[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette1990

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:38

Wij hebben het voorlopige koopcontract nog niet getekend, maar het huis staat wel al onder voorbehoud verkocht op funda! Vandaag in gewijzigd, las bij vele dat dat lang ging duren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:46

ow Nelleke, dat is balen zeg.. ik hoop dat het snel goedkomt! nog iets gehoord over die taxaties... en wat als de verkoop niet doorgaat, moet jij dan ook van de koop afzien? dat zou helemaal zuur zijn natuurlijk.. veel sterkte!/succes!

pfff... laminaat... ik wil er niets meer over horen.. helaas van de week nog een gevalletje overstroming in het oude huis :( :( .. dus we hebben (in overleg met makelaar en koper) de hele laminaatvloer eruit gesloopt, wat een bende!
Laatst bijgewerkt door juval op 15-11-13 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:55

Ik wijd liever niet uit over hoeveel we te besteden hebben en wat onze leningaanvraag e.d nu is. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:58

dat gaat toch ook niemand wat aan Jolliegirl

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:03

Dr word een pagina terug gevraagd wat we als budget hebben gerekend voor verbouwing van het huis.
Maar sowieso wil ik daar (nog) niet over uitwijden.
Tzt wil ik best een rekenplaatje makenvoor de geinteresseerden.
Maar eerst alles maar eens afwachten..
Offerte is binnen..zaterdag gaat vriend naar de bank...en dan ben ik weer benieuwd. :)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:21

Succes Jolliegirl! Als de offerte binnen is ben je toch een heel eind?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:34

Jep. De bank moet nu onze officiele stukken hebben.. En mn vriend moet even een rekening openen bij ze. :)
En dan moet het dacht ik goedkomen.

Het risico dat ze afwijzen is natuurlijk altijd nog aanwezig denk ik.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:39

Oke, moet de bank niet eerst alle officiële stukken hebben voordat ze een offerte doen? (dacht ik, maar weet het dus nog allemaal niet, haha)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:47

Jeetje Juval. wat een ellende met die laminaat. Draaien jullie nu voor de kosten op?

Even een vraagje voor degene die samen een huis gekocht hebben, maar niet getrouwd zijn. Hebben jullie een samenlevingscontract? Ik woon nu eigelijk in het huis van mijn vriend, maar we willen graag samen een huis kopen en ik stop daar dan mijn spaargeld in. Ik verdien minder dan hem dus hij zal het grootste gedeelte van de hypotheek gaan dragen (gezamelijke rekening). We willen van alles vast gaan leggen in een testament (zodat de ander in het huis kan blijven wonen bij overlijden van de één), maar ik twijfel of een samenlevingscontract dan nut heeft. Als we uit elkaar gaan dan is mijn ingelegde geld toch al automatisch van mij...

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:54

Als het huis alleen op naam van je vriend komt te staan, en je stopt er wel je geld in. Krijg je dat ingelegde geld niet automatisch meer terug denk ik. Dit moet je echt wel vastleggen. Maar ik weet er nog niet alles van, want ik moet een samenlevingscontract nog opstellen.

Maar hoe het werkt als het huis op beide namen komt weet ik niet, maar gaat niet zo simpel denk ik dat het zonder samenlevingscontract zal kunnen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:57

Waar staat dat dan Ziviaantje? Dat dit geld van jou is? Automatisch is niks ben ik bang :)

Je hebt 3 opties: - samenlevingscontract - geregistreerd partnerschap - trouwen

Dan leg je al die dingen vast.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:01

Hier gaat wel iets geregeld worden, wat weten we nog niet. Bij de notaris dit ook aangegeven, hij heeft er ruimschoots de tijd voor genomen maar er was geen speld tussen zijn verhaal te krijgen. Woensdag lag het concept samenlevingscontract/testament op de deurmat, met daarbij de brief dat het concept was naar onze wensen die wij naar voren brachten in het gesprek. :? Eeeuuh....helemaal niets, hij had een idee en wij konden niets zeggen. Woorden van mijn vriend (over de mail, we hadden wisselende diensten en elkaar daardoor niet gezien) gisteren waren, toen hij het contract doorlas:

Citaat:
Jij bent dan stomweg een prutsmuts………en verder helemaal niets………(niet verkeerd bedoeld natuurlijk :) )

Onze andere optie is gewoon trouwen in gemeenschap van goederen. Wat we ook probeerden aan te geven, dat we daar aan dachten, maar zoals ik al zei, geen speld tussen te krijgen. Omdat hij er vanuit ging dat er veel verschil in inkomen zou zijn (heeft de inkomens dus totaal niet gezien) en mijn vriend wel veel meer zou verdienen (want de hypotheek van de woning die we verkocht hebben stond alleen op zijn naam). Nu verdient hij ook wel meer, maar ik ben eigenlijk toch ook wel benieuwd hoe hij zal kijken als 80% van de waarborgsom door mij betaald gaat worden en slechts 20% door hem. :+

Enig puntje wat ik niet op internet kan vinden hoe het zit met penioen als de echtgenoot overlijdt, daar lees ik allerlei wisselende dingen over.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:06

Om je partner bij je pensioenfonds op te geven als partner (voor het nabestaandenpensioen dus) heb je een samenlevingscontract nodig van een notaris :)
Bij een geregistreerd partnerschap en/of huwelijk wordt dat via de GBA bij je pensioen gemeld en wordt je partner automatisch je pensioenpartner.

Zo heeft de notaris het vorige week aan ons uitgelegd toen wij kwamen voor het tekenen van ons samenlevingscontract ivm de koop van een huis :)

Sorry voor het binnenvallen trouwens :D lees al een tijdje mee.
Begin november hebben wij een huis gekocht waarvan we halverwege december de sleutels krijgen :)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:07

Keet hoe werkt het maken van een samenlevingscontract, ga je daar eerst een keer voor langs en worden er dingen op papier gezet? En krijg je daarna een concept wat je kunt doorlezen of gebeurt dit allemaal tijdens één afspraak? En moet je je voorbereiden door gegevens mee te nemen en dergelijke.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:09

Offerte wordt altijd uitgebracht onder voorbehoud van acceptatie. Elke gek kan bij wijze van spreken een offerte uitbrengen, maar de acceptatie is altijd leidend. En ja, het gebeurt wel dat de boel dan pas strand. Mensen hebben bijvoorbeeld een inkomen opgegeven wat niet overeen blijkt te komen met salarisstrook/werkgeversverklaring, om maar wat te noemen.
Bank kan dus offreren zonder officiele stukken gezien te hebben. Een goede adviseur vraagt wel eerst de stukken op en beoordeelt op basis daarvan of het wel/niet kan, maar heeft meer te maken met zorgplicht dan met acceptatie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:10

Wij hebben een iets ander traject gevolgd, dus weet niet niet precies.
Is via google vast een hoop info over te vinden :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:32

Om antwoord te geven op de vraag die mij gesteld word..

Mn schoonvader kreeg gisterenmiddag een mail dat de offerte nog niet kwam, ivm het ontbreken van officiële stukken.
Rara? Hij lag diezelfde middag bij de post. Gaat lekker langs elkaar heen dus.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:17

Lisette1990 schreef:
Als het huis alleen op naam van je vriend komt te staan, en je stopt er wel je geld in. Krijg je dat ingelegde geld niet automatisch meer terug denk ik. Dit moet je echt wel vastleggen. Maar ik weet er nog niet alles van, want ik moet een samenlevingscontract nog opstellen.

Maar hoe het werkt als het huis op beide namen komt weet ik niet, maar gaat niet zo simpel denk ik dat het zonder samenlevingscontract zal kunnen.

Uiteraard komt het op beide namen. Ik dacht ook aan een samenlevingscontract, maar misschien zijn er ook andere contratcen voor. Trouwen doen we (nog) niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:21

Keet schreef:
Om je partner bij je pensioenfonds op te geven als partner (voor het nabestaandenpensioen dus) heb je een samenlevingscontract nodig van een notaris :)
Bij een geregistreerd partnerschap en/of huwelijk wordt dat via de GBA bij je pensioen gemeld en wordt je partner automatisch je pensioenpartner.

Zo heeft de notaris het vorige week aan ons uitgelegd toen wij kwamen voor het tekenen van ons samenlevingscontract ivm de koop van een huis :)

Sorry voor het binnenvallen trouwens :D lees al een tijdje mee.
Begin november hebben wij een huis gekocht waarvan we halverwege december de sleutels krijgen :)

Als eerste, welkom hier. :)
In dit geval had ik het over echtgenoot, dus bij trouwen, en niet bij samenlevingscontract.

http://www.huwelijksevoorwaarden-nl.nl/ ... aarden.php :

Citaat:
Verder kunnen bepaalde pensioenrechten buiten de gemeenschap vallen.

Dit lees ik op meerdere sites, alleen welke is me nog niet duidelijk. Wij zijn nog aan het dubben, samenlevingscontract (wel een ander dan we nu als concept hebben) of trouwen, en dit is dan toch wel een belangrijk punt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:30

Gemeenschap van goederen gaan wij in ieder geval nooit doen. Vriend is enorm fel tegen en ziet dit bijna dagelijks misgaan. Ik vind het allemaal prima omdat ik niks van hem wil, behalve op papier dat mijn beesten van mij zijn.

Gemeenschap van goederen is maar een eng iets. Ik heb het ook nog nooit goed af zien lopen. Zelfs een simpel eenmanszaakje kan leiden tot een persoonlijk faillissement van beide gehuwden :oo en zo nog meer dingen die mis kunnen lopen.

Wij houden alles gescheiden in die zin dat als wij uit elkaar gaan er een duidelijke verdeling is. Ik heb geen zin om ruzie te moeten maken om een hond, bankstel of huis.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:36

Ik kom bijna dagelijks scheidingen tegen bij GVG en dat gaat ook vaak genoeg goed hoor :)

GVB bij zelfstandig ondernemers is een heel ander verhaal, maar bij 'gewoon in loondienst' kan het net zo goed goed gaan. Je moet je er gewoon bewust van zijn. Onder huwelijkse voorwaarden een partnerschap of huwelijk aangaan maar vervolgens niet jaarlijks verrekenen heeft net zo min zin, dan valt alles als nog in de gemeenschap.

Beetje nuancering mag dus best :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:37

Selka schreef:
Gemeenschap van goederen gaan wij in ieder geval nooit doen. Vriend is enorm fel tegen en ziet dit bijna dagelijks misgaan. Ik vind het allemaal prima omdat ik niks van hem wil, behalve op papier dat mijn beesten van mij zijn.

Gemeenschap van goederen is maar een eng iets. Ik heb het ook nog nooit goed af zien lopen. Zelfs een simpel eenmanszaakje kan leiden tot een persoonlijk faillissement van beide gehuwden :oo en zo nog meer dingen die mis kunnen lopen.

Wij houden alles gescheiden in die zin dat als wij uit elkaar gaan er een duidelijke verdeling is. Ik heb geen zin om ruzie te moeten maken om een hond, bankstel of huis.

Wij ook hoor. Daarom een vrij strikt samenlevingscontract en zullen ook agan trouwen op huwelijkse voorwaarden.
Zeg altijd voor de grap: alles wat van jou is, is van ons. Alles wat van mij is, moet je afblijven :D
Maar we hebben een map met daarin de aankoopsbewijzen van de meubels (kopie van de bon) met daarop wie wat heeft aangeschaft. De rest schrijven we op in diezelfde map maar dan gewoon op een lijstje.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:41

Klopt zeker Berdien. Toen ik nog bij een advocatenkantoor werkte heb ik geen 1 Gemeenschap van goederen scheiding goed zien aflopen. Wellicht daarom mijn cynisme :)

Haha Keet dat is een goeie! Die ga ik er ook inhouden :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:44

Grappig, ik zie er genoeg waarbij het echt in goed overleg en op vriendschappelijke basis gebeurd. Ook wel de dramaposten maar goed. Denken dat je onder huwelijkse voorwaarden bent gehuwd maar niet hebt verrekenend en dus keihard GVG bent geworden, dat is pas zuur. Huwelijkse voorwaarden: prima, maar doe het dan wel goed. En dat laatste hoor ik net wat te weinig voorbij komen :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:48

Maar waarom gaan 'jullie' dan samen een huis kopen? Wordt er dan ook vastgelegd wie er blijft wonen, mochten jullie uit elkaar gaan? En dit is financieel dan ook mogelijk? Ik zal wel ouderwets zijn, als ik geen vertrouwen in mijn huwelijk/partner had, had ik never nooit niet samen een huis gekocht. :+