[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 07:49

Ffortuna schreef:
vonneke schreef:
We willen nu een hypotheek waar mijn ouders garant gaan staan (hebben beide zicht op een baan, ik werk al 75%)

zijn er ook mensen die zelf een hypotheek genomen hebben zonder een vaste baan, en is dat niet erg gevaarlijk?

Dit vraag ik me dus ook af... kan dit uberhaupt? Dus een hypotheek nemen zonder dat je zelf een vast contract hebt (gezien je zegt dat je ouders garant staan, Vonneke)?
Mijn vriend heeft nml een 2-jarig contract en ik een 1-jarig contract met uitzicht op vaste baan daarna (ik heb sinds 12 feb. dit jaar een baan, ik werk 80%). Wij willen ook graag gaan kopen maar wij hebben het idee dat het erg lastig wordt om een hypotheek af te sluiten op basis van deze gegevens, ook al willen onze ouders ook best garant staan.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik had het andersom, ik ben weer voltijd gaan studeren terwijl ik al een hypotheek had in mijn eentje.. Ik heb het toen nagevraagd bij de hypotheekshop of dit uberhaupt mocht en het was geen probleem, zolang je je hypotheek maandelijks maar kan betalen..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:05

Wij hebben eigenlijk nooit problemen gehad met de acceptatie van de bank. Nou moet ik wel zeggen dat ik altijd een vast contract heb, en bij de overheid werk. Dus veel zekerder kan je het niet krijgen denk ik :D Mijn man daarentegen heeft (bijna) altijd tijdelijke contracten en werkt in een onrustige sector, maar tot nu toe geen problemen gehad. Als het goed is, krijgt hij nu ook een vast contract volgende maand. Wij hebben ook nooit een max. hypotheek, dat scheelt denk ik ook. Onze hypotheek zou op 1/1,25 loon kunnen, dus mijn contract is dan misschien voldoende. Wij hebben meer problemen met de medische acceptatie helaas, betaal me scheel een levensverzekering. Dat gaan we deze keer anders doen.

Wij zitten te wachten op een telefoontje van de makelaar met het antwoord op ons openingsbod. Vanavond komt ons 'financiële mannetje' even alles doorrekenen. We weten wat we willen betalen, nu eens kijken wat dat ons precies gaat kosten. Hopelijk komen we er vandaag uit.

Anoniem

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:28

Maar hoe zit het dan met het overleggen van 3 jaaropgaves als je nog niet zo lang werkt? Tenminste, ik heb wel naast mijn studie gewerkt (parttime) maar niet in een 'echte' baan zoals ik nu heb.
Intentieverklaring kan ik denk ik nog niet krijgen omdat ik nog maar net bij mijn werkgever zit en voor mijn vriend zit dat er ook niet in. Maar ik begreep dat het niet nodig was als je ouders garant wilden staan (wij kunnen nml als tweeverdieners alles wel prima zelf betalen, frustrerend hoor). Weet iemand dat toevallig (we hebben een afspraak staan bij de bank voor een gesprek maar die kunnen pas over een week of 2-3 dus vandaar dat ik het hier ook vast even vraag)?

Spannend hoor Zesiram, ik duim dat het allemaal goed komt voor je!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:37

Bij 3 jaaropgaves wordt het gemiddelde genomen van de afgelopen 3 jaar, en bij NHG, mag dat gemiddelde nooit hoger zijn dan het laatste jaar. Borgstelling kan in principe alleen nog als je aantoonbaar binnen 5 jaar je eigen lasten kunt betalen. Er kunnen banken zijn die een uitzondering maken, omdat bv je ouders, de borgstellers, een hele goede klant daar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:42

Bedankt voor de info! Dan ben ik erg benieuwd naar het antwoord want dan zit het op meerdere fronten wel goed denk ik :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:44

Ik heb toen wij ons eerste huis kochten dat gedaan op basis van mijn bijbaan naast mijn studie ( maar dat was al wat jaartjes geleden, toen de huizenprijzen ook nog een stuk anders waren). Ik had daar toen ook al een vast contract.
Ik vind het wel apart dat je zo lang moet wachten op een afspraak bij de bank zeg? Misschien omdat je nog geen relatie met ze hebt, wij kunnen meestal de volgende dag wel terecht.

Op de site van de rabobank is wel het e.e.a. te vinden over ouders die garant staan, daar heb ik wel eens wat gelezen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:52

Ja, zelfs in 2009 was alles nog makkelijker in vergelijking tot nu. Het is tegenwoordig op het bureaucratische af. Niet leuk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:02

Nog niks gehoord van de makelaar.....wacht in spanning af.

Paard wordt morgen op de foto gezet, en als dat o.k. is woensdag op gehaald....bizar hoor...dat gaat allemaal zo snel.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:05

Spannend hoor Zesiram! :j

Hoop dat het bod geaccepteerd wordt. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:08

Wij zijn ook aan t wachten of ons bod wordt geaccepteerd :j Maar die mensen wachten steeds ontzettend lang voordat ze iets laten weten.. Denk dat ze het steeds met de familie moeten bespreken ofzo. Hebben jullie daar ook last van?

Ik duim voor jullie, Zesiram :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:20

Wij wachten ook nog steeds op een reactie van de verkoper. Hij vraagt €300.000,- en mijn vader heeft €250.000,- geboden. De makelaar heeft aangegeven dat de verkoper bereid is om te onderhandelen, maar mijn vader wil niet hoger gaan, dus ik ben bang dat het einde verhaal is.
Maar we hebben nog een (hele mooie) kavel gevonden in Maasdijk, 9 km van Hoek van Holland! En het ligt naast een renstal, het is daar zo mooi.
Dus stiekem hoop ik dat ons bod niet geaccepteerd wordt, het andere kavel is ook €60.000,- goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:29

Zesiram schreef:
Ik heb toen wij ons eerste huis kochten dat gedaan op basis van mijn bijbaan naast mijn studie ( maar dat was al wat jaartjes geleden, toen de huizenprijzen ook nog een stuk anders waren). Ik had daar toen ook al een vast contract.
Ik vind het wel apart dat je zo lang moet wachten op een afspraak bij de bank zeg? Misschien omdat je nog geen relatie met ze hebt, wij kunnen meestal de volgende dag wel terecht.

Op de site van de rabobank is wel het e.e.a. te vinden over ouders die garant staan, daar heb ik wel eens wat gelezen.

Dat het zo lang duurt ligt eraan dat eerst het deel van de familie dat garant wil staan in hun woonplaats met de bank wil praten. Dan kunnen wij daarna, op basis van die gegevens, zelf het gesprek aangaan met de bank hier. Beetje omslachtig, maar ja...
Die dingen online had ik ook al gelezen maar daar staat niet heel veel informatie in. Slim natuurlijk, want dan kom je langs voor een afspraak. ;)

Saskiaatje, spannend hoor, ben benieuwd wanneer ze met een tegenbod komen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:30

Hij zal wel met een bod rond de €285.000,-/€290.000,- komen, hij wilde eigenlijk helemaal niet zakken. En mijn vader wil absoluut niet hoger dan €250.000,-, we moeten ook het huis nog bouwen. :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:32

Het kan ook zijn dat hij maar 2000 E zakt.
Wij zijn ondertussen bijna alles al wel tegen gekomen hahaha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:32

Wij hebben deze op t oog:
http://www.jaap.nl/koophuis/Printhagens ... /overzicht
en dan t woonhuis ervan.

We hebben € 380.000 geboden, meer kunnen we gewoon niet betalen (moet nl van boven tot onder gerenoveerd worden)
En volgens de aankoopmakelaar was t ongeveer 375.000 waard.. Maarja, sommige mensen hebben de tijd en wachten gewoon op een gek die te veel geld heeft.
We zijn al ruim een jaar op zoek naar een huis met wei := Niks te vinden hier in de buurt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:33

40.000 euro op dat bedrag is niet rendabel hoor niet hoger dan 250.000 terwijl die man er eigenlijk 290.000 voor wilt hebben misschien toch verder zoeken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:34

@MT
Wij zijn (meer dan) 5 jaar op zoek geweest naar een passende woning.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:41

Ik zou woningen niet zo snel hier neer zetten als je nog moet kopen.

Straks wil die man er toch voor €365.000,- en weet hij nu al precies wat hij kan krijgen...
Google is je beste vriend...

Ik google altijd op het adres, zo ben ik al eens aangevraagde bouwvergunningen tegen gekomen, of eigenaren die een blog bijhielden omdat ze in het buitenland wonen. Dan is het wel duidelijk dat ze er vanaf willen...

Wij gaan vandaag ook het onderhandelings traject in. Ben erg benieuwd of we binnenkort aan de champagne zitten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:07

Het probleem is ook dat je nooit weet hoeveel mensen willen of kunnen zakken....

De ene heeft een huis te koop staan voor 3 ton en vind 250.000 ook een acceptabele prijs ,
maar de ander heeft een huis voor die prijs te koop staan maar heeft er wel een hypotheek op voor 280.000 ,
en dan zal die 280.000 ook de uiterste prijs zijn , want om nu geld bij te gaan leggen bij verkoop van je huis :=

En die laatste kan ook nog wel de vraagprijs extra aantrekkelijk voor kopers hebben gemaakt door er 285.000
van te maken waardoor het huis wellicht meer kijkers trekt. Maar als die kijkers dan verwachten dat ze er nog
10% vanaf kunnen krijgen , dan komen ze dus bedrogen uit.

Dus tja , wat kun je dan als verkoper beter doen.....een hogere prijs op je huis zetten zodat er toch een acceptabel
bedrag overblijft als een koper er flink wat vanaf wil , of een aantrekkelijke scherpe prijs erop zetten , waardoor
je wellicht meer interesse krijgt , maar mensen misschien het gevoel krijgen dat het niet klopt dat je niet ver wilt zakken.....?

Best moeilijk hoor :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:12

Ja, en je kunt als verkoper nog zo'n mooie prijs in je hoofd hebben, maar uiteindelijk bepaalt de huidige markt de laatprijs. Je loopt het risico dat de woning na een hele lange tijd alsnog verkocht gaat worden voor een prijs die behoorlijk wat onder je bedachte minimum ligt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:31

Inderdaad, wij zijn met ons oude huis begonnen met 298 en hadden gehoopt op 280. Uiteindelijk een bod van 230 moeten aannemen := En de prijzen zakken alleen nog maar verder

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:22

So Mystic jeetje dat is wel heel erg !

Maar kwam je dan wel uit met die 230 ?

Ik ga toch van m'n leven geen 50.000 euro zelf erbij leggen bij de bank om van mijn hypotheek af te komen :P

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:23

Nee, voor veel mensen betekent dat blijven zitten waar je zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:27

Dat is bij ons sowieso niet van toepassing daar we al een nieuw huis hebben gekocht :)

Maar ik ga gewoon pertinent geen geld bijleggen , ben gekke Henkie niet.

Ze kunnen er een eerlijke prijs voor betalen , ik hoef er geen cent op te verdienen , maar weggeven dat gaat gewoon ècht niet gebeuren.

Mensen worden wel een beetje te brutaal hoor op dit moment.
Dat ze dan bij een ander mazzel kunnen hebben dat is dan maar zo , maar ik ga daar echt niet aan mee doen :n

Dan hou ik het liever nog 2 jaar vast dan dat ik bedonderd word waar ik bij sta :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:30

Ja, punt is alleen dat je dan maar net die ene binnen die 2 jaar moet vinden. Denk tenminste dat je ook overbrugd hebt?
En de markt bepaalt die eerlijke prijs, ook al is die niet zo eerlijk volgens jou. Je kunt nog zo graag willen, maar inderdaad, kopers worden steeds brutaler.