Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:45

Chipieke, het zwembad is inderdaad een beetje overkill :j Verder wel een mooie tuin!

Imre

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:56

Dems hebben jullie toch besloten om het huis te houden?

Leuk die site met die zadenlijst! Wij willen onze tuin ook graag aantrekkelijk maken voor allerlei beestjes. Nu komen er weinig vanwege de tegels. Achter ons huis is een grasveld met speeltuin, de buren rechts hebben ook alleen maar tegels en daar weer rechts van ook. Links van ons heeft de buurman alles volgezet met bouwwerken en een carpoort, dus ook daar geen mogelijkheden voor dieren. Hopelijk kunnen wij een geschikte tuin maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:01

Ik heb nog wel wat foto's van gister voor de geinteresseerden.......

Before:
Afbeelding

Struiken snoeien
Afbeelding

Eerste slachtoffer (lijkt een groene boom, maar is voornamelijk struiken die erdoorheen gegroeid zijn).
Afbeelding

Vanaf zolder gezien..... tuin tot de stoep komt er bij
Afbeelding

2e slachtoffer. Kun je ook zien hoe schuin die boom staat.
Afbeelding

De 3e boom die we van de gemeente moeten laten staan een beetje bijsnoeien. Nu zie je opeens de ruimte die er is!
Afbeelding

Resultaat!! Wat een bergen snoeiafval :=
Afbeelding

Laatste slachtoffer van de dag.... ding was bijna net zo hoog als het huis :=
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatse stuk hing nogal richting de buren...... dus maar ff touwtje om gebonden :+
Afbeelding

Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:02

Wat een verschil, Manzano! Hebben jullie een groenstrook van de gemeente erbij gekocht?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:03

Ja Imre we blijven er wonen! Dries heeft een nieuwe baan en moet elke dag met de trein. wij wonen nu ongeveer 4OO meter van het station...dus ja, is wel handiger voorlopig. We hebben besloten een grootscheepse verbouwing er tegenaan te gooien. De offerte wordt nu een beetje bijgewerkt, aanvraag ligt bij de bank...dus hopelijk kan er snel begonnen worden. En dan wordt alles, maar echt alles aangepakt. Spannend dus!!!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:03

Oh en de rest. Ik ga nu eerst paardrijden en dan ga ik eens goed voor al die tuinen van jullie zitten!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:04

Ja :j Is nog zo'n 165m2 geloof ik.
Komt volgende maand rondom een haag (beukhaag geloof ik) omheen en dan kunnen we de 2 delen bij elkaar trekken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:04

Jeetje Manzano, wat een groen zeg :oo En die groenstrook van de gemeente kwam er nog bij?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:24

Mootje schreef:
Dems, Niet alleen de binnenkant van je huis, maar ook de buitenkant en tuin zijn geweldig :j
Nic, Wat leuk! Alleen op dit moment aan mij niet besteed, want ik vind beestjes doodeng en daar is dit dakterras echt te klein voor (om afstand op die zoemers te kunnen houden) :')

Op mijn balkon vond ik bijen ook eng hoor := Maar in onze vorige tuin kwamen er vooral vlinders op af, en hommels.
We waren ergens best trots op onze wilde tuin, maar niet iedereen vond het mooi... Het lijkt me zó erg om dan vervolgens hier foto's te zien met het bijschrift: "en al die lelijke planten gaat de gifspuit op }> "..... :=
We willen nu ook weer een iets wilde tuin doen maar eerst moet dat huis af (het schiet niet op).

Jeetje wat een hoop takken manzano :=

De meeste mensen die aan het verbouwen zijn, zijn vást op de hoogte van alle klusfolders, maar bij Karwei zijn alle tuinbeitsen nu 50%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:26

Hm, misschien kan ik wel eens foto's van onze tuin laten zien? Wij hebben 1 hectare tuin, haha. Ofja, van een weiland hebben pap en mam een tuin gemaakt.. Hun krijgen er veel complimentjes over!

Ik moet vandaag heel de dag naar school, maar ik hoor wel als er intresse voor is!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:27

Ik weet niet precies wat ik onder een wilde tuin moet verstaan := Maar ook met een goed aangelegde tuin (niet wild haha) kan je veel dieren aantrekken. Je moet er alleen rekening mee houden in je plantkeuze :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:30

Een wilde tuin wordt door veel mensen als overwoekerd gezien := Ik vind het wel leuk!
Geen nette borders dus! Het ziet er meestal uit alsof er niets aan gedaan is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:35

Ja dacht ik al. Dat komt er bij ons niet in ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:38

Bij ons betekende 'wilde tuin' dat ie totaal niet in de hand te houden was := en elk jaar groeide er weer iets anders wat wij helemaal niet geplant hadden...

Afbeelding

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:43

In onze nieuwe tuin hadden we trouwens een schitterende bloem aan de schutting, een passiebloem.
Maar volgens mij is de stengel afgeknapt met die storm ;( het bamboe waar het aan hing is naar beneden gekomen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:44

Oh dat is zonde zeg!!!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:45

Wij hebben achterin nu een hele grote Magnolia staan. Heb gister ook gezegd dat ze daar echt ver uit de buurt moesten blijven met de kettingzaag :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:45

Dat hoeft niet zijn dood te betekenen. Lees op internet veel over terugsnoeien tot de grond na de laatste nachtvorst!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:47

Ja nogal! Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik dat bamboe niet zo mooi vond, maar dit is wel heel bruut.
Ik hoop dat ie ooit weer zo mooi wordt, er steekt 1 stengel uit de grond en de rest hangt er volgens mij loos bij nu.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:47

Ik zou die idd terug snoeien en kijken wat er van komt :)

Ik heb van het weekend de tuin wat opgeruimd, we hebben de laatste troep die uit de verbouwing van de schuur kwam, afgevoerd en heb echt weer zin om nieuwe planten in potten te zetten (helaas met de sneeuw veel dat leek te overwinteren, toch doodgegaan), lekker het voorjaar in :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:50

Wij gaan dit jaar nog niet veel doen aan de tuin.
Heg eromheen plaatsen (das wel veel werk haha).... en dan een meter er vanaf ofzo een schutting (tegen de inkijk) en de rest (nadat alles is leeggehaald hahahaha) inzaaien met gras. Als het huis dan klaar is kijken we wel verder.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:55

Waarom dan niet een schutting op de plaats van de heg manz? :) Anders verlies je wel veel ruimte lijkt me!

Edit: Wat plaats je precies op je erfgrens?
Waarom geen schutting op de erfgrens? :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:57

Omdat een schutting op de erfgrens maar 1m hoog mag zijn. En het een tijdelijke oplossing is tot de heg hoog genoeg gegroeid is (die koop je nou eenmaal op 1.20 hoog ofzo).

Valt ook wel mee qua ruimte verlies hoor.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:58

Aah zo, nee dan snap ik hem :j Tijdelijk is dan wel zo makkelijk ja :)

Ik zie wel vaak schuttingen hoger dan 1 m op erfgrenzen, maar dat zal dan wel niet officieel gegaan zijn :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:00

Waarschijnlijk omdat Manzano een hoekhuis heeft waar auto's rijden of niet? Bij mijn ouders in de gemeente is het volgens mij tot 1.80 vergunningsvrij.