Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:03

Volgens mij vind jij alleen je eigen huis perfect :+ Vraag ik me alleen af waarom je er weggaat.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:08

Ik zou dat huis niet eens gaan bezichtigen vanwege de inkijk en de hoge muur aan de andere zijde.
Binnen is het net een showroom. Ik vind het weinig sfeer hebben. Is mij te industrieel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:09

Fitzroy schreef:
Volgens mij vind jij alleen je eigen huis perfect :+ Vraag ik me alleen af waarom je er weggaat.

Dat dacht ik nou ook. De ondertoon druipt zelfs uit de tekst.

Chevax
Bbqen kan prima. Ik weet niet hoe jij gaat bbqen?
Mensen uitroken lijkt me iets anders. De tuin is groot genoeg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:10

Ik snap de hogere prijs voor deze huizen helemaal. En een tuin van 300m2 is fors, daar kun je makkelijk een plekje met privacy of om te bbq'en maken. Daarnaast is dat huis zo'n 25% groter dan jou huis en super goed de ruimtes benut.
Het andere huis is wel net zo groot maar een nog 2x zo grote tuin..
Mensen betalen veel voor een tuin van 700m2, veel mensen zijn niet tevreden met een veredelde koer, mij inclusief

Ik denk dat je vooral objectief naar je huis moet kijken en je nu veel emotie erbij haalt. Je vind het huis geweldig maar kopers moeten het aantrekkelijk vinden

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:19

Wat voor bestemmingsplan moet een object hebben als je er wil wonen en een legale pension stal wil hebben?

Ik had een object gezien. Agrarisch en je mag er nu 4 of 14 paarden houden. Daar verschillen de meningen over. Laten we voor het gemak 14 aanhouden.
Maar je mag er niet wonen. Om er te mogen wonen moet je ALLES slopen en er een huis op zetten en dan mag je particulier 4 paarden houden.

Maar ik kan er geen wijs uit wat je object dan voor bestemming moet hebben. Kan het gewoon niet vinden :')

Object dat ik gezien had gaat hem niet worden. Al contact gehad met de gemeente en die willen het pertinent niet.

Een vergelijkbaar object in dezelfde straat is een verblijfsobjevt en heeft een woonfunctie en industrie functie. Moet ik daarop mikken dan?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:28

Fitzroy schreef:

Ontzettend flauwe en gemene sneer. Jullie zeggen hier alles wat je wilt over allerlei huizen. Ik zeg dat ik dit een prachtig huis vind, maar dat er een paar flinke minpunten zijn. En dat weet ik omdat er 100m van woon. Ik heb gezegd dat ik voor de verkopers op een snelle verkoop hoop.

Jammer dat een paar mensen altijd persoonlijk moeten worden, terwijl ze zelf behoorlijke meningen over andere huizen hebben.

En Fitzroy, waarom ik wegga, heb ik al vaker uitgelegd.

Ik verlaat dit topic dankzij deze rare, persoonlijke sneren. Denken jullie ook zelf even na voor je weer ongenuanceerd je mening over een ander huis geeft?

Iedereen die zoekt of in onderhandeling is, veel succes, ik hoop dat jullie snel je droomhuis vinden.

Gnome

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:31

Volgens mij valt dat reuze mee.. Het is me nog nooit eerder opgevallen maar prima. Succes met de verkoop. Hopelijk meer succes met nieuwe foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:33

wil de moraalridder niet zijn maar moeten we nou echt met zijn allen op Chevax gaan sneren Y;( .

Net alsof we allemaal niet eens op Funda hebben gekeken, om te zien waarvoor vergelijkbare huisjes weg gaan en met de nodige verbazing kijken wat voor prijzen dat zijn.

En als je dan al met een moeilijke verkoop van je eigen (supermooi opgeknapte) huis zit.
Leven. Laat leven. En ik snap het maar al te best en ook dat je een beetje reacties wil peilen. Verkopen is al stressvol genoeg.

PS. had dit al getypt voor Chevax haar eigen reactie.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:40

Ze heeft zelf overal commentaar op maar de feedback eerder over haar huis werd ook continu weggewoven. Het is blijkbaar opvallend en storend. Dat mag best gezegd worden lijkt me.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:43

Zonnetje81 schreef:
Ze heeft zelf overal commentaar op maar de feedback eerder over haar huis werd ook continu weggewoven. Het is blijkbaar opvallend en storend. Dat mag best gezegd worden lijkt me.

Dit is echt mijn laatste post. Ik heb onder iedere post waar iemand een bruikbare tip gaf, daarvoor bedankt. Maar goed, wat jij van me denkt, interesseert me vrij weinig en ik stap uit een topic waar ik het erg gezellig vond.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:44

Menino schreef:
wil de moraalridder niet zijn maar moeten we nou echt met zijn allen op Chevax gaan sneren Y;( .

Net alsof we allemaal niet eens op Funda hebben gekeken, om te zien waarvoor vergelijkbare huisjes weg gaan en met de nodige verbazing kijken wat voor prijzen dat zijn.

En als je dan al met een moeilijke verkoop van je eigen (supermooi opgeknapte) huis zit.
Leven. Laat leven. En ik snap het maar al te best en ook dat je een beetje reacties wil peilen. Verkopen is al stressvol genoeg.

PS. had dit al getypt voor Chevax haar eigen reactie.

Tuurlijk maar de reacties komen niet zomaar en dan mag daar ook best wat van gezegd worden. Ik kan me echt geen soortgelijke reacties in dit topic herinneren of überhaupt enige onenigheid in dit topic.

Volgens mij is het funda topic bedoeld om andere huizen te bespreken en bekritiseren. Dus dan kan het beter daar toch?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:44

chevax schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dit is echt mijn laatste post. Ik heb onder iedere post waar iemand een bruikbare tip gaf, daarvoor bedankt. Maar goed, wat jij van me denkt, interesseert me vrij weinig en ik stap uit een topic waar ik het erg gezellig vond.

Als het je niks zou interesseren zou je niet vertrekken en lijkt me nergens voor nodig. Je bent zelf erg oordelend maar andersom kan je dat niet incasseren. En dat is mijn mening en mag je zelf anders zien.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 00:09

eilleen333 schreef:
Wat voor bestemmingsplan moet een object hebben als je er wil wonen en een legale pension stal wil hebben?

Ik had een object gezien. Agrarisch en je mag er nu 4 of 14 paarden houden. Daar verschillen de meningen over. Laten we voor het gemak 14 aanhouden.
Maar je mag er niet wonen. Om er te mogen wonen moet je ALLES slopen en er een huis op zetten en dan mag je particulier 4 paarden houden.

Maar ik kan er geen wijs uit wat je object dan voor bestemming moet hebben. Kan het gewoon niet vinden :')

Object dat ik gezien had gaat hem niet worden. Al contact gehad met de gemeente en die willen het pertinent niet.

Een vergelijkbaar object in dezelfde straat is een verblijfsobjevt en heeft een woonfunctie en industrie functie. Moet ik daarop mikken dan?

Die functies is wat anders dan de bestemming. Weet niet waar je dat gevonden hebt maar op zo'n site als Drimble en oozo staat dat vaak, maar heeft niks met de bestemming te maken.

Legale pensionstal kan diverse omschrijvingen hebben. Bijv agrarisch of paardenhouderij. Elke gemeente kan dat zelf omschrijven in het bestemmingsplan, dus is echt locatie afhankelijk.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 01:02

Ik meld mij ook als starter op de woningmarkt! Gister een gesprek met een hypotheekadviseur gehad, en mijn wensen (instapklare kleine woning met tuintje in leuke wijk in Leeuwarden) blijkt binnen mijn budget te vallen. Ik kan het nauwelijks geloven!

Volgende week een gesprek met een financieel adviseur om kopen of toch huur te bespreken (en andere financiële zaken). Ik neig naar kopen, aangezien een hypotheek 100 euro p.m. meer is dan kale huur voor gelijksoortige woningen in de particuliere sector. En ik vind het een fijn idee op die manier vermogen op te bouwen.

Spannend is nu of het mij gaat lukken op tijd een woning te vinden (nu nog goede baan en gunstige rente). Maar ik ga niks overhaast doen en kijken wat er de komende weken op mijn pad komt :D

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 06:36

ingedebruijn schreef:
Arielle_ schreef:
Was hier lang meelezer, maar kan inmiddels ook weer meekletsen..
Vandaag een bod gedaan op een woning dus weer in spanning afwachten!
Vraagprijs is 355 en 376 geboden, verwacht dat het voor nog meer weggaat, maar niet geschoten is altijd mis..
Bovendien zitten we in dit huis ook nog prima dus het heeft geen haast.

Spannend! Wanneer sluit de bieding?

Vanavond om 21u, dus hoor het denk ik morgen op z’n vroegst.

@xIrlijn, spannend je eerste huisje! Als de mogelijkheid er is om te kopen zou ik dat altijd doen ja!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:03

manzano schreef:
eilleen333 schreef:

Die functies is wat anders dan de bestemming. Weet niet waar je dat gevonden hebt maar op zo'n site als Drimble en oozo staat dat vaak, maar heeft niks met de bestemming te maken.

Legale pensionstal kan diverse omschrijvingen hebben. Bijv agrarisch of paardenhouderij. Elke gemeente kan dat zelf omschrijven in het bestemmingsplan, dus is echt locatie afhankelijk.

Ik vond dat via planviewer. Dat is een object een paar 100 meter verderop. Ik vind het raar dat het daar wel mag, en op dit agrarische object niet. Het wonen dan vooral. Pensionstalling aanbieden waar helemaal niemand woont is toch raar. Dan is er 0 controle.
Zeker omdat die accomodatie behoorlijke faciliteiten heeft ook, vind ik het raar dat je er geen woon bestemming kan krijgen zonder alles te slopen.
Moet ik eerst de stallen platgooien, een huis bouwen en dan diezelfde stal weer bouwen. Slaat nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:09

Reacties komen lijkt mij niet zomaar. Misschien is het zo niet bedoeld, maar kwam het blijkbaar bij meerdere anders over. Best toch. En weer door.

Eilleen, dan moet je het bestemmingsplan checken via ruimtelijke plannen. Industriefunctie daar gaat een paardenhouderij sowieso niet onder vallen. Bij de meeste gemeente zal het opgenomen zijn onder ofwel bestemming agrarisch of specifieke functie aanduiding paardenhouderij. Grote kans dat je een agrarische bestemming met (bedrijfs)woning erop moet zoeken. Het ene perceel is daarbij het andere niet. Sommige gemeente zitten niet te wachten op nog een paardenhouderij en dan is deze constructie ideaal om dat te ontmoedigen (geen woning erbij). En tip: check de natuursituatie. Heb je een vergunning nodig en zo ja: is er op de locatie een stikstof referentie.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:36

Taai taai hier allemaal. Spannend hoor jullie biedingen! Wel ook wat succesverhalen, dat is top.

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie mening. Ik ontvang over een tijdje (zeg maar over minimaal 1 a 2 jaar) een bedrag wat ik bij mijn hypotheek willen leggen en waarvan ik dan een mooi huis wil kopen (iets vrijer en met meer ruimte er omheen). Maar nu, nu moet ik eerst verhuizen (voor eind vh jaar moet ik uit het huis waar ik nu woon) en ga ik dan huren? Of in de tussentijd iets (goedkopers) kopen? Regio Amersfoort/ZW Veluwe

Mijn overwegingen:
- huren is duurder dan alleen de rente (ik zit vrije sector, ben alleen met 2 honden en een kat)
- huren geeft geen risico op prijsdaling van de huizenmarkt
- bij huren niet meestijgen met verdere waardevermeerdering van de huizenmarkt (mijn spaargeld wordt niet meer waard, een huis mogelijk wel)
- bij huren snel schakelen wanneer ik mijn extra budget heb: 1 maand opzegtermijn (maar een koopwoning zal nooit binnen enkele weken overdracht hebben)
- Kosten van aankoop ben ik 'kwijt'

Welke overwegingen mis ik nog? Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen zou staan? O:)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:39

Spannend Arielle_! Duimen draaien tot morgenochtend.

Eilleen333, ik kan je niet helpen, maar hoop dat je een mooie plek vindt voor je plan van een pensionstal! Of dat nou dit perceel of een andere wordt.

Yvetjes, lastige keuze! Ik volg de andere reacties, want de afweging kopen/huren vind ik dus ook nog lastig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:43

Bij een huis als deze zou je denk ik wel een stal mogen beginnen, maar… ik weet dat er ook bedrijven mee doen aan de stoppersregeling. Wellicht zorgt dat er voor dat je dan geen dieren meer mag houden bedrijfsmatig op een locatie.

https://www.funda.nl/koop/ledeacker/hui ... toven-2-b/

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:44

Yvetjes: Ik zou sowieso niet voor 1 a 2 jaar kopen, daarvoor zijn de kosten koper veeeeeeel te duur. Zonde van je geld.

Derde overweging: koop nu een huis die wat goedkoper is, omdat die nog wat verbouwing nodig heeft en gebruik het geld dat je straks krijgt om te verbouwen. Of als je dat geld wel in je hypotheek kunt stoppen, neem een leningdeel met variabele rente zodat je dat kunt aflossen en je maandlast kunt verlagen zodra het geld binnen komt.

Maar tijdelijk iets kopen zou ik nooit doen. De kosten koper speelt mee. Maar bedenk ook dat tegenwoordig met elke koop/verkoop je historie ingewikkelder wordt, met allerlei leningdelen die verschillende lengtes lopen omdat ze allen in 30 jaar afgelost moeten en zo. Het is knap ingewikkeld geworden allemaal.

Ik zou dus of tijdelijk huren en later kopen.
Of nu je einddoel kopen en later het geld gebruiken om te verbouwen/verbeteren of af te lossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:56

In deze markt zou ik niks tijdelijk kopen. Zeker niet voor slechts 1-2 jaar. Ofwel huren, ofwel een bewoonbaar klushuis waar je jezelf ziet wonen tot je oud bent.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:40

Thnx Shiloh en Idinn

Maar jullie zeggen veeeeel te duur. Welke kosten zou ik rekening mee moeten houden denken jullie? Want overdrachtsbelasting is 2%, en dan nog overige kosten zoals notaris makelaar etc, stel nog 2% (max)
De huurwoningen waar ik naar kijk kosten ca 1300-1750/mnd
De koopwoningen tot 400k (maar ik richt op 300K, wat vergelijkbare woningen zijn als de huurwoningen).

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:41

Yvetjes, ik zou zeker niks voor zo'n korte tijd kopen.
Naast de rente ben je dan ook de kosten voor de hypotheekadviseur, Koste koper en dan nog de kosten die bij een verkoopkomen kwijt.
Ik zou gaan huren. De wat kleinere en iets betaalbare huurhuizen staan hier voor max 2 jaar vaak.

Gister een appartement bezichtigd. Zag er mooi uit, zeker iets waar ik mezelf wel zie zitten. Keuken is helemaal mijn stijl. Zelf kleurtje op de muur mag blijven zitten. Voor mij echt een instapklare woning.
Alleen de centrale hal en trappenhuis vind ik wel.minder. Er hangt daar bijna altijd een niet zo frisse lucht.

Vandaag een oriënterend gesprek bij een online hypotheekadviseur. Wilde eerst bij eentje in de buurt, waar ik meerdere goede ervaringen van vrienden over hoorde. Helaas is die op vakantie tot half augustus.

Ik weet nog steeds niet wat ik precies kan lenen.
Naast m'n basis salaris heb ik ook bereikbaarheidsdiensten, waarvoor ik vergoeding krijg. Deze vergoeding is alleen onregelmatig, omdat de hoeveelheid diensten wisselt.
Als ik die vergoeding (wat ik afgelopen jaar heb gekregen) meeneem, kan ik volgens de online berekening 40.000 extra lenen. Alleen kan ik nergens precies vinden of ik die echt 100% mee mag nemen.
Iemand daar ervaring mee?

Die €40.000 makem het verschil van kan ik evt iets overbieden en nog meubels aanschaffen, of kan ik niks overbieden.
Voor de biedingen geen eind datum, wat fijn is. Kan een bod uitbrengen en dan een tegen bod krijgen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:46

Misschien een gemiddelde over de jaren? Zou dat echt aan je adviseur vragen.

Wat betreft tijdelijk kopen, je kan nu gewoon niet inschatten wat de prijzen over 2 jaar doen. Wie weet stijgt de markt wel door en dan heb je “gratis “ kunnen wonen. Maar wat als de prijzen dalen? Ben je dan bereid om toe te leggen of er langer te blijven wonen?