Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:38

Interessant Macs, ik zat ook al te denken om een deel van mijn plantencollectie weg te doen.
Scheelt energie en water..

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:17

Hier in Zweden worden juist heel erg veel paarden en andere dieren op veen gehouden, in plaats van stro of zaagsel. Dus ook in grote getale overal te koop in dezelfde grote pakken zoals waar zaagsel ook in zit.

Ze zeggen hier dus juist dat het nodig is om af te graven om de natuur te behouden. :+

Wel interessant. :j

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:44

Klopt idd Macs :j Er schijnt ook veen/turf vrije potgrond te zijn, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Ik zou direct overstappen van "normale" grond naar veen-vrij. Is overigens ook beter voor de meeste planten, omdat het veen gruwelijk veel water vasthoud, en je dus sneller wortelrot hebt als je plant gepot is met veel veen of turf.

Ik heb pas met pijn in mijn hart een zak sphagnum gekocht voor mijn nepenthes. Hoewel er duurzame sphagnumtelers in opkomst zijn, is mijn sphagnum dat waarschijnlijk niet. Ook voor de winning daarvan, moet een hoop kapot gemaakt worden.

Weet je zeker dat tuinaarde geen veen bevat? Daar zitten volgens mij ook nog wel eens flinke brokken turf in.

Quir, Zweden heeft zo verschikkelijk veel veengebieden, dat is niet te vergelijken met Nederland (waar we alles afgegraven en gesloopt hebben voor veeteelt). Hoewel ik me niet voor kan stellen dat het afgraven van veen nodig is voor natuurbehoud. Maar hoe gebruik je dan veen als stalbedekking? Kan me daar niet zo'n beeld van vormen :)

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:15

mijn plantjes zijn toegekomen en de stress slaat al toe, want heb nog geen potgrond of nieuwe potten en mijn verwarming heeft de geest gegeven :Y) dus ze moeten het toch zeker tot dit weekend volhouden in deze potjes..

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:18

Die plastic potjes zijn prima. Ik laat mijn nieuwe planten altijd de eerste periode in hun nursery pot staan zodat ze goed kunnen acclimatiseren. Pas als het sowieso tijd wordt om ze te verpotten gaan ze naar een eigen pot in potgrond.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:28

Wat zouden jullie met dit plantje doen? Overpotten of niet? Hij hangt heel erg tegen het randje aan, en zijn steeltje is ook scheef gegroeid. Maar de aarde is vrij 'op' volgens mij, want het ziet er niet echt meer lekker uit en neemt water slecht op.
Afbeelding
Afbeelding

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:51

Afbeelding
Afbeelding
Foto's van google.

Zelfde als gewoon zaagsel dus eigenlijk. Gebruik het zelf niet, vind het niet prettig werken en ziet er erg donker uit. Wel eens geprobeerd, maar was heel snel terug op zaagsel. :=

Misschien is het ook gewoon een verkoop praatje, nooit in verdiept verder.

Plantjes staan op zelf gemengde grond, zonder veen/turf. :))

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:44

Huh, oke. Maar die stallen worden dan dus niet leeggehaald met mesten lijkt me? Wat grappig :D Als het een soort van permanente stalbodem is, dan zou het misschien nog wel duurzamer kunnen zijn dan stro. Maar heb er eigenlijk een hard hoofd in :=

Ben benieuwd naar je resultaten, Macs!

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:18

Eigenlijk gewoon hetzelfde als dat je doet met zaagsel of vlas. Elke dag mest eruit en af en toe de natte plekken eruit, het neemt alleen wel heel veel meer vocht op dan zaagsel, vlas of stro (korrels).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:21

liekec schreef:
Wat zouden jullie met dit plantje doen? Overpotten of niet? Hij hangt heel erg tegen het randje aan, en zijn steeltje is ook scheef gegroeid. Maar de aarde is vrij 'op' volgens mij, want het ziet er niet echt meer lekker uit en neemt water slecht op.
[ [url=m/tpOkUl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4nWjpl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit potje ziet eruit alsof hij geen drainage heeft dus ik zou hem verpotten naar een pot met hydrokorrels onderin of met gaatjes voor drainage. Misschien een slagje groter dan de pot waar hij nu in zit.

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:49

Bestaat er zoiets als de AA voor planten verslaafden?? :')
Afbeelding

Net meegenomen, 3 syngonium pixie, 4 carnivoren (ik ga het weer proberen, nu niet teveel (regen) water toch? Koele ruimte met licht?)
Twee lithops (volgens het etiket)? En nog een schattig plantje, iemand enig idee wat het is? (de achterste)

Afbeelding
Afbeelding


En in het glazen ei zitten deze twee, iemand die weet welke planten dit zijn?

Afbeelding


Ik wil binnenkort een map maken met een foto van mijn plant, naam en hoe te verzorgen.

Wendy_Komen

Berichten: 6340
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:02

De onderste foto is degene met wit in het blad een Draceana en de ander een Calathea.
En even opletten, je hebt twee "kamer vleeseters" en twee "tuinplant vleeseter". Wat je wilt gaan doen is goed voor de twee tuinplant vleeseters, maar niet voor de andere twee.

Sokje_6
Berichten: 3931
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:03

Ik heb inmiddels een Bokt kweekbank <3

Also, help :') Dit rare ding amuseert me al een paar jaar. Ik verwachtte dat 'ie op een gegeven moment een maximaal aantal armen en armverlengingen zou hebben, maar hij gaat maar door _O- Vooral die vele luchtwortels maken hem heel hysterisch.
Afbeelding

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:05

Wat een leuke vetplantjes Jes <3

Haha Sokje, misschien probeert je cactus iets te grijpen (met z'n lange arm)? :')

Hier weer een nieuwe "plant" erbij :') ik moest oprecht even zoeken want alle mooie plekken zijn al bezet door mijn grote kamerplanten, haha. Het lijkt wel een beetje een vreemde eend in de bijt, die naalden tussen de gladde bladeren enzo :D

Afbeelding

Floortje88
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:34

Hi iedereen,

Ik lees al even mee maar tot nu toe nog weinig mee gekletst. Zie wel dat jullie onwijs veel weten dus ik wilde (als het mag) een vraag stellen over een van mijn nieuwe aanwinst, karma black (anthurium). Helaas doet deze het niet goed, terwijl het een vrij makkelijke plant zou moeten zijn. De bloemen lijken langzaam achter elkaar dood te gaan, ik heb de plant nu 3 weken. Ik geef deze 2 x per week een klein beetje water en spuit af en toe de bladeren nat. De plant staat ongeveer 3 meter van het raam af naast een calathea (die het wel goed doet). Ik heb de plant verpot toen ik hem kocht en toen ook nog wat voeding gegeven (wat wellicht niet zo slim was). Wat zouden jullie doen? Laten staan of toch verplaatsen? Meer of minder water? Meer licht? Hieronder wat foto’s.
Afbeelding

Afbeelding

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:40

ooh lithopjes, levende steentjes :+:
heb er vorige week ook terug 1tje gekocht.

Omg die cactus :')

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:26

Wie weet welke dit is? Net gekregen en plantsnap komt er niet uit. Soort bamboe achtige stengels..
Afbeelding

Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:31

Die levende steentjes! Ik wil! :D

Super leuke plantjes komen weer voorbij. Ik heb op aanraden van iemand hier mijn vleesetende planten verplaatst naar een koude kamer voor een raam en geef ze nu ongeveer eens per week regenwater. Gaat goed met ze. Ik had verwacht dat ze al helemaal afgestorven zouden zijn maar eigenlijk gebeurt er vrij weinig. Hoe lang duurt het normaal gesproken voor de bekjes gaan afsterven?

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:42

Macs schreef:
Wie weet welke dit is? Net gekregen en plantsnap komt er niet uit. Soort bamboe achtige stengels..
[ [url=m/kUorrR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pedilanthus tithymaloides, ofwel Devil's Backbone

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:31

Mijn vriend had vandaag bijna een zebrina gekocht bij de intratuin, tot ik thrips zag...... :( :( :( :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:51

Gelukkig niet mee naar huis genomen!

Hier ook een nieuwe plant..
Afbeelding

Kerstboom van vorige bewoner uit de tuin gegraven. Hij is wel beetje krom gegroeid. En ik ben begonnen met een super kitscherige mooi-van-lelijkheid boomversiersels verzameling. Ze hadden er zat van bij de appie :+

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:01

black_kelpie schreef:
Macs schreef:
Wie weet welke dit is? Net gekregen en plantsnap komt er niet uit. Soort bamboe achtige stengels..
[ [url=m/kUorrR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pedilanthus tithymaloides, ofwel Devil's Backbone

Dankje!!

Leeuk kerstboom! Ik heb er ook een, een kleintje. Ga een poging doen om hem in januari in de moestuin de planten.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:34

Wat hebben jullie allemaal leuke nieuwe planten en mooie kerstbomen. :+:
Ik ben plaatsvervangend blij voor jullie!

Ik heb definitief een plantenstop. Ik heb mijn jaarlijkse uitdraai van de boekhouding gedaan en ik heb asociaal veel aan planten besteed dit jaar en icm ruimtegebrek, is het nu klaar. :j
Gewoon lekker genieten van diegene die ik nu heb. :+:

Afbeelding
De Kalanchoe fedtschenkoi variegata staat in bloei.


Afbeelding
De 4 soorten woodii in één pot (normale, variegata, spade en Silver glory)

En als iemand nog nog een kleine vergoeding pannekoekjes wil, stuur maar een pb!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:48

Ohhhh ik wil het uit elkaar halen Magda!

Ik heb naar Emma geluisterd en de kleine scheve plant omgepot.
Daarnaast heb ik via marktplaats een tradescantia zebrina opgehaald, maar meeeennn wat is dat een gevoelig plantje! Met ompotten een heel stuk wortel afgebroken, en een stuk van de langste stengel.. die staat nu stekje te worden (hoop ik..)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:34

Ik heb ze bewust in elkaar gezet haha. In ieder kwadrant zit een ander type zodat het een mooie gevarieerde en volle bos wordt. :+:

Goed bezig! Er komen worteltjes uit de oksels van de blaadjes, heb je die oksels goed onder water en in de grond staan?