Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:03

Een vriend van ons heeft vorige week een zeiljachtje gekocht voor de prijs van € 1,- *\o/* *\o/* Hij moest wel omgevaren worden van Almere naar de kop van Overijssel. Hij had nog nooit gevaren/gezeild dus zijn we met hem meegevaren. Over de randmeren de eerste dag tot Elburg gekomen. Het ging niet echt vlot omdat er niet veel wind was en de membramen in de motor uitgedroogd waren waardoor hij niet echt op toeren kwam. Met de auto door iemand opgehaald en de volgende dag weer weggebracht en verder gevaren. Ad hoc een mooie ligplaats voor hem geregeld. Als we er zin in hebben mogen we er mee varen.
Afbeelding

gohya

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:21

@BarryPlopper dat is ook een slim idee zeg! zoals jullie dat gedaan hebben.Mijn man komt heel moeilijk over die reling heen,ook met opstapkrukje.Jullie hebben ook een mooie boot zeg.

@yvonnedv das echt een koopje! 1 euro.Voor die prijs kan je er zeker iets moois van maken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:21

Mooie boten zeg!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:37

gohya schreef:
@yvonnedv das echt een koopje! 1 euro.Voor die prijs kan je er zeker iets moois van maken.

Hij is helemaal compleet. Zeilen bb motor bekleding trossen noem maar op. Hij lag al sinds 2003 te koop en die man was hem nu echt zat.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:40

gohya schreef:
@BarryPlopper dat is ook een slim idee zeg! zoals jullie dat gedaan hebben.Mijn man komt heel moeilijk over die reling heen,ook met opstapkrukje.Jullie hebben ook een mooie boot zeg.

Ja dit was voordat de boot van mij werd de makkelijkste manier om op te stappen, als hij nu aan de steiger ligt is het maximaal een opstapje van 10 cm

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:49

Mooie plaatjes hoor.

Ik zal is kijken of ik ons monster ergens op de foto heb

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:21

BarryPlopper schreef:
gohya schreef:

Ja dit was voordat de boot van mij werd de makkelijkste manier om op te stappen, als hij nu aan de steiger ligt is het maximaal een opstapje van 10 cm

Heb je dit zelf zo gemaakt of laten doen? Dit wil ik n.l. ook bij onze boot [laten] doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:21

yvonnedv schreef:
gohya schreef:

Hij is helemaal compleet. Zeilen bb motor bekleding trossen noem maar op. Hij lag al sinds 2003 te koop en die man was hem nu echt zat.

Ik wou dat ik ook zo'n man tegen kwam. ;)

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:26

Dat is gedaan Door mijn pleegvader

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:18

Dat heeft die dan knap gedaan!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:13

Ik heb vandaag het achterdek in de lak gezet,morgen nog een beschermlaag er overheen,dan is dat klaar.Best wel een verschil in kleur.
Afbeelding

Hier is het dek helemaal af.
Afbeelding

Zo ziet het er van binnen uit.
Afbeelding

Afbeelding

En hier ligt de boot in de haven van Zeewolde.
Afbeelding

Hoe gaat het met jullie boot? zijn jullie nog wezen varen? wij gaan morgen een stukje varen,naar een eiland.Denk dat ik me vishengel mee neem.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:40

Het is opgeknapt maar het was denk ik nog mooier geworden als je ontweringswater gebruikt had.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:50

Wat een plaatje zeg.

Wij hebben nog even niks aan en met de boot gedaan. Hopelijk gaan we dit weekend het bovendek in de verf zetten. Foto's maken. Duimen dat onze boot ook zo snel weg is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:49

Zeewolde, daar heeft onze boot ook gelegen bij de vorige eigenaar :D toevallig!
Ziet er een stuk beter uit hoor!
Wij hebben onze teak delen inderdaad met ontweringswater/oxaalzuur ontgrijsd, toen geschuurd en daarna met olie ingesmeerd. Het resultaat is echt fantastisch *\o/* Alsof het hout weer nieuw is! Heel mooi fel oranje van kleur <3
Nu de stootranden enzo nog.
Lak en beits schijnt niet zo goed te zijn omdat het hout moet kunnen 'ademen', dus daarom hebben we olie gebruikt.

Dit weekend viert onze zeilclub het 45 jarig bestaan en gaan we met ruim honderd versierde boten het water op, haha :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:48

Onweringswater? bij de Gamma gaven ze ons botenlak en een soort beits wat de laklaag beschermd.
Dat was voldoenden zeiden ze?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:03

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:07

Botenlak is voor zover ik weet alleen voor polyesther, niet voor hout. Heb ik mijn trailer mee behandeld, en die is weer zo goed als nieuw geworden :D
Ontweringswater is ook gewoon bij de gamma te koop, bij de verfspullen naast de terpentine en kost geen drol :) waarschijnlijk weet het personeel daar niet eens waar het voor bedoeld is :+
Voor zo'n klussen pluis ik altijd eerst internet na.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:48

Je kan prima bij de gamma terecht voor jacht lak. Maar bij de boten winkel weten ze gewoon meer.

Wij hebben nog verf staan. En hebben geen hout te behandelen. Al het hout word vernieuwd. Dus dat is gewoon 2x in de goede lak en klaar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:57

Ja, het hout vernieuwen kan ook natuurlijk! Wat heb je van hout op de boot?
Bij onze boot is het vooral in de kajuit waar veel hout zit, en dat heeft niet zo gek veel onderhoud nodig gelukkig :)
Verder hebben we buiten de bankjes van hout, de deur, de helmstok en buitenom de stootranden, handgrepen en sierstrips. Vooral die stootranden en sierstrips waren héél slecht.. Helemaal groen/grijs, hier en daar rot, dus daar hebben we nog veel werk aan.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:16

Wij hebben alleen maar wat kleine latjes op de boot. Die de trapjes aangeven en het opstappunt van de boot. Het is natuurlijk een open motorboot. Dus de rest is polyester.

De onderkant van de stoelen hadden wij al vernieuwd begin dit seizoen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:40

smurfje schreef:
Je kan prima bij de gamma terecht voor jacht lak. Maar bij de boten winkel weten ze gewoon meer.

Ik bedoelde ook voor advies

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:24

Daar heb je wel gelijk in yvonnedv, Wat er bij Gamma rond loopt zijn studentjes die een bijbaantje hebben en dus weinig tot niets weten.
We zijn vanmiddag gaan varen op het Veluwemeer en hebben even aangelegd bij een eiland.Hondje blij,kon die ook even plassen en rond snuffelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:59

Zo, hoe gaat het met jullie boten? Iemand nog iets spannends meegemaakt?
Het seizoen is bijna afgelopen. Gaan jullie boten het water uit?

En zijn jullie wel eens naar zo'n botenbeurs geweest? Ik heb nog veel spulletjes nodig. Is er op zo'n beurs iets leuks te vinden?

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:19

Wat een leuk topic !
Mijn ouders hebben een ponton boot waar mee we vooral op het haringvliet varen een super ding ! We varen altijd voor het plezier en meestal met een banaan er achter of een kneeboard . helaas is de boot al weer uit het water en hebben we niet veel gevaren dit jaar. Dit is onze boot (ik moet nog even een andere foto zoeken maar die kan ik nu niet vinden) http://www.mijnalbum.nl/Album=66VYCKEJ#4SZKEB34

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:26

Wij hebben ook niet veel gevaren,onze boot word nog steeds opgeknapt.Alle stroomdraden en stopcontacten zijn vervangen,de kachel is opnieuw aangesloten, schakelaar voor waterkraan is verlegd enz.enz. De vorige eigenaar had heel veel stroomdraden met kroonsteentjes verlengd enzo,en stekkerdozen gebruikt.Het was dus brand gevaarlijk hoe het was aangesloten allemaal.Ook de buitenlampen werken nu.Ze hadden een boodschappen wagentje vol met draden en stopcontacten eruit gehaald.
Alles word door een erkend boten bedrijf hersteld,kost veel geld,maar dan heb je het wel goed en veilig.

We gaan de schuifdeuren eruit halen en thuis schuren en opnieuw lakken.

Ik denk dat we onze boot straks ook uit het water laten halen.