Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:24

Hoe gaat het bij jullie ??

Ik eet volop spinazie, sla, andijvie en aardbeien!! :)

Alles groeit goed :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:39

De andijvie is nog aan het groeien, net als de sla, spinazie heb ik niet gezaaid, de aardbeien doen goed hun best!
De eerste groene tomaten hangen al en gisteren zag ik het begin van een courgette en pompoen! Ook de kapucijners hebben al peulen gevormd.

Karin92

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:44

Bij mij zijn de eerste rode aardbeien om het hoekje komen kijken!
De rest groeit ook goed maar zijn nog niet rood.

Verder zit ik nog steeds te wachten tot ik eindelijk mijn moestuinbak een plekje in de tuin kan gaan geven!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:53

Jeetje, wat gaat dat bij jullie snel. Hier tot nu toe alleen sla,radijs en " Eiszapfen " (soort witte,lange radijs). Kool groeit goed, tomaten zijn nog in mini-plant-stadium , doperwten en capuzijners zijn net ca 20cm hoog... en mijn boontjes. .. drama... die ik ik nog had van afgelopen jaar wilden absoluut niet opkomen. Dus nu nieuwe gekocjt en maar hopen. ...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:53

Mijn bonen zijn ook pas heel laat opgekomen is te koud geweest.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:29

Vandaag mijn balkon broccoli gegeten. Radijs gaat er morgen uit en de bloemkool groeit ook heel goed.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:09

hier gaat het super eind juni kan ik de aardappels oogsten
de eerste rode aardbei is der ook al
de bietjes gaan erg hard , net zoals de stokbonen , eigenlijk groet alles heel erg goed

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 14:55

Wat fijn om te lezen dat het bij iedereen zo lekker gaat!
Hoe staat het er bij jullie voor met onkruid en ongedierte? *klopt af* ik heb nog niet veel aangevreten aangetroffen.. alleen 1 koolplant heeft een duif lekker aan lopen pikken..
Heb wel nog een levende merel kunnen bevrijden uit het net van me buurvrouw in de tuin over haar aardbeien!

@ Maartje987 Wow hoe vroeg heb jij aardappels erin gedaan dan? Ik op 11 april dus op z'n vroegst 11 juli oogsten..

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:57

Vandaag heeft een vogel mijn aardbeien zitten opvreten :(

Hoe doen jullie dat met aardbeien? Ik ben nu opzoek naar een net om er over heen te doen.
Wil mijn aardbeien toch wel heel graag zelf opeten...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:13

Heb zelfs de kabouters van mijn ouders om net er ruim omheen te hebben hangen anders pikken ze net door het net heen.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:18

MaudiW schreef:
Wat fijn om te lezen dat het bij iedereen zo lekker gaat!
Hoe staat het er bij jullie voor met onkruid en ongedierte? *klopt af* ik heb nog niet veel aangevreten aangetroffen.. alleen 1 koolplant heeft een duif lekker aan lopen pikken..
Heb wel nog een levende merel kunnen bevrijden uit het net van me buurvrouw in de tuin over haar aardbeien!

@ Maartje987 Wow hoe vroeg heb jij aardappels erin gedaan dan? Ik op 11 april dus op z'n vroegst 11 juli oogsten..

vroeg haha ik weet niet meer precies wanneer eigenlijk haha :o maar als ze uitgebloeit zijn kan ik ze oogsten en ze zijn nu al een week ongeveer aan het bloeien

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:53

Hier gaat het bagger. Het is te koud en te droog, de meeste planten (zeker de dingen uit warmere streken) doen het erg slecht. De pepers en paprika's staan er nog net zo bij als een paar weken geleden, de courgettes en tomaten gaan heel langzaam. Alles eigelijk. De aardbeien slaan wel mooi aan, al moeten die wel regelmatig water hebben, en de gewone Nederlandse groenten gaan traag maar groeien nu wel. De tuinbonen moeten we even te grazen nemen met groene zeep, daar zit behoorlijk luis in de toppen, ondanks de dille die er naast staat. Ondertussen hebben we wel een levede windbreker geplant voor de komende jaren, in elkaargeknoopte wilgjes. Hopen dat die goed aanslaan en de volgende jaren een veilig plekje voor de planjes maken. :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:32

Hier super.
Andijvie is al geoogst en tot stampot verwerkt. Sla is er al uit. Prei is 3 vingers dik. Radijsen zijn smakelijk.
Wortels komen goed op en de brocolli is al aan het knoppen.
De aardappels zijn allemaal boven en zon 40 cm hoog.

Maandag gaat de witlof en de slaboontjes op rij de grond in.

En dan weer wachten.

Tomatenplant heeft buiten zijn draai helemaal gevonden.
Alleen de paprika blijft nog wat klein.
Maar.. geduld

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:04

Klopt het trouwens dat een tomatenplant overal wortels krijgt?
Mijn tomaten zijn heel hoog en staan nog in een redelijk klein bakje. Ik wil ze eigenlijk in een grote ton zetten(van de action ofzo) maar kan ik ze dan op de bodem zetten? Zodat ze minder snel vallen en minder hoog zijn

Leuk dat het bij de meeste zo goed gaat, ik heb van de week de sla weggegooid, die was doorgeschoten. Wel van de week m'n eerste aardbeitje gegeten(wel van een gekocht plantje), komkommers zijn niet aan te slepen(ook gekochte plant)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:09

Ik heb de tomaat in de border gezet. Beetje mest speciaal voor tomaten, de grond er om heen goed los gemaakt. En de natuur doet de rest.

Ik had allemaal gele bladeren... Maar daar ben iknu overheen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:11

Ik meld me ook :). Halve topic doorgelezen, ga morgen weer even verder dus meteen even een stipje :).
Zag al supergave dingen voorbij komen, zoals een boog voor pompoenen.

Ik heb ook sinds dit jaar een vierkantemeter moestuin (van 1,20x1,20 :') ), een heleboel losse potten en nog een kasje met 3 paprikaplantjes. Had van de buuf van die zaadjes van de AH gekregen en die waren allemaal opgekomen. Helaas hadden mijn konijntjes een gat in de omheining gevonden, dus alles was kortgevreten en heb ze weggehaald en vervangen voor plantjes, omdat we toch al verder in het jaar zitten. De rode kool en witte kool heb ik laten staan omdat ze alleen aan de buitenste bladeren hadden gevreten en de binnenkant nog goed leek. Ben benieuwd. Gok dat het niet allemaal gaat werken, want ik heb alle 9 vakken benut en kwam er later achter dat alleen een courgetteplant al ongeveer uitgroeit tot een vierkante meter :=.

De worteltjes heb ik maar geoogst en aan ze gegeven, ze waren echt nog mini, heel schattig!
Afbeelding

Ik heb ook die aarbei-ananas plant, maar die hangt er maar een beetje bij. Hoort dit zo, of hoort-ie wel mooi rechtop te staan? Totaal geen ervaring met dat soort spul! Ben sowieso een beetje een leekje, want stiekem dacht ik dat gewoon vruchten zouden groeien en klaar. Heb dus maar rondom allemaal bij- en vlinder aantrekkende bloemetjes neergezet :=.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:50

Ik baal hier ook flink van het slechte (koude) weer. Ik heb vooral veel exotische groentes en die worden maar niet groter en krijgen ook geen bloemen. Daar moet snel verandering in komen anders kan ik de planten weggooien.

Aardappelen gaan hier heel goed, staan al een dikke week ik bloei en zojuist bespoten (is verplicht bij ons op de volkstuin) en over 3 weken op zijn vroegst gaan we test steken.
Wel kan je heel duidelijk zien dat er verschil is qua soorten die we dit jaar hebben. 1 soort is al buikhoog en vol in bloei (eerder soort) en de ander is de nog niet eens de helft kleiner en nergens een bloem te herkennen (laat soort)

Eindelijk hebben mijn aardbeiplanten flinke vruchten erin zitten. Nu is het wachten op de zon zodat ze mooi rood worden. Soms is het wel vervelend dat ik een laat soort aardbei heb maar deze worden nu eenmaal groter en smaken beter.

Verder heb ik een paar weken terug al het onkruid aangepakt wat onder de appelbomen groeide. Helaas ziet het ernaar uit dat we de grond moeten afgraven want het helpt gewoon niet meer. En er moet toch een flinke boom uit, het stenen pad moet worden recht gelegd en de omheining erachter moet vervangen worden dus dat staat op de planning voor het najaar. Totdat het zo ver is toch elke keer maar weer daar schoffelen en alles weghalen wat er niet hoort te groeien.

Andijvie is gigantisch aangeslagen, 5 dagen geleden nog te klein, gisteren doorgeschoten. Gelukkig nog net op tijd gezien want het blad was nog niet bitter en kon dus nog worden gegeten.
Sla is ook giga omhoog gekomen. En de eerste 3 kroppen zijn ge-oost en gegeten dit weekend.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:39

En als je er wat folie boven spant? Of een glazen koepeltje eroverheen zet als dat nog past? Mijn paprikaplantjes stonden in zo'n elho kasje, maar met het deksel erop konden ze de lucht niet in, dus heb 4 bezemstokken bij de action gehaald, daar folie omheen gespannen en bovenop alsnog het deksel gedaan. Kunnen mooi groeien en krijgen zelfs vruchtjes nu!

Edit: zo eentje, het is niet echt een kasje, maar meer een bak met deksel.
Afbeelding

Maar werkt echt pefect!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:22

Ze staan al in onze grote kas (regels van volkstuin, vooral tomaten mogen niet op de volle grond buiten ivm dat het familie is van de nachtschade) Al mogen de aardappelen (van dezelfde familie) wel buiten maar die moeten dus verplicht worden gespoten.

Aanvulling; op jouw balkon (als ik het goed zie) wordt het altijd warmer en dus trekken planten zich makkelijker op) Zelfs bij mij in de kas is het gewoon nog te koud.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:26

Ooh okee!

Nee hoor, ik heb geen balkon, had het plaatje even van internet getrokken om te laten zien wat ik bedoelde. Heb een behoorlijk frisse tuin aan de kust :D.

Welbalen hoor! Zou ook niet weten wat je eraan zou kunnen doen dan, behalve kas(achtig iets) en hopen op een zonnetje.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:21

Mijn tomatenplant buiten is overleden -O-
Maar de twee tomatenplanten binnen groeien flink en er zitten al gele bloemetjes aan *D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:35

ik heb net mijn aardappels geoogst :D zooooo blij dik 5 a 6 kilo echt supper veel

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 11:47

jaloers! ik moet nog even wachten! Vandaag zal me buurman in de tuin ze spuiten.. vorig jaar hadden we geen oogst wegens de aardappelziekte. Ben eigenlijk tegen spuiten.. maar wil ze dit jaar dus wel graag!

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:51

mijn tomaten planten hebben nu bloemen en de kruisbessen groeien goed.
gister nog een komkommer plant gekocht waar al kleine komkommers aan zitten...
oja de aardbeien heb ik al geoogst deels maar er groeit nog heeeel veel aan en die ananas-aarbei plant is zo heerlijk :)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 17:37

Hebben jullie bij de ananas aardbei ook dat ze zo snel smot worden? Ik moet ze echt wel gelijk eten..

Vorig jaar had ik 2 plantjes van een buurvrouw gekregen, kwam eergister achter dat mijn halve bed er nu uit bestaat!!... weet niet hoe ik dat vorig jaar heb gedaan.. heb toen gepoogd weer beetje rijen te maken.. blijkbaar veel stekjes tot laten staan van die plant of zo...