Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:03

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 10:07

Als je het niet wilt missen, wat het ook is, dan kun je daar niet op besparen, as simple as that :)
Dat vind ik wel het leuke aan dit topic, het is toch echt voor iedereen weer ietsje anders. Doordat je het erover hebt word je je er meer van bewust. Kun je altijd nog kijken of je daar wat mee wilt of niet.

Mijn stalling hier in Rotterdam kostte 300 Euro per maand, was eenvoudige stalling waar je zelf uitmestte, weinig tot geen uitrijmogelijkheden, buitenbak 20x40 en beperkte weidegang en verder totaal geen luxe. Per dag 1 kg basisbrok plus voldoende ruwvoer inbegrepen. Uiteindelijk kwam het voor hoe ik voerde en mijn spullen voor elkaar wilde hebben plus DA, je kent het wel van enting tot wormkuur tot af en toe is er toch wat gemiddeld wel uit op 400 / 500 per maand. Dat werd me na jaren en jaren twijfelen uiteindelijk te veel. Vooral ook omdat als ik werkte ook weer mensen moest regelen die m'n paard konden doen (waar heb je dan een paard voor denk je dan) en als ik dan vrij was was ik soms zo moe (nu nog maar merk dat het beter gaat) dat ik in het paard ook steeds minder plezier kreeg. Of beter in het weer heen moeten. Vooral door weer en wind.
Dus het was klaar.
Maar dat heeft echt heel lang geduurd hoor voordat ik mijn eigen paard wilde opgeven. Heeft niets met sparen te maken, meer met overleven niet alleen financieel maar ook gewoon fysiek :+ (reumapatient).

Voor mijzelf geldt als minimum basis op de spaarrekening 10000 Euro. Dat is echt minimaal. Zodra ik daaronder schiet krijg ik het echt benauwd. En verbouwingen, grote uitgaven etc kunnen dus alleen als ik bovenop die 10.000 iets heb staan. Anders gaat het gewoon niet door.
Die 10.000 zorgt ervoor dat ik me vrij voel om flexibel te werken met een beperkt aantal basisuren. Ik voel me daar lekker bij omdat ik a. graag de vrijheid heb en b. ik ook simpelweg met een lijf zit dat het soms wel soms niet doet, als je dan wat meer flex meer of minder kunt inplannen heb je daar minder last van. Met die 10.000 kan ik het met m'n beperkt uren op contract en voor de rest niets gewoon een jaar uithouden, zonder gedoe of zorgen.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:14

Per maand ben ik ongeveer 500 euro kwijt aan mijn paard. Het stalgeld betaal ik van mijn loon, al het andere kan ik betalen van de lesjes die ik geef en het jureren. Dat scheelt een hoop.

Nu heb ik een vierjarige. Daar les ik nu een keer per week mee en daar wil ik weer mee naar twee keer per week.
Een half uur voor €20,- is nog wel te doen bij een hele goede jonge paarden en middentour amazone.

Met mijn vorige paard reed ik ZZL en daar trainde ik 1x pw voor 20,- en 1x per twee weken voor €75,- bij een gp ruiter.

Als ik zelf geen les zou geven of jureren, dan denk ik niet dat ik zoveel zou lessen.

Kan nu ook makkelijk een keer de osteo, tandarts etc extra laten komen.
Wat ik aan het einde van de maand over houd van mijn lesjes/jureren gaat naar mijn paardenspaarrekening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:18

Toen ik mijn paard net kreeg, 15 jaar geleden, heeft ie een jaar lang op een echte pensionstalling gestaan. Daar betaalden we €220 excl hooi. Aan hooi betaalde ik nog zo'n 50 euro extra, en ik kocht ook uiteindelijk mijn eigen voer, dus was in totaal zo'n €280 kwijt. Binnenbak, buitenbak en overdag met de hele groep op wei (moest je wel zelf doen).
Mijn paard is echt geen binnenpaard, dus al snel verhuisd naar een particuliere stalling waar hij 24/7 buiten stond met uitloopstal, kleine paddock/rijbak en hooi inbegrepen. Ik betaalde daar €100 per maand, en later ietsje meer.
10 jaar geleden is mijn paard verhuisd naar de wei van mijn ouders, hij staat nu nog steeds aan huis. Ik ben er nu gemiddeld €50 per maand aan kwijt.

Net even in onze tabellen gekeken.
Over de afgelopen pakweg 5 jaar hebben we samen per maand gemiddeld €2374 kunnen sparen.. en over de afgelopen 12 maanden hebben we €2967 kunnen sparen per maand.
Valt me nog mee aangezien we veel aan het klussen zijn en dan ook regelmatig een hoop 'makkelijk' eten en lekkers kopen, en wat vaker gaan uiteten, en veel kilometers maken.
Maar dat is natuurlijk lastig vergelijken met de meeste mensen hier, omdat wij geen hypotheek en geen studielening (meer) hebben, en natuurlijk geen kinderen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:23

Gemiddeld zit ik aan de 300 euro pm aan boodschappen voor 2 volwassenen en 2 9jarige.

We eten heel weinig vlees, ik minimaal brood en eigenlijk geen frisdrank. Dat scheelt al veel. Ik kook graag en uitgebreid, maar kijk dan bij de AH wat er in de aanbieding is en aan de hand daarvan maak ik dan een weekmenu. Dat scheelt best veel geld.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:26

Dat is netjes!
Ik red het wel met 250 euro, voor 1 volwassene en 2 kids (11 en 13). Kinderen zijn om het weekend bij vader en eten er savonds 2x per week.
Nu ze hier 3 weken volledig zijn heb ik ook meer aan boodschappen uitgegeven. Komende weken zijn ze er 3 weken niet dan heb ik echt niet veel nodig. En eet ik vaak 2 dagen hetzelfde. O en ga ik lekker dingen eten die ze niet lusten. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:26

Soms moet ik wel even schakelen hoor.. dan lees ik in een bespaartopic waar geld aan uitgegeven wordt en dan denk ik 'sparen hoe dan :') "
Eens, boodschappen vind ik lastig.. en het is gewoon duurder geworden. Ik geef niks om merk spul (niet qua boodschappen, of qua kleding of iets) maar het moet wel smaken. Vlees eet ik amper, koken vind ik niet leuk (en ik kan het niet :') ) maar qua gezond eten vind ik wel weer dat het soms best duur is :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 10:31

Citaat:
Ik kook graag en uitgebreid, maar kijk dan bij de AH wat er in de aanbieding is en aan de hand daarvan maak ik dan een weekmenu. Dat scheelt best veel geld.

Zo doe ik het ook. En dan ook vrijwel geen vlees, nooit frisdrank (ja voor visite haal ik wat op maar ik drink zelf alleen thee, koffie en water) en weinig brood. Ook geen snoep e.d. Cake, gebak, koekjes enz maak ik meestal zelf. Maar 300 Euro per maand voor 2 volwassene en 2 9 jarige vind ik echt heel heel netjes hoor petje af. Ik hou wel van een wijntje :9k

Voor mezelf alleen ben ik ongeveer 150 Euro per maand kwijt. Toen m'n zoon nog thuis woonde minimaal het dubbele. Scheelt echt enorm sinds hij de deur uit is :+
Oja grappig Samantha dingen eten die je kinderen niet lusten. Is ook zo zalig, kan nu echt gewoon eten wat ik zelf het lekkerste vindt :Y)

Nou eens hoor Cer als ik ergens niet op ga besparen is het m'n eten. Dat wil zeggen ik wil echt gewoon lekker eten. Wil wel een leuk leven :+ maar m'n ervaring is dat dat niet per definitie heel duur hoeft te zijn. Ik heb bijv cornflakes van de eco-winkel. Die zijn goedkoper dan die van Kelloggs en veel lekkerder.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-08-21 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:33

ik geef ook wel 600 per maand uit, 2 grote kinderen en we houden van lekker eten en borrelen

purny

Ik kan op dit moment niks extra sparen. Eerst de toeslagen afbetalen.
Heb nog wel spaargeld op de bank staan en in mijn potje.
Boodschappen heb ik 70 per week van, maar omdat ik vaak extra dingen heb zoals sla enz ben ik vaak duurder uit.

Prairy

En hij komt dus niet iedere avond thuis eten? :P Dat scheelt wel ja!

PSvanLot

Ik mis nu wel echt een extra diepvries. Heb 3 lades en dat is echt te weinig. Voorheen kocht ik weleens bij koopeenkoe.nl vlees.
27 2 persoons porties voor rond de €125. Maar dat kan ik nu echt niet kwijt. Kook ook vaak een paar liter verse soep, maar ook dat gaat maar net.
Idem aan een heerlijke stoofpot.
Bij de verbouwing krijg ik een bijkeuken, en daar komt me een vriezer in haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:34

Wij geven nu zo'n 35 tot 40 euro per week uit aan ons eten. Dus zo'n 160 per maand. Dan eten we vrij luxe en lui haha, wel vegetarisch.
Af en toe vind ik het leuk om eens een maand zo goedkoop mogelijk te eten, dan kom ik ook met gemak uit met 25 euro per week/100 euro per maand. Maar dan bak ik wel ook ons brood zelf, maak ik hummus, kook ik alleen met Too good to go groentes enz.

Samantha_ schreef:
Komende weken zijn ze er 3 weken niet dan heb ik echt niet veel nodig. En eet ik vaak 2 dagen hetzelfde. O en ga ik lekker dingen eten die ze niet lusten. :')

Haha dat klinkt herkenbaar. Als ik een weekje weg ben van mijn vriend dan maak ik altijd sushi met avocado enzo <3 En risotto, dat vindt meneer ook niet lekker :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:35

Ik heb nog een 3/4 vriezer erbij, en zelfs nu zit ik vaak al te klooien dat er te weinig ruimte is :') hoe ik het ooit zonder gedaan heb, geen idee!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:36

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik kook graag en uitgebreid, maar kijk dan bij de AH wat er in de aanbieding is en aan de hand daarvan maak ik dan een weekmenu. Dat scheelt best veel geld.

Zo doe ik het ook. En dan ook vrijwel geen vlees, nooit frisdrank (ja voor visite haal ik wat op maar ik drink zelf alleen thee, koffie en water) en weinig brood. Ook geen snoep e.d. Cake, gebak, koekjes enz maak ik meestal zelf. Maar 300 Euro per maand voor 2 volwassene en 2 9 jarige vind ik echt heel heel netjes hoor petje af. Ik hou wel van een wijntje :9k

Voor mezelf alleen ben ik ongeveer 150 Euro per maand kwijt. Toen m'n zoon nog thuis woonde minimaal het dubbele. Scheelt echt enorm sinds hij de deur uit is :+
Oja grappig Samantha dingen eten die je kinderen niet lusten. Is ook zo zalig, kan nu echt gewoon eten wat ik zelf het lekkerste vindt :Y)

Nou eens hoor Cer als ik ergens niet op ga besparen is het m'n eten. Dat wil zeggen ik wil echt gewoon lekker eten. Wil wel een leuk leven :+

Verbaas me er zelf ook wel over hoor, kijk bij het menu maken echt niet naar het bedrag wat er onder de streep staat. €500 pm zou ik ook prima vinden.

Wijn, heerlijk. Die haal ik het liefst bij de slijter en ik krijg regelmatig een fles.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:39

O ja, een extra vriezer, dat is zó fijn <3 Wij hebben boven een Amerikaanse koelkast met koel en vries gedeelte, en in de kelder een vrieskist van 220 liter dacht ik.
Bij een vleesvervanger-actie laad ik die vol met Vivera bakjes :') Goedkope broden gaan erin.. Goedkope, geblancheerde groente.. Soms wat uit eigen tuin maar de afgelopen jaren heb ik helaas geen tijd meer gehad voor de moestuin.. Toch komt er nog best veel fruit uit de tuin. De druiven gebruiken we elk jaar voor eigen wijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:43

Ik denk ook dat ik redelijke goedkoop boodschappen kan doen omdat ik echt niet kan weggooien. Vind verspilling zo zonde. Haal ook echt wat ik nodig heb en haal dan bij als het op is.

Vind het echt erg als ik groente of fruit zie verpieteren. Dat haal ik dan liever 2 of 3x per week.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:43

Ja extra vriezer is wel fijn. Ik heb er vorig jaar een gekocht.

Ik maak vaak aubergine di melanzane als ze er niet zijn. Zo lekker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:11

Kijkt er iemand de OS. Wat is het baanwielrennen toch ver spannend!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:16

Ik heb al lang spijt dat er hier geen extra vriezer staat ....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:25

PSvanLot schreef:
Kijkt er iemand de OS. Wat is het baanwielrennen toch ver spannend!

Wij hebben geen tv :')

Ik geef weinig om sport op tv. We kijken wel eens F1 met mijn ouders mee omdat mijn pa daar gek op is. De rest hoor ik wel in het nieuws als ze iets gewonnen hebben haha.

Lekker Samantha! Gelukkig lust mijn vriend wel aubergine. Ik maak vaak moussaka als ik aubergines in huis heb :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:26

ik ben door mijn bachelor en ander werk een paar jaar terug erin geslaagd om nu aan 20u/week (altijd 9-17 werkuren) evenveel netto te verdienen als 6 jaar terug met enkel een middelbaar diploma en fulltime job (38u en uren tussen 7u30 en 19u30). Dat noem ik ook besparen, in die zin dat keuzes maken en tijd efficiënt indelen en naar waarde ook voordeel kan opleveren.

Dankzij dit topic even de rekening bekeken vanochtend, mijn loon van vorige week in prikcentrum was gestort en dat heb ik integraal naar de spaar kunnen overboeken :D Als het wat mee zit kan ik dat volgende week opnieuw met wat deze week gewerkt is.
Nadien is het helaas klaar vrees ik. Dus ik ga de interimpagina wat in de gaten houden en kijken of er niks leuks bij zit om nadien alsnog af en toe wat extra mee te pakken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:29

Ik ben voor boodschappen gemiddeld 150,- per maand kwijt, maar ik ben alleen en ik eet alleen ontbijt en lunch.

Stalgeld betaal ik 200,- per maand exclusief stro en brok.
Gemiddeld zit ik toch wel aan de 260,- per maand. En zelf uitmesten. Les heb ik niet en wedstrijden rijd ik ook niet meer, dus dat scheelt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 12:10

Wat doe je dan 's avonds Fitzroy?

Citaat:
En hij komt dus niet iedere avond thuis eten? :P Dat scheelt wel ja!

Jij bedoelt volgens mij mijn zoon toch? Nee, echt geweldig hij heeft sinds hij buiten de deur woont ook een baantje in de horeca. Helemaal top. Want eet daar dan mee :Y) en nu in de vakantieperiode werkt hij zo'n 5 dagen per week.

Ben ook erg slecht in weggooien van voedsel doe het vrijwel nooit. En doe inderdaad ook een aantal keer per week boodschappen, heb vrijwel geen voorraad (anders dan de bekende pasta, mie en kruiden). Heb geen diepvries heb daar geen ruimte voor en toen ik er wel ruimte voor had gebruikte ik hem toch niet vaak... (alleen voor brood en bladerdeeg dat soort dingen, was eigenlijk gewoon voor de B&B) en ding staat toch dag en nacht aan.

Citaat:
Dat noem ik ook besparen, in die zin dat keuzes maken en tijd efficiënt indelen en naar waarde ook voordeel kan opleveren.

Absoluut!

Oja als het lastig is te (be)sparen komt dat soms ook doordat je je richt op het geld. Je kunt ook denken aan de dingen die je wilt doen op langere termijn (of binnen een paar maanden of zoiets). Elke keer als je iets koopt kun je dan denken: ik kan het ook uitgeven aan.... je doel op de langere termijn. Als je dat doel heel graag wilt halen is het makkelijker.
Zo had ik een poos een password a la "nieuwekeuken..." :+ puur om er steeds aan herinnerd te worden dat ik dat heel graag wilde. En ik had een briefje in mijn portemonnee gedaan met: let op: nieuwe keuken; dus elke keer als ik dan mijn pas tevoorschijn haalde, kwam dat briefje tevoorschijn }:0

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:19

Precies, het helpt echt als je een doel hebt voor je spaargeld!

Hier wordt ook niks weggegooid. Als er iets over blijft dan gaat dat meestal naar de hond, kippen, paard of in het laatste geval composthoop. En zo besparen we weer kleine beetjes op diervoer en potgrond :))
Voorraad hebben we dan wel weer, en vaak asociaal veel :') Ik koop graag in bulk als ik goede aanbiedingen tegen kom.
Tijdje geleden bijvoorbeeld; de AH basic pasta ging uit het assortiment; 50% korting per zak. Ik was met de fiets, maar heb de fietstassen tot bovenaan vol geladen _O-