Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:31

Je huidige woning is definitief niet langer aan te houden?

Ellende is natuurlijk dat je niet weet of het voor een week of voor 2 maanden is -O-

Ik zou er echt enorm mijn buik van vol hebben eerlijk gezegd en die mensen mijn geld al niet eens meer gunnen en ze lekker willen laten dokken om ze een lesje te leren dat je zo niet met iemand om gaat.

Ook al zit de fout waarschijnlijk bij de makelaar, zij zijn toch uiteindelijk wel degenen die jou zo in het ongewisse laten.
Je hebt nu geen idee wanneer je dan wèl op kunt komen draven en alles moet gaan regelen _-:(

Maarja als je het huis echt heel graag wilt....

Sammie

Re: Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:32

2 maanden? Dat lijkt mij niet. Dat kost die mensen goud geld. Ze hebben 8 werkdagen respijt, denk dat ze gewoon daarop gokken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 10:33

Nee, huidige woning kan niet meer helaas. Huuropzegging was definitief volgens de woningbouw...

Ben al wel op funda aan het kijken naar wat anders, maar kan in diezelfde prijsklasse nog niet wat vinden met dezelfde ruimtes en zojuist verbouwde keuken en badkamer

sammie: dan denk ik ook, anders zijn ze wel heel erg dom

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:35

Is die makelaar aangesloten bij een organisatie/keurmerk, het NVM bijvoorbeeld? Anders zou ik die, als dit alles achter de rug is, eens tot in detail gaan uitleggen hoe ze te werk gaan, belachelijk!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:39

Wat erg zeg, denk je een huis te kopen en kom je zulke ellende tegen. Ik heb het hele topic gelezen en snap berichten dat het ook rot voor de verkopende partij is maar die heeft in mijn ogen ook geen enkele moeite gedaan om TS tegemoet te komen. Ik zou, net als TS, mijn poot echt stijf houden en me door de notaris goed laten informeren wat de verdere stappen zijn indien de verkopers niet op komen dagen. Ik acht die kans heel groot.

Tekenen zonder vooroplevering wordt volgens mij door de notaris ook ten zeerste afgeraden en mocht dit wel gebeuren zal dat schriftelijk bevestigd worden. Bij onze voorloplevering hadden de verkopers ook een aantal dingen niet gedaan en daar heeft de notaris ook verslag van gemaakt in de overeenkomst, tesamen met de boeteclausule indien dit niet binnen zoveel dagen alsnog gedaan werd.

Onvoorstelbaar dit, hoe kan je voorpret in een nieuw huis grandioos verziekstraald worden......

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:40

Ik vraag me echt af of de eigenaren wel beseffen waar ze mee bezig zijn.
Zou me niks verbazen als de makelaar hun wijs heeft gemaakt dat dat allemaal wel mee valt en ze gewoon kunnen wachten tot ze iets gevonden hebben.
Blijkbaar hebben ze totaal geen haast en dat verbaast me toch echt in deze tijd, je zou toch verwachten dat ze blij zijn met verkoop, of of, ze hebben nog een ander bod gekregen op het huis, een beter bod en hopen dat jij zonder verdere kosten afziet van de verkoop, zoiets kan ook natuurlijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 10:45

spatter: In de aangetekende brief heb ik duidelijk verwezen naar de boeteclausule. Dus als ze een beetje kunnen lezen snappen ze dat het ze geld gaat kosten na die 8 dagen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:55

Ja maar je weet niet wat voor mensen het zijn.
Sommige laten zich alles aanpraten hoor, want "de makelaar zal het wel weten want het is zijn werk"
Net zoals vaak bij de HA gebeurd. De HA zegt het dus het zal wel waar zijn.

Ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:56

Stille meelezer hier, maar je tijdelijke onderkomen, kun jij op papier aantonen dat hun ook voor dat onderkomen moeten betalen? Want anders komen hun er alsmog goedkoper vanaf. Ik zou volgens mij zelfs in een hotel gaan zitten, laat hun maar betalen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:57

Wat ik mij afvraag...ze hebben dus volgens de clausule nog 8 dagen de tijd om orde op zaken te stellen voordat er een boetebedrag betaald moet gaan worden.Hoe zit dat met de kosten die je gaat maken in die 8 dagen?Neem aan dat dat door de tegenpartij vergoed moet gaan worden of zit ik er naast?

Sterkte overigens TS :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:58

Misschien denken ze daar toch onderuit te kunnen?

Vaak moet je toch maar afwachten of je je geld krijgt van sommige mensen, hoeveel recht je er ook op hebt :=

Nu scheelt het bij jou dat het boete-bedrag van je te betalen koopsom van het huis af zal gaan neem ik aan, ik zou dat nog even goed navragen bij de notaris of dat inderdaad zo is, en dat niet nog apart naderhand door de verkopers zelf betaald moet worden ofzo waardoor je nog jaren achter dat geld aan kunt gaan :=

Balen dat je niks vergelijkbaars te koop ziet staan, het zou toch het beste gevoel geven (denk ik) als je ze lekker in hun huis kon laten stikken :=

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:58

Ik vrees dat ze binnen 8 werkdagen ( dus bijna 2 volle weken als nog bij de notaris zitten en je helemaal geen geld krijgt) je krijgt pas onkosten betaald als ze niet binnen 8 werkdagen de sleuteloverdracht gedaan hebben. De kosten die je in die 8 werkdagen maakt zijn voor je eigen rekening.
Ik hoop je dat ze er vanmiddag alsnog zitten en anders zou ik van de koop afzien zodat je de 10% van de koopsom krijgt dan kun je daar tijdelijk iets anders van huren.
Laatst bijgewerkt door 3bengels op 02-04-13 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:59

Tinky12 en Seni, zie hier:
Liselot schreef:
ze moeten wel mijn huisvesting e.d. betalen. Alle kosten die ik maak doordat hun niet op 2 april aanwezig zijn.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:00

Seni schreef:
Stille meelezer hier, maar je tijdelijke onderkomen, kun jij op papier aantonen dat hun ook voor dat onderkomen moeten betalen? Want anders komen hun er alsmog goedkoper vanaf. Ik zou volgens mij zelfs in een hotel gaan zitten, laat hun maar betalen..

Een hotel is lastig met 2 katten. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:01

Katten kun je onderbrengen in bijv een pension. Ook dan kun je de kosten weer op hen verhalen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:01

Ze ging bij vrienden zitten toch? Maar betaald ze daar ook voor? Want anders kan ze niet aantonen dat ze voor haar huisvesting moeten betalen als ze 'gratis' bij vrienden zit?

Splashislief: bedoelde bij wijze van

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:03

Ik zou het toch nog even goed navragen allemaal bij de notaris hoe dat daadwerkelijk zit en hoe zeker je bent dat je dat geld ook echt gaat krijgen..dat het niet bij een verplichting blijft maar je ook echt zekerheid hebt dat je dat geld daadwerkelijk krijgt :j Dus dat je zeker weet dat het echt van het bedrag dat je voor het huis betaalt, af gaat.

En goed navragen hoe het verder zit qua onkosten die je vergoed krijgt, waar heb je recht op?

Ik kan me voorstellen dat je niet ongelimiteerd kosten kunt maken en die dan domweg vergoed krijgt.

Stel dat je in de bruidssuite van een duur hotel gaat zitten bijvoorbeeld, dan zijn de kosten aanzienlijk hoger dan wanneer je bij iemand gaat logeren. Ik zou even goed navragen wat billijk is en daar dan ook goed gebruik van maken, dus inderdaad lekker een goed hotel in gaan, als je maar zeker weet dat die kosten inderdaad billijk zijn zodat ze ook echt van de koopsom af gaan :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 11:04

bengels: Het zijn geen werkdagen, er staat in het contract dat het 8 dagen is.

pmarena: het schijnt inderdaad dat de notaris mijn dat geld kan doen via de hypotheek. Er wordt dan minder naar de verkopende partij overgemaakt. Dat wil ik vanmiddag ook even navragen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:04

imd schreef:
Liselot schreef:
ze moeten wel mijn huisvesting e.d. betalen. Alle kosten die ik maak doordat hun niet op 2 april aanwezig zijn.

Ah...ik dacht al dat ik het ergens had gezien maar wist niet meer zeker :+ Dank je.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:14

Sterkte vandaag!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:15

ik wens je veel succes vandaag.. dit is toch wel een grote domper op alles.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:15

:j

Je zit er toch straks, en aangezien de overdracht niet door zal gaan kun je beter maar zoveel mogelijk info inwinnen zodat je in ieder geval zeker kunt zijn dat je niet te veel (en niet te weinig }:) ) kosten maakt in de tijd dat je nu gaat wachten...en dat je 100% zeker bent dat je die vergoed gaat krijgen.

Dus even goed de voorwaarden met de notaris doorspreken zodat je weet hoe ver je kunt gaan met kosten maken, en dat je weet hoe je die kosten moet bewijzen zeg maar, dat ze door hun schuld ontstaan zijn. Bonnetjes bewaren enzo, hoe moet je dat doen? Even dat goed duidelijk krijgen :j

Ik ben normaal heel makkelijk maar van zulke rotstreken word ik wel pissig, zou ze echt niet matsen maar laat ze maar flink dokken :j

Als ze nu nog contact met je op zouden nemen zodat je weet waar je aan toe bent...in goed overleg is alles al heel anders :)

Maar nu sollen ze gewoon enorm met je en dat mag je best afstraffen :j

Heel veel succes bij de notaris :(:)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:25

In dat geval zou ik bijvoorbeeld ook al de telefoontjes die je straks moet gaan maken netjes bijhouden, en het bedrag ervan op je telefoonrekening opzoeken. Foto's gaan maken van het huis zoals het nu is is ook een goede. Hou dan even een krant van vandaag in het beeld, dat helpt schijnbaar als bewijs.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:35

Maar als die mensen geen geld hebben, valt er ook niks te halen, ook al heb je er recht op.
Kun je jaren zitten touwtrekken om je centen terwijl die mensen gewoon in het huis blijven zitten of ze verkopen aan een ander, vertrekken zelf richting buitenland met al hun centjes.
Ik noem maar wat.

Het feit dat ze totaal niet in overleg gaan, doet bij mij de alarmbellen rinkelen!
Dan klopt er iets echt niet, is hooguit de vraag wat.
Zijn het hele naieve mensen die blindelings op de woorden van de makelaar afgaan of juist zeer gewiekste lui die al precies weten waar ze mee bezig zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:38

maar dat is te ondervangen als je het huis dus gewoon 'goedkoper' wordt. Dan hoef je in ieder geval niet achter het geld aan te zitten.

Sterkte TS, maak er een informatieve afspraak van bij de notaris, en vraag om tips. Dit zal niet de eerste keer zijn dat de notaris dit meemaakt dus god weet wat hij je nog voor tips kan meegeven.

Ik hoop dat je na de afspraak nog even verschijnt in het topic!