Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:41

Volgens mij kun je een stoomreiniger beter niet op laminaat gebruiken, die blaast stoom in de kieren en dat kan je je laminaat gaan kosten. Het gaat dan bol staan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:58

Dat klinkt heel logisch, volgens de beschrijving van dit apparaat kon het wel. Maar goed dat ik het nog niet gebruikt heb dan daarvoor. :o

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:16

Je kunt de stoomreiniger dus wel testen op een stuk met tegels. En daarna datzelfde stuk dweilen om te kijken hoe vies het water dan nog is.
En een ander stuk met tegels alleen maar dweilen ter vergelijking.
Dan weet je of de stoomreiniger gied werkt!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:47

Alleen met de stoom over je vloer daar verdwijnt het vuil niet mee. Je moet wel een stomer waar een dweil omheen kan of met een borstel gebruiken. Alleen “nat” maken met de stomer desinfecteert misschien wel maar poetst niet het vuil weg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:02

Er zitten dweilen (en meer maten doeken) bij. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:25

Andere vraag nog, ik zit steeds vaker over een swiffer na te denken zodat ik niet steeds de stofzuiger hoef te pakken dus echt even voor tussendoor. Alleen dat je die doekjes weg gooit vind ik niet erg tof eerlijk gezegd.

Werkt het ook niet net zo goed als je gewone wasbare microvezel doekjes er aan doet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:35

magda_90 schreef:
Andere vraag nog, ik zit steeds vaker over een swiffer na te denken zodat ik niet steeds de stofzuiger hoef te pakken dus echt even voor tussendoor. Alleen dat je die doekjes weg gooit vind ik niet erg tof eerlijk gezegd.

Werkt het ook niet net zo goed als je gewone wasbare microvezel doekjes er aan doet?

Ik vind een Swiffer ideaal, zeker voor boven op de slaapkamers voor onder de bedden. Boven kom ik niet met schoenen dus er ligt alleen stof en haren. Ik heb laminaat boven dus een Swiffer is dan ideaal. Ik merk zelfs dat als ik gestofzuigd heb, de Swiffer er daarna nog weer stof vanaf haalt.
Ik gebruik wel de echt Swiffer doekjes en gooi ze dan weg. Ik denk dat een microvezel doekje ook wel zal werken. Mijn moeder heeft de namaak Swiffer doekjes van de Action, ze zegt dat die ook goed werken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:36

Ik heb ook die namaakdoekjes van de Action, en volgende maand ga ik ze in Duitsland halen, die zijn nog goedkoper bij DM. Ik gebruik ze niet al te veel (inderdaad milieuonvriendelijk), maar voor even snel toch een hoop stof weghalen bij tijdgebrek zijn ze ideaal. Namaak en Swiffer werken hier even goed.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:59

Ik heb herbruikbare microvezel doekjes. Licht vochtig maken en ze werken als een trein. :j
Vind de swiffer inderdaad vaak nog best wel veel stof pakken als ik met de steelstofzuiger heb gezogen!
De gewone stofzuiger doet het toch beter volgens mij, maar dat is zo'n gesleep trap op en af.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:53

Toppers dank jullie wel. Ik heb net een starterspakket gekocht dus ben benieuwd. Eén keer in de week zet ik sowieso alles omhoog en aan de kant voor de stofzuiger maar dan kan ik nu met de Swiffer makkelijker even tussendoor wat bijhouden. :j

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:01

Waar halen jullie spinrag mee van de muren/plafonds?

Ik doe het nu met een plumeau maar dat werkt niet zo goed. Blijven vaak donkere stukjes spinrag aan de muur of het plafond zitten, waar ik dan lastig bij kan of die niet willen loslaten.

Werkt de stofzuiger of een vochtige doek beter?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:05

petra8 schreef:

Ik doe het nu met een plumeau maar dat werkt niet zo goed. Blijven vaak donkere stukjes spinrag aan de muur of het plafond zitten, waar ik dan lastig bij kan of die niet willen loslaten.

Ik pak inderdaad de stofzuiger. Echt hard kleven doen ze hier niet eigenlijk. Ik zuig ze zo weg. En anders zou ik een borstel pakken en ze eraf borstelen en dan opzuigen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:18

Ik gebruik de ragebol van het Hema System-H, dat werkt heel aardig en ik heb meerdere "hulpstukken" zoals de raamwisser die je op dezelfde steel kan klikken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:44

Ik heb een hele grote lamp boven de eetkamertafel hangen. Of eerder gezegd, 10 bollen...

Hoe ga ik die toch heel goed schoon krijgen? Doe ze regelmatig af, maar nu beginnen ze toch wat minder mooi te worden.

Er af halen gaat helaas niet.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:58

Via een huishoudtrap en dan nat afdoen met een microvezel doek?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:04

petra8 schreef:

Ik gebruik een ragebol.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:14

PSvanLot schreef:
Ik heb een hele grote lamp boven de eetkamertafel hangen. Of eerder gezegd, 10 bollen...

Hoe ga ik die toch heel goed schoon krijgen? Doe ze regelmatig af, maar nu beginnen ze toch wat minder mooi te worden.

Je kan lampenbollen er toch zo afhalen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:50

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:

Je kan lampenbollen er toch zo afhalen?

nee helaas, de fitting zit er aan/in

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:56

Waar maak je ze mee schoon? Enkel een droge doek? Want vochtig schoonmaken is wel echt nodig om de zoveel tijd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:24

_San87_ schreef:
Waar maak je ze mee schoon? Enkel een droge doek? Want vochtig schoonmaken is wel echt nodig om de zoveel tijd.

beide, maar inmiddels zijn ze niet meer helemaal schoon te maken. Een ander zal het niet zien, maar ik wel haha

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:46

PSvanLot schreef:

Hier hetzelfde. Het is een gigantische klus, maar hier werkt het het beste om een sopje met Dreft te maken en de glazen bollen af te nemen. Dat zorgt er voor dat de vetlaag van stof en van het “dampende eten” verdwijnt en ze weer kraakhelder worden.

De truc is: erna met een schone, droge vezeldoek de glazen lampen afdrogen. Zodra je merkt dat de doeken weer vochtig worden moet je weer een nieuwe vezeldoek gebruiken om af te drogen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:15

Maar hoe heb je ze opgehangen dan? Wat er op kan kan er toch ook af? Ik begrijp het niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:27

PSvanLot schreef:
_San87_ schreef:

beide, maar inmiddels zijn ze niet meer helemaal schoon te maken. Een ander zal het niet zien, maar ik wel haha

Misschien wasbenzine proberen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:32

CairnTerrier schreef:
PSvanLot schreef:

Hier hetzelfde. Het is een gigantische klus, maar hier werkt het het beste om een sopje met Dreft te maken en de glazen bollen af te nemen. Dat zorgt er voor dat de vetlaag van stof en van het “dampende eten” verdwijnt en ze weer kraakhelder worden.

De truc is: erna met een schone, droge vezeldoek de glazen lampen afdrogen. Zodra je merkt dat de doeken weer vochtig worden moet je weer een nieuwe vezeldoek gebruiken om af te drogen.

Goede tip! Ga ik van de week eens proberen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:09

Suzanne F. schreef:
Maar hoe heb je ze opgehangen dan? Wat er op kan kan er toch ook af? Ik begrijp het niet.

Waarschijnlijk een complete lamp met al die bollen