Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 14:21

Ik weet niet of de meterstanden toen zijn genoteerd, de enige stand die ik 100% zeker weet zijn de standen die ik door heb gegeven aan de oxxio.

Het belangrijkste van alles vind ik gewoon dat de vorige woner, ook 1 man die vrijwel nooit thuis was, ook aan de 6900kwh zat in een jaar. Daarvoor was het dus ook rond de 12000kwh. Althans, dat heb ik dus begrepen van oxxio, ik krijg hier nog een mail over. Dit betekent dus dat de vorige bewoners ook ziekelijk veel "verbruik" op hun naam hadden staan.

Edit, afgelopen 2 jaren in elk geval dus hoge verbruiken. Daarvoor was het 3000kwh. Maar ik krijg nog een mail dus dan durf ik het met zekerheid te zeggen

Courses

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:28

Mmm. Raar verhaal, dat zeker. Ik hoop voor je dat er snel wat duidelijkheid in komt want dit is ook niks :(

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 14:31

Ik hoop ook echt dat het snel achter de rug is, ik heb al genoeg aan mijn hoofd zonder deze rekening :=

Ik ga mezelf maar weer klaarmaken voor werk. Benieuwd hoeveel het gestegen is in mijn afwezigheid. Ben om half 12 weer terug.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:36

Word er niet stroom afgetapt?
Of ergens stroom leeg loopt?

Vind het ook mega veel qua verbruik! zal eens kijken hoe het bij ons gaat thuis :)
Snap dat je niet blij word van zo'n rekening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:38

elenaMM77 schreef:
De netbeheerder ijkt de meters periodiek per serie.. dit betekent dat men er vanuit mag gaan dat een meter functioneert.

TS heeft zelf aangegeven dat de meterstanden toen ze woning betrad klopten.. en de meterstanden van nu kloppen..

Neeeeee, de TS heeft aangegeven dat de meterstanden die geregistreerd staan in het systeem van de leverancier, overeenkomen met de standen die het display van de meter geeft. Verder niks. Over of die standen ook correct zijn met het werkelijke gebruik kan de TS helemaal geen uitspraak doen, want ze kan dat niet controleren.

De manier waarop meters geijkt worden (namelijk periodiek en per steekproef, niet per meter) geeft slechts aan dat de serie als geheel niet disfunctioneert. Maar het zegt eigenlijk maar vrij beperkt wat over deze specifieke meter. Want dingen kunnen kapot gaan (of zelfs moedwillig stukgemaakt worden.) De netbeheerder weet heel goed dat ze daar niks over kunnen zeggen zonder onderzoek, en toch claimen ze daar iets over.

Persoonlijk vind ik dat niet juist, omdat het dus systematisch mensen met een kapotte meter benadeelt: zij moeten een risico aangaan dat ze wellicht niet kunnen (of zelfs niet mogen - bedenk je eens wat er gebeurt als dit een gezin is dat al in de schuldhulpverlening zit: die kunnen dit niet eens oplossen.)

En het kan natuurlijk ook best anders - je kunt met een betere klantenservice bv heel wat bereiken. Ik zou zelfs zeggen dat ik het op zich niet erg vind om iets (heel veel is niet nodig) extra's te betalen voor stroom als dat inhoudt dat er zorgvuldiger wordt omgegaan met problemen.

Punt is: voor de energiebedrijven is er geen enkele motivatie om het te veranderen. Voor hen is de huidige situatie erg lucratief, zoals het in heel veel bedrijfsmodellen lucratief is om foutjes niet al te snel te herstellen. Maar dat gaat dus ten koste van eerlijke mensen die de pech hebben het slachtoffer te worden van iets dat kapot is of niet klopt. Ik vind dat niet juist en het is ook niet nodig.

Maar nogmaals: met een dergelijke principiele discussie schiet de TS verder niets op, helaas.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:40

lifaya schreef:
Ik weet niet of de meterstanden toen zijn genoteerd, de enige stand die ik 100% zeker weet zijn de standen die ik door heb gegeven aan de oxxio.

Het belangrijkste van alles vind ik gewoon dat de vorige woner, ook 1 man die vrijwel nooit thuis was, ook aan de 6900kwh zat in een jaar. Daarvoor was het dus ook rond de 12000kwh. Althans, dat heb ik dus begrepen van oxxio, ik krijg hier nog een mail over. Dit betekent dus dat de vorige bewoners ook ziekelijk veel "verbruik" op hun naam hadden staan.

Edit, afgelopen 2 jaren in elk geval dus hoge verbruiken. Daarvoor was het 3000kwh. Maar ik krijg nog een mail dus dan durf ik het met zekerheid te zeggen

ik gok dat dat jaar met 'maar' 3000kWh een geschat jaar is geweest.

als de meter wel goed functioneert, dan denk ik dat je ervan zou moeten gaan dat jouw verbruik 2000 is gemiddeld en dat er jaren lang hoog verbruik is geweest voor je erin gekomen bent (hadden die lui een wietplantage?). dan zouden de meterstanden ten tijde van de verhuizing dus niet genoteerd moeten zijn, maar geschat. waardoor dus het 'gat' in jouw schoenen is terecht gekomen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 14:47

Er is hier idd een wietplantage geweest als ik mijn buren mag geloven :J maar deze cijfers kloppen dus wel met mijn meterstanden dat is het frustrerende. Ik heb de beginstand als ik het goed heb zelf doorgegeven. Ik baal want ik had een foto maar mobiel was kapot gegaan, alle foto's kwijt -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:50

Is er in die eerste maand toch niet stiekum wat geteeld dat is weggehaald voor je erin kwam?

Hoe dan ook, je meter laten testen kan zeker geen kwaad en toch via de woningbpuw stichting laten controleren of er echt nergens nog kabels of resten plantage zijn die stroom vreten

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:51

Vriendin van mij der moeder had ook een MEGA dure rekening anders moet je haar even een pb sturen _lautje_ hier op bokt.

Het kan zijn dat er nog iets niet klopt door het stroom aftappen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:54

lifaya schreef:
Er is hier idd een wietplantage geweest als ik mijn buren mag geloven :J maar deze cijfers kloppen dus wel met mijn meterstanden dat is het frustrerende. Ik heb de beginstand als ik het goed heb zelf doorgegeven. Ik baal want ik had een foto maar mobiel was kapot gegaan, alle foto's kwijt -O-

Kan je die mobiel nog aan jw pc koppelen?
Er is een programma wat alles tot een bepaalde tijd teruf kan halen, van zowel geheugenkaartjes als interne geheugens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:55

Heb je een kruipruimte / kelder? Kan lonen om even te gluren of daar niet iets is achtergebleven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 14:56

Helaas is het echt al een half jaar geleden ofzo met mijn mobiel. Misschien dat ik hier ergens nog het formulier van oxxio heb maar ik gok van niet. Ik ga morgen daar even achteraan.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:03

Heb even voor je nagekeken, mijn verbruik in een jaar 1030 m3 gas en 265 stroom, in dezelfde situatie als jou.
Die meter van jou klopt echt niet (of er wordt afgetapt!) en ik zou per direct een slimme meter aanvragen (volgens mij kan je dit zelfs eisen) en tot op de bodem uitzoeken wat er aan de hand is.
Heel veel succes met deze oliebol-situatie

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:09

Bak je misschien veel taarten ofzo? Mijn schoonouders hebben namelijk ook een torenhoge rekening gehad terwijl hun maandbedrag al heel hoog was, waarbij ze meer dan €1000 bij moesten betalen en ze snapten maar niet waarvan er is zelfs nog iemand geweest die de meter heeft nagekeken en alles werkte na behoren. Ze hadden alle dingen wat stroom gebruikte nagekeken en wat bleek... de combimagnetron vrat gigantisch veel stroom! Laat mn schoonmoeder toen die tijd een ongelofelijke baktick gehad hebben waarbij de oven heel veel uurtjes heeft gedraaid. Ze hebben een nieuwe oven gehaald en hebben weer een normaal verbruik ;-)

Dus misschien iets om te checken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:12

Hipkippie, ik heb gewoon een gasoven dus zelfs al zou ik veel taarten bakken verklaard dit nog steeds niet de hoge electra rekening :P mijn magnetron gebruik ik vrijwel niet en dat is ook geen groot of sterk ding.

De enige apparaten die ik met regelmaat gebruik is mijn tv en laptop. Mijn pc staat vaak op slaapstand maar gebruik hem niet heel veel. En dan hebben we de koelkast nog, maar als dat de oorzaak was dan had ik dat nu wel moeten kunnen zien op de meter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:18

lifaya schreef:

Huh, des te meer reden om de meter te wantrouwen. Voor zover ik weet wordt er nog wel eens met de meters geknoeid. Wat op dat moment dus een lagere rekening oplevert, maar later voor problemen kan zorgen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:26

Ik heb zojuist ook via de facebook pagina van oxxio reactie gekregen en ik ben verbaasd hoe meedenkend ze zijn. Hij heeft ook in de geschiedenis van deze woning gekeken en zag ook dat er heel vreemde sprongen qua electra voor zijn gekomen qua verbruik. Ik zal alles naar hen toe mailen en hij zal persoonlijk helpen met het uitzoeken wat de oorzaak hiervan kan zijn. Wellicht dat we inderdaad uiteindelijk gaan ijken, maar inderdaad eerst even alles proberen wat mogelijk is. Ik ben in elk geval heel blij dat ik serieus word genomen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:28

Tja, slechte reclame zijn ze ook niet blij mee. Zeker niet via social media. In die zin ben ik niet zo verbaasd.
Hopelijk komt er nu een oplossing!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:29

Opslaan die mailtjes!!!! haha

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:30

Lifaya: da's goed nieuws :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:33

Super fijn, dan zal het toch wel goed gaan komen, als hij het ook een vreemde zaak vind en je persoonlijk ermee wilt helpen. Super service, al is dat ook wel logisch zodra je negativiteit op social media gooit (en terecht), wat je van Liander niet kan zeggen.... -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:35

Top! :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:36

Nee Liander vind ik maar vreemd... Ja, ik heb echt een apparaat in mijn huis die zoveel energie slurpt als 4 eengezinswoningen in een jaar doen :')

Ik ga nu echt heel snel klaarmaken voor werk, het is in elk geval een pak voor mijn hart dat het serieus word genomen door oxxio!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:53

Moet wel zeggen dat bedrijven wel vaker verrassend meedenkend zijn soms :) Heb ook Eneco hier 4x over de vloer gehad omdat er iets absoluut niet goed zat met onze verwarming en dergelijke. Is allemaal verholpen nu!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:58

Als er wel in het verleden een wietplantage is geweest, zouden bij mij ook alle alarmbellen gaan rinkelen. Dan klopt er misschien nog steeds iets niet qua bedrading etc.