E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:55

Ik heb sinds deze maand Ellys choice. Vind het wel leuk. Iedere maand 10boeken :)

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:16

Shiloh schreef:
Wouw! Hier had ik het een jaar of 6 geleden eens met mijn ouders over. Hoe ideaal zoiets wel niet zou zijn!

Het idee is eigenlijk zo simpel, maar als het al op de markt komt zal het vast behoorlijk prijzig zijn. Twee grote 13+ inch schermen. Maar ik heb er wel wat voor over. Lijkt me echt geweldig... en ik kan een halve boekenkast aan ruimte winnen!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:19

Ik doe nu vrijwel alles al via forscore op de ipad, maar ideaal is dat niet.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:25

Suuszels schreef:
Ik heb sinds deze maand Ellys choice. Vind het wel leuk. Iedere maand 10boeken :)

Hoe "nieuw" zijn die boeken?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:02

Margee schreef:
Suuszels schreef:

Verschilt wel hoor. Volgens mij wel minimaal 4 maanden stond ergens op de site. Deze maand zit bijv. Bob de straatkat erbij, die heb ik een paar jaar terug al gelezen. Maar goed, voor die paar euro per maand vind ik het prima. En scheelt weer, ik vind het met ebooks best lastig zoeken welke ik wil lezen. Vroeger zocht ik ze vooral uit in een boekenwinkel op de kaft en de achterkant dus dat idee heb ik nu ook weer een beetje. Je krijgt er 10 en die mij aanspreken lees ik.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:24

Margee schreef:
Suuszels schreef:

Heel verschillend! Sommige zijn max een paar maanden oud, soms krijg je oudere boeken. Aanbod is wel het wisselend hoor. Ik heb soms maanden dat de boeken echt belabberd zijn en de maand erop opeens weer 2/3 goede boeken. :=

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:03

3 euro de maand valt goed mee voor een boek, maar als het dan een maand is met 10 boeken die tegenvallen. de keuze opties lijken me nogal beperkt eigenlijk

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:05

Ik ben aan het kijken naar Storytel, audio boeken :) heerlijk in de auto.

Op de Ereader heb ik nog genoeg staan om te lezen :) lekker ontspannen tijdens het flessen van de baby

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:52

Dallista schreef:
Helaas nog geen ervaring hiermee, want het is pas een prototype... Maar ik wil het ZO GRAAG hebben! <3

E-reader speciaal voor bladmuziek.

http://www.gvido.tokyo/
(scroll een stukje naar beneden voor een filmpje)

Ik ben verliefd. :)ddd

Oooh, dat lijkt me zo super handig! Bij koor :)ddd gebruik ik nu vaak de uitgesplitste versie van mijn partij, dat scheelt heel wat papier in de hand :list: . Zeker bij de langere liederen. Maar nu mis ik vaak het zicht op de andere partijen, zeker bij het instuderen van nieuwe dingen is het erg fijn om te kunnen zien wanneer de tenoren een extra versierinkje hebben of de sopranen wel een halve noot eerder moeten inspringen. En mijn koormap weegt onderhand een ton. Nou ja, even afwachten wanneer het betaalbaar wordt.

Elly's Choice vind ik toch wel heel fijn. Het is natuurlijk erg smaakafhankelijk of iemand vindt dat er maand x niks leuks of juist allerlei leuk leesvoer bij zit. De ene maand lees ik bijna alles, en soms maar 2 of 3 boeken, maar ik ben al vaak positief verrast met boeken die ik anders nooit gezien zou hebben. Vind het ook niet erg dat de uitgiftedatum van de boeken verschilt van recent tot soms wel tientallen jaren geleden (is wel een uitzondering ;) ), en dat ik sommige boeken al gelezen heb. Voor die 3 euro per maand, of wat is het...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:56

Voor koor gebruik ik ook gewoon mijn ipad met de app forscore. Voor koor werkt dat prima, een bladzijde is met 1 tikje op de ipad sneller omgeslagen dan mijn koorcollega's met hun map of losse blaadjes. Ik zou dit voor koor dus niet zo ideaal vinden, gelijk weer zoveel in je hand en bovendien moeten wij ook veel aantekeningen maken. Op de ipad kan ik dat er gewoon een een stylus bijschrijven. Ook kan ik in die app een piano'tje opvragen en even snel een toon aanslaan zodat ik de toonhoogte weet. Ik zou dit vooral handig vinden op de piano, omdat je daar je beide handen voor nodig hebt en omslaan gewoon niet handig is. Dus hoe meer je te zien hebt (twee pagina's) hoe minder vaak je dat hoeft te doen. Daarbij zou ik bijvoorbeeld ook handig vinden als er bijvoorbeeld een "omslag pedaal" bij geleverd wordt, zodat je bijvoorbeeld met je linkervoet op een pedaal de bladzijde om kan slaan.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:48

Ik heb 7 jaar geleden een gevoelsbeperking aan mijn gehele rechter zijde gekregen, en uiteraard was ik rechts -:) , maar ik kan wel, net zoals bij een gewone ereader, de reader even met rechts vastpakken en met links aantikken voor de volgende bladzijde.

Zelf heb ik een Andoid-tablet, Forscore kent hij niet, zag ik. Wel andere appjes die mogelijk dezelfde werking hebben, dat zou ik uit moeten proberen. Maar scan jij dan je bladmuziek in of heb je het al op een andere manier digitaal?
Ik kan overigens maar beperkt bladmuziek lezen, hoor. Toen ik 7 jaar was, nog maar pas geleden dus O:) , heb ik enkele lessen basale solvège gehad, tot ik steeds jankend naar huis kwam omdat de juf zo'n kenau was _-:( . Zo'n ouderwets type dat net voor haar pensioen zat en haar leerlingen letterlijk met een latje op de vingers tetste ~~}> en in de hoek zette als een leerling lastig was.

Gelukkig kon ik mijn verdriet snel kwijt in Groene Eieren met Ham e.d. :D . We woonden boven de boekhandel, ideaal <3 .

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:13

Die forscore app wil ik me nog wel aan wagen, hopelijk werkt dat beter dan wat ik nu doe (PDF files van IMSLP, en laden in iBooks).

Overigens speel ik alleen 'voor de lol' soms wat vanaf de iPad, voornamelijk stukken die ik wil uitproberen omdat ik weer ergens iets leuks gehoord heb van muziek.
Voor het 'echte' werk heb ik altijd pianoboeken. En dat zijn er nogal wat.

Ik denk niet dat die sheet music e-reader een perfecte vervanger zou zijn voor complete boekenkasten aan bladmuziek (bovendien zou je dan al je aantekeningen moeten gaan overnemen, nou, daar ga ik niet aan beginnen), maar voor het gemak van het een en ander erop te kunnen zetten en bij de hand te hebben zou ik het ding al willen hebben.

Ik wacht ongeduldig af tot er meer info is. :-)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:34

Je zou ook bijvoorbeeld alleen je favoriete stukken erin kunne zetten. Voor piano vind ik forscore dus minder ideaal. Ik wil gewoon niet vaak op het scherm moeten tikken als ik met twee handen geconcentreerd op de toetsen bezig ben. Met zingen heb ik dat probleem niet, want ik zing met mijn mond en niet met mijn handen :P

Ja Gwen, ik heb dus alles ingescand als pdf en daarna geïmporteerd in forscore. Maar ook andere pdf reader apps zouden prima werken.

Ik zing zelf pas 2 jaar bij dit koor en heb niet alles ingescand. Alleen wat nog in het actieve repertoire zit. Dat wordt regelmatig opgeschoond. Ik kom binnenkort in het bestuur en dan ga ik eens voor een fatsoenlijke bestandsmap zorgen, waar iedereen gewoon bij alle bladmuziek kan. Hedendaags alles nog voor iedereen willen printen vind ik zelf echt onzin. Ik vind dat je de optie digitaal gewoon echt moet kunnen bieden. Zeker nu wij tegenwoordig zelf verantwoordelijk zijn voor het printen.

Het scheelt wel dat wij onze arrangementen zelf aankopen. Dus niet zoveel kopietjes van een arrangement die je ergens kopen kunt, maar wij huren zelf arrangeurs in die het uniek voor ons arrangeren. Daarmee verwerven we ook alle rechten van dat arrangement en is het niet zo dat we x aantal kopietjes kopen. Dus kwa rechten hebben wij geen problemen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:17

Wij hebben een wat bijzonder koor met lage instap, en voor de handigen staan veel dingen digitaal, maar er zijn er een aantal die nauwelijks met een computer om kunnen gaan en ach, we zijn maar met een kleine groep van tussen de 15 en 20 leden. De dirigente speelt of zingt ook vaak wat stukken in en zet die in Dropbox, net als de bladmuziek. (De nieuwe website is bijna klaar, en dan kunnen leden ook daar muziek beluisteren/downloaden.) Een melodie heb ik altijd heel snel in mijn hoofd, en de puntjes op de i vind ik dan in de bladmuziek. Maar doordat ik lichte afasie heb, taalstoornis, heb ik er boelveel aan als ik de tekst ook alvast hoor en kan meezingen :j .

Maar dat gaat een tikkie off topic O:) , dus ik zal me weer op e-readers richten :D .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:31

Maar het is wel interessant! Ik vind dat e-readers, tablets en andere media nog heel weinig worden ingezet op plekken waar ze juist ontzettend handig kunnen zijn. Muziek is er een van, dat bedenk ik me sowieso elke keer als ik dat gehannes met bladmuziek zie rond mijn piano.

(En dan is de volgende stap dat arrangeurs geen pdf'jes meer aanbieden maar geintegreerde mediafiles zodat je makkelijk kunt vergroten en verkleinen zonder dat er delen uit beeld vallen, en je stukjes muziek kunt afspelen gewoon uit de noten, en je makkelijk kunt selecteren of je alleen je alt-partij wilt zien of alleen de tekst of alle partijen, als aparte notenbalken of geintegreerd. Hmmmm, zoveel mogelijkheden :z De techniek is er allang, alleen het gebeurt maar niet.)

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:05

haha met ons dweilorkest doen we de bladmuziek op Ipods :)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:32

Kijk, Tammie, jullie zijn een modern okest :)) .

Toch ben ik blij dat alles nog steeds ook op papier verkrijgbaar is, hoor, zo wel boeken als bladmuziek, etc. Laatst liet ik mijn Kobo Aura HD uit mijn hand schieten en klabam, scherm kapot := , midden in een spannend gedeelte van een thriller uiteraard 8-) . Dan merk je weer even hoe afhankelijk je wordt van al die apparaten.

Dat merk ik nog meer als mijn hersens weer eens last van uitval hebben, dan weet ik ineens even niet meer hoe een tablet werkt. En zo zijn er legio mensen, mensen in diverse stadia van bijvoorbeeld dementie, al dan niet aangeboren hersenletsel, mensen die gewoon geen gevoel voor techniek hebben, etc. die dan ineens in wezen simpele handelingen niet meer kunnen verrichten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:23

Ja, papier naast apparaten, absoluut. Maar meer opties, ook om makkelijk backups te hebben over allerlei apparaten, met allerlei mogelijkheden (en zonder DRM-gezeur!)
Want als je ineens niet meer weet hoe geschreven tekst werkt, dat je apparaat het uit kan spreken en je het kunt horen en misschien wel kunt begrijpen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:02

Hmmm, van mij hoeft dat op veel punten eigenlijk helemaal niet meer. Als 1 apparaat het begeeft, ligt er altijd nog wel een andere in de buurt waar het ook mee kan.

DRM gezeur heb ik nooit, daar maak ik korte metten mee, ik bepaal zelf wel op welk apparaat ik mijn aangekochte spul lees. :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:05

Ik moet even wat frustratie kwijt, sorry voor de ego post.
Drie jaar geleden heb ik geprobeerd het leed dat Adobe Digital Editions heet werkend te krijgen, en elke keer liep mijn pc vast bij dat pakket.
Maar nu heb je http://www.bibliotheek.nl/e-books.html en volgens een vriendin van mij werkt dat prima. Maar niet bij mij. -O-
Ik heb een nieuw adobe id aangemaakt, en vervolgens mijn pc aangemeld, maar ik kan het id niet koppelen aan iets. Want ik moet een e-book leverancier kiezen en de Bibliotheek staat er niet bij. (Ik heb ze niet alle veertien uitgeprobeerd, ik heb het al snel opgegeven..)
Dus ik kan alleen van mijn pc lezen en kan het boek niet naar mijn Kobo zetten.

Echt, ik wil best legale boeken kopen en lenen, no problemo, maar kunnen de heren en dames die dit soort bagger apps en beveiliging bedenken, er dan ook voor zorgen dat ik de eerlijk gekochte of geleende boeken op mijn ereader kan lezen? :?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:43

Vervelend probleem. Ik kan je niet helpen, want ik kan me niet herinneren dat ik een leverancier moest kiezen. Ik vind het ook onlogisch klinken van ADE, want je moet het toch kunnen gebruiken met meerdere leveranciers. Ik heb zowel ebooks van de bibliotheek als van bol die ik allebei via ADE op mijn Kobo kan zetten.
Of is het de bedoeling dat je het merk van je ereader moet selecteren?

Dan valt het probleempje wat ik heb met ADE wel mee, het selecteert bij mij soms eens ongevraagd een paar extra boeken als ik een boek op mijn Kobo zet, waardoor die extra boeken ineens dubbel op mijn Kobo staan. (En toen gooide ik laatst de versie die ik aan het lezen was eraf ipv de dubbele.)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:49

Ik zie geen KoBo, Kindle of Sony staan, dus blijkbaar moet ik echt een leverancier selecteren. Ik had nog niet eens over wat jij schrijft gedacht, want inderdaad, je moet toch boeken van Bol en van je bibliotheek op een account van ADE kunnen zetten. 8)7

Papier, eigenlijk een toffe uitvinding, ik heb nog nooit last gekregen als ik een bibliotheekboek naast een boek uit de winkel of een van een vriend geleend boek zette. :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:53

Hier geen problemen met Adobe digital editions. Ik kan alle soorten boeken erop zetten. Legaal van elke leverancier. Maar ook illegaal

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:09

Kun je ook niet gewoon nadat je een leverancier hebt gekozen alsnog de bibliotheek koppelen.

Dat is trouwens ook precies waarom ik altijd standaard de drm eraf sloop. Ik bepaal zelf wel op welk apparaat ik mijn gekochte boek wil kunnen lezen of aan wie ik het uitleen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:13

En jullie hebben geen van allen een leverancier hoeven selecteren?
Ik ga de bibliotheek site een mailtje sturen, welke ik moet hebben. En anders kies ik er gewoon eentje.
Misschien komt het omdat mijn vroegere ereader nog ergens op de achtergrond nog met iets verbonden is.