Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:57

prompter schreef:
Hier staat ook alles uit. Alleen wanneer er vorst is voorspeld gaan boven de radiatoren op vorstbeveiliging, ik vind het onzin om dat aan te laten als het 's nachts boven nul is. Slaapkamers, halletje en badkamer staan anders standaard uit.

Ja ik ook, maar mijn man zegt net dat de vloerverwarming bevriest als je ze niet aanzet. Dus nu heb ik ze aangezet om het 1 graad warmer te maken :+

Ik dacht dat het niet kon want de vloer is gewoon geïsoleerd en het was 17 graden in huis.

MoniqueT

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:16

Ik herken dat zo, boven niet stoken. Was bij ons in Nederland ook vaak niet nodig, behalve toen de kinderen veel boven studeerden. De warmte van beneden trekt sowieso naar boven. Maar nu we in een gelijkvloers huis wonen met de slaapkamers op de koude kant, de wind uit de bergen hier, wordt het daar niet warmer dan 10 graden vaak. Ondanks dat de nachttemperaturen hier zelden onder het vriespunt komen, is dat toch echt koud hoor!

We verwarmen de slaapkamer met infrarood tot zo´n 16/17 graden voor het slapen gaan en als het echt koud is, blijft die in de nacht aan. We hebben dan ook nog de electrische deken aan voor we gaan slapen. Ik ben een buikslaper, slaap met mijn armen boven mijn hoofd en kan geen dekbed verdragen over mijn gezicht.

Pyama met lange mouwen is dan een oplossing, maar dan nog zijn mijn handen en mijn neus vaak ijskoud. Hoe houden jullie je neus allemaal warm op echt koude slaapkamers? De stroom wordt hier ook wel hier duur om de slaapkamer steeds te blijven verwarmen, inclusief de badkamer ensuite (met infrarood ook).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:25

Neus warm houden :D ? Als mijn lijf het warm heeft, is mijn hoofd ook warm genoeg. Slaapkamer is onverwarmd, ik kan niet slapen in een warme kamer. Alleen bij het in bed stappen even de elektrische onderdeken aan, goed donzen dekbed op het bed, en ik heb het de hele nacht niet koud maar ik slaap dan ook op mijn zij met mijn armen onder het dekbed.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:40

Heb als koukleum toch altijd het raam open op de slaapkamer
Kan niet slapen met dichte ramen
Ga naar bed als een eskimo met een door electrische deken verwarmd bed.
En lig echt diep onder het dekbed, flanellen dekbedovertrek en een 1 persoons dekbed
Met 2 persoons is veel kouder

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:42

MyWishMax schreef:
Nee, want dan wordt de omgevingstemperatuur toch weer hoger. Zijn ze geld kwijt aan elektrisch verwarmen en minder geld terug doordat het huis warmer is en minder afwijkt van de radiator

Heel idioot systeem! Kun je je daar niet helemaal vanaf laten sluiten en dan overstappen op elektrisch?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:02

Ik heb ook het raam in onze slaapkamer open hoor maar mens wat is dat lekker, een warm bed instappen _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:04

Ik lig onder een 2 persoons dekbed, 2 1 persoonsdekbedden en een wollen sprei :D

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:08

Ik lig nog onder mijn zomerdeken en raam helemaal open..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:12

Karin schreef:
boeflover schreef:
Ik zag een bericht voorbij komen dat je bij onze gemeente bonnen voor € 80,- kunt aanvragen voor energie besparende producten voor HUURDERS!
Geen idee of dit voor alle gemeentes is maar het kan via https://www.duurzaambouwloket.nl

Dat is de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW). Niet alleen voor huurders, ook voor huiseigenaren. In mijn gemeente is het 70 euro.

Hier staat hoe het werkt voor gemeenten. Op de website van je eigen gemeente kun je vinden hoe het werkt voor inwoners (als jouw gemeente deelneemt).

https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/rrew

Jammer genoeg doet niet elke gemeente mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:25

flauw grapje tussendoor mag wel toch? :+

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:51

:') yep

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:52

chanicha schreef:
Ik heb ook het raam in onze slaapkamer open hoor maar mens wat is dat lekker, een warm bed instappen _O-

Totdat blijkt dat je partner een “Dutch oven” deed

Verdorie DuoPenotti, nu realiseer ik me dat de prijs van wiet wel exponentieel zal stijgen ook :')

Elnienjo, nee kan helaas niet .. het is een huurhuis. Maar ze krijgen me niet klein! Gewoon lekker veel creatieve oplossingen bedenken om er mee om te gaan. Het is in zekere zin fraude gevoelig, maar er gaat wel direct een alarm af bij het bedrijf die eigenaar is van de meters. De boetes zijn niet mals ook! Het is een heel ouderwets systeem wat je bijna niet meer tegenkom. Behalve in dit zwaar verouderde flatgebouw :') maar fingers crossed dat we nog eens een huisje/appartement kunnen kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:57

Poeh Monique, met je armen boven je hoofd en op je buik slapen, heb je dan geen vreselijke last van rug- en nekpijn....? Ik merk het altijd duidelijk als ik te lang zo gelegen heb :=

Neus warm houden.... ik herken het probleem niet, vind een warm lijf en koud hoofd het lekkerste slapen, van mij mag echt de wind over mijn kussen blazen :)) Maar misschien een lekkere wol-zijden beanie die je dan over je ogen heen naar beneden trekt....?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:34

Ik hou juist van een koude slaapkamer, als mijn bed maar warm is met een elektrische onderdeken als ik op bed ga :D
En 2/3 flinke kruiken op bed, mijn honden :+
Heb wel eens ijs op een glas water op mijn nachtkastje gehad.

Maar voorlopig lig ik nog onder een zomerdekbed en trap ik dat in de loop van de nacht nog weg. De 'kruiken' liggen er wel bij dus dat is nog warm zat.
1 vindt het nu sowieso nog veel te warm, die ligt op de grond.

Als het echt koud is, krijgen de honden ook een pyjama aan, ze geven prima aan wanneer ze het koud hebben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:44

Danique_G schreef:
chanicha schreef:

Totdat blijkt dat je partner een “Dutch oven” deed

Verdorie DuoPenotti, nu realiseer ik me dat de prijs van wiet wel exponentieel zal stijgen ook :')

Elnienjo, nee kan helaas niet .. het is een huurhuis. Maar ze krijgen me niet klein! Gewoon lekker veel creatieve oplossingen bedenken om er mee om te gaan. Het is in zekere zin fraude gevoelig, maar er gaat wel direct een alarm af bij het bedrijf die eigenaar is van de meters. De boetes zijn niet mals ook! Het is een heel ouderwets systeem wat je bijna niet meer tegenkom. Behalve in dit zwaar verouderde flatgebouw :') maar fingers crossed dat we nog eens een huisje/appartement kunnen kopen.

Klinkt als een versie van blokverwarming. Hoewel het niet helemaal eerlijk is vind ik jouw systeem wel eerlijker dan het soort blokverwarming dat ik ooit had: Je verbruik werd gemeten door hoeveel water er door de radiator ging als je de knop opendraaide. Probleem was echter dat het warme water van beneden naar boven werd gepompt, al door de leidingen en radiatoren van anderen ging en daardoor afkoelde voor het bij mij op de 6de verdieping kwam. Soms was het in de winter zo erg dat mijn radiator niet warm werd maar de meter wel door liep :7 . En mensen beneden die de radiatoren dicht hielden en weinig betaalden, kregen wel gratis warmte van de leidingen als er iemand op de verdiepingen erboven de kraan opendraaide.

Maar goed, beter gewoon helemaal geen blokverwarming en je eigen meter, ik betaal met liefde voor mijn eigen gebruik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:51

thequeensmum schreef:
karrij schreef:
Heeft iemand ervaring met de gas en elektra afname door de ANWB? Vrienden van ons hebben nu een voorschot van 1950 per maand, oude boerderij. Als ze hun voorschot bij de AMWB berekenen is dat zo'n 600 euro per maand minder. Dus iemand met ervaring is fijn.

Ben ook wel benieuwd. Als ik naar ANWB site ga dan lukt het mij niet om een berekening te maken. Draai in een kringetje rond

https://www.anwb.nl/forms/energie/hou-mij-op-de-hoogte
Dit is wellicht een reden waarom je het niet kunt berekenen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:13

pmarena schreef:
Poeh Monique, met je armen boven je hoofd en op je buik slapen, heb je dan geen vreselijke last van rug- en nekpijn....? Ik merk het altijd duidelijk als ik te lang zo gelegen heb :=

Neus warm houden.... ik herken het probleem niet, vind een warm lijf en koud hoofd het lekkerste slapen, van mij mag echt de wind over mijn kussen blazen :)) Maar misschien een lekkere wol-zijden beanie die je dan over je ogen heen naar beneden trekt....?

Volgens mij slaap ik al 57 jaar zo ;) Geen last van rug of nek, maar ik draai ook weleens op mijn zij hoor. Maar in slaap vallen, altijd op mijn buik. Heel stom, dat puntje van mijn neus. Raam staat altijd open aan mijn kant ... In ons Nederlandse huis heb ik er eigenlijk geen last van, maar daar is de slaapkamer ook niet zo koud als hier. ik zal eens nadenken over een neusdekseltje of zo, maar ik moet ook ademhalen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:18

MoniqueT schreef:
Volgens mij slaap ik al 57 jaar zo ;) Geen last van rug of nek, maar ik draai ook weleens op mijn zij hoor. Maar in slaap vallen, altijd op mijn buik. Heel stom, dat puntje van mijn neus. Raam staat altijd open aan mijn kant ... In ons Nederlandse huis heb ik er eigenlijk geen last van, maar daar is de slaapkamer ook niet zo koud als hier. ik zal eens nadenken over een neusdekseltje of zo, maar ik moet ook ademhalen.

https://nl.pinterest.com/wihartog/neuswarmers/

:D :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:22

Hier net voor het eerst de verwarming aan gezet. Het was 18,5°c, heb de verwarming op 19 gezet. Nu standaard Programma van 11:00 tot 19:00 op 19, de rest van de dag op 15. (Ik ben de hele dag thuis)

Kruik is óók binnen gekomen en wel nodig óók.... vanacht alweer koud gehad helaas. Dus dikker dekbed er maar weer op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:26

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:32

Het was hier 17,5 graden (in mijn kantoortje) en heb het met kaarsjes en mijn elektrische dekentje nu tot 18,9 gekregen. Ik moet helaas thuiswerken omdat het kantoor dicht is. Op kantoor is het wel lekker warm haha. :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:36

Het is hier 16.5 graad in de woonkamer maar met een trui, sloffen en een fleece dekentje eigenlijk best prima. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:40

Bij mij is het nu 20,5 in de woonkamer, en 24,5 in de tuinkamer {:} Ondanks de regen zelfs.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:41

Wat een verschil!

Misschien heb ik corona, dat ik het daarom niet koud heb met 16.5 graad. Gewoon ziek. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:57

Ik kreeg ook vooral een koude muishand haha.