Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:24

Branden is niet zo efficiënt tegen onkruid, de wortel wordt niet echt geraakt waardoor het meeste onkruid na 2 weken weer z'n kopje opsteekt. Efficiënter is kokend water of stoom. Ik zou eens proberen om er elke dag wat kokend water op te gieten. Of gaat het over echt een grote oppervlakte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:12

Goof schreef:
Pispotje ken ik niet, maar de naam klinkt al ellendig hehe.

Ja, een brander. Hoe kom ik daaraan dan? Weet je, volgens mij is heermoes net als kakkerlakken; ik denk dat je ze kapot kunt branden en dat ze gewoon verder leven....

Edit; pispotje even opgezocht en die ken ik inderdaad ook, deze heb ik gelukkig niet in de tuin.
Pispotje ziet er tenminste nog leuk uit, kan je van heermoes niet zeggen.

Vast onderdeel van dakdekkers gereedschap :D of anders van goud of zilversmeden.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:44

Pispot is hier één grote frustratie! Leuk door 30 meter heg |o dan hebben wij ook nog zevenblad. Dat vorig jaar wel aardig weg gekregen maar nu net zo hard weer terug.

Onkruid is niet leuk! :\

Wat wel leuk is is dat ik van een cliënt zaden van haar pioenroos krijg als deze dit jaar zaden geeft. Die vrouw heeft zo'n prachtige tuin en enorme kennis. Dus leer altijd zo veel over planten als ik bij haar ben, leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:12

Kaygee schreef:
Pispot is hier één grote frustratie! Leuk door 30 meter heg |o dan hebben wij ook nog zevenblad. Dat vorig jaar wel aardig weg gekregen maar nu net zo hard weer terug.

Onkruid is niet leuk! :\

Wat wel leuk is is dat ik van een cliënt zaden van haar pioenroos krijg als deze dit jaar zaden geeft. Die vrouw heeft zo'n prachtige tuin en enorme kennis. Dus leer altijd zo veel over planten als ik bij haar ben, leuk!

Wat dacht je van Zilverschoon }>
heb via internet zaden van de gele pioenroos besteld
Van de 10 8 opgekomen en 4 hebben de winter overleefd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:56

pispot in de heg...check
zevenblad...check...
ik postte iets over een hekel aan de laatste huurders hebben , dat komt dus niet door de pispotten en het zevenblad...
maar door deze border
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

een bordertje van een dikke halve meter diep en een 8 meter lang en dat ligt dus tot op een meter diep vol .... men grave een sleuf...pleur je al je bouwafval en resten materiaal in, laagje grond er op en gaan, zie je niks van |o (dat de grond door de schutting van de buren heenkomt doet er dan weer niet toe...lag 2 planken hoog tegen de schutting op .... )

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:57

Ahhh grrr Sonja! Wat een pest zooi!

De zaden die ik krijg zijn ook van de gele pioenroos! Misschien dat je het al wist hoor maar zij vertelde mij dat je de zaden eerst moet bekrassen. In het najaar zaaien en dan in de winter ook buiten laten staan. Daar krijg je mooie sterke planten van.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:01

Hallo, ik kom even binnenvallen als dat mag. Wij hebben een appelboom in de tuin van ons nieuwe huis en door tijdsgebrek heb ik die niet gesnoeid. We hebben de tuin eerst even links laten liggen.. Nu staat hij in de bloesem en de vraag is of je dan nog kunt snoeien.
Op google kan hier eigenlijk niks over vinden. Alleen wanneer je had moeten snoeien :o Is er hier iemand die weet of dat kwaad kan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:24

Mijn ouders hebben ook een appelboompje in bloesem en heel toevallig vertelde mijn vader laatst dat het snoeien van een appelboom nogal nauw kijkt. Niet alleen wanneer, maar ook hoe je snoeit.
Ik zou het even goed opzoeken voor je rigoreus aan de slag gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:49

Kaygee schreef:
Ahhh grrr Sonja! Wat een pest zooi!

De zaden die ik krijg zijn ook van de gele pioenroos! Misschien dat je het al wist hoor maar zij vertelde mij dat je de zaden eerst moet bekrassen. In het najaar zaaien en dan in de winter ook buiten laten staan. Daar krijg je mooie sterke planten van.

Yess
Hebben een koudeperiode nodig, krassen/vijlen/schuren is geen must maar maakt de schil zachter.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:07

@Goof, die info had ik idd ook gevonden via Google, maar kan niet vinden of het ook kwaad kan. Hij heeft veel 'uitlopers' bovenin.
Zelf denk ik dat de groei daarin gaat zitten en niet in de vrucht daardoor. Het is een vrij grote appelboom, geen jonkie meer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:35

Nou mijn achtertuin is weer helemaal opgeknapt,die was zó vernield door de renovatie.
De voortuin en zijtuin idem dito.De zijtuin is ook weer opgeknapt,mis alleen nog een deel van me grindpad,dat ligt onder het zand.Ook de voortuin is flink opgeknapt,voor veel geld planten en struiken gekocht. De vijver is nu ook eindleijk weer helder.Helaas zijn er heel veel Goudvissen dood gegaan.Zal straks de foto's hier neer zetten.

Wat een ravage hadden die bouwvakkers en slopers achter gelaten zeg.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:49

Mag ik me ook melden? Wij hebben net de voor en achtertuin verbouwd. Moeten nog de bestrating schoon zien te krijgen en tja de tip tegen onkruid!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:27

Dit was de voortuin.
Afbeelding

En zo is die nu.
Afbeelding

De zijtuin.
Afbeelding

En nu.
Afbeelding

De achtertuin.
Afbeelding

En nu.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vijver ook eindelijk weer helder.
Afbeelding

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:56

@Goyha, mooi geworden!! Wat een tuin opknapt van wat aandacht :D

Hier begint het ook al steeds mooier te worden! Vandaag weer een stuk laten bestraten en hopelijk komen volgende week de planten voor de heg binnen (besteld via budgetplanten.nl, ben heel erg benieuwd!!) en dan nog 2 borders aanplanten, eentje met een heg en eentje met planten. Heb er nu al zin in!

De rest begint alweer te groeien en te bloeien <3 ( maar helaas idd hier ook zevenblad, dus een hoop pukwerk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:51

Thuis heb ik het redelijk onder controle maar op stal(de moestuin) daar staat zevenblad, heermoes, pispotje en iemand heeft begin van dit jaar bedacht dat munt wel leuk is in een kruidentuin ~~}>

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:20

Hahahaha ja munt is net heermoes }>
Ik heb munt in een pot in de tuin en ineens stond het spontaan ook in een andere pot enkele meters verderop. Hoe het er is gekomen is me een raadsel, maar het groeit als onkruid :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:12

Ik heb al erge spijt dat ik die munt niet gewoon in een grote pot heb gezet. Rotspul. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:27

Afbeelding

Jawel, na twee jaar geduld bloeit mijn Florentijnse iris.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:28

Wauw !

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:42

Mooie bloem zeg!

Ik had week of 3 geleden plantenbakken gevuld met een boompje en bodem bedekkers waar bloemen in komen. Zie ik net vanuit het raam dat die plantjes weg zijn. Ja zegt vl dat heb ik gedaan dacht dat onkruid was pfffff

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:03

Wat een mooie bloem!! Die gaat op mijn wensenlijstje!

@Nathalie :D Hoop dat je ze nog ergens anders in de tuin hebt staan! Hier gaat er eerder te weinig uit dan te veel.... eerst even afwachten wat eruit groeit ;) (en manlief plukt ook bijna nooit onkruid, als excuus om dit soort dingen te voorkomen :Y) )

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:18

Nou we hebben de voortuin bedekt met siergrind en daar staan alleen nog 4 groepen hortensia's dus de rest was onkruid dat klopt wel. Maar me planten bakken dus niet haha.

Achtertuin is 1 en al bloemen dat ziet ie gelukkig wel haha

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:36

Dit is de voortuin. Inmiddels onkruid vrij. Alleen nog een beetje saai. Moeten nog winterharde planten in maar geen idee hoe of wat.
Afbeelding

Achter tuin voor heb ik niet op deze mobiel alleen deze. Maar toen we het kochten was de overkapping niet afgewerkt en waar nu de border zit zat een grote vijver met een stukje gras vol onkruid en gaten. Die hebben we weg gehaald. een border gemaakt en er ligt nu een mooi grasmatje. Ook de oude wilgen matten weggehaald en vervangen voor nieuwe

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het Tot nu toe geworden. Het deel naast het huis staat er niet op dat is nog een bende. Naast het laatste scherm bij de deur zit nog een stuk tuin. Achter het scherm staat ook de klikos die nu mooi weggewerkt zijn.
Van het najaar maar eens kijken voor een nieuwe tuin set.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan? Ik wil een ibiza style creëren. Iemand nog ideeën? Ik zou eigenlijk wel een bloeiende klimplant tegen de overkapping willen laten groeien. 1 met mega veel bloemen
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 10-05-15 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:39

Wauw, wat mooi geworden!!! Die overkapping vind ik prachtig <3 Heel vrolijk met al die vlinders!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:42

Ja die is gaaf he! Hij stond er al wel maar was zo donker. Dus heb de muren zandsteen gemaakt. Zelfde kleur als in huis. Twijfel alleen of ik de palen in de beits zet of wit schilder.....