Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:18

phormicola schreef:
stef schreef:
Maarja, aks je al geen à merk gebruikt, en eerder b of c, heeft het dan nut om naar de action te gaan?

Jazeker wel! Gewoon lekker rondkijken en je vind altijd wel iets dat spotgoedkoop is. Bijvoorbeeld het haarserum van de Action. Heel erg goed en het kost bijna letterlijk niets.

Die kost bij de Action ook nog € 2,99 :$ das zelfs voor de Action nog veel geld :P

Nadeel van de Action is dat je altijd met meer thuis komt dan de bedoeling was :o

Emmaa

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:04

Ik en mijn vriend zijn denk ik per week rond de 75E kwijt.
We eten heel gevarieerd en vegetarisch. Helaas zijn vleesvervangers heel duur, vooral bij de BIO winkel hier om de hoek, toch kan ik het niet laten want dat is zo lekker!
VInd het moeilijk om 1x per week boodschappen te doen, groentes enzo zijn dan toch niet meer vers?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:08

Gister voordelig cola ingeslagen. De pepsi was blijkbaar 1 + 1 gratis bij de ah. Wist ik niet, wilde gewoon 1 fles meenemen. Bij het schap hing een kaartje, set van 6 flessen voor 2,68. Bij de andere kaartjes was het 4 flessen voor die prijs. Heb het dus maar gemeld bij een vakkenvuller en uiteindelijk heb ik dus 2 + 4 gratis meegekregen :+ :P

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:01

Emmaa schreef:
We eten heel gevarieerd en vegetarisch. Helaas zijn vleesvervangers heel duur, vooral bij de BIO winkel hier om de hoek, toch kan ik het niet laten want dat is zo lekker!
VInd het moeilijk om 1x per week boodschappen te doen, groentes enzo zijn dan toch niet meer vers?

Wij doen wel 1x per week boodschappen en groentes gaan prima een weekje mee. Wij hebben pas 1x wat bedorven gehad, sperzieboontjes, omdat we ze in het zakje hadden laten zitten. Zodra je zorgt dat er lucht bij kan, blijft het meeste wel een weekje goed!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 17:25

kwestie van plannen. Wij doen op vrijdag boodschappen, eten dan in het weekend vaak vers (dan heb ik ook tijd om te koken :j). Op maandag eten wij bij mijn schoonmoeder, op dinsdag iets snels uit de vriezer (macaroni opbakken oid), op woensdag stukje vlees/vis, aardappels, diepvries groente, op donderdag iets snels, meestal uitsmijter ofzo, op vrijdag maaltijd salade, en dan is het klokje weer rond

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:33

Wij maken een weekplanning en vermelden er al bij wat er nog vers bij gehaald moet worden. Wij doen meestal op zaterdag boodschappen. Op dinsdag ben ik vrij, dus tijd genoeg voor een rondje 'vers' erbij.
Er zijn toch groenten (zoals bijv. verse spinazie) die ik niet een halve week of langer in de koelkast of kelder wil hebben liggen :n
Maar door de weekplanning is het wel duidelijk wat we nog nodig hebben.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:43

Emmaa schreef:

http://www.leerwiki.nl/Hoe_vers_zijn_'v ... n_fruit%3F
Die groentes zijn vaak al niet meer vers in de supermarkt. Daarom eet ik, zeker in de winter en aan het eind van de week (boodschappen doen we vrijdagavond of zaterdagochtend) vaak diepvries groente. Is vaak veel verser omdat het meteen vanaf het land wordt ingevroren.
Eigenlijk moet je gewoon een moestuin nemen, mijn moeder heeft in de zomer altijd van alles uit de tuin en dat is zoveel lekkerder. Maarja heb er geen tijd voor en geen plek voor op het balkon, ben al blij met een paar potten met kruiden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:03

Sommige groentes houden het wel een week uit, andere niet. Meestal is op de laatste dag van de week onze groente ook op en eten we nog groente uit de vriezer of dat soort dingen. Prei, ui en verschillende koolsoorten (geen bloemkool) blijven echt lang vers. Ook wortels kun je makkelijk een week bewaren.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:37

Ik kreeg van mijn nicht de tip om vlees eerst te braden en dan in te vriezen, kun je meteen meer gehaktballen braden, karbonades e.d. Ik bewaar die platte bakjes van de slager of chinees en daar kunnen bijv. karbonades met jus in. Het scheelt dus ook in je energieverbruik want hoeft alleen maar op te warmen en in je vetstof. Ik ben het nu meteen aan het uitproberen en ben 2 schouderkarbo's aan het bakken waarvan er 1 bij de hutspot van zodadelijk gaat en de ander ergens in het weekend opgesmikkeld wordt.

Op het balkon heb ik nog een spitskool liggen, het is nu lekker fris buiten en hij ziet er na 4 dagen nog fris uit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:49

Wat ook helpt is je koelkast mooi koud te zetten, maar dan moet je wel een goede hebben waarbij je het goed in kunt stellen. Die van ons kan in het koelgedeelte zelfs op vriesstand, als ik hem te koud zet heb ik bevroren groenten in de la liggen :P
Ik heb hem op 5 graden staan, iets kouder dan normaal (7graden) maar ik merk wel duidelijk dat de groenten daardoor langer vers blijven! Fruit hetzelfde, als je appels in de koelkast bewaart blijven ze langer goed. 'harde' groente zoals bloemkool, wortels enz. blijven vaak wat langer goed, 'zachte' dingen zoals sla en verse spinazie blijven minder lang goed. Kwestie van inplannen wanneer je wat gaat eten dus, en desondanks ook kijken hoe de rest eruit ziet. Wat ik ook lekker vind is witlof, even koken, aardappelen koken, daarna de witlof in de over met een laagje kaas erop, als dat gesmolten is is het klaar. Echt zalig en lekker goedkoop :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:51

hier doe ik met ongeveer 300 eurp per maand voor een 4 personen incl mijn zoon die nog in de luiers is
veel wat over is wat de dag erna gebruikt zoals bv salade's of gaat de vriezer in.
ook echt maar dat maken wat je eet en niet veel maken ik tel bv ook de aardappelen als ik ze ga schillen gemideld 2 per persoon en veel kopen wat in de aanbieding is
altijd goed kijken en kijken of je het bv niet ergens anders nog goedkoper vind.

brood bv haal ik wel vaker bij de AH of de plus maar voor de rest haal ik mijn boodschappen in de aldi of de Penny markt (Duitsland) de hond krijgt vers voer net als onze krokodil dus die eten de 'resten' wat ik te veel heb of bij het kipfilet eraf heb gesneden (zoals vet en pezen) :) lukt prima zo.

Mijn vriend ging altijd bij de AH en plus boodschappen doen en vond het dan maar vreemd dat hij altijd zo veel geld kwijt was aan boodschappen
en het dus niet redde tot het einde van de maand :')
Laatst bijgewerkt door onley op 19-01-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:52

wahaha hebben ze echt een Penny markt in DL, dat klinkt als een roze/gebloemde paardenwinkel :D
Heb je een krokodil?! Wat eet zo'n beest en wat moet je daar in hemelsnaam mee?!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:54

@Opisop_shop
De aangeraden temperatuur voor een koelkast is 3 a 4 graden.
Bij 3 graden kan salmonella zich niet meer vermenigvuldigen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:55

ja een Penny markt serieus haha goedkoop en toch wel goede produkten. vooral mooie verse groente en fruit wat bij Aldi weer te verwaarlozen is.

jup heb een dwarf kaaiman die eet gewoon rauw vlees netzoals ze dat in het wild doen :')

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JMS434KP.jpg

heb trouwens wel nog veel meer reptielen dan enkel de kaaiman ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:45

Onley, Ik ken jouw slangen ITP nog :D Dat topic met dat instrument in die consumptiemuis was toch ook van jou?
Ik vind het echt knap hoe sommige mensen creatief met hun geld omgaan!
Ik haal ook altijd groenten voor de hele week. Broccoli & witlof houdt het niet zo lang uit, maar tomaten, bleekselderij, peultjes, paprika of sperziebonen kunnen toch makkelijk een week in de koelkast.
Sommige groenten heb ik alleen in bevroren of potjes variant, omdat ik dat lekkerder of handiger vind.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:47

Mijn koelkast met onder 2 diepvriesladen blijft dan aanslaan. Is niet zo fijn met een open keuken.
Zou eigenlijk een tafelmodel zonder vriezer in de keuken willen en deze grote naar de strijkkamer.

Zo, helft van de hutspot zit ook in de vriezer ipv in de afvalbak.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:56

Mootje schreef:
Onley, Ik ken jouw slangen ITP nog :D Dat topic met dat instrument in die consumptiemuis was toch ook van jou?

Klopt dat ben ik :+ ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:18

oh dat is een kleintje zeg maar, ik dacht al zo'n dikke van een paar meter, waar laat je zoiets :P

Ik zal eens kijken hoe koud de koelkast staat, volgens mij 4 of 5 graden.

witlof blijft hier altijd zeker een halve week goed.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:18

Een kelder hebben is ook erg handig als het op bewaren van groenten aankomt. Lang niet alle groenten vinden de echt koude koelkast nl leuk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:24

klopt, die gaan bij ons in de inloopkast onder de trap; donker en niet al te warm.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:36

wij besteden ook rond de 70 euro per week aan boodschappen, voor 2 personen. Wij eten ook erg gevarieerd en gezond, dus veel vers. Ik kijk altijd naar de houdbaarheidsdatum en op die volgorde kook ik. We doen altijd boodschappen bij de ah, vind het assortiment van de aldi en de lidl te klein, dan moet ik naar 2 winkels, en daar heb ik vaak geen zin in. Hetzelfde geldt voor de jumbo, dat assortiment is gewoon te klein, ik hou van uitgebreid koken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:40

ooeeeh ik ga deze topic ook volgen. Ik ben nu over gestapt van de c1000 naar de nettorama en ik ga dat eens een maandje proberen kijken of het echt scheelt. ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:42

Marije_jiplover schreef:
Een kelder hebben is ook erg handig als het op bewaren van groenten aankomt. Lang niet alle groenten vinden de echt koude koelkast nl leuk.

Ik heb ook een kelder maar dat is echt de laatste plek waar ik consumptieartikelen in op wil slaan. Daar staan onze tanks met stookolie.

Prei kun je snijden en rauw invriezen. Wat je nodig hebt haal je eruit. Dit gaat echt heel goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:45

ah goede tip van de prei, ik koop het nauwelijks omdat het bij de Lidl/Aldi wel heel goedkoop is maar je dan meteen een kilo hebt ofzo, dat vind ik zonde als het niet opkomt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:54

Dat had ik dus ook. Je gebruikt er eentje en de rest beland is de prullenbak.
Vriend van me was vroeger kok daar heb ik het van.

Nu maak ik de laatste tijd veel prei kaas soep en dan gaat het wel weer snel.