Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:59

Cer schreef:
PSvanLot schreef:
Daar zou ik zeker voor in overleg gaan met je hypotheekadviseur/financieel adviseur. Misschien is zelfs oversluiten een goed idee, mits je een hogere rente hebt? Ieder procent is meegenomen.

..ik heb er niet genoegd verstand van, dus ik leg het ook niet goed uit... :P

Ik heb overgesloten, oude belleggingsdelen laten uitkeren (je weet wel, de woekerpolissen) die nog wat opbrachten. Dus nu lage rente, zo laag zelfs dat ik mn huis 'opnieuw' gekocht heb voor bijna 50.000 meer en toch minder kwijt ben (iets met een boeterente enzo... -O- )

Dus een gedeelte wat uit die bellegingspolis komt gaat terug in de hypotheek (dat mag ik toch ook niet houden, of ik moet er een klap rente over betalen) en een gedeelte hou ik zelf omdat daar een keuken/badkamer van geklust moet worden (indirect ook terug in het huis)..
Of misschien is hier nog een ander topic over, dat kon ik zo snel niet vinden..

NB: een goede financieel adviseur vinden is ook weer zo'n ding.. :+

Qua besparen zit ik thuis steeds te kijken of ik kan besparen op vaste lasten (circa 1600 zonder boodschappen), ik vind dat echt een absurd bedrag eigenlijk... -O-

Dan zou ik zeker op zoek gaan naar een financieel adviseur. Geen bekende van je die een goede aan kan raden.

Wij waren zo fout verzekerd. Betaalde veel te veel geld.
Zijn nu beter verzekerd en letterlijk de helft aan kosten kwijt...

Urona447

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:10

Iedereen kiest een pad waar hij/zij zich goed bij voelt en wat er natuurlijk mogelijk is, daarnaast moet je natuurlijk ook een beetje geluk hebben.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:14

Cer schreef:
Maar, wellicht hebben jullie een goed idee.. ik heb een aflossingsvrij deel op de hypotheek en een deel wat afgelost wordt. Nu kan ik in 1x best een bedrag aflossen (dat moet ook, anders komt de belasting het halen,). Op welk deel is het dan het handigst aflossen (dat aflossingsvrije deel met een iets hogere rente) of die andere.. Waar bespaar je het meest mee?

Ik zou aflossen op het aflossingsvrije deel, sowieso omdat je rest schuld aan het eind lager is. De rest is annuïtair ?

Aflossingsvrij afgesloten na 2013 is ook niet aftrekbaar als ik het goed heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:19

Tita, dat zijn natuurlijk ook keuzes die je maakt. Als je gelukkig wordt van een dure sportauto, helemaal top, maar dat betekent vanzelfsprekend ook dat je minder kan sparen. Als je blij wordt van een Efteling abonnement in plaats van een wandeling in het bos, een hotdog in plaats van een zakje boterhammen van thuis mee te nemen, of luxe A-merken in plaats van huismerken, ook top, maar al dat soort keuzes beïnvloed ook hoeveel je kan sparen natuurlijk.

Ik zou echt het boek eens lezen dat hier in het topic al een paar keer werd aangeraden; Your money or your life.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:23

8nnemiek schreef:
Tita, dat zijn natuurlijk ook keuzes die je maakt. Als je gelukkig wordt van een dure sportauto, helemaal top, maar dat betekent vanzelfsprekend ook dat je minder kan sparen. Als je blij wordt van een Efteling abonnement in plaats van een wandeling in het bos, een hotdog in plaats van een zakje boterhammen van thuis mee te nemen, of luxe A-merken in plaats van huismerken, ook top, maar al dat soort keuzes beïnvloed ook hoeveel je kan sparen natuurlijk.

Ik zou echt het boek eens lezen dat hier in het topic al een paar keer werd aangeraden; Your money or your life.

Is het boek 'je geld of je leven' hier een Nederlandse vertaling van?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:25

Urona447 schreef:
Iedereen kiest een pad waar hij/zij zich goed bij voelt en wat er natuurlijk mogelijk is, daarnaast moet je natuurlijk ook een beetje geluk hebben.

Je moet zeker geluk hebben. :j

Wij hebben samen 6700 netto (inclusief kinderopvangtoeslag).
Ongeveer 4000 euro vaste lasten inclusief +- 500 voor de boodschappen.
Er gaat 1000 euro naar de gezamenlijke spaarrekening/beleggen, ex bonussen en vakantiegeld.
Mijn vriend spaart apart nog 400 voor zijn pensioen, bij mij gaat er 500 sinds deze maand naar m'n studiefinanciering.

Dan hou je 800 over. Ongeveer 300 euro blijft er over op de gezamenlijke betaalrekening voor onvoorzien zoals verjaardagen, onderhoud huis, keer uitje met de kids etc.

En 250 pp om uit te geven aan whatever op de eigen rekeningen.

Ik kan niet wachten tot ik van de kinderopvang en m'n stufi aflossing af ben :')

Vind het harstikke mooi dat your money or your life, maar voorlopig lag m'n vader dood met 59 aan een zeldzame hersenziekte dus ik wil graag ook nu leven. Dat zit voor mij niet in dure auto's of wild spenden, maar van alleen wandelingen in het bos en nooit een lunch kunnen pakken uit zuinigheid zou ik erg droevig worden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:29

8nnemiek schreef:

Tuurlijk is dat zo maar ik merk ook wel dat jij geen kinderen hebt en dus hele andere levensstijl op na houdt
Ik hou van ruime veilige auto’s niet perse snelle sportauto

We wonen bij bos dus….. daar komen we paar keer per week
Geloof me bos werkt niet als je kinderen 6 weken thuis zitten en dan heb je nog heeel veel uren thuis :')

Dat boek hoef ik niet te lezen, ik klaag niet het is zoals het is de tijd dat ik 800€ kon sparen is weg.
De tijd dat we beiden 1000 kunnen sparen bestaat niet meer.

Als ik mijn paard eruit doe houd ik ruim 400€ extra over laat ik de kids thuis van KDV houd ik nog keer 500€ over
Maar beide zijn geen optie en dan hoef ik niet boek te lezen dat ik 900€ extra had kunnen sparen _/-\o_

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:30

Jorien ik vind het heel knap hoor, op jou leeftijd en alleen nog zoveel sparen.
Als je alleen bent, is het gewoon lastiger. Ik ben ook alleen maar wat ouder en dan is het wat makkelijker.
Al draai ik wel alleen op voor de kosten van de kinderen en m’n paard staat op een dure luxe stal.

Ik heb er geen moeite mee inkomen te delen hoor maar alles op bokt is openbaar. Dus naast alle andere tig bokkers kan iedereen het teruglezen.
Mijn netto salaris is voor 36 uur 2900 euro. Daarnaast krijg ik nog kindgebonden budget omdat ik alleenstaande moeder ben en kinderbijslag en een klein bedrag kinderalimentatie. Mijn vaste lasten zijn zo’n 1600 euro, dan nog boodschappen tanken kleding etc.
Ik los altijd af op annuïteiten deel. Ik los nu elke maand 350 extra af en wat ik dan minder betaal de maand erna, los ik maand later er extra bij af. Sneeuwbal effect.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:31

Panty super goed joh 500 naar duo ga je dat maandelijks doen?

Samantha kind gebonden budget…echt of bedoel je combinatiekorting

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:33

Het zijn inderdaad keuzes. Ipv te kijken naar de letterlijke bedragen die iedereen spaart, zou je beter kunnen kijken naar welk percentage van je inkomsten je zou willen sparen, en daarop focussen.

Je hoeft niet gelijk op alles tegelijk te besparen! Dat is ook niet haalbaar.

Maar kijk gewoon eens 2-4x per jaar serieus naar je vaste lasten. Kun je nog ergens overstappen voor energie is verzekeringen? Zijn ze al goed(koop), lekker blijven zitten. Ergens een betere deal? Overstappen. Toch nog een abonnement genomen wat eigenlijk niet nodig was, of iets dat per ongeluk toch doorgelopen is (zoals mijn man zijn NS abo... €60 per jaar, toch zonde)

Of heb je stiekem toch meer aan boodschappen /etentjes /leuke dingen besteed dan je voor jezelf had voorgenomen, let daar de komende tijd dan weer wat meer op.

Ik vind Porterenee.nl nog steeds een leuke site /FB/Insta om te lezen en vaak ook goede tips en ook inkomens verhalen. Misschien dat je daar nog inspiratie uit haalt.

Ik had op mijn 25e een heel goed betaalde baan, een eigen huis en elke maand tot in het max rood. Waaraan? Ik heb geen flauw idee. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik nu een goed gevulde belegging portefeuille. Maar helaas, dat wist ik toen niet. Jij hebt dat voordeel nu wel al, je bent er nu mee bezig en dat geeft je al een vette voorsprong op veel anderen van jouw leeftijd. Zeker met die 10k die je toch maar mooi hebt staan!

Op de site van Berekenhet.nl kun je allerlei berekeningen maken voor een eerste idee voor wat het meeste oplevert qua aflossen. En anders idd financieel adviseur.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 05-08-21 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:33

Pantykous schreef:
Urona447 schreef:

Je moet zeker geluk hebben. :j

Wij hebben samen 6700 netto (inclusief kinderopvangtoeslag).
Ongeveer 4000 euro vaste lasten inclusief +- 500 voor de boodschappen.
Er gaat 1000 euro naar de gezamenlijke spaarrekening/beleggen, ex bonussen en vakantiegeld.
Mijn vriend spaart apart nog 400 voor zijn pensioen, bij mij gaat er 500 sinds deze maand naar m'n studiefinanciering.

Dan hou je 800 over. Ongeveer 300 euro blijft er over op de gezamenlijke betaalrekening voor onvoorzien zoals verjaardagen, onderhoud huis, keer uitje met de kids etc.

En 250 pp om uit te geven aan whatever op de eigen rekeningen.

Ik kan niet wachten tot ik van de kinderopvang en m'n stufi aflossing af ben :')

Vind het harstikke mooi dat your money or your life, maar voorlopig lag m'n vader dood met 59 aan een zeldzame hersenziekte dus ik wil graag ook nu leven. Dat zit voor mij niet in dure auto's of wild spenden, maar van alleen wandelingen in het bos en nooit een lunch kunnen pakken uit zuinigheid zou ik erg droevig worden.

Je bent het toch gaan doen? Extra aflossen op duo?
Daar wordt je blij van! Wij hebben een feestje gehouden afgelopen 26 juli haha.

Zo zie ik het precies. Sparen is belangrijk, maar ik wil ook nu leven. Het hoeft niet over de plinten te klotsen, maar ik wil wel gewoon leven en doen waar ik zin in heb. Lekker een meer gaan eten etc.

Sparen is leuk, maar wel naast fijn leven en niet ten koste van alles.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:34

tita schreef:

Ja de komende 9 jaar :') -O- Paard staat wel te koop nu dus hopelijk gaat die voor goed geld weg, dan kan ik dat aflossen. Scheelt weer straks.

Jorien met jouw leeftijd woonde ik nog thuis, had ik naast mn stufie nog 15K aan schulden en spaarde ik niks. Dus je doet het volgens mij prima :D

@PS: nee dit is het door DUO vastgestelde bedrag. Dus niks extra helaas, maar ga hopelijk wel 1/3 of meer (schuld is ongeveer 65K) af kunnen lossen als m'n paard verkocht is.

*even afkloppen, wil het niet jinxen.*
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 05-08-21 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:36

Pantykous schreef:
tita schreef:

Ja de komende 9 jaar :') -O- Paard staat wel te koop nu dus hopelijk gaat die voor goed geld weg, dan kan ik dat aflossen. Scheelt weer straks.

Jorien met jouw leeftijd woonde ik nog thuis, had ik naast mn stufie nog 15K aan schulden en spaarde ik niks. Dus je doet het volgens mij prima :D

Wow is dat je basisbedrag, of is dit al opgehoogd?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:36

Ik zou heel slecht kunnen leven met 1000,= spaargeld op mn rekening, daarvoor ben ik financieel gewoon te angstig :') Ik merk wel dat ik met meer spaargeld nog krenteriger wordt.. Want daar heb ik dan zo hard voor gespaard, dat wil ik dan niet zomaar uitgeven (want die doorgesleten bank kan heus nog wel even mee, met een extra kleedje erop.. :+ )

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:38

Paard ook weg Panty whyyyy je wilde nog zo graag rijden of mis je het maar minimaal.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:39

Haha fijn Pantykous. Maar ben je er na die tijd wel lekker vanaf. Ik heb ook een redelijke studieschuld.
Ik moet binnenkort ook gaan aflossen, ik krijg ergens de komende maanden te horen wat mijn aflossingsbedrag/keuze wordt (ik val onder beide leenstelsels dus ik mag kiezen welke aflossingsregeling ik wil).

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:41

tita schreef:
Paard ook weg Panty whyyyy je wilde nog zo graag rijden of mis je het maar minimaal.

Nou die 500 hakt er wel in + er is hier in de regio (Spijkenisse) absoluut geen fatsoenlijke stalling te vinden. Kan 'm nu goed verkopen dus hoewel het een once in a lifetime paard is denk ik, is dit wel de meest verstandige beslissing. Ben er al een maand zuur van hoor, maar goed, wie z'n billen brandt enzo..

@Cer: daar zou ik nu ook kriegel van worden. Wij houden 15K aan als basisbedrag. Als we daaronder dippen sparen we iets meer ipv beleggen, en daarboven gaat 90% naar beleggingen.

Cer

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:41

Beleggen, oh ja, daar is een ander topic voor .. ga ik ook even lezen :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:49

wij hebben ruim 6500 netto elke maand, 3600,- vaste lasten (inclusief boodschappen)
maar ook 4 paarden aan huis die soms heel veel kosten en soms weinig.

echt groot sparen (voor later) blijft lastig, er komen toch altijd weer grote aankopen die gedaan moeten worden, nieuwe trailer, pup, dekgeld verbouwingen ed.
Zoals nu willen we graag nieuwe kozijnen, daarvoor moet je ook alweer op 20.000 rekenen geloof ik

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:50

PSvanLot schreef:
8nnemiek schreef:

Is het boek 'je geld of je leven' hier een Nederlandse vertaling van?

Even opgezocht:
Het boek 'je geld of je leven' wordt hier gratis aangeboden: https://www.vanspaarbankveranderen.nl/m ... -leven.pdf
Het is wel gebaseerd op 'Your money or your life', maar geen exacte vertaling.
De Nederlandse versie heb ik niet gelezen, dus ik weet helaas niet of deze net zo goed is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:55

Ben wel benieuwd wat het stalgeld bij jullie is.

Ik zit in midden Brabant.

Sta bij particulieren.
Hebben 5 boxen waar ze er 3 van verhuren.
365 dagen per jaar buiten tussen 0830-1430.
Tussen april en november op gras, daarbuiten op zand.
Fijne stallen op stro, iedere dag stal en wei uitgemest.
4x per dag voordroog van eigen land, 2x per dag krachtvoer, mag zelf beslissen wat, zij bestellen. 0700 eerste voerronde, 2130 laatste.
Wasplaats warm/koud water
Buitenbaan, longeercirkel. Rijvereniging op 7 min lopen. Groot natuurgebied ook op 7 min lopen.
Ben 320 pm kwijt.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 05-08-21 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:55

tita schreef:

Samantha kind gebonden budget…echt of bedoel je combinatiekorting

Ik krijg beide. :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:57

Jongens boodschappen hè

Ik heb daar geregeld “woorden” over met man
Vind dat we het helemaal verkeerd doen maar lukt niet om daar op te bezuinigen omdat mijn man wel wil sparen maar niet ten koste van alles

We zijn hier minimaal 700-800€ per maand kwijt …ik vind het idioot
Gaat 500 naar de boodschaprekening man stort minimaal elke maand nog keer 100-150€ extra
Ik doe op mijn vrije dag altijd wat kleine boodschap dus elke week 25-50€ betaal ik gewoon van eigen geld

Idioot ik ga naar de Lidl man naar de Jumbo soms kan ik um naar de Lidl sturen maar bepaalde dingen komen bij Jumbo vandaan

Hier lukt ons niet om op te besparen gewoon omdat we sommige items niet kunnen missen en lekkerder vinden.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:59

Ja dat boek heb ik ook gelezen via die gratis pdf.

Oei stalgeld. All in stal, regio Utrecht. All in, word elke dag gemest en bix hooi etc zit er allemaal in. Weidegang alleen in de zomer, worden paar x per week buiten gezet in overleg. Op de dagen dat je zelf kan doe je het zelf. Binnenbak, buitenbakken en midden in het bos, je rijd meteen ruiterpad op vanaf stal.
Kaal zonder lessen is 450 euro per maand. Met lessen 585, dan 2 x groepsles of 1x privéles per week.
Ik heb 1x privéles per week en m’n dochter 1 groepsles.
Ik heb ook een bijrijdster die me 120 euro per maand betaald.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:01

Ik geef 500 uit (soms iets meer soms iets minder)
Brood van de warme bakker, vind supermarktbrood niet te vreten. Vriend drinkt alleen coca-cola, A-merk chips, M&Ms. Zelf drink ik thee, dat scheelt.

Als ik kijk naar waar het geld in zit, is dat 50/50 verdeelt over avondeten en broodbeleg en 'luxe' dingen.

Stalling was altijd rond de 400 all-in omgeving Amersfoort. Grote springtuin, 4 binnenbakken, mest, voer en buitenzet service. Denk dat het daar tegenwoordig met alles erop en eraan rond de 500 zit. Nu wordt ze getraind dus dat is niet te vergelijken.