keihard geworden

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:50

JustMe8484 schreef:
En hoe krijg ik een vloer (Zijl)echt hygiënisch schoon? Hond poept en plast regelmatig in huis. Het vieze gedeelte wordt altijd, ruim eromheen, schoongemaakt met allesreiniger, maar ik vraag me af of dat nou echt genoeg is. Twee kleine kids en er wordt zo nu en dan toch een stuk brood oid op de vloer gevonden en op gegeten...

Met biotex. Dat breekt de eiwitten af in urine en maakt het dus echt schoon. Daarna even na met allesreiniger (biotex geeft van die matte vlekken) en klaar.
Ik ben geen fan van chloor ed zeker niet met kinderen. En ik weet niet of je toevallig ook een kat hebt? Want die pissen graag over chloor en azijn, dus dan ben je nog veel verder van huis :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:52

ReadTheRulez schreef:
Stofzuigervraagje!

Je bedoelt waar je mee zuigt? Een nachtje in de biotex (nu lijkt het of ik aandelen heb ofzo, maar dat spul werkt echt super!) en dan uitspoelen en goed laten drogen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:48

Even een goede ervaringstip: ik kreeg bij het verwisselen van de inktcartridges printerinkt op mijn spijkerbroek. Ik kreeg het met niets eruit tot ik de tip las van melk of joghurt. Ik had geen joghurt op dat moment dus met melk gedaan, inwrijven en in laten trekken en toen in de wasmachine en het is er inderdaad uit.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:05

Siesjuh schreef:
ReadTheRulez schreef:
Stofzuigervraagje!

Je bedoelt waar je mee zuigt? Een nachtje in de biotex (nu lijkt het of ik aandelen heb ofzo, maar dat spul werkt echt super!) en dan uitspoelen en goed laten drogen

Ik ga t proberen :D

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:10

Afbeelding

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:13

Zo te zien komt t wel los :D . Is ie helemaal schoon geworden?

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:06

ReadTheRulez schreef:
[ [url=m/pS0ZA7.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- _O- hihi

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:25

Moest nog wel de losse troep eruit halen, maar dat liet mooi los

Nadeel is dat het enorm gaat roesten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:47

Iemand nog een tip om een zwaar verrookt meubelstuk weer fris te krijgen? We hebben een mooie houten boekenkast gekregen, maar het ding is enorm muf en verrookt.
Ik ga hem sowieso overschilderen, dus dikke kans dat je het dan niet eens meer ruikt. Maar ik wil er zoveel mogelijk aan doen zodat het straks niet door de verf heen komt stinken, dat zou echt balen zijn.
Ik heb hem vandaag 2 keer met huishoudazijn gepoetst. Dat heeft al een hoop verschil gemaakt. Doekjes waren bruin en de kast rook nadien al een stuk minder.
Nu staat hij op het balkon uit te waaien met bakjes azijn en soda mengsel op de planken. Dat zou een diy geurvreter zijn.
Maar nu, wat kan ik nog meer proberen om de geur nog meer te verminderen voordat ik hem ga schuren (zal ook nog helpen verwacht k) en schilderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:08

Heeeeeel goed ontvetten en schoonmaken. Maar dan echt tot je doekjes niet meer bruin van het teer zijn. En daarna dichtsmeren met goede lak ofzo?

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:51

Heeft er iemand een tip hoe ik mijn handdoeken kan gebruiken om je af te drogen? Ze drogen totaal niet. Gebruik geen wasverzachter en buiten ophangen zodat ze harder zijn dan in de droger werkt ook niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:58

smit_ilse schreef:
Heeft er iemand een tip hoe ik mijn handdoeken kan gebruiken om je af te drogen? Ze drogen totaal niet. Gebruik geen wasverzachter en buiten ophangen zodat ze harder zijn dan in de droger werkt ook niet.

Ik heb niet eens een droger. Maar mijn handdoeken, en met of zonder wasverzachter maakt geen verschil, veranderen buiten aan de waslijn in keiharde schuurmachines die zelfstandig rechtop kunnen staan. :')

Een beetje teveel van het goede. :+ iemand tips voor iets zachtere handdoeken zonder droger? :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:35

smit_ilse schreef:

Het ligt meestal dan aan de stof waarvan ze gemaakt zijn, sommige stoffen absorberen zowat geen vocht, waardoor hij dus niet goed afdroogt.

En googelen:
Citaat:
Nieuwe handdoeken? Leg ze even in een teiltje met azijn voor 2 uurtjes. Dan in de wasmachine goed wassen. De handdoeken absorberen veel meer vocht! En ze zijn heerlijk zacht! Ook toe te passen voor theedoeken. Werkt geweldig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:07

Je zou eens een scheut witte azijn ipv wasverzachter kunnen proberen Palmera.

paradorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:14

mystery1980 schreef:
Iemand tips voor de bakjes die ik klaar zet voor mijn paard? Ik doe er omega olie in en die trekt dus zo in het plastic dat het na een dag weken in heet water er nog niet uit is.

Wij zetten voor onze ponys ook altijd voer in bakjes klaar . We gebruiken allerlei soorten : wijko satesaus , yoghurt,, nootjes, kleine emmertjes van de suplementen , etc . Als maar zeker 500 gram inpast. Ik was ze eerst af en dan gaan ze mee naar stal.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:22

Shanna schreef:
Heeeeeel goed ontvetten en schoonmaken. Maar dan echt tot je doekjes niet meer bruin van het teer zijn. En daarna dichtsmeren met goede lak ofzo?

Het is gelukt hoor. Ik heb hem gesopt met een sopje met allesreiniger en een beetje extra ontvetten afwasmiddel.
Na 3 keer kwam er een stuk minder af. Toen geschuurd en gesopt tot er echt niets meer af kwam.
Toen rook je het nog heel lichtjes. Nu staat hij in de grondverf en ruik je er al niets meer van. Vanmiddag gaat hij voor de zekerheid in de jachtlak. Dat legt echt een sterke laag, dus dan komt er zeker niets meer door (en het schilderd gewoon mooier).

Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:30

chanicha schreef:
Je zou eens een scheut witte azijn ipv wasverzachter kunnen proberen Palmera.

Dank je! Volgende ronde eens proberen :)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:10

J0anieke schreef:
smit_ilse schreef:

Het ligt meestal dan aan de stof waarvan ze gemaakt zijn, sommige stoffen absorberen zowat geen vocht, waardoor hij dus niet goed afdroogt.

En googelen:
Citaat:
Nieuwe handdoeken? Leg ze even in een teiltje met azijn voor 2 uurtjes. Dan in de wasmachine goed wassen. De handdoeken absorberen veel meer vocht! En ze zijn heerlijk zacht! Ook toe te passen voor theedoeken. Werkt geweldig.

Dank je! Stom dat ik niet op google gezocht heb aangezien ik er zoveel wel op zoek. Ik ga de tip proberen!