Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missfalki

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:10

Dit ontwerp ziet er goed uit en geeft veel mogelijkheden! :j

Groet Karin.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:19

Hilary schreef:
Mooi ontwerp idd! Ik zou wel de schuilstallen opnemen in de track. Ik merk aan onze paarden dat ze momenteel door de hoeveelheid dazen graag in de schuilstallen staan ipv op de wei of onder de bomen.

Dat is een hele goede opmerking. Mijn paarden staan ook alleen'' vrijwillig'' in schuilstal als ze veel last van dazen hebben

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 19:52

Leuk, nog suggesties :D vandaag een beetje dood na een hele dag werken, morgen ga 'k het ontwerp eens bestuderen, ziet er nog best ingewikkeld uit :P

Vandaag stond in het teken van de wei netjes maken om de paarden morgen te ontvangen.

Zo hebben we naast nog een berg kasseien ook twee (!) eggen opgegraven in de wei! Enkel het bovenste deel stak er nog bovenuit en was compleet overgroeid met gras, de rest stak in de grond. Te gevaarlijk om te laten liggen dus ben echt blij dat alles uit de wei geraakt is. Mijn vriend heeft wel nog een spade gebroken in een poging de eg los te wrikken :+

Afbeelding

Mijn zus en ik gingen het laatste restje kasseien verwijderen, uiteindelijk zijn we hier de hele dag mee bezig geweest. Na wat rondprikken met een riek bleken er nog overal kasseien begraven in de grond te zitten. Omdat we dat stuk graag willen laten verharden door klinkers, en ook naar veiligheid toe, moesten die er allemaal uit.

Waren nog best gigantische stenen :=

Afbeelding

Mijn schoonvader heeft de toegangspoort naar de kleine wei open gemaakt *\o/* die was totaal overwoekerd en zat ook vast op de graszoden. Nu terug een werkende poort :D moet nog wel wat opgefrist worden maar al een goeie verbetering.

Afbeelding

Ook een klein, kapot poortje tijdelijk vervangen door iets stevigs voor de paarden. Dit was een doorgangetje voor de geiten maar hing half verrot in de hengsels. We hebben er tijdelijk een oude staldeur gezet en met kettingen vastgemaakt. Hier wil ik graag nog een grote, brede poort, zodat er ook een tractor door kan :j

Afbeelding

En als laatste de stal verder in beits gezet. Morgen maken we deze af :)

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:01

Ja leuk weer een leuke update van TS, wat een werk zeg en die eg lijkt ook vrij groot := Ik ben benieuwd wat de paarden ervan vinden morgen :D!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:08

Sarah wat word het mooi *\o/*

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:08

Gave update weer! Snap dat jullie redelijk bekaf zijn na vandaag. :D Succes met de paarden morgen! :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 20:10

Die eg was ook veel te groot :') denk zeker drie meter lang. Mijn vriend en zijn vader hebben zeker een halfuur staan steken met de spades eer het ding uitgegraven was _O-

Vind het mega spannend voor morgen met de paarden. Ze moeten maar een kwartiertje op de trailer, maar is toch een grote verandering he. De weide waar ze nu nog staan, staan ze al vijf jaar op en in hetzelfde clubje.

Wordt sowieso een grote foto update morgen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:23

Worden vast mooie actie foto's dan!
Ga je die eg houden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 20:26

Nee, die gaat mee met het oud ijzer! Opzich is het allemaal wel handig he, naast een eg hebben we ook nog een rol gevonden (man man, wat hebben we geduwd op onze knieën om dat ding de wei uit te rollen, hadden we eigenlijk een foto van moeten nemen :') ) en ook nog een ploeg. Maarrr we hebben geen tractor en gaan dat ook niet meteen kopen. Voor werken op de wei vraag 'k een boer of loonwerker uit de buurt. Wie weet dat we later zelf nog wel investeren in een tractor (hoop het!) maar voor nu even niet haalbaar qua financiën :)

Ja, actiefoto's *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:48

Anders zet je toch een van de paarden voor de ploeg haha,
Ik heb zo het idee dat Elska dat wel zou kunnen :D

Beetje een goede tractor kost inderdaad wel wat geld ja!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-08-16 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 20:49

Haha Noah dan eerder, die kan ook de slee trekken :D Elska is zo'n popje, dat doe je een dame toch niet aan :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:59

Haha wat een verzamelaars heb je toch onder de mensen ..en zo erg ,ze laten het liever oproesten dan te verkopen of weg te doen ..goedvdat je het allemaal vind en kan opruimen dan paarden kunne zich er lelijk aan verwonden :j

Ik gok dat jullie wel snel een tractor(tje) zullen aanschaffen met zo'n domein ..is toch wel echt handig ..wij zijn ook begonnen met een mini tweedehands maar daar doe je echt veel mee !!want je zal wel merken dat het echt moeilijk rekenen is op loonwerkers / boeren als kleinere particulier ..hebben dat ook allemaal meegemaakt

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:03

Sarah dat is zekers hard werken met wat je allemaal tegen komt en nog klaar moet voor ontvangst morgen van de paardjes. Spannend maar ook veel plezier gewenst morgen met de komst van je paardjes bij je eigen huis! :j

Misschien is dat oude opgegraven spul nog geschikt voor museum of van die historische (boeren) dagen activiteiten. Je zou het nog even op internet kunnen zetten voor verkoop als niemand het wil kan je het altijd nog weg doen met oud ijzer. :=

Groet Karin.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:42

TS, ik volg je topic al vanaf het begin en wat ziet het er toch heerlijk uit! Het wordt met iedere update beter. En al helemaal toen ik die kasseien zag... Oohh wat zijn ze mooi! Die zou ik zo gebruiken voor de tuin. <3 Maar ik las dat je er al een andere bestemming voor hebt... Haast jammer, hihi! Desondanks ziet het er erg goed uit!

En nu kruip ik weer in de stille meelees-modus. :o

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:59

En oud ijzer krijg je dan weer centjes voor, weet niet hoever Werchter voor je is? Maar daar zit een "ijzermarchand" die best goed geld geeft ;)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:04

Een tractor met een voorlader is bijna onmisbaar, Die kun je voor zoveel doeleinden gebruiken.
Ik vind het een waardevolle investering vooral voor je lijf!

En het klopt wel wat ze hier zeggen over de loonwerker en boeren etc. De werkdruk ligt bij de boeren en loonwerkers zo hoog, er moet in korte tijd zoveel werk verzet worden. Bijv als het goed weer is om het land te bewerken en er gezaaid moet worden of juist geoogst, persen van hooi en stro etc etc.
Dat gaat met met zulke pieken en vaak is dat op de momenten dat jij ze ook nodig hebt.
Dan is het vaak achter in de rij aansluiten als kleine particulier.
En afwachten wanneer ze een keertje tijd voor je hebben. Tenminste zo werkt dat hier.
En ik vind het ook niet meer dan logisch want dat kleine beetje wat ze aan ons kunnen verdienen staat in schril contrast met de ''grote boeren''

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:36

Een eg en een ploeg zou ik geloof ik ook met het oud ijzer meedoen, maar een rol zou ik wel houden. Mocht je ooit een tractor aanschaffen, kun je zelf de wei rollen :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:51

Met een eg kun je dan ook je wei doen ;)

Vond hier ooit een stukje prikkeldraad in de wei die ik er met de hand niet uit kreeg, dus aan de auto gebonden. Toen kwam er ineens een hele rol onder de grond vandaan. Verderop heb ik nog meer prikkeldraad uit de grond gehaald terwijl de paarden er eigenlijk al een tijdje liepen.

Er stond toen ook nog prikkeldraad om de wei heen (is een koeienwei geweest) dus dat zal wel "vergeten" zijn tijdens het vervangen van stukken omheining.

Maar grote zaken zijn we tot nu toe nog niet tegengekomen, maar wie weet komt er nog eens wat naar boven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:54

palousa_boy schreef:

Een eg associeer ik met opnieuw inzaaien. Daar zou ik dan eerder een loonwerker voor bellen. Hoop ook dat dat niet al te vaak hoeft. Drie meter eg vind ik best groot ook. Bij jou is het waarschijnlijk een klein ding ten opzichte van de hoeveelheid grond die je hebt, PB :')

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:15

Ik moet zeggen dat onze buren altijd voor ons de wei maaien, echt super aardig <3

Zoals nu komen ze het maaien, en drie keer per dag schudden, alleen voor het balen persen laten we de loonwerker komen.
En als het niet droog genoeg is voor kleine baantjes, nemen de buren het mee, en betalen er ook nog voor.

En dan komen ze ook nog de mest ophalen, en bij ons injecteren.

Dus als je goede buren hebt, kan het wel :j
Onze buren zijn echt super :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:38

Zie je topic voor het eerst!
Wat een prachtig project!
Wat een werk hebben jullie al verzet.
ik blijf volge .
Heel veel succes!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:40

even een stipje want wat gaaf zeg!!!

Die oude paardenspullen en eggen kun je ook super als decoratie in huis ophangen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:25

Hilary schreef:
palousa_boy schreef:

Een eg associeer ik met opnieuw inzaaien. Daar zou ik dan eerder een loonwerker voor bellen. Hoop ook dat dat niet al te vaak hoeft. Drie meter eg vind ik best groot ook. Bij jou is het waarschijnlijk een klein ding ten opzichte van de hoeveelheid grond die je hebt, PB :')

Dat onderste ding op de foto is idd wel een beetje grof, maar de bovenste heeft maar kleine "tanden".
Als je hiermee over je gras gaat is dat om de bovenste laag een klein beetje los te maken zodat er weer lucht bij kan komen. Dit zal de kwaliteit van het gras en de grond verbeteren.
Het is dus eigenlijk gewoon een weidesleep maar dan een model dat zelf gemaakt is denk ik.

Met de onderste trek je idd echt de grond los. De vorige bewoners zullen wel een groentetuin gehad hebben ofzo.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 09:06

palousa: zelfgemaakt inderdaad, goed gezien ;) de verkoper was nogal een doe-het-zelver. Hier is ook nog een oud zeil en spanbanden uit de grond gekomen, die zaten nog onder de kasseien begraven := waarschijnlijk bij de levering zo laten liggen, en dan nu... twintig jaar later ofzo? :')

dems75: dankje :D denk dat we het oude trekpaarden-ding (hoe heet zoiets? :P ) wel ter decoratie gaan ophangen. We hebben nog coole dingen gevonden in het tuinhuis, oa een oude dorsvlegel, 'k zal ze straks eens op foto zetten, zitten nog wel leuke decoratie spullen tussen.

linnie050: dankjewel :D het voelt soms alsof we niet opschieten, maar het wordt toch steeds meer en meer ons huis :)

gerlindie: dat zijn buren om te koesteren! Heb al wat contactgegevens gekregen van boertjes in de buurt, hoop dat er ook zo'n lieve tussen zit :)

Hilary: de rol blijft voor nu, omdat we hem met geen mogelijkheid getild krijgen, laat staan afvoeren naar het containerpark _O- maar klopt wel wat je zegt, die kan nog van pas komen :)

riegje: stiekem droom 'k wel van zo'n kleine tractor met voorlader, niks te groot of te massief. Dat wordt nog even sparen :)

Titsia: Werchter is echt vlakbij :D we wonen nu recht naast Werchter en verhuizen een kwartiertje met de auto verderop. Een goeie vriend komt het oud ijzer voor ons ophalen, hij handelt er zo'n beetje in voor het plezier. Anders was de ijzerboer in Werchter wel een goeie optie geweest :D

silverdapple: haha, deel alsjeblieft je ideeën voor de tuin :D er zijn veel meer kasseien uit de grond gekomen dan verwacht, als dat allemaal salamanderplekjes worden houden we zelf geen tuin meer over :') dus voor een deel van de kasseien zoek 'k nog een bestemming!

Karin: het spul is wel oud, maar niet historisch vrees ik. De eg is zelfgemaakt gok ik :P (we vonden ook nog een oude lastransformator ergens ^^) We hebben een deel wel al te koop gezet maar er is niet veel interesse.

besita: haha gek he. Het waren wel echte verzamelaars ja :) zo'n groot erf werkt dat een beetje in de hand waarschijnlijk. Ben ook heel blij dat alles weg is zodat de paarden veilig kunnen staan.

Super leuk al die volgers :D scroll soms een beetje door het topic om te zien dat we toch al een flink stuk opgeschoten zijn :) Nu op naar de paarden om ze voor te bereiden op de Grote Verhuis :):)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:17

Dromen moet je hebben toch?
dus idd lekker sparen voor iets goeds waar je veel plezier van kunt hebben.
komt vast wel goed